معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۶

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته اول بهمن ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تویوتا اولین شرکت در از سرگیری تحویل قطعات یدکی به روسیه

تویوتا اولین خودروسازی بود، که تحویل مستقیم قطعات یدکی به روسیه را در پایان سال گذشته از سر گرفت.همچنین، زیرمجموعه روسی تویوتا موتور (تامین کننده رسمی محصولات در فدراسیون روسیه) به نمایندگی‌های خود اجازه واردات موازی قطعات یدکی را که مشمول محدودیت هایی مانند لوازم الکترونیکی هستند، داد. این امر در جریان رسیدگی‌های حقوقی بین شرکت و ابتکار عمومی مصرف کننده (OPI) و Rospotrebnadzor مشخص شد. آنها از تویوتا موتور به دلیل عدم رعایت حقوق مصرف کننده شکایت می‌کنند. در فصل بهار، این تامین کننده، مانند سایر خودروسازان واردات قطعات یدکی و خودرو به روسیه را به دلیل مشکلات لجستیکی متوقف کرد.

از ابتدای ژوئن 2022، OPI و Rospotrebnadzor از تویوتا موتور شکایت کرده و فعالان اجتماعی و مقامات خواستار رعایت حقوق مصرف کنندگان و ازسرگیری عرضه قطعات یدکی به روسیه شدند. در ماه مارس، تولید کننده سرعت کار در روسیه را کاهش داد. این شرکت در نامه ای به شرکای خود که در اواسط دسامبر به دادگاه ارسال کرد، گفت که این امر به دلیل محدودیت های تجاری اعمال شده توسط کشورهای غربی علیه فدراسیون روسیه و مشکلات جدی لجستیکی بود. آندری شچرباکوف، مدیر کل بخش تامین قطعات یدکی و عملیات  انبار تویوتا موتور نامه ای را امضا کرد. در این نامه تاکید شده است که تویوتا موتور از پایان سال گذشته تحویل مستقیم قطعات برای تعمیرات و نگهداری گارانتی خودرو را از سر گرفته و واردات موازی را نیز برای نمایندگی‌های مجاز خود تایید کرده است. این خودروساز در این نامه خاطرنشان کرد که تمام اقدامات ممکن را برای حمایت از کار شبکه فروشندگان و محافظت از منافع مصرف کنندگان روسی انجام می دهد.

طبق گزارش آژانس تحلیلی Avtostat، تا اول جولای 2022، 4.1 میلیون خودرو تویوتا در روسیه ثبت شده است که 48 درصد از این تعداد، یعنی 1.9 میلیون، خودروهای فرمان راست بوده است. به گفته شریک آژانس، ایگور مورژارتو، خودروهای تویوتا زیادی در فدراسیون روسیه وجود دارد که توسط افراد وارد شده و برای بازار ژاپن در نظر گرفته شده است. در مجموع تا این تاریخ 45.4 میلیون خودرو در فدراسیون روسیه ثبت شده است.

 

معاون نخست وزیر بلاروس از رشد صادرات کالا به روسیه خبر داد

پتر پارخومچیک معاون نخست وزیر بلاروس در مصاحبه ای با کانال تلویزیونی ONT گفت: «تا پایان سال 2022، بلاروس تقریباً یک و نیم برابر در صادرات کالاهای خود به فدراسیون روسیه افزایش داشته است.» وی اذعان داشت: «صادرات به فدراسیون روسیه 1.4 برابر افزایش یافت.معاون نخست وزیر توجه خود را به این واقعیت جلب کرد که وقتی شرکت های خارجی بازار روسیه را ترک کردند، فرصت های جدیدی برای شرکت های صنعتی بلاروس باز شد که توانستند به سرعت صادرات را از بازارهای اروپای غربی و اوکراین به بازار روسیه تغییر دهند.

اتحادیه اروپا حجم فلزات عرضه شده از طریق روسیه از چین را دو برابر کرده است

بلومبرگ به نقل از داده‌های اتحادیه اروپا گزارش می دهد، حجم فلزات حمل شده از چین به اتحادیه اروپا از طریق راه آهن در روسیه، با وجود تحریم های غرب بر سر وضعیت اوکراین، تقریباً دو برابر شده است. خاطرنشان می‌شود که فلزات خاکی کمیاب که از چین از طریق فدراسیون روسیه تامین می‌شود در اتحادیه اروپا برای تولید سلاح، مهمات، الکترونیک و ریزتراشه‌ها مورد نیاز است. حجم چنین تحویلی، همانطور که توسط آژانس تاکید شده است، برای 9 ماه اول سال 2022 تقریبا دو برابر حجم کل سال 2021 است. همانطور که از داده‌های منتشر شده بر می آید، چین بیش از 90 درصد از فلزات خاکی کمیاب را به اتحادیه اروپا عرضه می‌کند و راه آهن روسیه همچنان یک مسیر مهم و حیاتی برای صنعت اروپا باقی مانده است. 

 

روسیه و مصر در حال بررسی امکان عرضه غلات به روبل هستند

ویکتوریا آبرامچنکو، معاون نخست وزیر روسیه در مصاحبه‌ای به ریانووستی گفت: «روسیه و مصر در حال بررسی امکان پرداخت هزینه تحویل غلات به روبل هستند. به عنوان آخرین نمونه، می‌توانم فقط به یک معامله با ترکیه در مورد تامین مواد غذایی اشاره کنم، زمانی که پرداخت ها به روبل بود. معاون نخست وزیر افزود: «بانک روسیه در حال کار بر روی انتقال به یک طرح جدید با بانک های مرکزی سایر کشورها است، و این امر تنها در مورد منابع غذایی صدق نمی‌کند.» آبرامچنکو گفت که روسیه و ترکیه در پاییز "آزمایشی" را برای پرداخت بهای ذخایر غلات به روبل انجام دادند که موفقیت آمیز بود. او گفت که تا پایان دسامبر، روسیه 21 میلیون تن غذا به کشورهای دیگر صادر می‌کرد.

 مصر، به گفته معاون نخست وزیر، به یکی از مسیرهای اصلی صادرات غلات تبدیل شده است. طبق گزارش مرکز ارزیابی کیفیت غلات زیر نظر Rosselkhoznadzor، در سال کشاورزی 2021-2020، این کشور اولین واردکننده غلات روسیه پس از ترکیه شد و هر دو کشور به ترتیب 8.2 میلیون و 10.6 میلیون تن غلات وارد کردند.

بر اساس گزارش اتحادیه صادرکنندگان غلات، روسیه در سال کشاورزی 2022-2021، 5 میلیون تن گندم یا 16.4 درصد از کل گندم را به مصر عرضه کرده است. در سال کشاورزی 2023-2022 (شروع از اول جولای)، حجم تحویل 1.8 میلیون تن بوده است.

 

متخصص رودیونوف در مورد تغییر جهت تامین کنندگان LNG به بازار آسیا اظهار نظر کرد

کریل رودیونوف، کارشناس موسسه توسعه فناوری در مجتمع سوخت و انرژی، گفت که کاهش حق بیمه قیمت منجر به تغییر جهت تامین کنندگان LNG به بازار آسیا شد. او در مصاحبه ای با روزنامه ایزوستیا گفت: «تامین ال ان جی به شدت به پویایی قیمت و ریسک کمبود در یک بازار منطقه ای خاص، از جمله در اروپا وابسته است. رودیونوف خاطرنشان کرد، به دلیل کاهش قیمت گاز اروپا که از پاییز سال 2022 آغاز شد، حق بیمه قیمت به تدریج شروع به کاهش کرد. وی تصریح کرد: «ممکن است این دلیل بر معکوس شدن روند بازار LNG باشد که کمی‌بعد آمار رسمی‌گمرک ثبت خواهد شد.»

گازپروم بانک نقل و انتقالات برون مرزی به دلار را متوقف خواهد کرد

گازپروم‌بانک از مشتریان خود خواست از 27 ژانویه نقل و انتقالات برون مرزی به دلار آمریکا انجام ندهند.

گازپروم بانک پس از تصمیم بانک های آمریکایی برای سرویس دهی به حساب های کارگزاری، درخواست کرد که از 27 ژانویه نقل و انتقالات به دلار انجام نشود. این خبر در کانال تلگرامی این موسسه اعتباری آمده است. این تصمیم با توجه به تصمیمات یکجانبه موسسات مالی آمریکایی گرفته شده است زیرا حساب های کارگزاری گازپروم‌بانک به دلار آمریکا در بانک جی پی مورگان چیس و بانک نیویورک ملون متوقف خواهد شد. این بانک خاطرنشان کرد که آنها تعهدات خود را در قبال مشتریان به طور کامل و به تمام ارزها انجام می دهند. هم اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی به وجوه خود دسترسی آزاد دارند. به گفته منبع ریانووستی، تصمیم گازپروم بانک ربطی به تحریم‌های ضد روسیه و قطع ارتباط با سیستم سوئیفت ندارد. ضمن اینکه اکنون موسسه اعتباری نمی‌تواند حواله‌های دلاری را در داخل کشور روسیه انجام دهد.

 

سرمایه گذاران کشورهای دوست دسترسی آسان تری به بازار روسیه خواهند داشت

سرمایه گذاران و مشاغل کشورهای دوست دسترسی آسان تری به بازار سهام روسیه خواهند داشت و قرار است شرایط مالیاتی برای خارجی‌ها بهبود یابد. کانال تلویزیونی ایزوستیا گزارش می دهد که در پس زمینه محدودیت های تحریمی، آنها انگیزه‌هایی را برای افراد غیر مقیم ایجاد می‌کنند تا در ابزارهای روسی سرمایه گذاری کنند. برنامه ریزی شده است که شرکت های خارجی شروع به انتشار اوراق بهادار در بازار روسیه کنند. این استراتژی به طور مشترک با بانک مرکزی تدوین شده است، آنها از این طرح ها حمایت می‌کنند.

مقامات سوئیس از افزایش صادرات محصولات شیمیایی به روسیه خبر دادند

بر اساس داده‌های گمرک سوئیس و اظهارات سخنگوی آن Donatella Del Vecchio، سوئیس در سال 2022 تقریباً 2.5 میلیارد دلار محصولات شیمیایی و دارویی که حدود 50 درصد بیشتر از یک سال قبل می‌باشد، به روسیه صادر کرده است. او در اظهار نظری به ریانووستی گفت: «مواد شیمیایی و دارویی (2.3 میلیارد فرانک) بخش عمده صادرات سوئیس به روسیه را در سال 2022 تشکیل می دادند.

با نرخ فعلی مبادله، 2.3 میلیارد فرانک سوئیس حدود 2.5 میلیارد دلار است. در عین حال، طبق داده‌های قبلی گمرک سوئیس، صادرات در این دسته از سوئیس به فدراسیون روسیه در سال 2021 حدود 1.63 میلیارد دلار بوده است. بنابراین رشد سالانه حدود 50 درصد بود.

بر اساس داده‌های گمرک سوئیس برای سال 2022 که روز سه شنبه 24 ژانویه در وب سایت این آژانس منتشر شد، کل واردات کالاهای سوئیس از فدراسیون روسیه نسبت به سال 2021 به لحاظ پولی 47.5 درصد کاهش یافته است و صادرات کالاهای سوئیس به فدراسیون روسیه تنها 5.9 درصد کاهش یافته است.

دل وکیو در توضیح داده‌های صادرات سوئیس گفت: «کاهش ذکر شده عمدتاً در بخش‌های زیر رخ داده است: مهندسی مکانیک و الکترونیک، مواد غذایی، نوشیدنی‌ها و محصولات تنباکو، مواد شیمیایی و دارویی، و لاستیک. »

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما