معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۱

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام در هفته اول فروردین ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

واهمه وزارت صنعت ویتنام از تبدیل شده این کشور به مقصد صرف برای واردات خودرو

همزمان با افزایش واردات خودرو ویتنام از کشورهای جنوبی شرق آسیا در 5 سال گذشته، دولت ویتنام نگران تبدیل شدن این کشور به مقصدی برای خودروهای وارداتی به قیمت حذف صنعت خودروسازی این کشور می‌باشد. در سال گذشته، 440,000 دستگاه خودرو در ویتنام تولید و 176,590 دستگاه خودرو به این کشور وارد شده است. اما واردات خودرو از کشورهای عضو مجمع تولیدکنندگان خودرو جنوب شرق آسیا نظیر تایلند و اندونزی نسبت به سال 2018 دو برابر شده است. بر اساس اطلاعات گمرگ ویتنام، در سال گذشته، 144,703 دستگاه خودرو از تایلند و اندونزی به ویتنام وارد شده است که در مجموع 83 درصد خودروهای وارداتی را تشکیل داده است. هزینه واردات این میزان خودرو 2.5 میلیارد دلار بوده است. خودروسازهای خارجی دارای سایت تولیدی در ویتنام، 80 تا 90 درصد از خودروهای فروش رفته خود را از خارج وارد کرده‌اند. انتظار می رود ظرف ده سال آینده و همزمان با کاهش تعرفه تا میزان صفر درصد تحت موافقتنامه جامع مشارکت آسیا-پاسفیک و موافقتنامه تجارت آزاد میان ویتنام و اتحادیه اروپا، واردات خودرو و قطعات خودرو به ویتنام افزایش شدیدی داشته باشد.

https://e.vnexpress.net/news/industries/vietnam-at-risk-of-becoming-captive-market-for-imported-cars-industry-ministry-4584103.html

مالیات جدید جهانی می‌تواند جذابیت ویتنام برای سرمایه گذاری خارجی را از بین ببرد

اجرایی شدن اخذ حداقل مالیات شرکتی 15 درصد که مقرر است در سال آینده در ویتنام برقرار شود، می‌تواند از جذابیت‌های ویتنام به عنوان مقصدی برای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بکاهد. مالیات 15 درصدی بر سود شرکتها که در سال 2021 توسط 136 کشور تصویب شده است، به عنوان یکی از جدیدترین مالیات‌های بین‌المللی با اثرات منفی در دهه‌های اخیر در نظر گرفته می‌شود. هدف از اخذ این مالیات آن است که شرکتهای بزرگ چند ملیتی نظیر اپل و گوگل نتوانند از مزیت غیرعادلانه ثبت سودهای خود در کشورهای با مالیات پایین همانند ایرلند استفاده نمایند. این مالیات مقرر است بر شرکتهای چندملیتی که دارای درآمد حداقل 750 میلیون یورو ( 819 میلیون دلار) در دو سال از چهار سال متوالی داشته‌اند، اخذ شود. ویتنام همراه با انگلیس، ژاپن، کره‌جنوبی و اتحادیه اروپا از سال آینده این مالیات را اجرایی خواهند نمود.

https://e.vnexpress.net/news/economy/new-global-tax-to-diminish-vietnams-fdi-attractiveness-4584749.html

اعتصاب 2700 واحد تجاری در مجتمع عمده فروشی کفش و لباس در هوشی مین

نزدیک به 2700 واحد تجاری در مجتمع تجاری AN Dong Plaza که یک مرکز عمده فروشی کفش و لباس در شهر هوشی‌مین در جنوب ویتنام می‌باشد، مغازه‌های خود را در اعتراض به اجاره‌های بالای این مجتمع تعطیل نمودند. گفته می‌شود پیش از شیوع کووید 19 در ویتنام، روزانه هزاران نفر از این مجتمع بازدید می‌نمودند، این در حالی است که این بازدید در حال حاضر روزانه 100 الی 300 نفر رسیده است و مغازه‌ها شاهد کاهش درآمد  60 الی 80 درصدی خود می‌باشند. کسبه‌های عمده فروش این مجتمع درخواست تخفیف اجاره‌های خود بر اساس اجاره‌های سال 2016 را دارند. هر چند مدیران مجتمع اعلام نموده اند 36 درصد تخفیف در نظر خواهند گرفت، اما کسبه‌ها اعلام نمودند این میزان برابر با افزایش کرایه ‌های اخیری است که از سوی مدیران مجتمع در نظر گرفته شده بود. بنابراین با توجه به کاهش شدید تقاضا، این میزان اجاره ماهیانه نیبز بسیار بالا می‌باشد. این مجتمع در 22  طبقه احداث شده که تنها 5 طبقه آن به 2700 واحد کسب اجاره داده شده است.

https://e.vnexpress.net/news/economy/an-dong-plaza-vendors-shut-their-doors-to-demand-free-rent-4584602.html

قیمت برنج ویتنام بالاترین در جهان

بر اساس اعلام وزارت بازرگانی ویتنام، برنج 5 درصد شکسته این کشور از ماه آگوست سال گذشته با پیشی گرفتن از رقبای تایلندی و هندی خود، بالاترین قیمت جهانی را داشته است. در دو ماه ه ابتدای سال جاری، متوسط قیمت رنج ویتنام بیش از 519 تن برای هر تن بوده است. از آگوست سال گذشته، قیمت هر تن برنج ویتنام نسبت به برنج تایلندی 15 الی 27 دلار و نسبت به برنج هندی 40 الی 50 دلار در هر تن بیشتر بوده است. اگر چه میزان صادرات برنج ویتنام در سال 2022 بصورت سال به سال 21 درصد کاهش داشته و به 400 هزار تن رسیده است، اما متوسط قیمت آن 7 درصد افزایش داشته است. سال گذشته صادرات برنج ویتنام به رقم 7.1 میلیون تن رسید که در ده سال اخیر بی‌سابقه بوده است. این کشور در نظر دارید در سال جاری 6.6 میلیون تن برنج صادر نماید که از این میزان، برای صادرات 4.12 میلیون تن تا پایان 6 ماه اول برنامه‌ریزی شده است.

https://e.vnexpress.net/news/industries/vietnam-rice-price-on-top-of-the-world-4584348.html

افزایش قیمت فولاد در ویتنام همزمان با کاهش تقاضا

  تولیدکنندگان عمده فولاد در ویتنام قیمت های محصولات خود را به بالاترین قیمت در 7 سال گذشته عرضه نمودند که این افزایش همزمان با کاهش تقاضا در این کشور صورت گرفته است. تولیدکنندگان فولاد دلیل افزایش قیمت خود را کمبود نهادهای اولیه از جمله کاهش تولید بیلت به عنوان مقاطع خام فولادی جهت تولید فولاد ذکر نموده‌اند. کاهش تولید این محصول اولیه نیز در نتیجه کاهش قیمت آن و عدم رغبت تولیدکنندگان بیلت به افزایش تولید خود ذکر گردیده است. در دو ماه ابتدای سال جاری میلادی، فروش محصولات فولادی بصورت سال به سال با 23 درصد کاهش به 3.8 میلیون تن رسیده است. همچنین صادرات این محصولات با ده درصد کاهش به رقم یک میلیون تن رسید. تولیدکنندگان فولاد در ویتنام انتظار دارند همزمان با تخصیص بودجه 704 تریلیون دونگی برای طرح های عمرانی توسط دولت در سال جاری که بالاترین میزان در تاریخ خود بوده است، تقاضا برای محصولات فودلای در این کشور افزایش خواهد یافت.

https://e.vnexpress.net/news/industries/steel-prices-surge-in-face-of-declining-demand-4584117.html

تصمیم دولت ویتنام به کاهش صادرات غیررسمی از طریق مرزهای زمینی

بر اساس پیش‌نویس طرح ارائه شده، دولت ویتنام تلاش خواهد کرد تا سال2025 با کاهش تجارت غیر رسمی در مرزهای زمینی خود به ویژه با چین، از تجمع در مرزهای خود جلوگیری نماید. در حال حاضر، صادرات از طریق مرزهای زمینی بصورت رسمی‌با سهمیه و غیررسمی‌بدون سهیمه صورت می‌پذیرد. صادرات با ارزش بیش از 8000 یوان ( 1160 دلار) برای هر فرد در هر روز تحت طبقه بندی غیررسمی می‌تواند از مزایایی معافیت قرنطینه، قرارداد و اثبات شرایط پرداخت و مالیات بهره‌مند شود. بطور رسمی این مزیت برای افراد ساکن در مزها در نظر گرفته می‌شود اما تجار و بازرگانان از این مزایای افراد ساکن در مرزهای ویتنام با چین جهت واردات و صادرات مقادیر قابل توجهی کالا استفاده نموده که منجر به تجمع در دروازه‌های مرزی به ویژه با چین می‌گردد. مقرر است از سال 2028 تجارت میان دو کشور ویتنام و چین تنها بصورت رسمی صورت پذیرد. چین بزرگترین شریک تجاری ویتنام با حجم تجارت دوجانبه 178 میلیارد دلاری در سال گذشته می‌باشد.

https://e.vnexpress.net/news/economy/vietnam-to-reduce-unofficial-exports-over-land-borders-4584197.html

بسیاری از شرکتهای آمریکایی ویتنام را به عنوان شریک استراتژیک خود می داند

هیاتی از شرکت‌های بزرگ آمریکا شامل بوئینگ، متا و اسپایس ایکس اظهار داشته‌اند آنها ویتنام را به عنوان بازار استراتژیک خود دانسته و از اهداف و برنامه‌های دولت ویتنام در راستای اقتصاد دیجیتال و تغییر به اقتصاد سبز حمایت خواهند نمود. این اظهارات در دیدار هیاتی از شورای بازرگانی آمریکا و آ.سه.آن و با حضور نخست‌وزیر ویتنام مطرح گردیده است. این شورا بیان داشته است اعضای آن آماده سرمایه‌گذاری بلندمدت در ویتنام می‌باشند. رئیس این شورا اقدامات دولت ویتنام در ایجاد و توسعه زیرساختها از جمله بزرگراهها و حمل‌ونقل عمومی همانند مترو را تحسین نموده و آمادگی اعضای جهت همکاری در این زمینه به دولت ویتنام را بیان داشته است. نخست وزیر ویتنام نیز تمایل و خواست دولت این کشور جهت واردات ماشین آلات، تجهیزات، ابزار و غیر از آمریکا به منظور افزایش تجارت دوجانبه سخن گفته است. حجم تجارت دوجانبه ویتنام و آمریکا با ثبت رکورد جدید در سال 2022 به رقم 123 میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال قبل از 11 درصد رشد داشته است.

https://e.vnexpress.net/news/economy/major-us-firms-laud-vietnam-as-strategic-market-4584457.html

 درخواست وزارت دارایی ویتنام مبنی بر اخذ مالیات از شرکتهای بازی‌های برخط کامپیوتری

وزارت دارایی ویتنام با این استدلال که بخش از درآمد دولت از امکان وصول مالیات بر بازی‌های برخط کامپیوتری تا کنون غفلت شده است، خواهان اخذ مالیات از این شرکتهای گردیده است. این پیشنهاد وزارت دارایی ویتنام بر اساس پیش‌نویس قانونی مبنی اخذ «مالیات مصرفی خاص» در نظر گرفته شده است. بحث در خصوص اخذ مالیات بر بازی‌های برخط کامپیوتری از سال 2014 در مجلس ویتنام مطرح گردید، اما به دلیل ترس از کاهش رقابت شرکتهای ویتنامی در برابر بازیگران خارجی، اجرایی شدن آن محقق نگردید. اکنون بعد از گذشت چند سال، به نظر می‌رسد شرایط تغییر کرده است. در سال 2020، ویتنام دارای 5 مورد از 10 مورد منتشرکننده بزرگ بازی‌های کامپیوتری در منطقه استرالیا، نیوزیلند و جنوب شرق آسیا بوده است. در حال حاضر، از هر 25 بازی که در سطح جهان دانلود می‌شود، یکی توسط شرکتهای ویتنامی ساخته شده است که از این حیث، ویتنام در رتبه هفتم تولیدکنندگان جهانی در دانلود بازی‌های برخط می‌باشد. بر اساس اطلاعات موجود، ویتنام در سال 2021 میزان 665 میلیون دلار درآمد از این محل داشته است.

https://e.vnexpress.net/news/industries/finance-ministry-wants-online-game-companies-taxed-4583224.html

 نگرانی تولیدکنندگان انرژی پاک در ویتنام از ورشکستگی در سایه قیمت های پایین

تولیدکنندگان انرژی‌های خورشیدی و بادی در ویتنام به دلیل آنچه اعمال تعرفه‌های پایین اعلامی دولت اظهار شده است، بیان نموده‌اند با اعمال این تعرفه‌ها، سود آنها ناچیز بوده و امکان ورشکستگی آنها زیاد است. در ویتنام 84 پروژه انرژی تجدیدپذیر با ظرفیت 4676 مگاوات وجود داشته که از این تعداد، 34 مورد به بهره‌برداری رسیده و مابقی در درست احداث می‌باشند.

https://e.vnexpress.net/news/economy/clean-energy-firms-fear-bankruptcy-amid-low-prices-4581681.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما