معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۵

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه درهفته سوم اسفند1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اتحادیه اروپا مهلت ثبت اسناد برای باز کردن قفل دارایی‌های سرمایه گذاران روسی را تمدید کرد(02 مارس _ریانووستی)

فیلیپ گابونیا، معاون رئیس بانک روسیه در نشستی که توسط انجمن بانک‌ها سازماندهی شده بود، گفت: «تنظیم‌کننده‌های بلژیک و لوکزامبورگ مهلت ثبت اسناد احتمالی برای رفع انسداد دارایی‌های سرمایه‌گذاران روسی غیرتحریمی را تا پایان جولای تمدید کرده‌اند. تصمیمات مربوطه در مورد آنچه که می‌توان برای مجوز ثبت کرد به تنظیم کننده بلژیک و تنظیم کننده لوکزامبورگ اعلام شده است. وی خاطرنشان کرد: «مهلت قبلی برای ثبت اسناد بسیار کوتاه بود.» گابونیا در پایان گفت: «همه سرمایه‌گذاران عمده که افراد بسیار زیادی پشت آن‌ها درخواست داده‌اند، هنوز پاسخی دریافت نکرده‌اند.»

اتحادیه اروپا در اوایل ژوئن، سپرده گذاری ملی تسویه حساب (NSD) را به عنوان بخشی از ششمین بسته تحریمی در لیست تحریم ها قرار داد، بعداً سوئیس نیز به این اقدامات محدودکننده پیوست. در نتیجه، علاوه بر اوراق بهادار و وجوه مشتریان روسی به ارزهای مختلف که از ماه مارس در حساب‌های NSD نزد Euroclear و Clearstream ثابت مانده است، وجوه به یورو و فرانک در حساب‌های NSD نزد بانک‌های کارگزار خارجی نیز مسدود شده است. در پایان سال گذشته، NSD مجوزهای کلی برای باز کردن قفل دارایی‌ها در Euroclear و Clearstream دریافت کرد که در 7 ژانویه 2023 منقضی شد. تعدادی از فعالان بازار بزرگ نیز به طور مستقل درخواست های خود را قبل از پایان مهلت به سپرده گذاران اروپایی ارسال کردند.

https://ria.ru/20230302/aktivy-1855436952.html

 

بدهی عمومی خارجی روسیه برای اولین بار در سه سال گذشته کاهش یافت(02 مارس_RBC)

به گزارش ریانووستی در سال 2022، حجم بدهی عمومی خارجی روسیه برای اولین بار در سه سال گذشته کاهش یافت و به 4.039 تریلیون روبل رسید. بنابراین، در پایان سال 2019، حجم بدهی عمومی خارجی به 3.395 تریلیون روبل رسید. در سال 2020 به 4.189 تریلیون روبل و در سال 2021 به 4.435 تریلیون روبل افزایش یافت. در پایان سال 2022، این مقدار به 4.039 تریلیون روبل کاهش یافت. طبق نتایج سال 2022، حجم کل بدهی عمومی 22.82 تریلیون روبل برآورد می‌شد. از اواخر فوریه 2022، پس از شروع جنگ روسیه و اوکراین و تحریم‌های بعدی غرب، نرخ‌ها در بازار از جمله بازار بدهی به شدت افزایش یافته است. سپس بانک مرکزی بدون برنامه ریزی نرخ کلیدی را از 9.5 به 20 درصد افزایش داد، اما سپس طی چند مرحله آن را کاهش داد. اکنون 7.5 درصد در سال است. در پس زمینه افزایش نرخ ها، وزارت دارایی از فوریه 2022 انتشار اوراق قرضه وام فدرال (OFZ) را که معیار همه نرخ ها در بازار اوراق قرضه است، متوقف کرد. در ماه سپتامبر، آژانس برگزاری حراج ها را از سر گرفت.

https://www.rbc.ru/rbcfreenews/640000d99a794722a7900dcf

 

ایالات متحده آمریکا 37 شرکت را در لیست سیاه قرار داد(03 مارس _RBC)

وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا محدودیت هایی را علیه 37 شرکت اعمال کرد. این وزارتخانه تصمیم گرفته است برای 37 شرکت محدودیت های صادراتی اعمال کند. این سند در وب سایت ثبت فدرال ایالات متحده آمریکا منتشر شده است. این لیست شامل یک شرکت روسی، یک شرکت بلاروسی، سه شرکت در میانمار، چهار شرکت در پاکستان و بقیه در چین هستند. یکی از شرکت های چینی با نام Neotec Semiconductor، در تایوان مستقر است. این لیست همچنین شامل شرکت روسی DMT Electronics و DMT Trading LLC بلاروسی است.  در سند این وزارتخانه توضیح داده شده است، این شرکت ها در فعالیت هایی شرکت می‌کنند که مغایر با منافع امنیت ملی ایالات متحده آمریکا است.

https://www.rbc.ru/rbcfreenews/6401669a9a7947a1a7c58def

 

صادرات روسیه به اروپا بیش از نصف شد(03 مارس _لنتا.رو)

صادرات روسیه به اتحادیه اروپا از مارس تا دسامبر، 53 درصد کاهش یافت و به 10.3 میلیارد یورو رسید. پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، عرضه کالاها و مواد خام روسی به اتحادیه اروپا به شدت کاهش یافت و از مارس تا دسامبر سال گذشته، صادرات از 21.8 میلیارد یورو (1.7 تریلیون روبل) به 10.3 میلیارد (825 میلیارد روبل) در دسامبر  رسید. بر اساس گزارش آژانس آمار اروپا، یورواستات، بیش از دو برابر کاهش به دلیل اقدامات محدود کننده توسط اتحادیه اروپا است.

در نتیجه، سهم روسیه از واردات منطقه در شش دسته اصلی کاهش یافته است. گاز از 36 درصد در سال 2021 به 21 درصد در سال 2022، زغال سنگ از 45 درصد به 22 درصد، و نفت و فرآورده‌های نفتی از 28 درصد به 21 درصد. علاوه بر این، این کشور با کاهش عرضه کود و همچنین آهن و فولاد، سهم آن در کل واردات در سال جاری به ترتیب از 29 به 22 درصد و از 16 به 10 درصد کاهش یافته است.

این آژانس خاطرنشان می‌کند که اتحادیه اروپا حتی قبل از اعمال تحریم ها بر نفت و فرآورده‌های نفتی موفق شد وابستگی به روسیه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. این محدودیت ها به ترتیب از 5 دسامبر 2022 و 5 فوریه 2023 به اجرا درآمدند.

https://lenta.ru/news/2023/03/03/notrade/

 

کاهش تخمینی درآمد روسیه از نفت و گاز(03 مارس _لنتا.رو)

در ماه فوریه، در پس زمینه اجرایی شدن تحریم‌های غرب، درآمد روسیه از فروش نفت و گاز با 46 درصد کاهش سالانه به 521 میلیارد روبل رسید. بلومبرگ این خبر را با استناد به داده‌های وزارت دارایی این کشور گزارش می دهد.

درآمدهای بودجه ناشی از مالیات بر نفت و فرآورده‌های نفتی با 48 درصد کاهش به 361 میلیارد روبل رسید. کاهش شدید درآمدها با کاهش هزینه صادرات نفت اورال همراه است. در ماه فوریه، میانگین بشکه ای 49.56 دلار بود، در حالی که از ژانویه تا دسامبر 2022، 76.09 دلار معامله شد. در حال حاضر، مقامات روسیه به دنبال کاهش تخفیف به شاخص برنت به منظور افزایش درآمد هستند. این آژانس تاکید می‌کند که درآمدهای انرژی حدود یک سوم درآمدهای بودجه روسیه را تشکیل می دهد.

بر اساس برآوردهای این آژانس، درآمد گاز روسیه در ماه گذشته تقریباً 42 درصد کاهش یافت و به 161 میلیارد روبل رسید. بلومبرگ خاطرنشان کرد که حتی افزایش نرخ مالیات بر استخراج معدنی (MET) برای گازپروم کمکی به جبران خسارات نکرد. در شرایط کاهش صادرات و همچنین کاهش قیمت گاز در اروپا در شرایطی که هوا غیرعادی گرم است، درآمد این کشور از عوارض صادرات گاز با 81 درصد کاهش به 40 میلیارد روبل رسید.

در ماه مارس، مقامات روسیه انتظار دارند که حجم درآمد اضافی نفت و گاز منهای 132.1 میلیارد روبل باشد که حداکثر از ابتدای سال خواهد بود. بر اساس ارقام ماه فوریه و پیش بینی ماه مارس، کل بودجه اختصاص داده شده برای فروش یوان برای حمایت از بودجه تحت قانون بودجه 119.8 میلیارد روبل خواهد بود. عملیات از 7 مارس تا 6 آوریل 2023 انجام خواهد شد. بنابراین، هر روز وزارت دارایی 5.4 میلیارد روبل از فروش ارز خارجی دریافت می‌کند.

https://lenta.ru/news/2023/03/03/nedodohody/

 

به گفته بلومبرگ، اروپا بازگشت واردات روسیه به سطح سال 2020 را تایید کرد(4 مارس _ایزوستیا)

بلومبرگ در 4 مارس نوشت علیرغم فشار تحریم ها، واردات روسیه به طور کلی تا حد زیادی به سطح سال 2020 بازگشته است. به گفته وی، مسکو با موفقیت تحریم‌های اتحادیه اروپا و گروه 7 را که نتوانستند اقتصاد روسیه را تضعیف کنند، دور می‌زند. خاطرنشان می‌شود که فدراسیون روسیه همچنان بیشتر کالاهای مورد نیاز خود را دریافت می‌کند. از بسیاری جهات، این امر به لطف صادرات مجدد از کشورهای دوست فدراسیون روسیه امکان پذیر شده است.

https://iz.ru/1478858/2023-03-04/v-evrope-priznali-vozvrashchenie-rossiiskogo-importa-k-pokazateliam-2020-goda

 

عرضه احتمالی گاز ایران و آمریکا از طریق یک هاب در ترکیه (5 مارس_ایزوستیا)

بسیاری از کشورها، از جمله ایران و ایالات متحده آمریکا، می‌توانند گاز خود را از طریق هاب ترکیه تامین کنند. این خبر در 5 مارس توسط Evgenia Popova، تحلیلگر Vygon Consulting اعلام شد.

وی در گفتگو با ریانووستی گفت: «تامین کنندگان گاز می‌توانند فدراسیون روسیه، آذربایجان، ایران، در آینده، ترکمنستان و سایر تامین کنندگان گاز طبیعی مایع مانند الجزایر، قطر، ایالات متحده آمریکا و غیره باشند. به عقیده وی، هاب ترکیه به مرکز توزیع گاز برای جنوب و جنوب شرق اروپا تبدیل خواهد شد که می‌تواند یک پلت فرم تجارت الکترونیک و شاخص قیمت خود را ایجاد کند که به یک معیار منطقه ای تبدیل می‌شود. پوپووا همچنین خاطرنشان کرد که افزایش عرضه روسیه از طریق این‌هاب بعید است، زیرا این امر مستلزم گسترش خط لوله گاز ترانس بالکان است که از سرزمین‌های ترکیه، بلغارستان، رومانی، مولداوی و اوکراین می‌گذرد و ساخت خطوط اتصال در داخل اروپا است. علاوه بر این، بازار هدف هاب اروپای جنوبی و جنوب شرقی بعید است در آینده نزدیک عرضه را افزایش دهد.دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در 9 فوریه گفت که اجرای طرح های ساخت هاب گاز بین ترکیه و روسیه به دلیل زلزله اندکی تغییر خواهد کرد، اما این پروژه لغو نخواهد شد.

https://iz.ru/1479008/2023-03-05/ekspert-rasskazala-o-vozmozhnykh-postavkakh-gaza-iz-irana-i-ssha-cherez-khab-v-turtcii

 

پیشنهاد اتحادیه اروپا به بانک های روسیه برای استفاده از فکس به جای سوئیفت (5 مارس _لنتا.رو)

شفاف سازی کمیسیون اروپا در مورد راه‌های جایگزین برای انجام معاملات با سوئیفت ممکن است به بحث در مورد تمدید قرارداد مربوط به صادرات غلات و کودهای روسی طبق "توافقنامه محصولات غذایی" مرتبط باشد. این خبر را تاس با استناد به منابع موثق گزارش کرده است.

این منبع گفت که توضیح اتحادیه اروپا در مورد عملیات بانکی اساسا حاوی اطلاعات جدیدی نیست: «ما در مورد بانک‌هایی صحبت می‌کنیم که تحت تحریم‌های ضد روسیه قرار گرفتند و از سیستم سوئیفت جدا شدند، اما با مسدود کردن تحریم‌های اتحادیه اروپا تحت تأثیر قرار نگرفتند. چنین سازمان‌هایی از استفاده از فکس یا ایمیل برای تبادل پیام‌های مالی منعی ندارند. هدف از انتشار بیانیه ای در این خصوص این است که نشان دهد تحریم های این بلوک عمدتاً علیه بازیگران بین المللی است و نه صادرات محصولات کشاورزی روسیه.» احتمالاً این امر مربوط به بحث در حال انجام بین اتحادیه اروپا و سازمان ملل بر سر موضوع تمدید طرح "توافقنامه محصولات غذایی"  دریای سیاه است که در 18 مارس منقضی می‌شود، زیرا روسیه از اتحادیه اروپا می‌خواهد تحریم‌ها را علیه روس‌سلخوزبانک (Rosselkhozbank) لغو کند. روسیه مدعی است که این امر به این بانک که قراردادهایی را برای صادرات محصولات کشاورزی روسیه تضمین می‌کند، اجازه می دهد تا روابط خود را با بانک های کارگزار به منظور تسهیل صادرات محصولات کشاورزی روسیه در مقیاس بین المللی برقرار کند.

https://lenta.ru/news/2023/03/05/nonswift/

 

وزارت امور خارجه: 11 کشور برای ورود اتباع روس بدون ویزا میشوند(5مارس_ودوموستی)

به گزارش تاس به نقل از یوگنی ایوانوف؛ معاون وزیر امور خارجه روسیه، روسیه قصد دارد با 11 کشور از جمله عربستان سعودی، زامبیا و کارائیب توافقنامه‌هایی را برای سفر بدون روادید منعقد کند. به گفته وی، پیش نویس موافقتنامه‌های بین دولتی برای سفر بدون روادید شهروندان در مراحل مختلف توسعه است. 11 کشور شامل : بحرین، عمان، عربستان سعودی، باهاما، باربادوس، هائیتی، زامبیا، کویت، مالزی، مکزیک، ترینیداد و توباگو می‌توانند برای روس ها بدون ویزا شوند. معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین افزود: «در عین حال باید درک کرد که روند توافق بر سر این گونه معاهدات بین المللی یک "خیابان دوطرفه" است و سرعت امضا هم به ما و هم به شرکای ما بستگی دارد. »

https://www.vedomosti.ru/politics/news/2023/03/05/965298-mid-nazval?from=newsline

 

در ماه مارس، حجم مبادلات یوان در روسیه همراه با رشد تجارت بین روسیه و چین به افزایش خود ادامه خواهد داد(6 مارس_ایزوستیا)

روزنامه کومرسانت نوشت بر اساس داده‌های بورس مسکو، در ماه فوریه، یوان برای اولین بار تبدیل به پرمعامله ترین ارز در فدراسیون روسیه شد. در رتبه دوم دلار آمریکا قرار دارد. در طول ماه، حجم مبادلات به یوان از 1.48 تریلیون روبل (یک سوم بیشتر از ژانویه)، تا 1.42 تریلیون روبل فراتر رفت. سهم پول چین از کل گردش مالی تقریبا 40 درصد بود.

https://iz.ru/1479485/2023-03-06/ekspert-obiasnil-rost-obema-torgov-kitaiskoi-valiutoi-v-rossii

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما