معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۵

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته سوم بهمن ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می گردد.

ترکیه بزرگترین فاجعه زمین لرزه تاریخ را تجربه نمود.

زمین لرزه‌هایی به بزرگی 7.7 و 7.6 ریشتر به مرکزیت قهرمان ماراش 10 شهر را لرزاند. تعداد ساختمان‌های تخریب شده به 6 هزار و 444 رسید. بر اساس اعلام سازمان آمار؛ در 8 استان از 10 استان آسیب دیده از زلزله، حداقل نیمی از ساختمان‌ها پس از سال 2001 ساخته شده اند، اما خسارات هنوز بسیار زیاد است. 963 هزار خانه از 2 میلیون و 173 هزار خانه در 10 استان زلزله زده تحت بیمه زلزله بوده و یک میلیون و 212 هزار خانه بیمه نبوده اند صاحبان خانه‌های بیمه شده زلزله می‌توانند پول خانه‌های تخریب شده خود را از شرکتهای بیمه دریافت کنند.

جدول زیر تعداد کل خانه‌ها و تعداد خانه‌های دارای بیمه زلزله در 10 استان زلزله زده ترکیه را نشان می دهد:

استانی که بالاترین نرخ بیمه زلزله را دارد، غازی آنتپ با 64.8 درصد است. در این استان 219 هزار و 607 خانه از 339 هزار مسکن، بیمه شده است. در حاتای 126 هزار خانه، از 315 هزار خانه یعنی حدود 40.3 درصد بیمه زلزله دارند. در قهرمان ماراش از 210 هزار خانه، 133 هزار خانه بیمه زلزله دارند. یعنی نرخ بیمه 54 درصد است  و دیاربکر نیز با نرخ 34.2 درصد، در رتبه آخر قرار دارد.

جدول زیر نیز نشان دهنده میزان درصد سن ساختمانها در 10 استان ترکیه را نشان می دهد:

 

حمایت های دولتی از زلزله زدگان در 10 استان ترکیه

  • اردوغان رئیس جمهور ترکیه خبر از حمایت 10 هزار لیری به هر یک از خانواده‌های 10 استان زلزله زده داده است. وی همچنین اعلام نمود: دولت اقدامات لازم برای اسکان شهروندان زلزله زده را در هتل های بویژه در آنتالیا و مرسین فراهم نموده است.
  • وزارت خزانه داری و دارایی اعلام کرد که در 10 استان زلزله زده وضعیت فورس ماژور اعلام شده و بدهی‌های مالیاتی از 6 فوریه تا 31 جولای 2023 به تعویق افتاده است.
  • سازمان تنظیم مقررات و نظارت بانکی (BDDK) اعلام کرد: بدهی بانکی شهروندان زلزله‌ زده در 10 استان به مدت شش ماه به تعویق افتاده است.
  • بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد: سررسید بازپرداخت وام های تجاری شرکتهای فعال در 10 استان زلزله زده به تعویق افتاده و مدت بازپرداخت نیز طولانی تر خواهد شد.
  • اپراتورهای مخابراتی ترکیه نیز با انتشار بیانیه ای مشترک اعلام داشتند: شارژ کنتور و اینترنت برای کلیه تلفن‌های همراه فعال در 10 استان زلزله زده بصورت رایگان می‌باشد.
  • وزارت خانواده و سیاستهای اجتماعی اقدام به اعزام روانشناسان مجرب به مناطق زلزله زده نموده است.
  • برخی از استادیوم ها و سالن‌های ورزشی برای اسکان موقت زلزله زدگان گشوده شده است.
  • خوابگاههای دانشجویی نیز به محلی برای میزبانی از زلزله زدگان تبدیل شده اند.
  • شرکت پست ترکیه اعلام کرد: کمک های شهروندان ترکیه، به صورت رایگان به مناطق زلزله زده ارسال می‌شود. بمنظور ارسال اقلام ضروری به مناطق زلزله زده همچون بخاری برقی، پاوربانک، لحاف، بالش، کیسه خواب، کتری، چای، قهوه، کنسرو، تابه، بشقاب یکبار مصرف، کارد و چنگال، قاشق، غذای کودک، وسایل نظافت و بهداشت شخصی، پوشک بچه و لباس زمستانی از مردم خواسته شده تا کمکهای خود را به نزدیکترین شعبه اداره پست تحویل نمایند.

حمایت های بخش خصوصی ترکیه از زلزله زدگان در 10 استان این کشور

پس از دو زمین لرزه بزرگ که باعث تخریب گسترده در 10 استان ترکیه شد، دنیای تجارت و بخش خصوصی این کشور اعلام بسیج عمومی‌ برای کمک به زلزله زدگان نمود. شرکت هایی که آغاز به جمع آوری کمک ها برای 10 استان تخریب شده کرده اند، تلاش زیادی برای تحویل آنها انجام می دهند. عمده اقدامات بخش خصوصی ترکیه که همچنان نیز ادامه دارد به شرح ذیل می‌باشد:

  • اتحادیه اتاق های بازرگانی و بورس های کالای ترکیه (TOBB) یک میز بحران در آنکارا تشکیل داده است. ژنراتور، بخاری، چادر، پتو، مواد غذایی و مایحتاج اولیه تهیه شده با مشارکت اتحادیه اتاق های بازرگانی و با هماهنگی آفاد (سازمان مبارزه با بلایای طبیعی ترکیه) به استان‌های زلزله زده ارسال می‌گردد.
  • شورای روابط اقتصادی خارجی ترکیه (دئیک) نیز با تشکیل میز بحران؛ کمک های نقدی و غیر نقدی را از طریق آفاد و هلال احمر به مناطق زلزله زده ارسال می نماید. دئیک که دارای 151 دفتر تجاری در سراسر جهان است، خواستار حمایت جدی اعضاء خود در خارج از کشور شده است.
  • شرکت ترکیش ایر و شرکت هواپیمایی پگاسوس نیز خبر رایگان شدن بلیط هواپیما برای بازگرداندن مسافران از 10 استان زلزله زده را اعلام نموده اند.
  • اتاق بازرگانی استانبول نیز در مرحله اول 25 کامیون تجهیزات اضطراری را به منطقه زلزله زده ارسال کرده است.
  • اتاق صنعت استانبول نیز مرکز جمع آوری کمکها را تشکیل داده است و تاکنون 115 موتور برق و لوازم گرمایشی به منطقه ارسال کرده است.
  • انجمن تجاری توسیاد نیز شبکه پشتیبانی زلزله تشکیل داده و نیازهای منطقه را با کمک فدراسیون‌های تجاری منطقه‌ای، تعیین می‌کند و اعضای آن را برای کمک هماهنگ می‌کند.
  • بیش از 200 خودرو شامل کمکهای اولیه از سوی انجمن تجاری موسیاد به منطقه زلزله زده ارسال شده است. همزمان 100 کانکس در اختیار زلزله زدگان قرار داده شده است.
  • اتاق بازرگانی آنکارا "میز کمک زلزله را تشکیل و اقدام به جمع آوری و ارسال کمکها نموده است. این اتاق همچنین یک خودرو شامل 3000 تخته پتو برای تحویل به مرکز هماهنگی زلزله آفاد ارسال کرده است.
  • دنیای کسب و کار ازمیر کمپین " ازمیر برای کمک می دود" را آغاز کرد. بخش خصوصی به همراه مناطق صنعتی ازمیر با هماهنگی استانداری ازمیر گرد هم آمده اند، کمک های نقدی و غیرنقدی را برای ارسال به منطقه حادثه دیده جمع آوری می‌کنند.
  • فدراسیون خرده فروشان ترکیه (TPF) شروع به حمل لوازم اضطراری شامل محصولات غذایی اساسی، پوشک، غذای کودک، دستکش و پتو به مراکز توزیع با 14 انجمن خرده فروشی نموده است. همچنین کمپین کمک های نقدی در درون فدراسیون راه اندازی شده است.
  • 236 نفر از شرکت‌های متعلق به هلدینگ کوچ برای شرکت در فعالیت‌های داوطلبانه جستجو و نجات به منطقه اعزام شده اند. شرکت های محلی مسئولیت تحویل بخاری‌های برقی، پوشاک، پتو، لامپ، اجاق گاز، اجاق های پیک نیک، کمک های پزشکی، کاروان‌ها و محصولات غذایی اولیه را به منطقه بر عهده گرفته اند. این هلدینگ همچنین 4 تانکر نفت کوره را به مناطق زلزله زده اعزام نموده و برنامه ریزی برای حرکت 5 تانکر دیگر را انجام داده است. یک کامیون مواد غذایی نیز به غازی انتپ ارسال شده است.
  • هلدینگ سابانجی حدود 7 هزار کارمند خود را به 10 استان زلزله زده اعزام نموده است. این کارمندان، خانواده‌ها و افراد نیازمند را در 44 مکان مستقر می نمایند تا کار رسیدگی به آنها صورت پذیرد. این هلدینگ همچنین اقدام به ارسال مواد کمکی مورد نیاز به منطقه کرده است. برخی از کارمندان این هلدینگ بصورت داوطلبانه در فعالیتهای امدادی جستجو و نجات شرکت نموده اند و بصورت روزانه غذا برای هزاران نفر تهیه و توزیع می‌کنند.
  • شرکت شیشه جام اعلام کرد که 12 کامیون مواد کمکی از جمله کانتینرها جهت اسکان، ژنراتور برق، اجاق گاز، چادر، لباس زمستانی، کفش، آب آشامیدنی و تجهیزات مورد نیاز برای استفاده در عملیات جستجو و نجات، ارسال کرده است.
  • هلدینگ چنگیز، تجهیزات ساختمانی و امداد و نجات به منطقه زلزله زده اعزام نموده است.
  • هلدینگ لیماک، تجهیزات ساختمانی، جرثقیل ها، بیل مکانیکی، تیم های متخصص امداد و نجات و کوهنوردی را به منطقه، به ویژه در حاتای و اسکندرون اعزام نموده است. همچنین این هلدینگ اقدام به ارسال کانتینرها به منطقه کرده است.
  • هلدینگ آکسا انرژی، کامیون‌هایی را با حمل لوازم اولیه زندگی مانند غذا، ژنراتوربرق، چادر، بخاری و پتو، و نیز خودرو، کانتینر جهت اسکان، جرثقیل به منطقه فرستاده است.
  • هلدینگ اجزاجی باشی نیز اعلام کرده است که کامیون‌های کمک رسانی و تیم های حرفه ای امداد و نجات را به منطقه اعزام کرده است.
  • هلدینگ آکفن اعلام نموده که 10 میلیون لیر به کمپین اهدایی منطقه زلزله‌زده قهرمان‌ماراش آفاد کمک خواهد کرد.
  • هلدینگ کیبار، یک فضای نشیمن برای 600 نفر متشکل از 35 کانتینر ایجاد خواهد نمود. در 6 و 7 فوریه، 2 کامیون وسایل اضطراری را به منطقه تحویل داده است.
  • فروشگاه زنجیره ای میگروس 12 کامیون حامل لوازم اضطراری مانند آب، چای، شکر، بیسکویت و سوپ فوری به مناطق زلزله زده ارسال نموده است. همچنین سفارشات شامل نیازهای اولیه را که از طریق فضای مجازی از سراسر ترکیه از سوی شهروندان این کشور ارائه می‌شود را با کاهش قیمت های اهدایی ویژه به منطقه زلزله زده تحویل می دهد. تمام کمک‌ها را در یک مکان جمع‌آوری می‌کند و با خودروهای مخصوص به نقاط تعیین‌شده توسط آفاد تحویل می‌دهد.
  • فروشگاه مترو به همراه برنامه جهانی غذا و سرآشپزها،غذای 120000 وعده غذایی را برای تامین نیازهای غذای گرم زلزله زدگان در آشپزخانه‌های صحرایی که در مناطق زلزله زده ایجاد شده است، فراهم می‌کند.
  • گروه پترول اوفیسی بطور تدریجی در سیستم اتوماسیون بر حسب نیاز، عرضه 5 میلیون لیتر سوخت به آفاد را در جایگاه‌های 10 استان زلزله زده فراهم کرده است.
  • شرکت لجستیکیDFDS وسایل نقلیه حاوی ماشین آلات سنگین و کمک های بشردوستانه را از بندر پندیک به بندر اسکندرون به صورت رایگان منتقل می‌کند.
  • برندهای معروف پوشاک ترکیه نظیر Orka Holding، LC Waikiki، DeFacto، Colin's، Koton و D's Damat با بیش از ده کامیون، پوشاک زمستانی و همچنین مواد غذایی و سایر نیازها را به منطقه ارسال کرده اند.
  • شرکت فلو (FLO) که دارای فروشگاههای زنجیره در بحش کیف و کفش می‌باشد اعلام کرده است که مقادیر قابل توجهی کفش، جوراب، روسری، کلاه و شال برای مناطق زلزله زده ارسال کرده است.
  • فروشگاه مجازی ترندیول، Hepsiburada، آمازون اعلام کرده اند که کامیون‌های حامل مواد غذایی، مایحتاج اولیه، پوشاک، بخاری و لوازم بهداشتی را با هماهنگی آفاد به سمت منطقه حادثه دیده روانه نموده اند.
  • فروشگاه مجازی تیر نیز با هماهنگی آفاد 10 کامیون کمک غذایی به منطقه اعزام کرده است.
  • فروشگاه مجازی Yemeksepetitدر مجموع 3 میلیون لیر، از جمله 1.5 میلیون لیر کمک نقدی به آفاد و 1.5 میلیون لیر به صورت نقدی به هلال احمر برای کمک های غذایی اهدا کرد. هشت کامیون حامل مواد غذایی، پوشاک و اقلام کمکی مشابه نیز به منطقه ارسال نموده است.
  • گروه آلبایراک که بودجه ای بالغ بر 150 میلیون لیر را برای کمک و پشتیبانی اختصاص داده است، با هماهنگی آفاد و سازمان هلال احمر و سایر نهادها و سازمان‌های مربوطه دولتی و با توجه به نیازهای منطقه زلزله زده، کامیون‌های کمک های اولیه و تجهیزات را به منطقه ارسال می نماید./چ

 

منایع:

Haberturk.com

Cnnturk.com

Trt.com. com

Anadolu.com

Star.com

Huriyet.com

Sozcu.com

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما