معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۲

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته دوم اسفند ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

گزارش بانک مرکزی ترکیه در خصوص تورم ماه فوریه

سازمان آمار ترکیه  نرخ تورم این کشور در ماه فوریه 2023 را  55.18 درصد اعلام کرد که نسبت به ماه قبل 2.5 درصد کاهش داشته است. جدول زیر منحنی نرخ تورم از فوریه 2021 تا 2023 را نشان می دهد.

 

بر اساس گزارش بانک مرکزی ترکیه، تورم سالانه در تمامی زیر گروه‌ها در فوریه کاهش یافته است.

در این گزارش آمده است: همراستا با دورنمای نرخ ارز و قیمت کالاها، روند معتدل قیمت انرژی در ماه‌های اخیر ادامه داشته است در حالی که روند افزایش قیمت ماهانه کالاهای اساسی در این دوره کاهشی بوده است. اگرچه شیب افزایش قیمت خدمات نسبت به ماه قبل کند شده است، اما به دلیل برخی دلایل اقلامی همانند اسکان (هتل ،گردشگری) آموزش و تعمیر و نگهداری نسبتا بالا باقی مانده است.

 

افزایش 4 درصدی صادرات خودروی ترکیه

صادرات صنعت خودروی ترکیه در ماه فوریه با حدود 4 درصد افزایش به رقم 2.6 میلیارد دلار رسید. صادرات خودرو با سهم 15.9 درصدی در رتبه اول صادرات ترکیه قرار می‌گیرد. بر اساس داده‌های انجمن صادرکنندگان صنعت خودرو، صادرات این صنعت در بازه زمانی ژانویه تا فوریه امسال با 12 درصد افزایش به 5.3 میلیارد دلار رسید.

انجمن توزیع کنندگان خودروی ترکیه همچنین اعلام کرد: میزان فروش خودروهای تجاری سبک در فوریه 2023 با 63.4 درصد افزایش نسبت  به مدت مشابه سال قبل به 81 هزار و 148 دستگاه رسید.

تاثیر 1.5 میلیارد دلاری زلزله بر تجارت خارجی ترکیه

وزارت تجارت ترکیه اعلام کرد: میزان صادرات این کشور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با توجه به اثرات زلزله در 10 استان به مرکزیت قهرمان ‌ماراش 6.4 درصد کاهش و به 18.6 میلیارد دلار رسید. در این مدت میزان واردات نیز با 10.5 درصد افزایش یه  30.8 میلیارد دلار رسید که 22 درصد از این رقم مربوط به واردات انرژی می‌باشد. کسری تجارت خارجی ترکیه در ماه فوریه با 52 درصد افزایش سالانه به 12.2 میلیارد دلار رسید. همچنین وزارت تجارت ترکیه اعلام نمود که زلزله به طور مستقیم سبب کاهش 1.5 میلیارد دلاری در صادرات این کشور شده است.

پروژه 12 اتاق صنایع ترکیه برای احیای صنعت در مناطق زلزله زده

رؤسای اتاقهای صنایع 12 استان ترکیه به ریاست رفعت حصارجیکلی اوغلو، رئیس اتحادیه اتاق‌ها بازرگانی و بورس‌های کالای ترکیه (توب) گرد هم آمدند تا درباره اقداماتی که می‌توان برای احیای صنعت، تجارت و اشتغال در منطقه زلزله زده انجام داد، گفتگو نمایند. در این جلسات در خصوص اجرای 4 پروژه در راستای رونق اقتصادی و اشتغال منطقه زلزله زده اجماع حاصل گردید.

پروژه‌ها به شرح ذیل می‌باشد:

  • از تمامی‌شرکتها به ویژه شرکت های بزرگ صنعتی دعوت می‌کنیم تا مواد اولیه و محصولات نیمه تمام مورد نیاز خود را از شرکت های مناطق زلزله زده تامین کنند.
  • پیشنهاد می‌شود تا فعالان در حوزه خرده فروشان مواد غذایی و محصولات کشاورزی، مواد خام و غذایی مورد نیاز خود را از تولیدکنندگان در منطقه زلزله زده از طریق اتحادیه اتاق های بازرگانی (توب) خریداری کنند. مطالعات آغاز شده در این زمینه توسط توب تسریع خواهد شد.
  • عدم دریافت پورسانت از شرکت‌های منطقه زلزله‌زده برای محصولاتی که از طریق بخش تجارت الکترونیک توب  با بازارارائه می‌شود.
  • آغاز بسیج پشتیبانی فنی جهت احیای تاسیسات تولیدی آسیب دیده در زلزله از طریق اتحادیه اتاق‌های بازرگانی (توب) با هدف احیای اشتغال و از سرگیری فعالیتهای اقتصادی.

 

خسارت زلزله در صنایع استانهای زلزله زده  ترکیه

با گذشت حدود یک ماه از زلزله بزرگ در 10 استان ترکیه، خسارات آن بر صنایع نیز مشخص می‌شود. مصرف برق، منعکس کننده عملکرد تولید در بخش صنعت  است. مصرف برق در مناطق صنعتی در استان‌های زلزله زده به نصف کاهش یافته است. سازمان مناطق صنعتی ترکیه آمار مصرف برق در مناطق صنعتی استان‌های زلزله زده را اعلام کرد. بر این اساس مصرف برق در 15 منطقه صنعتی در 10 استان زلزله زده در فوریه 2023 نسبت به فوریه سال گذشته 46.72 درصد کاهش داشته که این به معنای کاهش نزدیک به نصف تولید صنعتی و تولید ارزش افزوده در استان‌های زلزله زده است. از آنجایی که زمین لرزه‌ها در ششم ماه رخ داده است، به عبارت بهتر، کاهش مصرف برق در صنعت 11 استان و در سراسر ترکیه به معنای کاهش تولیدات صنعتی، از دست دادن درآمد ملی و کاهش نرخ رشد اقتصادی است.

 

صعود شرکت ترکیش ایرلاین به رتبه نهم لیگ هوانوردی جهان

با تحویل هواپیمای A350-900 تولید ایرباس تعداد هواپیماهای ناوگان ترکیش ایرلاین (THY) به 400 فروند افزایش یافت. ترکیش ایرلاین (THY) با ناوگان 400 هواپیمای خود در رتبه نهم لیگ هوانوردی جهان قرار دارد. بر اساس این فهرست، هواپیمایی آمریکن ایرلاینز با 934 فروند هواپیما در رتبه اول لیگ جهانی خطوط هوایی قرار دارد. تا پایان دسامبر 2022، چهار شرکت بزرگ هواپیمایی جهان  همگی متعلق به آمریکا بوده اند. همچنین از 10 شرکت برتر، سه شرکت متعلق به چین می‌باشند. گفتنی است، اولین پرواز 400 امین هواپیمای ترکیش ایرلاین با نام «یک قلب» برای زلزله زدگان و خانواده‌هایشان انجام شد.

 

افزایش شدید قیمت گوشت در ترکیه

افزایش قیمت گوشت در ترکیه غیرقابل توقف است. براساس اعلام منایع رسمی، قیمت گوشت قرمز در ترکیه در 2 ماه گذشته 50 درصد افزایش یافته است. یالچین داغ، رئیس اتاق قصابان آنکارا، در خصوص این میزان افزایش گفت: افزایش قیمت گوشت قرمز تا این حد بی سابقه است. افزایشی که باید در طی یک سال روی می داد طی دو ماه صورت گرفت. این وضعیت تاثیر منفی بر صنف قصابی‌ها خواهد داشت. یالچین داغ با بیان اینکه منطقه ای که فاجعه زلزله در آن رخ داده از نظر دامی مهم است، گفت: طبق اطلاعاتی که از منابع رسمی دریافت کردیم 7 تا 8 هزار راس دام در این فاجعه تلف شدند اما این عددی نیست که بتواند چنین  افزایش قیمتی را ایجاد کند. مطمئنا تعداد بیشتری دام  تلف و دامدارهای زیادی خسارت دیده اند. قیمت یک کیلو گوشت قرمز در ترکیه از 250 لیر تا 600 لیر متغییر است.

 

واکنش انجمن صادرکنندگان ترکیه به ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی

در پی افزایش قیمت گوجه فرنکی در ترکیه، وزارت تجارت این کشور صادرات این قلم محصول کشاورزی را ممنوع  اعلام کرد. در همین ارتباط انجمن صادرکنندگان ترکیه، ضمن انتشار بیانیه ای نسبت به این اقدام واکنش نشان داد. انجمن صادرکنندگان ترکیه در این بیانیه اعلام داشت: محدودیت صادرات در وهله اول بر تولیدکنندگان تأثیر منفی خواهد گذاشت. کاهش تولید منجر به افزایش قیمت ها و در نتیجه افزایش نرخ تورم می‌شود. همچنین در این بیانیه آمده است که بازارهای بین المللی به دست آمده از رقبا در یک روز از دست خواهند رفت.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما