معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۲

اخبار اقتصادی ترکمنستان - مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته دوم اسفند ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ترکمنستان موضوع ساخت راه آهن سریع السیر را بررسی خواهد کرد.(8 اسفند)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: قربانقلی بردی محمداف، رهبر ملی مردم ترکمنستان، رئیس مصلحت خلق ترکمنستان، روز شنبه در سفری کاری به مرکز اداری استان آخال، شهر ارکاداگ، تاکید کرد که مسائل مربوط به احداث خطوط راه آهن سریع السیر از شهر ارکاداگ تا عشق آباد و آوازه باید به دقت بررسی شود. این را رسانه‌های رسمی‌کشور گزارش داده اند.

رئیس مصلحت خلق خاطرنشان کرد که هنگام ساخت خطوط راه آهن سریع السیر، لازم است به طور فعال از فناوری‌های نوآورانه و بهترین شیوه‌های کشورهای توسعه یافته جهان استفاده شود.

رهبر ملی ترکمنستان همچنین خاطرنشان کرد: ارتباط ریلی شهر ارکاداگ با پایتخت و سایر شهرهای کشور باید استانداردهای روز را داشته باشد.

"بر اساس تجربه مدرن، توصیه می‌شود یک سایبان بر روی سکو در ایستگاه ایجاد شود. در این راستا باید به نصب نرده‌ها و پله برقی‌ها با در نظر گرفتن طراحی ساختمان‌ها توجه شود.

رهبر ملی ترکمنستان در بخشی از سفر کاری خود با پروژه‌ها و طرح‌های تسهیلات در نظر گرفته شده برای ساخت و ساز در مرحله دوم ساخت مرکز اداری جدید استان آخال و موقعیت آنها آشنا شد.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/9902/turkmenistan-izuchit-vopros-stroitelstva-vysokoskorostnoi-zheleznoi-dorogi

"آلتین عصیر" ارتباط 4جی را در تعدادی از مناطق ترکمنستان برقرار کرد.(9 اسفند)

خبرگزاری اورینت: اپراتور تلفن همراه "آلتین عصیر" تجهیزات جدیدی برای ارتباط 4جی در تعدادی از مناطق سه استان ترکمنستان نصب کرده است. نمایندگان TMCELL این را به اورینت گزارش کردند.

مشترکین آلتین عصیر در استان‌های آخال، بالکان و داشاغوز هم اکنون می‌توانند از مزایای نسل چهارم ارتباطات سیار، اینترنت پرسرعت و ارتباطات تلفنی با کیفیت بالا بهره مند شوند.

این تجهیزات در بخش های کونه اورگنچ، ترکمن باشی، آکدپه، خزر، برکت، بولدومساز، قیزیلاربات، تجن، سرخس، مختومقلی، کاکا، گوکدپه، آک بوگدای، باهردن نصب شده است.

در مقایسه با شبکه‌های نسل های قبلی، شبکه‌های 4جی دارای تعدادی مزیت هستند: سرعت بالای انتقال اطلاعات. بهبود کیفیت صدا؛ پشتیبانی از سرعت اتصال بالا زمانی که مشترک به سرعت حرکت می‌کند.

با استفاده از اینترنت همراه 4G LTE، فرد می‌تواند به سرعت گیگابایت داده دانلود کند، از تلفن اینترنتی (تماس های اسکایپ) استفاده کند، فیلم های با کیفیت بالا را تماشا کند، به موسیقی آنلاین گوش دهد و در شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های فوری ارتباط برقرار کند.

پیش از این آلتین عصیر بسته اینترنتی ویژه "Internet-200" را پیاده کرده بود که 20 گیگابایت ترافیک را به ازای 200 منات ارائه می‌کرد.

منبع: https://orient.tm/ru/old/post/47990/altyn-asyr-naladil-svyaz-4g-v-novyh-rajonah-turkmenistana

 

ناوگان تاکسیرانی استان آخال با 50 دستگاه تویوتا کرولا تکمیل شد.(10 اسفند)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: ناوگان تاکسیرانی انجمن تولیدی "آخال اوتو اولاگ" آژانس "ترکمن اوتو اولاگلاری" با 50 دستگاه خودروی تویوتا کرولا تکمیل شد.

خودروهای تحویل شده به انجمن تولیدی "آخال اوتو اولاگ" در استان آخال به شهروندان خدمات رسانی خواهند کرد. این خبر روز سه شنبه توسط انجمن تولید "آخال اوتو اولاگ" اعلام شد.

خودروهای جدید تویوتا کرولا که از اول مارس آغاز به کار خواهند کرد، در مسیرهای تعیین شده حرکت خواهند کرد.

آژانس "ترکمن اوتو اولاگلاری" سال گذشته با شرکت ژاپنی سومیتومو برای خرید 2110 تاکسی و اتوبوس قرارداد امضا کرد.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/9908/taksopark-ahalskogo-velayata-popolnili-50-avtomobilei-toyota-corolla

برنامه توسعه سازمان ملل و ترکمنستان همکاری خود را در زمینه مراقبت های بهداشتی گسترش می دهند.(9 اسفند)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) و وزارت بهداشت و صنایع دارویی ترکمنستان روز دوشنبه در عشق آباد پروژه‌های بهداشتی جدیدی را برای بهبود دسترسی به درمان بیماری‌های غیر واگیر (NCD) و افزایش ظرفیت ملی در تشخیص آزمایشگاهی بالینی بیماری‌ها امضا کردند.

این پروژه‌ها به طور کامل توسط دولت ترکمنستان با بودجه کل حدود 78 میلیون دلار آمریکا تامین می‌شود. این در بیانیه مطبوعاتی برنامه توسعه سازمان ملل متحد گزارش شده است.

به ویژه، برنامه توسعه سازمان ملل متحد پروژه‌های مشترک جدید زیر را برای حمایت از تلاش های ملی برای تقویت سیستم مراقبت های بهداشتی در ترکمنستان راه اندازی کرده است:

پروژه "تامین داروهای لازم برای پیشگیری و درمان بیماری‌های غیرواگیر و مراقبت از سلامت مادر و کودک در ترکمنستان برای سال‌های 2024-2023" با هدف تقویت ظرفیت سیستم بهداشت ملی برای مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر، بیماری‌های نادر و مراقبت از سلامت مادر و کودک در ترکمنستان این پروژه دسترسی به داروهای با کیفیت، مقرون به صرفه و در دسترس را از طریق تهیه داروهایی برای درمان بیماری‌های غیرواگیر و سایر بیماری‌ها فراهم می‌کند.

پروژه "تقویت خدمات آزمایشگاهی بالینی در ترکمنستان در سال 2024-2023" که با هدف تقویت ظرفیت سیستم های بهداشت ملی در زمینه تشخیص آزمایشگاهی بالینی بیماری‌ها انجام می‌شود. این پروژه از خدمات بهداشتی برای تضمین در دسترس بودن، قابلیت اطمینان و تست های آزمایشگاهی پیشرفته برای تشخیص دقیق و به موقع شایع ترین بیماری‌ها مانند بیماری‌های شایع واگیر، بیماری‌های غیر واگیر، جراحی، اورژانس، مراقبت از سلامت مادر و کودک و غیره حمایت می‌کند.

پروژه "تقویت خدمات بالینی و آزمایشگاهی در ترکمنستان در سال 2024-2023" از آزمایشگاه‌های مراقبت های بهداشتی اولیه که به اکثریت جمعیت خدمات می دهند، حمایت خواهد کرد.

حجم همکاری‌های گذشته و فعلی بین برنامه توسعه سازمان ملل متحد و ترکمنستان تنها در زمینه بهداشت حدود 150 میلیون دلار آمریکا است که بیشتر این بودجه توسط دولت ترکمنستان تامین شده است.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/9905/proon-i-turkmenistan-rasshiryayut-sotrudnichestvo-v-oblasti-zdravoohraneniya

 

26 سند در مورد تعامل ترکمنستان و سازمان ملل امضا شد.(8 اسفند)

خبرگزاری وزارت خارجه ترکمنستان: امروز، 27 فوریه 2023، مراسم امضای اسناد بین وزارتخانه‌ها، ادارات، سازمان‌های عمومی ترکمنستان و دفاتر نمایندگی بخش های ساختاری سازمان ملل متحد در ترکمنستان - UNDP، UNFPA، یونیسف در وزارت امور خارجه ترکمنستان برگزار شد.

در این مراسم 26 سند در خصوص تعامل ترکمنستان و سازمان ملل متحد در زمینه‌های اقتصادی، بهداشتی، آموزشی، رسانه‌های گروهی و سایر حوزه‌های مهم به امضا رسید. از جمله پروژه‌های مشترک برای سال های 2025-2023 و همچنین برنامه‌های کاری برای سال جاری است.

این اسناد منعکس کننده اهداف و وظایفی است که در اسناد برنامه کشور قبلاً امضا شده با ساختارهای تخصصی سازمان ملل برای 2025-2021 مشخص شده است.

منبع: https://www.mfa.gov.tm/ru/news/3644

 

سران دولت های کشورهای مستقل مشترک المنافع ممکن است توافق نامه ای را در مورد تجارت آزاد خدمات امضا کنند.(10 اسفند)

خبرگزاری اورینت: سران دولت های کشورهای عضو مشترک المنافع می‌توانند توافقنامه تجارت آزاد خدمات در کشورهای مشترک المنافع را قبل از پایان نیمه اول سال امضا کنند. این را سرگئی لبدف، دبیرکل مشترک المنافع بیان کرد و تصریح کرد که کار بر روی این سند بیش از ده سال است که ادامه دارد.

موضوع امضای این موافقتنامه یکی از اصلی ترین موضوعاتی است که در اجلاس آتی سران دولت کشورهای عضو مشترک المنافع در دستور کار قرار خواهد گرفت. این اجلاس ژوئن امسال در سوچی برگزار می‌شود.

در چارچوب این نشست، همچنین قرار است رویدادی از طریق اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) و مجمع اقتصادی برگزار شود.

منبع: https://orient.tm/ru/old/post/48075/glavy-pravitelstv-sng-mogut-podpisat-soglashenie-o-svobodnoj-torgovle-uslugami

 

بیش از 8 تن محموله بشردوستانه از ترکمنستان به ترکیه ارسال شد.(10 اسفند)

خبرگزاری اورینت: توگان اورال سفیر ترکیه در ترکمنستان در توییتر اعلام کرد 8.6 تن محموله بشردوستانه شامل دارو، لباس زمستانی و تخت از ترکمنستان به مناطق زلزله زده ترکیه در 28 فوریه ارسال شده است.

کمک های بشردوستانه با کامیون‌ها با حمایت اتحادیه زنان ترکمنستان و سفارت ترکیه ارسال شد.

پیش از این، 1100 پتوی گرم و 89 تخت با هواپیما از عشق آباد به ترکیه ارسال شد که توسط داوطلبان و جمعیت هلال احمر ترکمنستان جمع آوری شد.

در 24 فوریه، با حمایت جمعیت هلال احمر ترکمنستان، سازمان‌های خیریه و داوطلبان، 100 تخت و 60 بخاری به استان‌های آسیب دیده ترکیه ارسال شد.

منبع: https://orient.tm/ru/old/post/48074/iz-turkmenistana-v-turciyu-otpravili-eshche-bolee-8-tonn-gumanitarnogo-gruza

 
 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما