معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۲

اخبار اقتصادی روسیه - جمهوری تاتارستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه (جمهوری تاتارستان) در نیمه دوم اسفند1401 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سفر هیئت باشقیرستان به ریاست رادی حبیروف به ایران

در چارچوب سفر هیئت جمهوری باشقیرستان به ریاست رادی حبیروف رئیس این جمهوری به ایران چندین ملاقات کاری با نمایندگان وزارت خانه‌ها و سازمان‌های ایران برگزار شد. مسائل همکاری در جلسه کاری با سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران مطرح شده است. رادی حبیروف افزود که برای اجرای توافقات موجود بین دو طرف باید کارگروهی شامل نمایندگان صنعت و دولت ایران و باشقیرستان ایجاد شود. وی اضافه کرد که باشقیرستان برای توسعه همکاری در حوزه نفت، ماشین سازی، تولید هواپیماهای بدون سرنشین آمادگی دارد. همچنین ملاقات با محسن خجسته ‌مهر مدیر اجرایی شرکت ملی نفت برگزار شد و رادی حبیروف اظهار کرد که باشقیرستان به همکاری در حوزه آموزش و همکاری علمی در زمینه پالایش نفت و تولید نفت علاقه دارد و ابراز امیدواری کرد که بعد از این ملاقات همکاری بین دانشگاه‌های ایران و باشقیرستان در حوزه‌های اشاره شده برقرار گردد. در اداره نوآوری‌ها و فناوری‌ها ملاقات با امیرحسین امیرآبادی رئیس مرکز همکاری‌های علمی و فنی بین المللی برگزار و طرفین درباره توسعه همکاری علمی و فنی توافق کردند.

منبع: https://bash.news/news/196719-delegaciia-baskortostana-vo-glave-s-radiem-xabirovym-nacala-rabotu-v-irane ، http://ufa.tpprf.ru/ru/news/491950/

معرفی ظرفیت های سرمایه گذاری باشقیرستان در ایران

در چارچوب سفر رسمی هیئت باشقیرستان به ایران رادی حبیروف رئیس این جمهوری ظرفیتهای سرمایه گذاری و اقتصادی باشقیرستان را برای حضار معرفی کرد. وی به وجود ظرفیت بالای توسعه همکاری و ارتباطات دوطرفه و اجرای پروژه‌های مشترک اشاره کرد. رادی حبیروف افزود که هدف آنها این است که می خواهند مسیر همکاری باشقیرستان را برای ایران باز کنند و ایران را – برای کسب و کار به مردم باشقیرستان معرفی کنند. بر اساس اظهارات رئیس جمهوری شرکتی که آمادگی برای اجرای پرواز مستقیم بین تهران و اوفا دارد، مشخص شده است. اجرای پرواز اول در ماه مه سال جاری برنامه ریزی می‌گردد. «آندری نازاروف» نخست وزیر باشقیرستان به نوبه خود اضافه کرد که حوزه‌های اولویتدار همکاری دوطرفه حوزه گردشگری، کشاورزی و صنعت می‌باشد. علاوه بر این باشقیرستان قصد تقویت همکاری در زمینه علمی و آموزشی و فرهنگی دارد. محمد موسوی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران اشاره کرد که ایران آمادگی برای همکاری در حوزه نفت و گاز، تامین تجهیزات پزشکی و حوزه کشاورزی دارد.

منبع: https://ufa.rbc.ru/ufa/14/03/2023/64100cc79a7947609566d875

ملاقات رئیس جمهوری باشقیرستان با معاون اقتصادی رئیس ‌جمهور ایران

در چارچوب سفر به ایران رادی حبیروف رئیس جمهوری باشقیرستان با محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس ‌جمهور ایران ملاقات و گفتگو کرد. در این جلسه مسائل همکاری در حوزه اقتصاد، بهداشت و علم مطرح شد. رادی حبیروف بیان داشت که باشقیرستان قصد گسترش همکاری در زمینه علمی، آموزش و گردشگری پزشکی دارد. همچنین، طرف باشقیری پیشنهاد داد که در آستانه روز جمهوری باشقیرستان در سال جاری، روز های جمهوری اسلامی ایران را در باشقیرستان برگزار کنند.

منبع: https://bash.news/news/196741-delegaciiu-baskirii-v-irane-prinial-vice-prezident-islamskoi-respubliki

انعقاد قرارداد های صادراتی شرکت های باشقیرستان در ایران

«مارگاریتا بولیچووا» وزیر ارتباطات اقتصادی خارجی و فعالیت کنگره ای جمهوری باشقیرستان در خصوص نتایج سفر رسمی هیئت باشقیرستان به ایران گفت: در نتیجه برگزاری ملاقات های B2B، شرکت های باشقیری قراردادهای همکاری به مبلق 5 میلیون دلار منعقد کردند. به مدت 3 روز 75 نماینده 30 شرکت باشقیرستان بیش از 250 ملاقات با شرکای ایرانی داشتند. شرکت ها و کارخانه‌ها در خصوص همکاری در زمینه ارائه خدمات در حوزه حفاری چاه‌های نفت و گاز، صادرات تجهیزات و دستگاه صنعتی، تجهیزات برای تولید نفت و گاز، الوار، قاب و مبلمان تمام شده، لبنیات، غلات، ذرت، عدس، روغن آفتابگردان توافق کرده اند.

منبع: https://investrb.ru/ru/press-center/news/kompanii-bashkortostana-zaklyuchili-eksportnye-soglasheniya-na-summu-5-mln/

معرفی ظرفیتهای اقتصادی و سرمایه گذاری باشقیرستان در ایران

         در چارچوب سفر رسمی هیئت جمهوری باشقیرستان به ایران مراسم معرفی ظرفیتهای اقتصادی و سرمایه گذاری باشقیرستان برگزار شد. در این مراسم رادی حبیروف رئیس جمهوری باشقیرستان، «آندری نازاروف» نخست وزیر باشقیرستان، «آلکسی دئدوف» سفیر فوق العاده و تام الاختیار روسیه در ایران، دبیر کل اتاق بازرگانی، معدن و کشاورزی ایران، محمد موسوی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران سخنرانی کردند. طرف باشقیری جمهوری خود را به عنوان شریک اقتصادی قابل اعتماد معرفی کرد و طرف ایرانی در خصوص آمادگی برای توسعه همکاری با باشقیرستان اعلام آمادگی کرد. در پایان این مراسم قرارداد همکاری بین اتاق بازرگانی و صنعتی باشقیرستان و اتاق بازرگانی ایران و روسیه منعقد شد. همچنین بین کارخانه "کرونوشپان باشقیرستان" و "طرح و چوب نامیره" (Tarkh va chube namira) قراردادی منعقد گردید.

منبع: https://investrb.ru/ru/press-center/news/v-irane-prezentovali-ekonomicheskiy-i-investitsionnyy-potentsial-bashkortostana

رستم مینیخانوف: در شرایط فعلی، کشاورزی در حال تبدیل شدن به یکی از بخش های کلیدی اقتصاد است.

 در شرایط کنونی، کشاورزی در حال تبدیل شدن به یکی از بخش های کلیدی اقتصاد است و امنیت غذایی تضمین کننده حاکمیت کشور است. این را رئیس جمهوری تاتارستان رستم مینیخانوف در جلسه سالانه وزارت کشاورزی و غذای جمهوری تاتارستان بیان کرد. این رویداد در نمایشگاه کازان برگزار شد. قبل از شروع مراسم، رستم مینیخانوف از پنجمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی دستاوردهای مجتمع کشاورزی و صنعتی "TatAgroExpo 2023" بازدید کرد. بیش از 350 شرکت از سراسر روسیه در این نمایشگاه شرکت داشتند. در این نمایشگاه ماشین آلات کشاورزی، تجهیزات و مواد اولیه برای توسعه موثر دامداری و تولید محصولات زراعی و همچنین فناوری‌های مختلف برای فرآوری محصولات کشاورزی ارائه می‌شود.

معاون نخست وزیر و وزیر کشاورزی و غذای جمهوری تاتارستان مارات زیابباروف گزارشی از نتایج کار مجتمع کشاورزی و صنعتی جمهوری تاتارستان ارائه کرد. وی خاطرنشان کرد: در سال 2022، کشاورزان جمهوری 5.2 میلیون تن گندم برداشت کردند. برداشت چغندر قند، سیب زمینی و سبزیجات رشد داشته است. برای اولین بار در تاریخ تاتارستان بیش از 2 میلیون تن شیر تولید شده است. در میان مناطق کشور، جمهوری رتبه اول تولید شیر را دارد.

ارزش تولید ناخالص کشاورزی به 334.1 میلیارد روبل رسید، و تاتارستان در این زمینه اولین منطقه فدرال ولگا و پنجمین در بین تمام مناطق کشور است. حجم صادرات محصولات با 11درصد افزایش به صورت مطلق به 445 میلیون دلار رسید. حوزه حلال با موفقیت در حال توسعه است: حجم صادرات محصولات حلال 33 درصد افزایش یافته و به 6.5 میلیون دلار رسیده است.

حجم سرمایه گذاری در مجتمع کشت و صنعت در سال گذشته بالغ بر 36.2 میلیارد روبل بود. بر اساس این شاخص، جمهوری در بین مناطق کشور نیز در زمره پیشتازان قرار دارد. 18.3 میلیارد روبل برای توسعه صنعت و مناطق روستایی اختصاص یافت.

منبع:https://agro.tatarstan.ru/index.htm/news/2174352.htm

نتایج دامپروری 2 ماهه سال جاری جمع بندی شد

وزارت کشاورزی و غذای تاتارستان جلسه ای را با مناطق جمهوری برگزار کرد که در آن نتایج حاصل از دامپروری در 2 ماه سال جاری را جمع بندی کردند. این نشست به ریاست لنار گاریپوف معاون وزیر کشاورزی و غذای جمهوری تاتارستان برگزار شد. تا امروز 260 هزار تن شیر با 29 هزار تن افزایش 112 درصدی نسبت به سال گذشته تولید شده است. تنها 67 هزار تن گوشت تولید شد که 16 هزار تن آن گوشت گاو با افزایش 2 درصدی تا سال 2022 بوده است. تعداد گوسفندان جمهوری 54 هزار و 85 راس بوده که نسبت به سال گذشته 544 راس کاهش داشته است. همچنین 252 راس بز نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. بیشترین تعداد اسب در منطقه سابینسکی 2 هزار و 380 راس است و امسال همچنان افزایش می یابد. بیش از 1000 راس در مناطق بالتاسینسکی و بوینسکی، با این حال، کاهش جزئی وجود دارد.

منبع:https://agro.tatarstan.ru/index.htm/news/2177161.htm

برای اولین بار، طرح و برنامه توسعه سیستم های برق در روسیه تصویب شد

 دستور شماره 108 مورخ 28 فوریه 2023 وزارت نیرو طرح و برنامه توسعه سیستم های برق روسیه برای سال های 2028-2023 را تصویب کرد که سند کلیدی سیستم برنامه ریزی جدید برای توسعه بلندمدت صنعت برق است. طرح و برنامه توسعه سیستم های برق روسیه برای 2028-2023 (EPS EES) که توسط اپراتور سیستم UES تهیه شده است، جایگزین طرح ها و برنامه‌های توسعه قبلی صنعت برق روسیه شده است. سیستم برنامه ریزی جدید برای توسعه بلند مدت که مطابق با اصلاحات قانون فدرال شماره 35-FZ "در مورد صنعت برق" مصوب ژوئن 2022 در صنعت معرفی شده است، یک سیستم دو سطحی است. این مدل جایگزین مدل سه سطحی شد که از سال 2010 در صنعت اجرا شده است و شامل توسعه دو سند سیاستی است - طرح کلی برای مکان تاسیسات برق به مدت 18 سال و طرح و برنامه توسعه نیروی برق روسیه.

منبع:https://mpt.tatarstan.ru/index.htm/news/2174913.htm

بیش از هزار وسیله نقلیه در سال 2022 به سوخت گاز طبیعی فشرده مجهز شدند.

معاون نخست وزیر و وزیر صنعت و تجارت تاتارستان اولگ کوروبچنکو در 14 مارس در یک جلسه توجیهی "در مورد نتایج توسعه بازار سوخت موتور گازی در سال 2022 و چشم انداز سال 2023" این آمار را اعلام کرد. کوروبچنکو گفت: در سال 2022، 1221 وسیله نقلیه به گاز سوز تبدیل شده، 508 وسیله نقلیه گازسوز خریداری شد. در پایان سال 2022، 72.2 میلیون متر مکعب CNG فروخته شد.

امروزه در جمهوری تاتارستان موارد ذیل موجود است:

- 44 جایگاه سوخت گاز CNG (ایستگاه‌های کمپرسور پرکننده گاز خودرو) با ظرفیت کل 374 میلیون متر مکعب.

- 4 ایستگاه سوخت کریو؛

- 2 مجتمع مایع سازی گاز طبیعی با ظرفیت کل 25000 تن در سال.

این زیرساخت امکان تامین کامل سوخت بیش از 13000 دستگاه خودروی گازسوز در تاتارستان را فراهم می‌کند.

منبع:https://mpt.tatarstan.ru/index.htm/news/2176354.htm

صادرات لاستیک باشقیرستان به بلاروس

کارخانه پتروشیمی استرلیتاماک[1] قراردادی را با شرکت بلاروس "بلشینا"[2] در خصوص صادرات لاستیک منعقد کرده است و بخش اول لاستیک را به میزان 1300 تن به آن شرکت صادر کرده است. دو طرف به توافق رسیدند که سالانه باشقیرستان 23 هزار تن لاستیک مصنوعی با نام تجاری SKI-3 برای شرکت بلاروس ارسال می‌کند.

منبع: https://bash.news/news/196156-na-belorusskoe-predpriiatie-postavlena-partiia-kaucuka-iz-baskirii

[1] Sterlitamak

[2] Belshina

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما