معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۰۴

نخستین همایش «پیشران‌های اقتصادی؛ فرصتی برای توسعه ملی»

نخستین همایش «پیشران‌های اقتصادی؛ فرصتی برای توسعه ملی» با همکاری مؤسسه عالی آموزش وپژوهش مدیریت وبرنامه ریزی، وزارت صمت و سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مربوطه ، در تاریخ دوم اسفندماه ۱۴۰۱ در محل موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی برگزار شد.

با افزایش روزافزون نقش پیشران‌های اقتصادی در توسعه صنعتی کشور و تاکید مقامات و مسئولان در بخش های مختلف بر نقش مهم و قابل تامل تولیدکنندگان بخش خصوصی، نخستین همایش «پیشران‌های اقتصادی؛ فرصتی برای توسعه ملی» با همت مجمع کارآفرینان ایران، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی و با همکاری ریاست جمهوری، معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، وزارت صمت و …، دوم اسفندماه ۱۴۰۱ در محل موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت برنامه‌ریزی برگزار شد.

محورهایی این همایش شامل:

1- آسیب شناسی توسعه پیشران‌های اقتصادی ایران

2- پیشران‌ها: راه حل فراموش شده

3- تجارت جهانی توسعه پیشران‌های اقتصادی

4- بررسی روند توسعه در کشورهای صنعتی

5- راهبردها و راهکارهای توسعه پیشران‌های اقتصادی ایران

در این همایش معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه و مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه نیز حضور داشتند.

دکتر صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه بیان کرد: هدف ما در وزرات امورخارجه ارزآوری برای کشور می‌باشد. این ارزآوری فاکتورهای مختلفی دارد. یکی از این فاکتورها صادرات است که باید با استفاده از ابزارهایی صادرات کشور را افزایش دهیم.

وی تاکید کرد : در هر زمانی پیوستگی صادرات از اهمیت زیادی برخوردار است.

دکتر صفری ادامه داد: مورد بعدی واردات است که نباید منحصر به بعضی از کشورها شود و برای اینکار منابع واردات باید تنوع سازی شود. ایشان افزودند پیشران‌های اقتصادی عملکرد بسیار خوبی را در حوزه صادرات و واردات داشتند.

وی تشریح کرد: انتقال تکنولوژی ، صادرات کالاهای دانش بنیان ، جذب سرمایه گذاری خارجی، ترانزیت انرژی و جذب بازارهای جدید صادراتی می‌تواند در درآمدزایی ، ارزآوری و افزایش اشتغال در کشور کمک کند.

دکتر علی چگینی، مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت امورخارجه نیز بیان کرد: کشور‌هایی که یک زمانی هم تراز ما بودند درحال حاضر آماری بهتری دارند. در زمان کارداری بنده در ترکیه شاهد بودم که زمانی کسی با لیر کار نمی‌کرد و ساختار اقتصاد این کشور در حال فروپاشی بود. اما مردم لیر را پرچم کشور خود دانستند و دلار خود را به لیر تبدیل کردند.

وی با تاکید بر اینکه در کشور ترکیه هیچ سرمایه دار و کارآفرینی پول خود را به خارج از کشور بیرون نبرده است، گفت: رویکرد حمایت از بخش خصوصی و پیشران‌های اقتصادی در کشور‌های دیگر عملی شده است و از قانون و لایحه مدت زیادی است که عبور کرده‌اند. در این کشور گوش شنوا برای پذیرفتن صحبت‌های بخش خصوصی وجود دارد. ما به عنوان بخش دولتی کاردار بخش خصوصی هستیم. رهبر انقلاب فرمودند که اقتصاد را مردمی‌کنید. دولت نباید مانعی در کار تولید باشد و ما به یک مفاهمه ملی در این خصوص نیاز داریم. علاوه بر کره‌جنوبی، کشور‌های آفریقایی هم سراغ پیشران‌های اقتصادی رفته‌اند. ما دیگر نمی‌توانیم اقتصاد کشوری مثل آفریقای جنوبی را نادیده بگیریم. ۱۹۷۹ حجم اقتصاد هند و ایران برابر بود، اما هم اکنون صحبت از ۵ تریلیون دلار است.

به گفته آقای چگینی، نقش پیشران‌های اقتصادی در جهت رسیدن به چنین جایگاهی پر رنگ بود و درحال حاضر ادعای اقتصاد سوم جهان را دارند. الگوی چین، هند، ترکیه، کره‌جنوبی و ... شاید تماما به درد ما نخورد، اما نقشه راهی را برای ما مشخص می‌کنند. ما باید باورمندی را در کشور ایجاد کنیم که در کشور پیشران اقتصادی داریم. ما پیشرانان قوی و فوق العاده‌ای داریم و باید قبول کنیم. بخش‌های اقتصادی کشور همگرایی لازم را ندارند و همدیگر را نمی‌شناسند. مجمع کارآفرینان ایران باید گسل‌های ایجاد شده را درمان کند و بداند که راه‌حل داخلی دارد.

در این همایش سه میزگرد تخصصی برگزار شد که عبارتند از:

میزگرد اول: آسیب شناسی توسعه پیشران‌های اقتصاد مولد

میزگرد دوم: تجارت جهانی درباره پیشران‌های اقتصادی مولد

میزگرد سوم: راهبردهای توسعه پیشران‌های اقتصاد مولد

در پایان همایش، چهره‌های ماندگار کارآفرینی ایران معرفی شدند و تفاهم نامه سه جانبه ای از سوی معاونت علمی، فناوری ریاست جمهوری، وزارت صمت و مجمع کارآفرینان ایران به امضاء رسید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما