معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۲

اخبار اقتصادی اسلوونی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اسلوونی در نیمه اول اسفند ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش نرخ بیکاری به 3.5 درصد در سه ماهه چهارم 2022

اداره آمار اسلوونی اعلام کرد نرخ بیکاری در اسلوونی در سه ماهه آخر سال 2022 به 3.5 درصد کاهش یافته است که 0.5 واحد درصد کمتر از سه ماهه قبل از آن و 1.1 درصد کمتر از سه ماهه پایانی سال 2021 بوده است. بیکاری در میان مردان 3.2 درصد و در میان زنان 3.8 درصد بوده است.

https://english.sta.si/3143750/unemployment-rate-drops-further-to-3-5-in-q4/

کاهش نرخ تورم اسلوونی به زیر 10 درصد

نرخ تورم سالانه اسلوونی از 10 درصد در ماه ژانویه به 9.3 درصد در ماه فوریه کاهش یافت که پایین‌ترین رقم در چهار ماه گذشته است. در این دوره، قیمت مواد غذایی با افزایش همراه بود، اما قیمت انرژی اندکی کاهش یافت. مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی 18.3 درصد گران‌تر از سال قبل بوده که 2.8 واحد درصد در نرخ تورم سالانه سهم داشته است. قیمت‌ها در گروه شامل هزینه‌های انرژی، 7.9 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت، در حالی که در ماه قبل از آن (ژانویه)، این افزایش سالانه، بیش از 12 درصد بود. در این گروه، سوخت جامد 72 درصد افزایش یافت، اما قیمت برق 9 درصد کاهش داشت.

آخرین داده‌های اداره آمار اسلوونی نشان می‌دهد که سایر محرک‌های اصلی تورم شامل گروه‌های مبلمان و اثاثیه منزل، اتومبیل‌های جدید و خدمات تفریحی است. همچنین شاخص هماهنگ قیمت مصرف کننده (معیار اتحادیه اروپا) در سطح سالانه برابر با 9.4 درصد بود که نیم واحد درصد نسبت به ماه قبل کاهش داشت.

https://sloveniatimes.com/slovenias-inflation-back-below-10/

محورهای اقتصادی نشست هیات دولت اسلوونی

در نشست اخیر هیات دولت اسلوونی، استراتژی توسعه بازار سرمایه این کشور تا سال 2030 و چگونگی رشد اقتصادی سال جاری مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست اعلام شد اجرای استراتژی مصوب برای توسعه بازار سرمایه در اسلوونی تا سال 2030 باعث قرار دادن بازار سرمایه اسلوونی در دایره بازارهای سرمایه موفق اروپا خواهد شد و به شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) دسترسی بهتری را جهت تامین مالی فراهم می‌کند.

در این نشست همچنین اعلام شد که رشد اقتصادی سال جاری بالاتر از پیش‌بینی‌های قبلی خواهد بود که علت آن، کاهش تدریجی تورم، ثبات نسبی عرضه انرژی، کاهش نوسانات قیمت و چشم‌انداز مثبت رشد اقتصادی در شرکای تجاری اصلی اسلوونی می‌باشد. با این حال، رشد نه تنها در سال جاری، بلکه در دو سال آینده نیز به طور قابل توجهی کمتر از سال 2022 خواهد بود. طبق پیش‌بینی‌ها، رشد اقتصادی اسلوونی در سال جاری به 1.8 درصد خواهد رسید که نسبت به پیش‌بینی قبلی در پاییز گذشته (که 1.4 درصد بود) بالاتر است.

https://www.gov.si/en/news/2023-03-02-38th-regular-meeting-of-the-government-of-the-republic-of-slovenia/

انتشار اوراق قرضه 200 میلیون یورویی توسط وزارت دارایی اسلوونی

وزارت دارائی اسلوونی اعلام نمود اوراق قرضه 30 ساله به مبلغ 200 میلیون دلار که در اکتبر 2050 سررسید می‌شود را منتشر کرده است. وزارت دارایی اعلام کرد که با این کار ارزش اسمی‌کل اوراق قرضه عرضه شده توسط این کشور به 1.85 میلیارد یورو افزایش یافته است. اسلوونی نخستین اوراق قرضه را در اواسط اکتبر 2020 منتشر کرد و در این مدت چند مرحله دیگر اقدام به انتشار اوراق قرضه نموده است که آخرین آن در ابتدای ژانویه بوده است که طی آن اوراق قرضه جدید 10 ساله پایدار به ارزش 1.25 میلیارد یورو در کنار 250 میلیون یورو اوراق قرضه RS76 با سررسید آگوست 2045 منتشر شد.

انتشار اورق قرضه جدید همزمان با خرید اوراق قرضه قبلی که سررسید آنها در پایان مارس امسال یا سپتامبر 2024 است انجام می‌گیرد. بازخرید زودهنگام بخشی از اوراق منتشر شده همراه با انتشار اوراق جدید یک عملیات استاندارد است که توسط خزانه‌داری دولت برای سررسید و ساختار مطلوب‌تر بدهی عمومی انجام می‌شود. با این حال، به دلیل افزایش عمومی نرخ بهره، انتشار اوراق قرضه برای اسلوونی و سایر اعضای منطقه یورو در حال حاضر به طور قابل توجهی گران‌تر از دوره نرخ بهره پایین است،

https://siol.net/novice/slovenija/slovenija-se-je-zadolzila-za-200-milijonov-evrov-599914/

دو سوم کارفرمایان قصد دارند دستمزدها را افزایش دهند

نظرسنجی Manpower در مورد روند حقوق و مزایای کارکنان نشان می‌دهد که تقریبا دو سوم کارفرمایان اسلوونی قصد دارند دستمزدها را در نیمه اول سال افزایش دهند. بیش از یک سوم از پاسخ دهندگان برنامه افزایش دستمزد در محدوده 6 تا 10 درصد دارند. این افزایش پس از آن صورت می‌گیرد که بیش از چهار شرکت از هر پنج شرکت دستمزدها را در نیمه اول سال 2022 افزایش داده‌اند و به دلیل تمایل به مقابله با تأثیر تورم، حفظ و جذب استعدادها و تطبیق با حداقل دستمزد بالاتر است.

شرکت‌ها همچنین می‌خواهند با این کار از ریزش نیروی خود اجتناب کنند. سال گذشته میانگین نرخ ریزش نیرو از 12 درصد فراتر رفت که بیشتر کارفرمایان (55 درصد) معتقدند این موضوع به دلیل دستمزد بالاتر در شرکت‌های رقیب بوده است و پس از این موضوع، دلایلی چون شرایط کاری نامطلوب، ناسازگاری با مافوق، فقدان فرصت‌های رشد و ارتقای حرفه‌ای قرار می‌گیرد. بخش گردشگری و مهمان‌پذیری با 30 درصد بیشترین میزان گردش کار را داشتند، در حالی که بخش ساخت و ساز با 7.6 درصد کمترین نرخ را داشتند.

. https://sloveniatimes.com/two-thirds-of-employers-plan-to-raise-wages//

251 هزار نفر در اسلوونی، سال گذشته با درآمد زیر خطر فقر زندگی کردند

در سال 2022، تقریبا 251 هزار نفر از ساکنان اسلوونی با درآمد کمتر از آستانه خطر فقر زندگی کردند که 8 هزار نفر بیشتر از سال قبل بوده است. آستانه خطر فقر برای یک خانواده چهار نفره، متشکل از دو بزرگسال و دو کودک زیر 14 سال، 1737 یورو و برای یک خانواده دو نفره بدون فرزند، 1241 یورو در ماه بود. آستانه خطر فقر برای یک خانوار تک نفره نیز 827 یورو در ماه بود که 56 یورو بیشتر از سال قبل است.

https://www.rtvslo.si/slovenija/z-dohodkom-pod-pragom-tveganja-revscine-je-lani-zivelo-priblizno-251-000-prebivalcev/659063/

شرکت‌ها به دنبال 400 میلیون یورو یارانه انرژی هستند

آژانس SPIRIT نزدیک به 2 هزار درخواست برای دریافت یارانه انرژی از شرکت‌ها دریافت کرده است که در مجموع به دنبال 400 میلیون یورو یارانه برای جبران افزایش شدید بهای انرژی هستند. 650 میلیون یورو برای این اقدام در نظر گرفته شده است که در قالب یک بسته یک میلیارد یورویی در دسامبر 2022 در پارلمان اسلوونی تصویب شد. طبق قوانین مربوطه، شرکت‌ها به پنج نوع کمک دسترسی دارند که برای جبران افزایش هزینه در زمینه برق، گاز و بخار بوده و بین 40 درصد تا 80 درصد هزینه‌های مربوطه را پوشش می‌دهد.

https://sloveniatimes.com/companies-seek-e400-million-worth-of-energy-subsidies/ /

سود بانک‌های اسلوونیایی در سال 2022 اندکی کاهش یافت

بانک‌های اسلوونی در سال 2022 سود انباشته قبل از مالیات خود را به 540 میلیون یورو رساندند که نسبت به سال قبل 4 درصد کاهش داشت. درآمد ناخالص این بانکها، به دلیل افزایش 20 درصدی درآمد بهره، 9 درصد افزایش یافت، اما درآمدهای بدون بهره به دلیل کاهش رشد در پاییز، کمی‌بیش از 2 درصد کاهش یافت. کل دارایی‌ها در نیمه اول سال رشد کرد، اما در نیمه دوم به شدت کاهش یافت. در پایان سال کل دارایی بانک‌ها تقریبا 5 درصد کاهش یافت و به 50.6 میلیارد یورو رسید.

https://sloveniatimes.com/slovenian-banks-profit-down-slightly-in-2022//

سود کمتر برای بیمه‌گران پیشرو در سال 2022

شرکت‌های بزرگ بیمه Triglav و Sava سود کمتری را در سال 2022 گزارش کردند. این دو شرکت در سال گذشته با وجود درآمد بالاتر شاهد کاهش سود بودند که علت آن را به افزایش مطالبات و تورم نسبت می‌دهند. بر اساس گزارش درآمد اولیه منتشر شده، شرکت Triglav سود خالص 110 میلیون یورو را به ثبت رساند که نسبت به سال 2021 با 2 درصد کاهش مواجه بود. درآمد این شرکت با فزایش 10 درصدی به 1.6 میلیارد یورو رسید. بیمه Sava نیز گزارش داد که سود خالص این شرکت با کاهش 10 درصدی در سال گذشته برابر با 68.2 میلیون یورو بوده و درآمد عملیاتی با افزایش 3 درصدی به 753.6 میلیون یورو رسیده است.

https://sloveniatimes.com/lower-profit-for-leading-insurers-in-2022/

کاهش فروش خودروهای سواری در اسلوونی

فروش خودروهای سواری در اسلوونی در سال 2022 به کمترین میزان در بیش از 20 سال گذشته رسید. دلیل اصلی این کاهش، عرضه ناکافی خودروهای جدید است که نتیجه مشکلات تامین قطعات است. در بسیاری از موارد، خریداران نیز مجبور بودند مدت زیادی برای خودرو منتظر بمانند. بر اساس گزارش اتاق بازرگانی اسلوونی، سال گذشته 46 هزار و 339 دستگاه خودروی سواری جدید در اسلوونی به ثبت رسید که 14.2 درصد کمتر از سال قبل است. تعداد خودروهای تجاری سبک ثبت شده جدید نیز، با 26.3 درصد کاهش به 7139 دستگاه رسید. در سال‌های اخیر خودروسازان با مشکلات قابل توجهی در تامین قطعات به ویژه نیمه‌هادی‌ها و همچنین تامین برخی از قطعات دیگر مواجه بوده‌اند.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/ob-slabsi-ponudbi-lani-v-sloveniji-najmanjsa-prodaja-avtomobilov-v-vec-kot-20-letih/658399/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما