معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۰

اخبار اقتصادی فنلاند

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند در هفته چهارم اسفند ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تورم فنلاند در ماه فوریه به 8.8 درصد رسید

در حالی که نرخ تورم فنلاند در ماه فوریه 8.8 درصد بود، افزایش سالانه قیمت مواد غذایی 16.3 درصد بود. این یک رکورد جدید است و حتی از افزایش قیمت 16.1 درصدی که در نوامبر و دسامبر مشاهده شد و از بالاترین سطح قبلی 12 درصدی که در سال 1964 ثبت شده بود نیز فراتر رفت. قیمت مواد غذایی اصلی مانند شکر، آرد، کره و تخم مرغ، نرخ تورم بیش از 30 درصدی را در مقایسه با فوریه 2022 ثبت نمود. از میان سه حوزه اصلی مخارج خانوار یعنی مسکن، غذا و حمل و نقل، برای مردم فنلاند، غذا به طور مداوم بیشترین افزایش قیمت را از ماه اوت داشته است.

https://yle.fi/a/74-20022222

مصرف‌کنندگان فنلاندی سال گذشته 5 میلیارد یورو اضافی برای هزینه برق پرداخت کرده‌اند

سیستم قیمت‌گذاری برق فنلاند باعث شد تا مصرف‌کنندگان در نیمه دوم سال 2022 بیش از آنچه باید، پرداخت کنند. برخی از خانوارهای فنلاندی در نیم سال گذشته شاهد بیش از دو برابر شدن قبض برق خود بودند. بر اساس مطالعه‌ای که توسط واحد روزنامه نگاری تحقیقی Yle MOT انجام شده است، بحران انرژی برای خانواده‌های فنلاندی پنج میلیارد یورو هزینه اضافی در بر داشته است. بین ژوئیه و دسامبر 2022، ارائه‌دهندگان برق به طور متوسط 25 سنت به ازای هر کیلووات ساعت از مصرف‌کنندگان دریافت می‌کردند، در حالی که متوسط قیمت در سال 2020، حدود 3.5 سنت در هر کیلووات ساعت بود.

https://yle.fi/a/74-20022047

بورس هلسینکی در بحبوحه مشکلات بانکی ایالات متحده سقوط کرد

پیامدهای فروپاشی بانک سیلیکون ولی (SVB) و Signature Bank بر بازار سهام هلسینکی تأثیر گذاشته است. قیمت سهام در بورس اوراق بهادار هلسینکی در روز دوشنبه (13 مارچ) در حالی کاهش یافت که بازارهای سهام جهان اثرات سقوط دو بانک مذکور در ایالات متحده را احساس کردند.

شاخص بازار OMXH حدود یک ساعت پس از آغاز معاملات روز دوشنبه به میزان 2.5 درصد کاهش یافت. Nordea که یکی از پرمعامله‌ترین‌ها در بورس هلسینکی است نیز 2.5 درصد کاهش داشت. شرکت فنلاندی سازنده تجهیزات دریایی و انرژی Wärtsilä با افت 3.7 درصدی بیشترین ضربه را متحمل شد و تایرهای نوکیا 3.3 درصد کاهش یافت. Signature Bank که بر بازار کریپتو تمرکز داشت و در نیویورک مستقر بود، تنها چند روز بعد از اعلام ورشکستگی بانک سیلیکون ولی (که بر استارت‌آپ‌ها تمرکز داشت) به همین سرنوشت دچار شد. وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) و فدرال رزرو نگرانی‌های ناشی از بحران گسترده بانکی را با تضمین تمامی سپرده‌های مشتریان بانک‌های در حال سقوط، برطرف کرده‌اند.

https://yle.fi/a/74-20022094

41 درصد شرکت‌های فنلاندی با موانعی در برابر تجارت بین‌المللی روبرو هستند

بر اساس یک مطالعۀ دولتی، حدود 41 درصد از شرکت‌های فنلاندی در سال‌های اخیر موانع تجاری را در فعالیت‌های بین‌المللی خود تجربه کرده‌اند. در بیانیه مطبوعاتی مشترکی که به طور مشترک توسط وزارت امور خارجه، وزارت امور اقتصادی و اشتغال و نخست وزیر منتشر شد، اظهار شد بیشتر موانع تجاری مورد بررسی بین سال‌های 2019 و 2022 در کشورهای خارج از اتحادیه اروپا، به ویژه روسیه، ایالات متحده و چین رخ داده است. دفتر وزیر روز دوشنبه با اشاره به مطالعه انجام شده توسط تحقیقات اقتصادی برای دولت فنلاند گفت که طبق این مطالعه، شرکت‌های فنلاندی همچنین با موانع تجاری در اتحادیه اروپا مواجه شدند.

شرکت‌هایی که در تجارت بین‌الملل فعالیت می‌کنند، هنوز با موانع تجاری مختلفی مواجه هستند، یعنی مقررات یا رویه‌هایی از سوی مقامات که ورود خدمات و محصولات به بازار را دشوار می‌کند. موانع تجاری شامل عوارض گمرکی، محدودیت‌های واردات و یارانه‌هایی است که فقط متوجه اپراتورهای داخلی می‌شود. در داخل اتحادیه اروپا، شرکت‌ها با بیشترین موانع تجاری در سوئد و آلمان مواجه شدند.

https://www.dailyfinland.fi/business/31505/41-Finnish-companies-face-barriers-to-Int%C2%B4l-trade-Govt-study

رشد تولید صنعتی در ژانویه

بر اساس گزارش اداره آمار فنلاند، تولید صنعتی فصلی در ژانویه نسبت به ماه قبل 0.7 درصد رشد داشته است. تولید صنعتی برای روزهای کاری در ژانویه 2023، به میزان 4.3 درصد بیشتر از ژانویه 2022 بود. با تعدیل روزهای کاری، تولید صنعت در ژانویه نسبت به یک سال قبل 3.6 درصد افزایش یافت. خروجی تعدیل شده فصلی در مقایسه با دسامبر 2022 بدون تغییر باقی ماند. در میان صنایع اصلی مورد بررسی، تولید صنعتی در ماه ژانویه بیشترین رشد را در معدن با 9.1 درصد و در صنعت جنگلداری با 8.5 درصد نسبت به دسامبر 2022 داشته است. این در حالی است که تولید نسبت به ماه قبل در صنعت برق و الکترونیک 8.7 درصد کاهش یافت. در سایر صنایع اصلی بررسی شده، تولید کمتر کاهش یافته است. تولید برق، گاز، بخار و تهویه مطبوع 2.2 درصد و در صنایع شیمیایی 1 درصد نسبت به دسامبر 2022 کاهش یافته است. در مقایسه با یک سال گذشته، تولید در تامین برق، گاز، بخار و تهویه مطبوع با 10.3 درصد و در صنایع فلزی 9.5 درصد افزایش یافته است. در صنعت برق و الکترونیک، تولید در ژانویه 2023، به میزان 5.6 درصد بیشتر از ژانویه 2022 بود. تولید در معادن 5.2 درصد، در صنایع شیمیایی 3.1 درصد و در صنایع غذایی 1.2 درصد کاهش داشت.

https://www.dailyfinland.fi/business/31493/Industrial-output-grows-in-January

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما