معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۴

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته چهارم بهمن ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می گردد. :

ورود ۷۱۴ واگن کالا در دو روز اخیر از بندر حیرتان

عبدالسمیع درانی، سخنگوی اداره خط آهن گفت ۷۱۴ واگن اموال تجاری به وزن ۴۲ هزار و ۳۳۶ تن از ازبکستان وارد بندر حیرتان شده است. او افزود که بخش زیاد این واردات، مواد خوراکی است. پس از 10 روز توقف انتقالات، به دنبال سفر یک هیئت اداره خط آهن افغانستان به ازبکستان و مذاکره با مقام های این کشور در راستای حل مشکلات و اختلافات، واردات از بندر حیرتان دوباره آغاز شد. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/265376/واردات-بی-پیشینه-ازبکستان-دو-روز-اخیر-۷۱۴-واگن-وارد-بندر-حیرتان

 ساخت مرکز تجاری ویژه‌ بانوان در بدخشان

ساخت یک مرکز تجاری ویژه بانوان در استان بدخشان آغاز شد. این مرکز تجاری با حمایت مالی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان (UNHCR)، در محلی به مساحت 2.5 جریب زمین در ناحیه‌ پنجم شهر فیض‌آباد، ساخته می‌شود. (روزنامه اطلاعات روز)

https://www.etilaatroz.com/165824/سنگ-تهداب-یک-مرکز-تجارتی-ویژه-بانوان/

 امضای قرارداد ۲ ساله همکاری ریلی میان افغانستان و ازبکستان

هیئت حکومت سرپرست افغانستان که پیش از این به ازبکستان سفر کرده بود، قرارداد دو ساله همکاری در زمینه راه آهن به امضا رسانده است. این هیئت در بازگشت از ازبکستان اظهارداشت برای حل مشکلات روند انتقال کالاهای تجاری از مسیر ازبکستان نیز قراردادی دو ساله امضا شده است. مولوی «عبدالله ابدالی» نماینده ویژه معاونت اقتصادی نخست وزیر کنونی افغانستان گفت: پس از گفتگوهای طولانی و موثر با مسئولان ازبکستان، مشکلات به وجود آمده در خط آهن حل و با طرف ازبکستانی قرارداد امضا شده است. «ملا بخت‌الرحمان شرافت» رئیس اداره خط آهن افغانستان نیز اظهار داشت پس از چندین روز توقف در فعالیت‌های خط آهن در گذرگاه مرزی «حیرتان» و با عقد قرارداد جدید با ازبکستان، روند انتقالات کالاهای تجاری ازسرگرفته شده است. وی افزود: این قرارداد بر اساس اصول اسلامی و منافع ملی افغانستان منعقد شده است. به گفته شرافت، در این قرارداد طرف ازبکستان تعهد سپرده است که علاوه بر مبادلات تجاری، آموزش و آماده سازی متخصصان افغان در بخش خط آهن را سرعت ‌بخشد. «جمشید بابه قل» نماینده ازبکستان نیز در این نشست خبری گفت کشورش بر اساس این قرارداد در راستای توسعه و ایجاد سهولت‌های انتقال کالاها با افغانستان همکاری خواهد کرد. (خبرگزاری تسنیم)

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1401/11/25/2853308/امضای-قرارداد-2-ساله-همکاری-ریلی-میان-افغانستان-و-ازبکستان

 پیشنهاد ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و افغانستان

«حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه و سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل در دیدار با «شهاب‌الدین دلاور» وزیر معادن و صنایع حکومت افغانستان از آمادگی این کشور برای همکاری‌های مختلف با افغانستان در زمینه‌های مختلف به ویژه سرمایه‌گذاری در بخش معادن افغانستان خبر داد. بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط وزارت معادن حکومت افغانستان دو طرف همچنین خواستار افزایش حجم بیشتر صادرات و واردات بین دو کشور شدند. اطلاعیه می‌افزاید: سفیر ایران همچنین خواهان ایجاد یک مرکز آزاد مشترک تجاری در 20 کیلومتری هر دو کشور به منظور صادرات و واردات و اشتغال‌زایی برای ساکنین دوطرف مرز گردیده و بر تبادل و شریک‌سازی تجارب متخصصان بخش معادن دو کشور تأکید کردند. (خبرگزاری تسنیم)

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1401/11/25/2853620/پیشنهاد-ایجاد-منطقه-آزاد-تجاری-بین-ایران-و-افغانستان

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما