معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۹

اخبار اقتصادی ترکمنستان - مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته سوم اسفند ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ترکمنستان تعرفه‌های جدیدی را برای تکمیل اظهارنامه ترانزیت وضع کرد.(15 اسفند)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: از 1 مارس 2023، اداره امور اقتصادی تحت سرویس گمرک دولتی ترکمنستان تعرفه‌های جدیدی را برای پر کردن اظهارنامه ترانزیت در سیستم اطلاعات گمرک جهانی ASYSUDA و اطلاعات مربوط به آن در نرم افزار عملیات گمرک دیجیتال پیاده کرد. این خبر روز جمعه از سوی اداره گمرک ترکمنستان اعلام شد.

بر اساس تعرفه‌های جدید، مبالغ پرداختی این خدمات به شرکت کنندگان در فعالیت های اقتصادی خارجی کاهش یافته است.

اداره امور اقتصادی زیر مجموعه خدمات دولتی گمرک ترکمنستان خدمات بارگیری، تخلیه و نگهداری کالاهای حمل شده در تجارت بین المللی و همچنین خدماتی را برای اجرای رویه‌های مربوط به ترخیص کالا از گمرک و سایر خدمات با کیفیت بالا در فعالیت های اقتصادی خارجی به شرکت کنندگان ارائه می دهد.

اداره امور اقتصادی زیر نظر خدمات گمرکی دولتی ترکمنستان در سال 2014 به منظور پیاده سازی رویه‌های گمرکی در خدمات حمل و نقل بین المللی و نگهداری کالا تأسیس شد.

اداره مدیریت اقتصادی یک نهاد خود گردان از نوع مدیریتی است که مستقل از دولت تامین مالی می‌شود.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/9931/turkmenistan-vvel-novye-tarify-na-zapolnenie-tranzitnoi-deklaracii

 

سردار بردی محمداف: شاخص های رشد تولید ناخالص داخلی ترکمنستان در سطح 6.2 درصد باقی مانده است.(12 اسفند)

خبرگزاری ترکمن پورتال: نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در ترکمنستان در سطح 6.2 درصد باقی مانده است. به گزارش برنامه اطلاع رسانی وطن تلویزیون ترکمنستان، سردار بردی محمداف رئیس جمهور این کشور در جلسه امروز کابینه وزیران که در آن نتایج دو ماهه سال جاری میلادی بررسی شد، این مطلب را اظهار کرد.

در این جلسه دولت گزارش داد که تولید کل نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6 درصد افزایش داشته است. بر اساس نتایج دو ماهه سال جاری، حجم گردش مالی خرده‌فروشی نسبت به مدت مشابه سال 2022 به میزان 9.5 درصد و حجم مبادلات تجاری خارجی به دلیل افزایش صادرات و واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.4 درصد افزایش داشته است.

اجرای بخش درآمدی بودجه کشور برای ژانویه تا فوریه 2023 115.7 درصد و بخش هزینه 97.1 درصد بوده است.

رئیس جمهور ترکمنستان بر لزوم حفظ نتایج به دست آمده، بلکه افزایش آن تاکید کرد.

سردار بردی محمداف گفت: از این رو لازم است در اجرای برنامه توسعه اجتماعی-اقتصادی کشور برای سال 2023، سایر برنامه‌ها و طرح ها تلاش کرد و اجرای مستمر همه پروژه‌های در حال انجام و اصلاحات همه جانبه را در نظر داشت.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/58694/serdar-berdymuhamedov-pokazateli-rosta-vvp-v-turkmenistane-ostayutsya-na-urovne-62-procenta

 

رئیس جمهور ترکمنستان دستور داد تا تدابیر لازم برای تامین بی وقفه مواد غذایی و عدم افزایش قیمت ها اتخاذ شود.(12 اسفند)

خبرگزاری ترکمن پورتال: رئیس جمهور ترکمنستان به باتیر آتدایف معاون نخست وزیر برای مجتمع تجاری، صنعت نساجی و کارآفرینی دستور داد تا اقداماتی را برای تضمین عرضه بی وقفه مواد غذایی و افزایش غیرقابل توجیه قیمت سبزیجات و سایر محصولات غذایی اتخاذ کند. دستورات مربوطه امروز در جلسه کابینه وزیران صادر شد.

در برنامه خبری تلویزیون ترکمنستان آمده است: "سردار بردی محمداف رئیس جمهور تاکید کرد که باید از عرضه پایدار محصولات غذایی و کالاهای مصرفی به بازارها و مغازه‌های کشور اطمینان حاصل شود و اجازه افزایش بی رویه قیمت سبزیجات و سایر محصولات غذایی در این فصل را ندهیم."

رئیس‌جمهور با توجه به ظرفیت‌های بالای صنعت نساجی گفت: فناوری‌های روز باید به صورت گسترده وارد این صنعت شود.

سردار بردی محمداف تاکید کرد: باید در کشور کار برنامه ای را برای افزایش حجم تحویل کالاهای داخلی به خارج از کشور و تولید محصولات جایگزین واردات افزایش یابد.

رئیس جمهور ترکمنستان همچنین به آتدایف دستور داد تا اقدامات مناسبی را برای نوسازی فعالیت های بورس کالا و مواد خام دولتی انجام دهد.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/58689/prezident-turkmenistana-poruchil-prinyat-mery-dlya-bespereboinyh-postavok-prodovolstviya-i-nepovysheniya-cen

ترکمنستان در فهرست کشورهای دارای ارزان ترین بنزین قرار گرفت.(18 اسفند)

خبرگزاری ترکمن پورتال: ترکمنستان وارد فهرست کشورهای دارای ارزان ترین بنزین شد. بر اساس گزارش GlobalPetrolPrices، ترکمنستان از 15 اسفند ماه از نظر در دسترس بودن بنزین با رتبه اکتان 95 در رتبه هفتم قرار دارد. قیمت هر لیتر بنزین در این کشور 0.427 دلار است.

متوسط قیمت بنزین در سراسر جهان 1.30 دلار در هر لیتر است، ارزان ترین بنزین در جهان در ونزوئلا 0.016 دلار در هر لیتر است. سه کشور برتر نیز شامل لیبی و ایران - به ترتیب 0.031 و 0.053 دلار بودند.

گران ترین بنزین در هنگ کنگ (منطقه اداری ویژه چین). در آنجا هر لیتر بنزین 2941 دلار قیمت دارد. در سوریه، یک لیتر بنزین 2614 دلار و در ایسلند 2270 دلار قیمت دارد.

ترکمنستان محصولات نفتی خود را از طریق بورس کالا و مواد خام دولتی به کشورهای اروپا و آسیای مرکزی، خاورمیانه و منطقه آسیا و اقیانوسیه می فروشد.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/58924/turkmenistan-voshel-v-spisok-stran-s-samym-deshevym-benzinom

ترکمنستان در رتبه بندی «شاخص رفاه لگاتوم» در رتبه بیست و چهارم جهان قرار گرفت.(18 اسفند)

خبرگزاری اورینت: در فهرست سال 2023 شاخص رفاه لگاتوم که هر ساله توسط موسسه لگاتوم بریتانیا منتشر می‌شود، ترکمنستان به عنوان کشور پیشرو در آسیای مرکزی و کشورهای مستقل مشترک المنافع در زمینه تعامل اجتماعی یا سرمایه گذاری اجتماعی تبدیل شد.

در رتبه بندی به روز شده، ترکمنستان از نظر تعاملات اجتماعی در بین کشورهای جهان رتبه بیست و چهارم را به خود اختصاص داد. بلژیک یک قدم جلوتر از ترکمنستان و کاستاریکا یک قدم عقب تر هستند. لازم به ذکر است که در سال 2023، ترکمنستان بالاترین امتیاز را در بین کشورهای عضو مشترک المنافع در حوزه تعامل اجتماعی رتبه بندی شاخص رفاه لگاتوم کسب کرد. پس از ترکمنستان، ازبکستان در رتبه 46، تاجیکستان 52، فدراسیون روسیه 54، مولداوی 72، قرقیزستان 100، قزاقستان 108، ارمنستان 125، آذربایجان 132 و بلاروس در 134 جایگاه قرار دارند.

در شاخص رفاه لگاتوم، دانمارک (مقام اول)، نیوزلند (مقام دوم)، نروژ (مقام سوم)، سوئد (مقام چهارم) و ایسلند در بین پنج کشور برتر جهان از نظر تعامل اجتماعی قرار دارند.(مقام پنجم) را می‌توان در چنین کشورهایی یافت. لبنان (مقام 165)، افغانستان (مقام 166) و سوریه (مقام 167) در سه رده آخر این فهرست قرار دارند.

تعامل اجتماعی یا سرمایه گذاری اجتماعی اصطلاحی است که در جامعه شناسی، اقتصاد و علوم سیاسی به کار می رود و میزان تعامل اجتماعی (مثلاً احتمال کمک یک فرد به یک غریبه) را توصیف می‌کند. در نتیجه، این مفهوم به طور گسترده ای برای تعیین کیفیت زندگی در یک کشور معین بر اساس ویژگی‌های اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در واقع، در فهرست شاخص رفاه لگاتوم منتشر شده در سال 2023 که در مجموع شامل 12 منطقه است، ترکمنستان از نظر بهداشت و درمان در رتبه 54، از نظر امنیت در رتبه 66، از نظر شرایط زندگی در رتبه 66 و از نظر تحصیلات در رتبه 66 قرار دارد. از نظر اقتصادی رتبه 67 را به خود اختصاص داد.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/58905/turkmenistan-legatum-prosperity-index-reytinginde-dunya-boyuncha-24nji-basganchakdan-yer-aldy

 

 شرکت هندی قصد دارد حمل و نقل بار را از طریق بندر ترکمن باشی انجام دهد.(16 اسفند)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: نماینده شرکت هندی "Anipra Impex LTD" در فوریه ماه سال جاری در دیدار ویدئو کنفرانس با نمایندگان "ترکمن دنیز دریا یولاری" با اشاره به اینکه بیشتر کالاهای وارداتی هند از روسیه و ازبکستان وارد می‌شود، گفت: در آینده این شرکت در نظر دارد حمل و نقل بار را از طریق بندر ترکمن باشی انجام دهد. این خبر روز جمعه توسط سرویس مطبوعاتی آژانس ترکمن دنیز دریا یولاری اعلام شد.

در این دیدار نماینده شرکت انیپرا ایمپکس با زیرساخت ها، پایانه‌ها و قابلیت های ترانزیتی بندر دریایی بین المللی ترکمن باشی آشنا شد. همچنین موضوعات ایجاد همکاری در جهت ارتقای توانمندی‌های بندر دریانوردی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نماینده این شرکت در خصوص پروژه‌های باری در حال اجرا در نقاط مختلف جهان و منطقه صحبت کرد و همچنین برای اجرای پروژه‌های حمل و نقل ترانزیتی در بندر بین المللی ترکمن باشی ابراز تمایل کرد.

همچنین نماینده این شرکت به امکان ارائه خدمات مشاوره در پروژه‌های باربری بندر بین المللی ترکمن باشی اشاره کرد و همچنین در صورت امضای قرارداد مربوطه بین طرفین، امکان حمل محموله‌های ترانزیتی اضافی آینده در بندر ترکمن باشی وجود دارد.

در پایان این دیدار، طرفین تاکید کردند که برای توسعه بیشتر همکاری‌های بین المللی در زمینه حمل و نقل و لجستیک بین ترکمنستان و هند تلاش خواهد شد.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/9935/indiiskaya-kompaniya-planiruet-osushchestvlyat-gruzoperevozki-cherez-turkmenbashinskii-port

 

خطوط هوایی ترکمن پروازهای بین المللی به ۹ شهر را از سر می‌گیرد.(18 اسفند)

خبرگزاری اورینت: خطوط هوایی ترکمنستان پروازهای مستقیم مسافربری به بانکوک (تایلند)، مینسک (بلاروس)، دهلی (هند)، آلماتی (قزاقستان)، سن پترزبورگ (روسیه)، آنکارا (ترکیه)، پاریس (فرانسه)، سئول (جمهوری کره) و توکیو (ژاپن) در ماه مارس تا آوریل امسال از سر می‌گیرد.

این را آژانس حمل و نقل و ارتباطات زیر نظر کابینه وزیران ترکمنستان به اورینت گزارش کرده است.

علاوه بر این، در ارتباط با تکمیل ناوگان باری، ترکمنستان پروازهای باری منظم را با هانوی (ویتنام)، سئول (جمهوری کره) و شنژن (چین) برقرار خواهد کرد.

از سرگیری پروازهای منظم به مقاصد بین المللی در درجه اول به دلیل بهبود وضعیت پاندمی در جهان است.

پیش از این سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان به دولت دستور داده بود تا نظم پروازهای بین المللی را به سطح قبل از شیوع ویروس کرونا برساند.

منبع: https://orient.tm/ru/old/post/48637/turkmenskie-avialinii-vozobnovyat-mezhdunarodnye-rejsy-v-9-gorodov

 

ترکمنستان 346.2 تن سوخت هوانوردی از ترکیه وارد کرد.(17 اسفند)

خبرگزاری ترکمن پورتال: ترکیه در سال 2022 میلادی 346.2 تن سوخت هوانوردی به ترکمنستان صادر کرده است. این را "ترند" با استناد به سازمان تنظیم مقررات بازار انرژی ترکیه گزارش داد.

بر اساس گزارش ها، این شاخص در دوره مشابه سال 2021، 555.8 تن بوده است.

در دسامبر 2022، ترکیه 69 تن سوخت هوانوردی به ترکمنستان صادر کرد. این 6.3 برابر بیشتر از دوره مشابه سال 2021 (10.9 تن) است.

بر اساس گزارش سازمان تنظیم مقررات بازار انرژی ترکیه، ترکمنستان در نوامبر 2022، 79.2 تن سوخت هوانوردی از ترکیه وارد کرده است.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/58866/turkmenistan-turkiyeden-3462-tonna-awiasiya-yangyjyny-import-etdi

 

وزیر راه و شهرسازی ایران در سفری کاری به عشق آباد می آید.(19 اسفند)

خبرگزاری ترکمن پورتال: مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در سفری کاری به ترکمنستان می‌آید. به گزارش خبرگزاری مهر، این مطلب در هفدهمین نشست هماهنگی کمیسیون مشترک بین دولتی ترکمنستان و ایران در زمینه همکاری‌های اقتصادی اعلام شد.

لازم به ذکر است در هفدهمین نشست هماهنگی کمیسیون مشترک بین دولتی ترکمنستان و ایران در زمینه همکاری‌های اقتصادی اطلاعاتی در خصوص وضعیت روابط ترکمنستان و ایران و پیشرفت توافقات قبلی بین دو کشور ارائه شد. در این دیدار به آینده تجارت دوجانبه ترکمنستان و ایران از طریق چهار گذرگاه مرزی و فرصت های تسهیل تردد مرزی توجه ویژه ای شد. ترانزیت، تعرفه‌ها، "کریدورهای سبز"، حمل و نقل ریلی، جاده ای، دریایی و هوایی از دیگر موضوعاتی است که در دستور کار جلسه قرار گرفت. بر اساس شاخص های اعلام شده در این نشست، ارزش واردات ترکمنستان از ایران 321 میلیون دلار و حجم 741 هزار تن و صادرات ترکمنستان به ایران 122 هزار تن (243 میلیون دلار) بوده است.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/58952/eyranyn-yol-we-shaher-gurlushygy-ministri-ish-sapary-bilen-ashgabada-geler

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما