معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۰۷- ۰۹:۰۰ - مشاهده: ۱۰۵

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور سنگال در هفته اول اسفند ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

تبدیل داکار به یک مرکز مالی شاخص

بایدی آگنه رئیس شورای ملی کارفرمایان سنگال (Cnp) در مراسم افتتاح اجلاس عمومی این شورا طی سخنانی با اشاره به اینکه داکار در آینده یک مرکز مالی شاخص در منطقه خواهد شد خاطر نشان نمود داکار به جای رقابت با ژوهانسبورگ، کیگالی، موریس یا کازابلانکا قصد دارد مکمل این پایتخت‌ها باشد. وی افزود: این پروژه در شرف تحقق بوده و همه شرایط لازم فراهم است. در این راستا 15 هکتار زمین در حال حاضر در منطقه دیاس برای ساخت این مرکز مالی اختصاص یافته و مذاکرات با کارفرمایان برای آغاز مراحل اجرایی پروژه در حال انجام است. آمادو با نخست وزیر سنگال نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه تمام شرایط برای رسیدن به هدف مذکور فراهم است خاطر نشان کرد ما یک چارچوب کلان اقتصادی مستحکم، ثبات سیاسی و بالاتر از همه منابع انسانی با کیفیت داریم. نخست وزیر ادامه داد که این پروژه امکان مشارکت بسیار چشمگیر بخش خصوصی را در بسیج منابع مالی در جهت تامین مالی برنامه‌ها و طرح ها فراهم می‌کند. در واقع تنها 20 درصد از نیازهای مالی توسط بانک های مستقر در سنگال تامین می‌شود و بقیه با مشارکت بانکهای منطقه فراهم می‌گردد. در همین راستا وی اظهار امیدواری نمود در این رابطه دیاسپورا سنگال سهم و نقش بیشتری داشته باشد. وی در ادامه گفت: سنگال مانند همه کشورهای جهان شرایط بسیار سختی را پشت سر گذاشته است زیرا با پایان یافتن بحران کووید-19 با شروع جنگ در اوکراین روبرو شد. در این شرایط دولت یارانه‌ها را افزایش داد که در مقطعی معادل 4.4 درصد تولید ناخالص داخلی بود. وی در خاتمه اظهار داشت: ما به حمایت از محروم ترین اقشار مردم ادامه می دهیم. طبق استراتژی مدیریت بدهی‌های میان مدت، بدهی داخلی معوق بالغ بر 1655.9 میلیارد فرانک سیفا است که عمدتاً ناشی از انتشار اوراق قرضه خزانه داری در بازار داخلی می‌باشد.

30/11/1401 Lejecos 

 

بانک توسعه افریقا و سنگال

بانک توسعه آفریقا و وزارت اقتصاد، برنامه‌ ریزی و همکاری سنگال دو توافق ‌نامه  مالی برای اجرای دو پروژه ساختاری در چارچوب برنامه اقدام اولویت‌دار (PAP 2A) در راستای برنامه سنگال در حال ظهور به مبلغ 205.66 میلیون یورو امضا کردند. این موافقتنامه‌ها عبارتند از: برنامه ملی توسعه امور دام با هدف افزایش تولید پایدار و ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان و زنان در زنجیره ارزش دام، همچنین بهینه‌سازی، فرآوری و بازاریابی محصولات حیوانی، بهره ‌وری و تولید دام و دیگری پروژه ساخت بزرگراه داکار – تیواوان - سن لوئی که هدف آن بهبود اتصال زمینی و ایمنی جاده ای در این منطقه است. این پروژه همچنین با تقویت صنعت  گردشگری و منابع نفت و گاز در منطقه به توسعه اقتصادی کمک خواهد کرد. شایان ذکر است بانک توسعه آفریقا بیش از 50 سال می‌باشد که با سنگال همکاری می‌کند و مشارکت فعالی در عملیات اجرایی برنامه اقدام اولویت دار (PAP 2A) طرح سنگال در حال ظهور دارد.

Equonet.net  1/11/1401

 

ارتقای عدالت مالیاتی از طریق راه اندازی مجدد دیده بان عدالت مالیاتی در سنگال

شرکت آکسفام سنگال و گروه مشارکت بین المللی بودجه (Ibp) قصد دارند تا دیده بان عدالت مالیاتی در سنگال را دوباره راه اندازی کنند. این ساختار که برای ترویج عدالت مالیاتی راه اندازی شده بود طی دو سال گذشته فعالیتی نداشته است. در این خصوص گردهمایی در شهر سالی با حضور نمایندگان طرفین برگزار گردید. در این نشست یک برنامه عملیاتی مطرح شد که بر طبق آن به رصد خانه اجازه می‌دهد نه تنها چارچوبی برای تبادلات اطلاعات مالیاتی بین بازیگران جامعه تدوین کند بلکه چارچوبی برای حمایت از همه موضوعات مدیریت مالیاتی باشد که اکنون به اولویت دولت سنگال تبدیل شده است. به گفته خانم دیوپ زینابو کولیبالی، مدیر برنامه‌های آکسفام در سنگال حکمرانی ضعیف باعث می‌شود بسیاری از شهروندان ندانند که مالیاتهای اخذ شده از آنها به چه مصارفی می رسد. امروز مالیات می‌تواند بخش های اولویت دار از جمله بهداشت، آموزش و بهداشت را به صورت جامع تامین مالی کند. این نقشی است که این رصدخانه در نظر دارد ایفا نماید.

  2/12/1401    سایت   Jeune afrique   

 

انتخاب مجدد سنگال به عنوان معاون رئیس کنگره انجمن آب و فاضلاب آفریقا

سنگال در بیست و یکمین کنگره انجمن آب و فاضلاب آفریقا (Aae) مجدداً به عنوان نایب رئیس انتخاب شد. این کنگره از 20 تا 24 فوریه 2023 در ابیجان برگزار  گردید. موضوع این کنگره « اقدام برای مدیریت پایدار منابع و دسترسی همگان به آب و فاضلاب در آفریقا » بود. همچنین در این اجلاس مقرر شد انجمن آب آفریقا به انجمن آب و فاضلاب آفریقا تغییر نام یابد. مدیر کل دفتر ملی بهداشت سنگال (اوناس)، مامادو مامور دیالو اغلام کرد با تغییرات اقلیمی دولت ها باید رویکرد بسیار فعال تری داشته باشند و به موضوع تامین آب با توجه به تقاضای فزاینده  مردم رسیدگی عاجل نمایند. به گفته بواکه فوفانا، وزیر آب، بهداشت و ایمنی ساحل عاج حل مشکل آب و فاضلاب در سراسر جهان به سرمایه گذاری حدود 75 تریلیون دلار نیاز دارد.

 3/12/1401   روزنامه   24 Hures

 

درخواست آژانس صرفه جویی و مدیریت انرژی برای کاهش میزان مصرف برق در سنگال

سار دیوپ، مدیر کل آژانس صرفه جویی و مدیریت انرژی (Aeme) خواستار استفاده بهینه از انرژی برق در شهرها شد. وی گفت: صرف جویی در مصرف برق سودی معادل 20 میلیارد فرانک سیفا در سال را برای دولت در بر دارد که می‌تواند توسط دولت در صنعت برق سرمایه گذاری شود. از سوی دیگر هر ساله به طور متوسط 50 میلیارد فرانک سیفا هزینه بهای برق مصرفی در کشور است. لذا برای کاهش این روند همه باید از انرژی برق منطقی و مناسب استفاده کنند. وی خاطر نشان کرد هزینه انرژی مشکلی است که به شدت بر روی بودجه دولت، مقامات محلی، خانوارها، صنایع و خدمات اثر گذار است. با توجه به اینکه انرژی محرک اصلی رشد اقتصادی و عامل تعیین کننده توسعه برای کشور است مدیر عامل آژانس نقشی را که نهاد تحت مدیریت وی قصد دارد در دستیابی به خودکفایی انرژی برق تا سال 2025 ایفا کند یادآور شد و افزود: ترویج استفاده منطقی از انرژی برای کنترل تقاضا باید از اهداف مهم ما باشد. از طریق این رویکرد دولت در کنار سایر اهداف می‌تواند هزینه قبض برق عمومی را بین 10 تا 15 درصد کاهش دهد. اقدامات آژانس در سال های اخیر امکان دستیابی به صرفه جویی مالی در حدود 6.5 میلیارد فرانک سیفا را برای کشور فراهم کرده است.

 3/12/1401   آژانس مطبوعاتی APS

 

آغاز عملیات اجرایی پروژه کشاورزی هوشمند در دره رودخانه سنگال  

 وزارت کشاورزی، تجهیزات روستایی و حاکمیت غذایی، با مشارکت جمهوری کره و موسسه جهانی رشد سبز (GGGI) یک پروژه کشاورزی هوشمند را راه اندازی کردند که هدف آن افزایش تولید در بخش برنج و محصولات باغی در دره رودخانه سنگال است. این پروژه با عنوان « کشاورزی هوشمند اقلیمی و زنجیره‌های ارزش پایدار در سنگال» حاصل همکاری دولت سنگال و جمهوری کره می‌باشد. ماکومبا دیوف مدیر این پروژه در مراسم شروع عملیات اجرایی گفت: این طرح توسط موسسه جهانی رشد سبز با هزینه 2 میلیارد فرانک سیفا اجرا می‌شود که با اجرای آن انتشار گازهای گلخانه ای تا ده درصد کاهش می یابد. به گفته وی انتظار می رود این پروژه برای 9000 خانوار در منطقه شمالی سنگال شغل مستقیم ایجاد کند. وی افزود: این طرح هزار تولید کننده را برای دسترسی بهتر به عوامل تولید به ویژه خرید نهاده‌ها و نیز مشاوره کشاورزی و روستایی هدف قرار داده است. همچنین در نظر گرفته شده است که این ابتکار به موازات جهت گیری‌های استراتژیک کشور که مربوط به دستیابی به حاکمیت غذایی تا سال 2028 است باشد. هدف این پروژه ترویج راه حل های سبز، برنامه‌های تولید فنی و همچنین ابزارهای تولید سبز برای حفظ پایه تولید یعنی خاک، آب و محیط زیست است.

سایت   Dakaractu  4/12/1401

 

شرکت  Senegal Digital SA، بازیگر کلیدی تحول دیجیتال در سنگال

سنگال کشوری است که در بخش دیجیتال فعالیتها را گسترش می دهد. راه اندازی برند سنگال دیجیتال SA که قبلاً با نام ADIE شناخته می‌شد نقطه عطفی بزرگ در این تحول است. شرکت Senegal Digital SA بر اساس نوآوری و رقابت خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی در تحول دیجیتالی در سنگال معرفی می‌کند. محصولات و خدمات این شرکت برای پاسخگویی به نیازهای سایر شرکت ها از نظر فناوری دیجیتال خواهد بود. در این راستا شیخ باخوم رئیس شرکت مذکور گفت: با ارائه طیف گسترده ای از راه حل ها برای بهبود عملکرد دولت و حمایت از بخش خصوصی، ماموریت این شرکت این است که سنگال را به یک مرکز دیجیتال منطقه ای تبدیل کند. شرکت سنگال دیجیتال در زمینه‌های: مرکز داده، شبکه‌ها، امنیت، زباله‌های الکترونیکی، آکادمی و پشتیبانی، خدمات ارائه می دهد. همچنین این شرکت با حمایت از استارت آپ های سنگالی که منحصراً در زمینه دیجیتال فعالیت می‌کنند راه حل هایی را برای بهبود بهره وری کسب و کار ارائه می دهد. در نهایت این شرکت دسترسی آسان به کلیه خدمات عمومی را به صورت آنلاین از طریق پلت فرم و برنامه وب فراهم می‌کند. مرکز ارتباط با مشتریان نیز برای پاسخگویی به تمامی سوالات شرکت ها آماده است.

 5/12/1401  سایت  Dakaractu

 

افزایش استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر برای تولید برق در سنگال

مصطفی دیاخاته مشاور سابق نخست وزیر سنگال طی مصاحبه ای گفت: منابع تجدیدپذیر (خورشیدی و بادی) برای اولین بار در سنگال به میزان 1.6 گیگا وات رسیده که می‌تواند امکان تامین همزمان برق 2,000,000 میلیون خانوار را فراهم می‌کند که یک رقم تاریخی است. وی افزود: از زمان قطعی‌های گسترده برق در سال 2011 که کشور را با مشکلات زیادی مواجه نمود سرمایه‌گذاری خصوصی برای تولید ترکیبی از انرژی‌های تجدید پذیر مورد استفاد قرار گرفت که باعث شده سنگال یک جهش بزرگ در این زمینه داشته باشد. ما با تولید اینگونه انرژی برق باید از محصولات نفتی وارداتی (نفت کوره سنگین، زغال سنگ، دیزل) فاصله بگیریم و منتظر بهره برداری از منابع گاز طبیعی داخلی باشیم که در این صورت می‌توانیم  به انرژی پاک بیشتری دست پیدا کنیم. وی در ادامه خاطر نشان نمود از سوی دیگر بر اساس گزارش بانک جهانی بخش قابل توجهی از انرژی‌های تجدیدپذیر منتقل شده در شبکه برای حفظ ثبات عرضه باید کاهش یابد. علاوه بر این زیر ساخت شبکه ملی توزیع برق کشور در حال حاضر قدیمی و ناکافی است. تمام تلاش ها بر سرمایه گذاری در بخش تولید متمرکز بود در حالی که سیستم انتقال و توزیع به همان شکلی قدیمی‌باقی مانده و برنامه ریزی سیاست انرژی کشور فاقد انسجام است. ما در بعضی مناطق، مازاد تولید بدون وجود خطوط، کابل و دکل های کافی برای توزیع در سایر مناطق کشور داریم. تامین برق در مناطقی که کمترین خدمات را دارند مستلزم تقویت شبکه‌های انتقال به منظور جذب ظرفیت تولید اضافی ناشی از نیروگاه‌های خورشیدی و بادی است. وی در بخش دیگری از سخنانش خاطر نشان نمود دولت برای جبران تعرفه‌ها و به ویژه برای ایجاد ثبات سیاسی و اجتماعی بخش تولید انرژی برق را تامین مالی و برای آن یارانه پرداخت کرده است.

5/12/1401  سایت   Jeune afrique    

 

 

اولویت استفاده از توان نیروهای سنگالی در بهره برداری از ذخایر نفت و گاز این کشور

مور ندای امبای، دبیر فنی کمیته ملی نظارت بر منابع محلیCNSCL  گفت: سنگال در مقایسه با سایر کشورها فرآیند ایجاد چارچوب قانونی برای استفاده از این منابع را قبل از شروع بهره‌ برداری منابع نفت و گاز تکمیل نموده است. وی افزود: این امر امکان بسیج همه منابع موجود داخلی از جمله منابع انسانی در عملیات نفتی را فراهم می‌کند تا بتوانند از انتقال فناوری بهره مند شوند. به گفته وی اگر چه هنوز عملیات بهره برداری از منابع نفت و گاز سنگال انجام نشده با این حال چارچوب قانونی لازم ایجاد شده است.  به‌ عنوان نمونه‌ او به استفاده از نیروهای داخلی در ساخت 21 اسکله  غول ‌پیکر در بندر خود مختار داکار (PAD) با وزن هر کدام 16000 تن و یا عملیات اجرایی سایت میدان گازی (GTA)بعنوان پروژه مشترک تولید گاز بین سنگال، موریتانی و شرکت BP اشاره نمود. وی افزود: این پروژه به طور کامل توسط نیروی کار محلی از دو سال قبل توسط 30 شرکت سنگالی و توسط بیش از 1800 سنگالی در حال انجام است. وی همچنین به شرکت  SSB اشاره کرد که رئیس جمهور به آن انحصار عملیات لجستیک نفت را در بندر خود مختار داکار در چارچوب کنسرسیومی متشکل از 25 شرکت سنگالی اعطا کرده است.

5/12/1401 آژانس مطبوعاتی  APS 

 

عزم نخست وزیر دولت سنگال برای اصلاح سیستم مالیاتی این کشور

خبرگزاری lejecos مورخ ۲۰ فوریه ۲۰۲۳،

آمادو با، نخست وزیر سنگال، در تاریخ 16 فوریه ۲۰۲۳، در مراسم افتتاحیه همایش شورای ملی کارفرمایان، از اصلاح نظام مالیاتی با مشارکت کارفرمایان خبر داد. آمادو با خطاب به این شورا گفت: شما در طراحی و اجرای پروژه بزرگ اصلاح نظام مالیاتی که به زودی آغاز خواهد شد، مشارکت خواهید داشت. همانطور که در زمینه اصلاحات قبلی، رایزنی‌های گسترده ای با رویکردی فراگیر برای مشارکت همه شرکا در بازتاب و رشد سیستم مالیاتی جدید داشتید.

تنوع بالای برنج در سنگال

خبرگزاری APS مورخ ۲۰ فوریه ۲۰۲۳،

طبق اطلاعات دریافت شده از مدیر کل موسسه تحقیقات کشاورزی سنگال، مومار تالا سک، مطلع شدیم که سنگال، کشوری که آرزوی خودکفایی در حوزه تولید برنج را دارد، دارای 16 نوع برنج است.

وی در مصاحبه ای با آژانس مطبوعات سنگالی در حاشیه همایشی که به کشت برنج سنگالی به ابتکار موسسه تحقیقات کشاورزی سنگال و از سوی سفارت کره جنوبی در سنگال اختصاص داشت، گفت: این گونه‌های برنج برای کشت دیم و غیر دیم مناسب هستند. به گفته آقای سک، این تنوع بذر برنج حاصل همکاری دو کشور در این زمینه است. مدیر کل موسسه تحقیقات کشاورزی سنگال تاکید کرد: این میزان تنوع "بسیار مهم" است زیرا با این میزان تنوع می‌توان تولید را به 10 تن در هکتار در دره رودخانه سنگال رساند. وی ادامه داد: با تحقیقات انجام شده، دستیابی به خودکفایی برنج در سنگال کاملا امکان پذیر است.

سک افزود، این کشور می‌تواند با "همراهی" و برنامه کنترل آب کره جنوبی در تولید برنج خودکفا شود.

وی افزود که در دره رودخانه سنگال، تولیدکنندگان موفق به برداشت سه بار برنج در طول سال شده اند که این گام مهمی در جهت خودکفایی تولید محصول است.

راه اندازی یک پایگاه داده در پایتخت سنگال توسط شرکت اونیکس

روزنامه lesoleil مورخ ۲۱ فوریه ۲۰۲۳،

شرکت اونیکس قصد دارد یک پلت فرم مرکز داده پان آفریقایی راه اندازی کند تا درخواست های رو به افزایش خدمات دیجیتال در این قاره که از غرب آفریقا شروع می‌شود را برآورده کند. این شرکت در حال حاضر یک تاسیسات 20 مگاواتی در غنا دارد.

اپراتور مرکز داده این شرکت در روز پنجشنبه، 16 فوریه، از راه اندازی یک مرکز داده در داکار خبر داد. ساخت این زیرساخت سطح 3 بیش از 4 میلیارد فرانک سیفا (حدود 6.5 میلیون دلار) هزینه در بر داشته است. پاپ گی، مدیرعامل گروه لاکلمب، شریک اونیکس در سنگال در این باره گفت: « انتظار می‌رود زیرساخت‌های جدید، مزایای قابل توجهی را نه تنها برای مشاغل محلی، بلکه برای دولت‌ها و مؤسسات عمومی در غرب آفریقا به ارمغان بیاورد. مرکز داده با ارائه دسترسی ایمن و قابل اعتماد به خدمات داده، می‌تواند از تلاش‌های دیجیتالی‌سازی این سازمان‌ها حمایت کرده و به آنها در بهبود خدمات و خدمت بهتر به جوامع خود کمک کند.

امیدواری مزرعه داران سنگالی به برداشت 50 هزار تن موز در سال ۲۰۲۳

روزنامه lesoleil مورخ ۲۰ فوریه ۲۰۲۳،

بازیگران بخش موز در منطقه تامباکوندا در جنوب شرقی سنگال بر این باورند که به لطف پروژه تعریف شده توسط رئیس جمهور مکی سال در راستای تقویت بخش کاشت موز، برداشت این محصول در سال ۲۰۲۳ به مرز 50000 تن خواهد رسید. با این حال، آنها با چالش هایی از جمله تامین انرژی خورشیدی روبرو هستند.

مدیر اجرایی این بخش تاکید دارد که چشم اندازها برای بخش موز مطلوب به نظر می رسد و به لطف حمایت دولت، تولید امسال باید به 50000 تن برسد. وی به این نکته اشاره کرد که با توجه به افزایش قابل توجه مزارع زیر کشت این محصول، سنگال در بخش تولید این میوه به خودکفایی خواهد رسید.

آغاز به کار رسمی‌ شرکت ملی دیجیتالی Senegal SA در سنگال

روزنامه lesoleil مورخ ۲۱ فوریه ۲۰۲۳،

سنگال برند دیجیتالی Senegal SA خود را به صورت رسمی از تاریخ ۲۰ فوریه 2023 در داکار راه اندازی کرد. مدیر کل ساختار مذکور که مسئولیت بررسی خدمات مختلف ارائه شده در بخش خصوصی و اداری توسط این برند را بر عهده دارد، این فرصت را غنیمت شمرد و تاکید کرد: "ما فهرست خدمات مورد نیاز خود را بر اساس خدماتی که ارایه می دهیم با شرکای خود به اشتراک گذاشته ایم تا مورد بررسی قرار گیرد."

این ساختار با آدرس https://www.adie.sn خدمات خود را در زمینه‌های گسترده ای به شرح زیر ارایه می دهد:

 پشتیبانی فنی و تخصصی از کاربران، ارایه پورتال خدمات اداری عمومی، بازیافت زباله‌های الکترونیکی و الکتریکی، ایجاد مراکز چند رسانه ای در مدارس، آموزش سیستم های اطلاعاتی در سطح ساختارهای دولتی، عیب یابی شبکه، پشتیبانی زیرساخت های مخابراتی، توسعه سیستم های رایانه ای، بررسی و تشخیص تمام جنبه‌های فنی و سازمانی در بحث امنیت و ایمنی سیستم های اطلاعاتی، مدیریت کلیدی صدور گواهینامه الکترونیکی در سنگال، اجرا و مدیریت پروژه‌های فناوری اطلاعات، ارائه راه حل های شهودی و یکپارچه برای برگزاری جلسات هوشمند، ارایه ابزار مدیریتی برای مدیریت موثر اجرای برنامه‌ها و پروژه‌ها، مطالعه و طراحی اپلیکیشن‌ها، اجرای پروژه‌ها در چارچوب حاکمیت فناوری اطلاعات، راه اندازی سیستم های اطلاعات جغرافیایی و نظارت بر دارایی‌های، مطالعه و پیاده سازی وب سایت، طراحی و تولید سیستم های شناسایی دیجیتال، آموزش سیستم مدیریت پست الکترونیکی برای پردازش گام به گام نامه‌ها و آرشیوهای الکترونیکی طبقه بندی شده.

چالش مدیریت زباله‌های الکتریکی و الکترونیکی در سنگال

روزنامه APS مورخ ۲۱ فوریه ۲۰۲۳،

 همانطور که حجم زباله‌های الکتریکی و الکترونیکی در سنگال به سرعت در حال افزایش است و مدیریت غیررسمی آنها محیط زیست را در معرض خطرات مرتبط با مواد سمی موجود در آنها قرار می دهد، دولت سنگال در صدد است تا مقرراتی را برای جلوگیری از این روند رو به رشد تنظیم کند. از این رو، مدیر محیط زیست و موسسات طبقه بندی شده، بابا درامه، از ایجاد یک چارچوب نهادی برای مدیریت زباله‌های الکترونیکی و الکتریکی خبر داد.

تامین مالی 30 میلیارد فرانک سیفایی دولت سنگال در بخش اقتصادهای بسیار کوچک

روزنامه lesoleil مورخ ۱۶ فوریه ۲۰۲۳،

هیات کل کارآفرینی سریع برای زنان و جوانان سنگال به عنوان بخشی از استراتژی مشارکت مالی خود از طریق پیوند شبکه اجتماعی از طریق اعتبار نانو، یک بسته 30 میلیارد فرانک سیفایی به این بخش اختصاص داد. از 13 فوریه 2023، بودجه تخصیص داده شده برای این ابزار که با هدف تسهیل تامین مالی آسیب پذیرترین اقشار جامعه از طریق اعطای وام های خاص انجام می‌شود، به مرز 30 میلیارد فرانک سیفا رسیده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما