معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۷

اخبار اقتصادی سیرالئون

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور سیرالئون در هفته اول بهمن ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اجرای طرح تحول دیجیتال در سیرالئون

دولت سیرالئون برای اجرای پروژه تحول دیجیتال این کشور کمک مالی 50 میلیون دلاری از بانک جهانی دریافت کرده است. این پروژه پیشتر به دلیل ظن بانک به ارتکاب تخلفاتی از سوی دولت به حالت تعلیق درآمده بود. با این حال، وزارت اطلاع رسانی و ارتباطات اخیراً پیاده سازی این پروژه را آغاز کرده و گفته که برنامه اجرایی این پروژه ظرف پنج سال به سرانجام خواهد رسید. کارشناسان بر این باورند که تکمیل این پروژه باعث بهبود سرعت اتصال و کسب مهارت های دیجیتال برای مردم محلی می‌شود. این پروژه همچنین باعث بهبود کیفیت و ارائه خدمات دیجیتال به دولت خواهد شد. محمد رحمان سوارای وزیر اطلاع رسانی در سخنانی در مورد اجرای پروژه مذکور اظهار داشت که این پروژه با استفاده از فن آوری‌های نوآورانه، تحول دیجیتالی را به گونه ای برای دولت تضمین می‌کند که به مردم محلی خدمات شفاف، مقرون به صرفه و مشتری محور ارائه دهد. این تحول جدید پس از آن صورت می‌گیرد که دولت با یک شرکت فناوری ویتنامی و همچنین شرکت Smart Africa برای دیجیتالی کردن اقتصاد خود قراردادهایی امضاء کرد. اوایل سال جاری، دولت همچنین قراردادی را با شرکت تلفن همراه Africell برای نصب شبکه 5G تا پایان سال 2023 منعقد نمود.

سفر رئیس جمهور سیرالئون به سنگال برای شرکت در اجلاس داکار 2

جولیوس مادا بیو و همراهانش برای اجلاس داکار 2 با موضوع "تغذیه آفریقا: حاکمیت غذایی و تاب آوری با هدف تبدیل تلاش‌های حمایتی به اقدامات ملموس" وارد داکار، پایتخت سنگال شده‌اند. این اجلاس که از 25 تا 27 ژانویه در مرکز کنفرانس بین المللی Abdou Diouf در دیامنیادو برگزار می‌شود در پی بهره مندی از فناوری‌ها و بسترهای جدید با هدف ارائه راه‌حل‌های کشاورزی هوشمند و متناسب با شرایط اقلیمی‌ به میلیون‌ها کشاورز آفریقایی است. میزبانی این برنامه بر عهده مکی سال رئیس جمهور سنگال که همزمان ریاست اتحادیه آفریقا را بر عهده دارد و همچنین گروه بانک توسعه آفریقاست. اجلاس فوق شامل میزگرد روسای جمهور، جلسات عمومی در سطح عالی و جلسات "موافقتنامه مواد غذایی و کشاورزی" خواهد بود. جولیوس مادا بیو در میزگرد سران کشورها شرکت خواهد کرد که طی آن دیدگاه‌های خاص هر کشور برای رشد در زمینه کشاورزی، همگرایی منطقه ای و مشارکت دولتی-خصوصی به اشتراک گذاشته خواهد شد. شرکت کنندگان بر این باورند که باید به مبرم‌ترین مسائلی که مانع از تامین غذا و توسعه کشاورزی در آفریقا می‌شود مانند هماهنگی با اهداف، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، کاهش تاثیرات اقلیمی، فناوری‌های ارتقای بهره‌وری، دسترسی به امکانات تجاری و زیرساخت‌ها برای ارتقای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی رسیدگی کنند. سازمان‌های چندجانبه نیز درباره نقش مهمی‌ که در توسعه، حکمرانی، شبکه‌ها و حمایت از هماهنگی بخش‌ها به ویژه در مواقع بحران ایفا می‌کنند، بحث نموده و نشان خواهند داد که چگونه این نقش در پنج سال آینده تغییر خواهد کرد.

امضای قرارداد توسعه و مدیریت راه آهن و بندر پپل در سیرالئون

دولت سیرالئون روز سه‌شنبه 17 ژانویه 2023 قرارداد توسعه و مدیریت راه‌آهن Pepel و Pepel Tonkolili را با ARISE Integrated Industrial Platforms Ltd امضاء کرد. به گفته تیموتی کابا، وزیر معادن و منابع معدنی، این توافقنامه بخشی از اصلاحات بزرگتر در بخش معدن است که در آن دولت قصد دارد فضا را برای مشارکت بیشتر فعالان باز کند. وی افزود که ARISE IIP شرکتی معتبر در زمینه توسعه و مدیریت زیرساخت ها در آفریقا است. کابا احیای عملیات معدنی را مستلزم سرمایه گذاری قابل توجه در زیرساخت ها دانست تا کشور از رشد تولیدات معدنی خود به طور کامل بهره‌مند شود. این پروژه با ایجاد شغل برای مردم سیرالئون، فعالیت های اقتصادی را گسترش داده و امکان جابجایی مسافران را از تونکلیلی به منطقه پورت لوکو فراهم می‌کند. بواسطه این قرارداد، این شرکت همچنین به ارائه خدمات مسافری ریلی و افزایش صادرات مواد معدنی به حجم 20 میلیون تن خواهد پرداخت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما