معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۴

اخبار اقتصادی عراق - کربلا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عراق - کربلای معلی در هفته اول اسفندماه 1401 مندرج در سانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

سفر وزیر امور خارجه ایران به کربلا

مهندس نصیف جاسم الخطابی استاندار کربلا در مورخ 4/12/1401 از دکترحسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در راس هیاتی عالی رتبه به عراق سفر کرده بود، در کربلای معلی استقبال کرد. در ملاقات استاندار کربلا و وزیر خارجه ایران در خصوص توسعه استان کربلا مذاکره و وزیر خارجه ایران از پیشرفت عظیم کربلا نسبت به دوره‌های قبل ابراز تحسین کرده و برای کشور عراق و استان کربلا آرزوی خیر و توسعه بیش از پیش کرد. به گزارش روابط عمومی استانداری، در این بازدید سفیر عراق در جمهوری اسلامی ایران، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق و سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شهر مقدس کربلا حضور داشتند. (خبرگزاری نون)

افتتاح بخش های جدید بیمارستان زین‌العابدین کربلا

شیخ عبدالمهدی کربلایی تولیت آستان عتبه حسینی ع در مراسم افتتاح بخشهای جدید بیمارستان زین العابدین، با تاکید بر اینکه شهر مقدس کربلا قبله پزشکی برای همه مردم عراق خواهد بود، بیان کرد که ما بدنبال بهبود و ارتقای شرایط پرشکی در عراق و کربلا هستیم. به لطف خداوند متعال و عنایات ائمه در سال های آینده نیازی به سفر عراقی‌ها برای معالجه به خارج از کشور نبوده و بلکه خدمات پزشکی و درمان بیماران خارج از عراق در کشورمان انجام خواهد شد. در این مراسم که با حضور دبیرکل حرم حسینی، استاندار محترم کربلا، نصیف جاسم الخطابی و رئیس بیمارستان و دانشگاه پزشکی عتبه حسینی ع برگزار شد، بخش جدید جراحی و دو مرکز نوین پزشکی در زمینه ناباروری که مجهز به دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی بسیار پیشرفته می‌باشند،  افتتاح شد. (خبرگزاری نون)

بهره برداری آزمایشی از پالایشگاه جدید کربلا

بهره برداری آزمایشی از پالایشگاه کربلا و توسعه میدان نفتی شرق بغداد در نشست اخیر وزارت نفت عراق مورد بررسی قرار گرفت. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: بررسی الزامات عملیات آزمایشی پالایشگاه کربلا بر اساس زمان‌بندی برنامه‌ریزی شده، با حضور نمایندگان شرکت پروژه‌های نفت، مدیرعامل اداره کل طرح‌های پالایشگاه کربلا، رئیس سازمان طرح‌ها، رئیس سازمان پروژه‌ها بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ شد.  (الاقتصاد نیوز)

افتتاح هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب کربلا

به گزارش خبرگزاری رسمی آستان عتبه حسینی ع، در حاشیه شانزدهمین رویداد فرهنگی و بین‌المللی ربیع الشهاده، متولی شرعی آستان مقدس هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب کربلا را افتتاح کرد. این نمایشگاه شاهد حضور ۱۴۵ ناشر داخلی و خارجی از ۱۲ کشور است و کتابهای گوناگونی را در موضوعات دانشگاهی و علمی عرضه نموده است و برگزاری این نمایشگاه به مدت ۱۰ روز ادامه‌ خواهد داشت. شایان ذکر است که نمایشگاه بین‌المللی کتاب کربلا، در حاشیه شانزدهمین رویداد فرهنگی بین‌المللی ربیع الشهاده از روز جمعه پنجم اسفند ماه، در صحن شریف حسینی آغاز به کار کرده است.

اقدامات بانک مرکزی عراق برای ثبات بازار ارز در عراق

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، علی محسن العلاق رئیس بانک مرکزی عراق در نشستی که با  فرماندهان امنیتی و صاحبان صرافی عراق داشت، اقدامات لازم برای هماهنگی بیشتر بین بانک مرکزی و دستگاه‌های مرتبط برای نظارت بر بازار ارز و جلوگیری از قاچاق آن را بررسی کرد. براساس دستور رئیس بانک مرکزی عراق، این بانک تنها نهاد مسئول نظارت بر بانک ها و صرافی‌ها و نهادهای مالی غیربانکی دارای مجوز از بانک مرکزی و بازرسی آنها با استناد به قانون است. طبق دستور بانک مرکزی انتقال پول (از دینار و دلار) و هر ارز دیگر در داخل عراق برای افراد حقیقی و حقوقی از جمله بانک ها، صرافی‌ها و کارگزاران خرید و فروش ارز و شعبه آنها در همه استان‌ها در چارچوب دستورالعمل بانک مرکزی خواهد بود. بر این اساس، با هدف جلوگیری از خارج کردن پول نقد از طریق مرزها و گذرگاه‌ها به مبلغ بیش از ده هزار دلار، طرف های امنیتی، خودروها را در جاده‌های منتهی به مرزها با هدف بازرسی می‌کنند. مبالغ ارسالی از بانک ها و صرافی‌ها به شعبه‌های خود باید همراه با سند رسمی‌باشد. (سایت نخست وزیری)

نشست اتحادیه اتاق‌های بازرگانی و اتحادیه بانک‌های عراق در نخست وزیری عراق

بر اساس بیانیه رسمی دفتر نخست‌وزیر عراق، چهارمین نشست اتحادیه اتاق‌های بازرگانی و اتحادیه بانک‌های عراق با حضور رئیس بانک مرکزی و رؤسای نهادهای مالی و سازمان‌های گمرک و مالیات و گذرگاه‌های مرزی عراق به ریاست  السودانی نخست زیر عراق، برگزار شد. در این جلسه، السودانی بر ادامه روند اصلاحات اقتصادی و نهادینه کردن این اصلاحات و نیز ادامه اقدامات برای ثبات در بازار ارز و برخورد با کسانی که در پی بر هم زدن آرامش بازار هستند تأکید کرد. برخی پیشنهادهای مربوط به بهبود فضای کسب و کار نیز در این جلسه مطرح و قرار بر آن شد که در جلسه آینده شورای اقتصادی دولت بررسی شود. ارائه و بررسی سامانه مجوز الکترونیک و اتصال شبکه‌ای نهادهای مالی عراق نیز از دیگر موضوعات مورد بحث در این جلسه بود. (سایت نخست وزیری)

پروژه مسیر مواصلاتی بندر جدید فاو به ترکیه

براساس بیانیه رسمی دفتر نخست‌وزیر عراق، جلسه پیگیری پروژه کانال زمینی بندر بزرگ فاو به ترکیه در جلسه ای به ریاست نخست وزیر عراق «محمد شیاع السودانی» برگزار شد. در این جلسه تازه‌ترین تحولات فعالیت شرکت مشاور ایتالیایی درباره این مسیر که از آن به «جاده توسعه» یاد می‌شود بررسی شد و السودانی بر اهمیت اجرای این طرح حیاتی که فرصت‌های بزرگی را برای اقتصاد و توسعه عراق فراهم می‌کند تأکید کرد. پیش از این السودانی در جلسه مشابهی تأکید کرده بود که این پروژه از پروژه‌های راهبردی است که عراق بر آن تمرکز جدی دارد و دستور داد که هرچه سریع با مختصر کردن مراحل اداری، روند اجرای پروژه آغاز شود.

طرح کانال زمینی مجموعه ای از مسیرهای مواصلاتی جاده ای و ریلی است که بندر بزرگ فاو را از دو مسیر ترکیه و سوریه به اروپا متصل می‌کند. این مسیر در صورت بهره برداری برای کشورهای آسیایی 15 روز از کانال سوئز کوتاه تر خواهد بود.

ماه گذشته، «جواد الشویلی» مدیر روابط عمومی‌شرکت راه‌آهن عراق اعلام کرد که خط ریلی بندر فاو به ترکیه به طول 2200 کیلومتر خواهد بود و هم برای انتقال مسافر و هم انتقال کالا به کار گرفته خواهد شد. او افزود که به موازات این مسیر بزرگ‌راهی برای تردد کامیون‌ها و نیز یک خط لوله گاز ساخته خواهد شد. به گفته الشویلی، پیمانکار این پروژه شرکت فرانسوی آلستوم خواهد بود و پیش از این یک شرکت ایتالیایی مطالعات امکان‌سنجی پروژه و مسیر مناسب برای اجرای آن را انجام داده است.

وی تأکید کرد که این پروژه از مهم‌ترین پروژه‌های زیرساختی عراق است و تأثیر چشمگیری بر اقتصاد عراق خواهد داشت و این کشور را به حلقه ارتباط میان آسیا و اروپا تبدیل خواهد کرد ضمن اینکه از ترافیک جاده‌های بین شهری عراق خواهد کاست چون بزرگراه کامیون‌های حامل بار از مسیر جاده بین‌المللی جدا می‌شود و از شهرهای عراق عبور نمی‌کند. (سایت نخست وزیری)

واردات 5 میلیاردی مشتقات نفتی در سال 2022

شرکت بازاریابی و فروش نفت عراق (سومو) اعلام کرد که این کشور بابت واردات مشتقات نفتی در سال 2022 بیش از 5 میلیارد دلار هزینه کرده است. به گزارش «شفق نیوز»، این شرکت دولتی عراقی تأکید کرد که این کشور 3 ماده نفت سفید و بنزین و نفت کوره را وارد می‌کند که مجموع واردات این مشتقات نفتی در سال 2022 معادل 5 میلیارد و 299 میلیون و 817 هزار و 129 دلار بوده است.

بر اساس این گزارش، واردات عراق از نفت سفید در این سال 167 هزار و 433 تُن و به هزینه 159 میلیون و 247 هزار و 224 دلار و واردات آن از بنزین 3 میلیون و 691 هزار و 709 تُن به هزینه 3 میلیارد و 873 میلیون و 905 هزار و 285 دلار بوده است. این گزارش افزوده که واردات نفت کوره عراق نیز در سال گذشته یک میلیون و 195 هزار و 566 تُن به ارزش یک میلیارد و 266 میلیون و 637 هزار و 620 دلار بوده است.

شرکت سوموی عراق تأکید کرده که حجم واردات مشتقات نفتی این کشور در سال 2022 نسبت به سال 2021 رشد 60.43 درصدی داشته است.

عراق دومین صادرکننده بزرگ نفت در مجموعه اوپک است اما به علت قدیمی‌بودن پالایشگاه‌هایش در تأمین مشتقات نفتی ضعیف است. عراق هم‌اکنون 12 پالایشگاه دارد که ظرفیت آنها مجموعا یک میلیون بشکه در روز است. این در حالی است که تولید نفت عراق هم‌اکنون بیش از 4.6 میلیون بشکه در روز است.

پیشتر منابع عراقی تأکید کردند پالایشگاه نفتی کربلا که طی قرارداد عراق با کنسرسیومی از شرکت‌های کره‌ای به ریاست شرکت هیوندای در سال 2014 به ارزش 6.5 میلیارد دلار ساخته شده با تولید 9-10 میلیون لیتر بنزین در روز واردات این محصول در عراق را به میزان 70 درصد کاهش می دهد.

در این راستا، «حسین طالب»، مدیر شرکت توزیع فراورده‌های نفتی عراق، گفت که این کشور روزانه 31 میلیون لیتر بنزین تولید می‌کند که 16 میلیون لیتر آن وارد می‌شود. از سوی دیگر، قرار است ظرف 2 سال آینده پالایشگاه‌های تازه‌ای در عراق به بهره‌برداری برسند که باعث خودکفایی کشور در تولید بنزین خواهد شد. (شفق نیوز)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما