معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۰

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفته دوم اسفند ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ادامه رشد اقتصادی کرواسی

براساس ارزیابی آخرین داده‌های منتشر شده، اعضای اتحادیه اروپا، به جز جمهوری چک، تاکنون از رکود اجتناب کرده‌اند و در این میان، تولید ناخالص داخلی کرواسی 6.3 درصد رشد کرده است. مداخلات قوی دولت همراه با رشد سرمایه‌گذاری‌ها و صادرات، اعم از کالاها و خدمات، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی کرواسی را در سه ماهه چهارم سال 2022 روی چهار درصد ثابت نگه داشت. تحلیلگران در حال حاضر اعلام کرده‌اند که می‌توانند برآورد رشد امسال را که حدود یک درصد است، به سمت بالاتر اصلاح کنند. در حال حاضر، سه ماهه اول سال 2023 با خوش‌‌بینی بیشتری نگریسته می‌شود، زیرا زمستان معتدل بود و مصرف گاز گران ‌قیمت کمتر از حد انتظار بود.

آندره پلنکوویچ، نخست‌وزیر کرواسی در این خصوص گفت: سه ماهه چهارم سال 2022، با رشد چهار درصدی همراه بود. در سالی که بیشترین نابسامانی‌ها و بحران‌های انرژی و غذا و همچنین فشارهای تورمی‌ به 6.3 درصد رسید، طبق داده‌های موجود، کرواسی چهارمین رشد را در بین اعضای اتحادیه اروپا داشته است.

پلنکوویچ: روند تورم معکوس شده است؛ اقداات حمایتی جدید نیز در راه است

آندره پلنکوویچ نخست‌وزیر کرواسی در جلسه هیات دولت گفت: روند تورم در کرواسی معکوس شده است و این موضوع به همراه رشد تولید ناخالص داخلی، خبر خوب و دلگرم کننده‌ای در آغاز سال است. پلنکوویچ با یادآوری اینکه در دسامبر 2022، تورم سالانه بالاتر از 13 درصد بوده و در ژانویه به 12.7 درصد و در فوریه به 11.9 درصد رسیده است، گفت: روند تورم معکوس است و برنامۀ کاربردی تهیه شده توسط وزارت اقتصاد، در سه زنجیره خرده‌فروشی به شهروندان کمک می‌کند تا روند قیمت‌ها را رصد کنند. وی همچنین اعلام کرد که بسته جدیدی از اقدامات حمایتی برای کمک به شهروندان و کلیت اقتصاد در ماه مارس تصویب خواهد شد و از اول آوریل اجرایی خواهد شد.

مقایسه دستمزدها و نرخ رشد آن در کرواسی و کشورهای همسایه

در شش سال اخیر، نرخ رشد دستمزدها در کرواسی 33 درصد، در اسلوونی 25 درصد، در اسلواکی 39 درصد، در لهستان 42 درصد، در مجارستان 55 درصد، در جمهوری چک 56 درصد، در بلغارستان 80 درصد و در رومانی 99 درصد بوده است. بدین ترتیب، تنها در اسلوونی، رشد حقوق‌ها نسبت به سال 2016، کمتر از کرواسی بوده است.

نرخ رشد حقوق و دستمزد، به طور مرتب توسط موسسه وین برای کشورهای در حال گذار نظارت می‌شود و نگاهی به گذشته نشان می‌دهد که در اوایل سال 2017، کرواسی پس از اسلوونی، بالاترین حقوق را در میان کشورهای مشابه داشت، در حالی که امروز بر اساس داده‌های سه فصل اول در سال 2022، جمهوری چک با بیش از دویست یورو و لهستانی‌ها با بیست یورو از کرواسی پیشی گرفته‌اند. بزرگترین پیشرفت در کشور رومانی ثبت شده است، جایی که حقوق‌ها در پنج سال دو برابر شده است؛ با این وجود، حقوق ناخالص رومانی همچنان حدود صد یورو کمتر از کرواسی است. مجارستان با حدود 60 یورو و اسلواکی نیز با حدود صد یورو عقب‌تر از کرواسی هستند. در صربستان نیز، دستمزدها 60 درصد کمتر از کرواسی است و متوسط حقوق ناخالص آنها 862 یورو است. در عین حال، دستمزدها در اسلوونی، 44 درصد و در جمهوری چک، 16 درصد بیشتر از کرواسی است.

سود بانک‌های کرواسی در سال گذشته

بر اساس داده‌های بانک مرکزی کرواسی، بانک‌های کرواسی در سال گذشته 5.35 میلیارد کونا (بیش از 700 میلیون یورو) سود کسب کردند که 4.8 درصد کمتر از سود آنها در سال 2021 است. بانک مرکزی، نماگرهای موقت حسابرسی نشده عملکرد بانک‌ها در سال گذشته را منتشر کرد و مقایسه آن با آمار حسابرسی نشده موقت سال 2021 نشان می‌دهد که بانک‌ها در سال گذشته، 268.8 میلیون کونا (حدود 35 میلیون یورو) کمتر از سال قبل سود داشته‌اند. از 21 بانکی که در کرواسی فعالیت می‌کردند، 19 بانک سال گذشته را با گزارش سود به پایان رساندند و دو بانک گزارش ضرر دادند.

سودخالص شرکت یاناف در سال گذشته

براساس داده‌های گزارش مالی شرکت یاناف، این شرکت در سال گذشته 307 میلیون کونا (بیش از 40 میلیون یورو) سود خالص به دست آورد که 15 درصد بیشتر از سال 2021 است. همچنین شرکت یاناف در سال 2022، مجموع درآمد 897 میلیون کونایی (نزدیک به 120 میلیون یورویی) را کسب کرد که 13 درصد بیشتر از سال قبل است.

در سال گذشته درآمد شرکت یاناف از کسب و کار اصلی خود، یعنی حمل و نقل و ذخیره‌سازی نفت و مشتقات نفتی به رکورد 864 میلیون کونا (115 میلیون یورو) رسید که نسبت به سال قبل، بیش از 13 درصد افزایش داشته است. در این گزارش آمده است که تقریبا 68 درصد از درآمد حاصل از فعالیت اصلی این شرکت، در تجارت با مشتریان خارجی به دست آمده است و نتایج به دست آمده نشان‌دهنده یک جهت‌گیری قوی برای صادرات است. در طول سال 2022، یاناف به سرمایه‌گذاری ادامه داد و تقریبا 85 میلیون کونا (11 میلیون یورو) در خطوط لوله، تاسیسات ذخیره‌سازی، نظارت، مدیریت، امنیت و سیستم‌های حفاظتی و دیجیتالی کردن فرآیندهای تجاری سرمایه‌گذاری کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما