معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۹

اخبار اقتصادی بلاروس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بلاروس در هفته اول بهمن ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه بلاروس

اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده است بسته جدیدی از تحریم‌ها علیه مینسک به صورت رسمی معرفی شود. به گزارش بلومبرگ، این اقدامات محدود کننده بر فناوری‌های کلیدی و بخش انرژی بلاروس تأثیر خواهد گذاشت و مینسک را هم ردیف با بسیاری از بسته‌های تحریمی‌که اتحادیه اروپا قبلا علیه روسیه اعمال کرده بود، قرار خواهد داد. به گفته این آژانس، محدودیت‌های پیشنهادی شامل اقداماتی گسترده از جمله تحریم نفت، تحریم ذغال سنگ، تحریم فولاد، تحریم طلا، محدودیت‌های تجاری برای کالاهای لوکس، محدودیت در سرمایه‌گذاری، ممنوعیت صادرات کالاها و فناوری‌های دو منظوره با اهداف نظامی و ... می‌شوند.

https://news.zerkalo.io/economics/31317.html

مخالفت تنظیم کننده‌های اتحادیه اروپا با واردات کالا از بلاروس

پیوتر پرخومچیک معاون نخست‌وزیر بلاروس گفت که این کشور از صادرات محصولات خود به بازارهای اروپایی دست بر نمی‌دارد، اما با مخالفت تنظیم کنندگان اتحادیه اروپا مواجه می‌شود. پیوتر پرخومچیک گفت: ما تلاش‌های مختلفی را برای صادرات خدمات و محصولات خود انجام می‌دهیم. اما انجام این کار بسیار دشوار است، زیرا مخالفت بسیار شدیدی از سوی تنظیم کننده‌های اروپایی وجود دارد که کسانی را که با ما در تماس هستند، تهدید می‌کنند. بنابراین تغییر جهت‌گیری صادرات از بازارهای اروپا، به سایر کشورها از جمله به چین وجود دارد. پیوتر پرخومچیک خاطرنشان کرد که شرکت‌‌های زیادی از جمله شرکت تراکتورسازی مینسک، شرکت بلاز و ... مانند گذشته محصولات خود را به اروپا صادر می‌کنند که البته میزان آن به اندازه قبل نیست، اما نمونه‌های زیادی از این دست وجود دارد.

https://www.belta.by/economics/view/parhomchik-my-ne-otkazyvaemsja-ot-evropejskogo-rynka-no-est-protivodejstvie-reguljatorov-es-545854-2023/

صادرات محصولات بلاروس به روسیه 1.4 برابر افزایش یافت

پیوتر پرخومچیک معاون نخست وزیر بلاروس گفت که صادرات محصولات بلاروس به روسیه 1.4 برابر افزایش یافت. پیوتر پرخومچیک خاطرنشان کرد: افزایش 1.4 برابری صادرات بلاروس به فدراسیون روسیه، یک نتیجه بسیار خوب برای صنعت بلاروس است و برای اولین بار در تاریخ، تراز تجاری مثبتی در روابط با روسیه داریم. با خروج تعدادی از شرکت‌های خارجی از این بازار، فرصت‌هایی برای شرکت‌های صنعتی بلاروس پیدا شده است. ما توانستیم خیلی سریع صادرات را از بازار اوکراین به بازار فدراسیون روسیه هدایت کنیم که آماده مصرف هر چیزی است که ما تولید می‌کنیم. در مورد قیمت نفت و گاز، پرخومچیک خاطرنشان کرد که اکنون موضع روشنی در مورد هزینه مواد خام اصلی انرژی از طرف روسیه وجود دارد. وی گفت: اکنون می‌دانیم که در 3 سال آینده شرایط خوبی خواهیم داشت. با توجه به شرایطی که در حال حاضر برای تجارت در اروپا یا کشورهای همسایه ارائه می‌شود، مزیت رقابتی بسیار بالایی داریم. پیوتر پارخومچیک در مورد انتقال محصولات بلاروسی از طریق خاک روسیه خاطرنشان کرد که فدراسیون روسیه با این موضوع موافقت کرد و اکنون بلاروس چندین مسیر در دسترس دارد. وی گفت: لجستیک از نظر زمان و مسافت افزایش یافته است، اما در چارچوب توافقات، فدراسیون روسیه قیمت‌های منحصر به فرد و مناسبی را برای جابجایی کالاهای ما ارائه کرد. با توجه به این امر، محصول ما قابلیت رقابت خود را از دست نداده است.

https://www.belta.by/economics/view/parhomchik-eksport-belorusskoj-produktsii-v-rossiju-vyros-v-14-raza-545853-2023/

نیاز هند به پتاسیم بلاروس

الوک رانجان جاها، سفیر هند در بلاروس گفت که بلاروس، منبع اصلی پتاسیم برای هند است و دهلی امیدوار است که مشکلات ناشی از تحریم‌ها در زنجیره حمل و نقل جهانی به زودی حل شود. وی خاطرنشان کرد که در سال 2022، هند خرید کودهای پتاس از بلاروس را به علت اختلال جدی در زنجیره حمل و نقل جهانی کاهش داد، اما با خرید کودهای پتاس از اردن، کانادا و تعدادی از کشور‌های دیگر، حجم از دست رفته را جبران کرد. سفیر هند در بلاروس تاکید کرد که نه تنها کشورش، بلکه سایر کشور‌ها نیز به پتاس، غذا و سوخت با قیمت مناسب نیاز دارند و در حال بررسی چگونگی حل این مسئله هستند. هند علاوه بر پتاسیم، کودهای نیتروژن، مواد اولیه لاستیک و برخی از انواع فولاد را از بلاروس خریداری می‌کند. بلاروس نیز دارو، چای، قهوه، برنج و سایر کالاها را از هند وارد می‌کند.

https://sputnik.by/20230126/indii-nuzhen-belorusskiy-kaliy---posol-1071614107.html

میزان ذخایر طلای کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا

بانک‌های مرکزی کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و آژانس اتحادیه (اداره آمار کمیسیون اقتصادی اوراسیا) اطلاعات مربوط به ذخایر بین‌المللی کشورهای عضو را به طور مرتب منتشر می‌کنند. طبق گزارش بانک ملی بلاروس، تا اول ژانویه 2023، دارایی‌های ذخیره بین المللی بلاروس، در حدود 7.93 میلیارد دلار (برآورد اولیه) بوده است. برای مقایسه، در ابتدای دسامبر 2022، این عدد در حدود 7.80 میلیارد دلار و در ابتدای نوامبر، 7.59 میلیارد دلار بوده است. در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا، داده‌های مربوط به ذخایر طلا توسط اداره آمار کمیسیون اقتصادی اوراسیا نظارت و منتشر می‌شود. در حال حاضر، آماری برای مقایسه برای سال 2022 و تا کنون در سطح 3 سه ماهه در دسترس است. در پایان سه ماهه سوم 2022، ذخایر بین المللی به شرح زیر بود: در روسیه 540.7 میلیارد دلار؛ در قزاقستان 32.7 میلیارد دلار؛ در بلاروس 7.5 میلیارد دلار؛ در ارمنستان 3.74 میلیارد دلار و در قرقیزستان، 2.42 میلیارد دلار. طبق گزارش بانک مرکزی روسیه، ذخایر بین المللی فدراسیون روسیه تا اول ژانویه 2023 بالغ بر 582 میلیارد دلار بوده است. بانک ملی قزاقستان گزارش داده است که ذخایر این کشور بالغ بر 35.1 میلیارد دلار است (اطلاعات اولیه). در ارمنستان طبق برآوردهای اولیه، ذخایر بین‌المللی 4.1 میلیارد دلار و در قرقیزستان ذخایر طلا برابر با 2.8 میلیارد دلار است.

https://myfin.by/stati/view/belarus-eaes-u-kogo-bolse-zolotovalutnyh-rezervov

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما