معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۸

اخبار اقتصادی ترکمنستان - مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته اول فروردین 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

میزان معاملات صادراتی بورس کالا و مواد خام دولتی ترکمنستان به 181.7 میلیون دلار رسید

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: در هفته پایانی سال 1401 مجموع معاملات ارزی در مزایده‌های بورس کالا و مواد خام دولتی ترکمنستان بالغ بر 181 میلیون و 691 هزار دلار آمریکا بود. این در وب سایت رسمی‌بورس گزارش شده است.

برای ارز خارجی، کارآفرینان از افغانستان، ازبکستان، امارات متحده عربی، پاکستان، مالت و سایر کشورها گاز مایع، سوخت دیزل، بنزین، نفت کوره و نفت سفید هواپیمایی خریداری کردند.

علاوه بر این، تاجران از ترکیه نخ پنبه را برای ارز خارجی خریداری کردند. نمایندگان محافل تجاری از ازبکستان شیشه فلوت را خریداری کردند.

در این هفته  46 معامله در معاملات بورس به ثبت رسید.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/9989/iii-nedelya-marta-summa-eksportnyh-sdelok-priblizilas-k-1817-mln

ترکمنستان، روسیه و قزاقستان درباره ساخت بزرگراه دور دریای خزر گفتگو می‌کنند

خبرگزاری اورینت: مارات حسنولین معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه به ریانووستی گفت: ترکمنستان، روسیه و قزاقستان ممکن است توافقنامه ای را برای ساخت بزرگراه دور دریای خزر امضا کنند.

حسنولین به نقل از خبرگزاری گفت: در 18 می ماه، مجمع کازان را برگزار خواهیم کرد و قطعاً در نظر داریم با همکاران خود از قزاقستان و ترکمنستان درباره ساخت بزرگراه دور خزر گفتگو کنیم و شاید توافق نامه ای را امضا کنیم.

پیش از این، ویاچسلاو پتوشنکو، رئیس شرکت دولتی روسیه اوتودور، گفته بود که دسترسی به دریای خزر با توجه به پیکربندی مجدد لجستیک کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. این خروجی، به نوبه خود، می‌تواند توسط فدراسیون روسیه از طریق ساخت بزرگراه جنوب شرقی، که در ارتباط با بزرگراه مردیان به چین کار می‌کند، فراهم کند.

برنامه‌های اجرای پروژه مشترک جاده بین روسیه و ترکمنستان در چارچوب سفر کاری میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه به ترکمنستان در پایان ژانویه 2023 اعلام شد. سپس از احتمال احداث بزرگراه در سواحل شرقی دریای خزر خبر داده شد.

منبع: https://orient.tm/ru/old/post/49574/turkmenistan-rossiya-i-kazahstan-obsudyat-stroitelstvo-trassy-v-obhod-kaspiya

 قرار است در ماه ژوئن روزهای فرهنگ ترکسوی در ترکمنستان برگزار شود.

خبرگزاری اورینت: روزهای فرهنگ توسط تورکسوی در چارچوب جشن سی امین سالگرد تأسیس این سازمان برنامه ریزی شده است که در این راستا برنامه ای از رویدادهای مختلف برای برگزاری در کشورهای عضو تدارک دیده شده است. برنامه سالگردها و جنبه‌های موضوعی آنها نیز در این نشست در چارچوب برنامه‌های اولویت دار تعامل بین ترکمنستان و سازمان ترکسوی مورد توجه قرار گرفت.

"همراه با این، تبادل نظر در مورد برگزاری رویدادهای مشترک اختصاص داده شده به تاریخ های مهم در راستای خط ترکسوی صورت گرفت: اعلام سال 2024 به عنوان "سال شاعر و متفکر بزرگ جهان ترک – مختومقلی فراغی"، از جمله برگزاری جشن سیصدمین سالگرد تولد کلاسیک بزرگ ادبیات شرق و انتخاب شهر باستانی ترکمن آنائو به عنوان پایتخت فرهنگی جهان ترک در همان سال، سایت وزارت امور خارجه ترکمنستان گزارش می دهد.

منبع: https://orient.tm/ru/old/post/49573/planiruetsya-provedenie-dnej-kultury-tyurksoj-v-turkmenistane-v-iyune

 عشق آباد میزبان دومین کنفرانس بین المللی ITTC - 2023 در 3 تا 4 می

خبرگزاری ترکمن پورتال: در تاریخ 3 تا 4 می، عشق آباد میزبان دومین کنفرانس بین المللی "کریدورهای حمل و نقل و ترانزیتی بین المللی: اتصال و توسعه" و همچنین در چارچوب آن نمایشگاه بین المللی تخصصی "حمل و نقل و لجستیک" خواهد بود.

موضوعات اصلی این مجمع به چشم انداز افزایش تجارت از طریق لجستیک، دیجیتالی شدن در تجارت و لجستیک، روندهای فعلی در مرسولات پستی، نقش مشارکت های دولتی و خصوصی در توسعه اتصال زیرساخت های حمل و نقل و لجستیک و سایر موضوعات اختصاص خواهد یافت.

در چاچوب این رویداد، قرار است تفاهم نامه‌ها و قرارداد ها، برگزاری سمینارها و میزگردها با حضور کارشناسان بین المللی در حوزه حمل و نقل و لجستیک برگزار شود.

بازدید از  اتوبان، فرودگاه بین المللی عشق آباد و بندر بین المللی ترکمن باشی برای شرکت کنندگان در مجمع برگزار می‌شود.

نمایندگان شرکت های بین المللی مانند ایرباس، بوئینگ، کارگو لوکس، فلای دبی، ویتول، دراگون اویل در میان نمایندگان سازمان‌های بین المللی - IATA (انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی)، ICS (اتاق بین المللی کشتیرانی)، IRU (اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای)، USAID در آسیای مرکزی و بسیاری دیگر انتظار می رود.

نمایشگاه تخصصی بین المللی "حمل و نقل و لجستیک" آخرین دستاوردهای صنعت حمل و نقل و لجستیک ترکمنستان، خدمات خودروسازان و فروشندگان خودرو، تامین کنندگان تجهیزات مراکز لجستیکی، شرکت های بیمه، ادارات بنادر دریایی، فرودگاه‌ها و راه آهن را به نمایش می‌گذارد.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/59618/34-maya-v-ashhabade-proidet-vtoraya-mezhdunarodnaya-konferenciya-ittc--2023

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما