معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۶

اخبار اقتصادی صربستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفته چهارم بهمن ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بانک بازسازی و توسعه اروپا (EBRD) پیش‌بینی رشد اقتصادی صربستان را کاهش داد

بانک بازسازی و توسعه اروپا (EBRD) اعلام کرد که انتظار دارد تولید ناخالص داخلی صربستان در سال 2023 به میزان 2.0 درصد رشد کند و پیش‌بینی سپتامبر خود را 1.3 درصد کاهش داد. EBRD در به روز رسانی گزارش چشم انداز اقتصادی منطقه‌ای خود اعلام کرد که در سال 2024، انتظار دارد تولید ناخالص داخلی (GDP) صربستان 3.5 درصد رشد کند. اداره آمار صربستان نیز در برآورد خود در ژانویه اعلام کرد که تولید اقتصادی صربستان در سه ماهه چهارم سال 2022 نسبت به بازۀ زمانی مشابه سال گذشته، 0.4 درصد رشد داشته است.

بانک بازسازی و توسعه اروپا انتظار دارد تولید اقتصادی منطقه بالکان غربی از نرخ رشد تخمینی 3.0 درصد در سال 2022 به 2.2 درصد در سال 2023 کاهش یافته و در سال 2024 به 3.4 درصد افزایش یابد. EBRD همچنین گفت که کشورهای جنوب شرقی اتحادیه اروپا در برابر شوک‌ها مقاوم بودند، اما در نیمه دوم سال گذشته نرخ رشد کمتری داشتند و پیش‌بینی می‌شود امسال 1.5 درصد و در سال 2024 به میزان 3.1 درصد رشد کنند.

https://www.politika.rs/sr/clanak/537946/srbija-rast-evropa

پیش‌بینی یک اقتصاددان از تورم دو رقمی‌ برای سال جاری

بانک مرکزی صربستان پس از تصمیم خود برای افزایش نرخ بهره به 5.5 درصد، اولین گزارش تورم سال جاری را منتشر خواهد کرد. ساشا جوگوویچ، اقتصاددان می‌گوید که فشارهای تورمی در اوایل سه ماهه اول است و به احتمال زیاد در نیمه دوم سال این فشارها کاهش خواهد یافت. طبق اعلام رسمی، در ماه دسامبر، تورم سالانه به 15.1 درصد رسید. جوگوویچ تخمین می‌زند که تورم سالانه در پایان سال 2023 حدود 11 درصد خواهد بود. البته این واقعیت که انتظار می‌رود فشارهای تورمی‌کاهش و رشد تورم کم شود، به این معنی نیست که قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

وی افزود: من انتظار دارم که تا پایان سال، نرخ تورم بالا باقی بماند و دو رقمی‌ باشد، زیرا قیمت مواد غذایی و انرژی قطعا بر تورم تاثیر خواهد گذاشت. در خصوص انرژی، یک افزایش قیمت قبلا در بخش انرژی در ژانویه اتفاق افتاد، اما این پایان کار نبود و با صندوق بین‌المللی پول (IMF) توافق شده است که قیمت برق و گاز دوباره در ماه می و نوامبر افزایش یابد. در سند صندوق بین‌المللی پول بیان شده است که این امر از طریق افزایش هشت درصدی موثر از ابتدای سال 2023 و هشت درصد از ماه می 2023 محقق خواهد شد. در مورد قیمت مواد غذایی، جوگوویچ خاطرنشان می‌کند که روسیه و اوکراین تولیدکنندگان و صادرکنندگان بزرگ مواد غذایی هستند و هیچ پایانی برای درگیری متصور نمی‌باشد، لذا میزان نوسان قیمت‌های جهانی در سال جاری بسیار مبهم است.

https://biznis.rs/vesti/srbija/inflacija-ce-se-kretati-oko-dvocifrene-stope-i-u-ovoj-godini/

از هر چهار شرکت در صربستان یکی در اقتصاد پنهان دخیل است

فعالیت‌های اقتصاد پنهان در صربستان رو به کاهش است. در پنج سال گذشته، حجم تجارت غیرقانونی از 14.9 درصد به 11.7 درصد از تولید ناخالص داخلی کاهش یافته است. شرکت‌ها در صربستان به دلیل داشتن کارگران غیرقانونی، پرداخت نقدی بخشی از حقوق و پنهان کردن سود واقعی، سالانه نزدیک به 6.5 میلیارد یورو درآمد دارند، به همین دلیل است که اقدامات تکمیلی مانند تصویب برنامه جدید کنترل اقتصاد پنهان برای حل یکی از بزرگترین چالش‌های اقتصادی ضروری است.

برآوردها حاکی از آن است که از هر چهار شرکت صربستانی، یکی در اقتصاد پنهان دخیل است، در حالی که پنج سال پیش، این نسبت یک سوم بود. استخدام کارگران غیرقانونی و پرداخت نقدی بخشی از حقوق همچنان از عناصر کلیدی اقتصاد پنهان است و از هر 100 دیناری که شرکت‌ها در اقتصاد پنهان به دست می‌آورند، 64 دینار از این طریق و 36 دینار از طرق دیگر است. گورانا کرستیچ، استاد دانشکده اقتصاد، در ارائه مطالعه «اقتصاد پنهان در صربستان 2022» که با پروفسور برانکو رادولوویچ از دانشکده حقوق انجام داد، گفت که ساخت و ساز یکی از شاخه‌های اقتصادی است که بیشتر مستعد درگیر شدن در اقتصاد پنهان است، جایی که از هر پنج شرکت یکی کاملاً قانونی عمل نمی‌کند. کشاورزی در رتبه دوم قرار دارد، جایی که 13 درصد از کل کارگران آن فاقد مدرک هستند، هرچند در پنج سال گذشته، تعداد کارگران در اقتصاد پنهان 200 هزار نفر کاهش یافته است که گواه بر این است که اقتصاد پنهان رو به کاهش بوده است. وی افزود: شرکت‌ها و کارآفرینانی که بیش از سه سال پیش کسب‌وکار راه‌اندازی کردند و شرکت‌هایی که رسما کارمند ندارند، تمایل بیشتری به فعالیت‌های مرتبط با اقتصاد پنهان دارند. پروفسور رادولوویچ توضیح داد: احتمال اینکه شرکت‌هایی که مشکلات مالی دارند در اقتصاد پنهان وارد شوند نیز به میزان قابل توجهی بالا است.

https://bif.rs/2023/02/svako-cetvrto-preduzece-ukljuceno-u-sivu-ekonomiju/

2.7 میلیارد یورو؛ صادرات بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات صربستان در سال 2022

آنا برنابیچ، نخست‌وزیر صربستان گفت صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات این کشور در سال 2022 به 2.692 میلیارد یورو رسیده که نسبت به سال 2021 در حدود 45 درصد افزایش یافته است. وی افزود که با واردات 732 میلیون یورویی خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات، میزان مازاد تجاری خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات صربستان، نزدیک به 2 میلیارد یورو بوده و این مازاد نسبت به سال 2021 در حدود 48.8 درصد افزایش یافته است. یک کارشناسان بخش فناوری بیان کرد که هدف جدید صربستان باید سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات به میزان 150 یورو به ازای هر نفر (سرانه) باشد، یعنی ارزش بازار فناوری اطلاعات صربستان باید تا یک میلیارد یورو تا سال 2025 برسد.

https://biznis.rs/vesti/srbija/izvoz-srpskog-ikt-sektora-porastao-za-45-odsto-na-skoro-27-milijardi-evra/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما