معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۶

اخبار اقتصادی ترکمنستان - عشق آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته سوم اسفندماه 1401 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

بورس ترکمنستان در هفته گذشته

بنا به گزارش رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان، در هفته گذشته ارزش مجموع مزایده‌های بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان بالغ بر 27 میلیون و 46 هزار دلار گردید. در همین راستا، کارآفرینانی از کشورهای ترکیه و افغانستان گاز مایع تولید مجتمع پالایشگاهی ترکمن باشی را معامله کرده و تجاری از کشورهای قرقیزستان و ترکیه نیز انواع منسوجات پرتلند را خریداری کردند.

علاوه بر این، نمایندگان محافل تجاری امارات متحده عربی و افغانستان قرارداد خرید سوخت هواپیما، محصول شرکت دولتی "ترکمن نفت" را امضا کردند. همچنین کارآفرینان داخلی روغن پایه و قیر ( تولید شرکت ترکمن نفت) را برای بازار داخلی به ارزش 39 میلیون و 500 هزار منات خریداری کردند. هفته گذشته 34 معامله در بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان به ثبت رسید.

منبع:

https://business.com.tm/ru/post/9462/iii-nedelya-noyabrya-summa-eksportnyh-sdelok-prevysila-27-mln

قرار گرفتن ترکمنستان در رده بندی 10 کشور دارای پایین ترین قیمت بنزین

ترکمنستان در شمار یکی از ده کشور جهان با پایین ترین قیمت بنزین قرار گرفته است. بر اساس گزارش GlobalPetrolPrices، ترکمنستان تا دسامبر سال گذشته، از نظر در دسترس بودن بنزین با رتبه اکتان 95 در رتبه هفتم قرار داشته است. قیمت هر لیتر بنزین در این کشور 0.433 دلار است.

در شرایط کنونی، ترکمنستان کشوری است که ارزان ترین بنزین در کشورهای مشترک المنافع را دارد. متوسط قیمت جهانی بنزین 1.30 دلار در هر لیتر است، ارزان ترین بنزین جهان متعلق به ونزوئلا با نرخ 0.016 دلار در هر لیتر است. کشورهای لیبی و جمهوری اسلامی ایران نیز به ترتیب با قیمت 0.031 و 0.053 دلار در هر لیتر در رتبه‌های بعدی جای دارند.

گران ترین بنزین در هنگ کنگ عرضه می‌شود که هر لیتر آن 2.969 دلار قیمت دارد. در جمهوری آفریقای مرکزی، یک لیتر بنزین 2.405 دلار و در ایسلند 2.252 دلار قیمت دارد. شایان ذکر است، ترکمنستان محصولات نفتی خود را از طریق بورس دولتی کالا و مواد اولیه به کشورهای اروپا و آسیای مرکزی، خاورمیانه و منطقه آسیا و اقیانوسیه می فروشد.

منبع:

https://turkmenportal.com/blog/55277/turkmenistan-voshel-v-top10-stran-s-samymi-nizkimi-cenami-na-benzin

 کشف یک جریان جدید گاز در عمق 4.5 کیلومتری میدان "گالکینیش"

به گزارش روزنامه «ترکمنستان»، یک جریان جدید گاز طبیعی در میدان عظیم گالکینیش در عمق 4580 متری و از چاه شماره 60 که هم اکنون به بهره برداری رسیده، بدست آمده است.

به طور متوسط عمق چاه‌های گاز از 0.5 تا 1 کیلومتر است، بنابراین چاه مورد بهره برداری را می‌توان به عنوان عمیق طبقه بندی کرد. پیمانکار اصلی حفاری، کنسرن دولتی ترکمن گاز و شرکت "Turkmeneritegaznebitgurnama" می‌باشند که در این میدان مشغول فعالیت هستند.

این اکتشافات بر اساس توافقنامه بین ترکمن گاز و شرکت ملی نفت و گاز چین (CNPC) انجام می‌شود که در اگوست 2021 منعقد شد. اخیراً چاه شماره 309 نیز به بهره برداری رسیده و تلاش برای استحصال گاز از چاه‌های شماره 294 و 30 در حال انجام است.

منبع:

https://orient.tm/ru/post/43465/novyj-pritok-gaza-poluchen-na-glubine-45-km-na-krupnejshem-mestorozhdenii-galkynysh

صادرات 9.2 میلیارد دلار گاز به چین توسط ترکمنستان در یازده ماهه اول سال 2022

بنا بر گزارش اداره کل گمرک جمهوری خلق چین، ترکمنستان همچنان در میان کشورهای صادرکننده گاز به چین از طریق خط لوله، جایگاه اول را در اختیار دارد.

طی دوره 11 ماهه مورد اشاره، ارزش صادرات سوخت آبی ترکمنستان به چین بالغ بر 9.28 میلیارد دلار بوده است. در جایگاه‌های بعدی به ترتیب روسیه (3.546 میلیارد دلار)، میانمار (1.29 میلیارد دلار)، ازبکستان (1.03 میلیارد دلار) و قزاقستان (1 میلیارد دلار) قرار گرفته اند.

لینک مشرق:

https://orient.tm/ru/post/43532/turkmenistan-postavil-prirodnyj-gaz-v-knr-za-yanvar-noyabr-2022-goda-na-92-mlrd

حجم مبادلات تجاری روسیه و ترکمنستان

روسیه یکی از مهمترین شرکای تجاری ترکمنستان است. در هشت ماهه اول سال 2022، حجم مبادلات تجاری روسیه و ترکمنستان تقریباً 478 میلیون دلار بوده است. به گزارش وب سایت uralpolit.ru، این مطلب را وزارت خارجه روسیه اعلام کرده است.

در مدت مشابه سال گذشته میلادی ، حجم مبادلات تجاری بین دو کشور 343 میلیون و 810 هزار و 230 دلار بوده است. وزارت امور خارجه روسیه ، خاطرنشان کرده که رشد همکاری‌های تجاری و اقتصادی ترکمنستان و روسیه ناشی از روابط بین منطقه ای است. در حال حاضر مناطق تاتارستان، آستاراخان، چلیابینسک و سنت پترزبورگ بیشترین فعالیت تجاری را با ترکمنستان دارند.

منبع:

 https://turkmenportal.com/blog/55318/obem-tovarooborota-mezhdu-rossiei-i-turkmenistanom-sostavil-pochti-478-mln-dollarov

افزایش حجم مبادلات تجاری ترکمنستان و ترکیه در نه ماهه اول سال 2022

بنا به اعلام روزنامه «ترکمنستان بیطرف» حجم مبادلات تجاری ترکمنستان و ترکیه در 9 ماهه نخست سال 2022، بالغ بر 13.8 درصد افزایش داشته و به 2.54 میلیارد دلار رسیده است. رشد گردش مالی تجارت خارجی ترکمنستان با ترکیه که در پایان سال 2021 به 2 میلیارد و 573 میلیون دلار رسیده بود.

ترکیه یکی از شرکای تجاری پیشروی ترکمنستان است و حجم مبادلات تجاری در پایان 9 ماهه سال 2022 بالغ بر 2 میلیارد و 54 میلیون دلار شده است. این روزنامه می نویسد: به این ترتیب رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 13.8 درصد رسیده است.

منبع:

https://turkmenportal.com/blog/54464/tovarooborot-mezhdu-turkmenistanom-i-turciei-vyros-na-138-v-yanvaresentyabre-2022-goda

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما