معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۵

اخبار اقتصادی اتریش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در نیمه دوم دی ماه 1401 ( بخش دوم) مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

سقوط جایگاه اقتصادی اتریش بر اساس رتبه‌بندی موسسه پژوهش‌های اقتصادی مانهایم آلمان

براساس آخرین گزارش رتبه‌بندی «توان تولید اقتصادی» که توسط موسسه پژوهش‌های اقتصادی مانهایم آلمان انجام می‌شود، اتریش توانایی رقابت با بسیاری از کشورهای اروپایی را از دست داده است و حتی نسبت به جمهوری چک نیز در رتبه پایین‌تری قرار گرفته است. البته شایان ذکر است که در این گزارش، دیگر کشورهای موفق اروپایی مانند آلمان نیز با سقوط جدی در رده‌بندی همراه بوده‌اند. بر اساس مطالعه مرکز تحقیقات اقتصادی اروپا (ZEW) مانهایم، توان رقابتی اقتصاد اتریش در مقایسه با کشورهای برتر اروپای غربی، اسکاندیناوی و آمریکای شمالی تضعیف شده و در این رده‌بندی، اتریش از رتبه 9 به 13 سقوط کرده است و آلمان نیز از رتبۀ 14 به 18 رسیده است؛ ایالات متحده از مجموع 21 کشور در رتبه اول قرار دارد و جایگاه بیست و یکم را نیز ایتالیا به خود اختصاص داده است. این گزارش نیز مانند بسیاری از دیگر گزارش‌های داخلی و خارجی متمرکز بر اتحادیه اروپایی و اتریش، همه گیری کرونا و جنگ اوکراین و کمبود و گرانی انرژی و سوخت را دلایل اصلی این سقوط رتبه اقتصادی می‌دانند. براساس این گزارش، اقتصاد اتریش در حال حاضر در مسیر رکود تورمی قرار دارد و در صورت ادامه یافتن شرایط بحران برانگیز منطقه‌ای، رتبه اقتصادی این کشور در ماه‌های آینده رو به وخامت بیشتری خواهد گذاشت.

منبع: کوریه

افزایش میزان بدهی‌های دولت و هشدار آژانس مالی فدرال

بر اساس اعلام آژانس مالی فدرال اتریش، بدهی‌ها و هزینه‌های دولت در پی همه گیری کرونا و پس از آن جنگ در اوکراین با افزایش شدیدی روبرو بوده است و دولت می‌بایست در کوتاه مدت، راهی برای جبران آن بیابد. بر اساس اطلاعات این آژانس، سطح بدهی اتریش در مقایسه با کشورهای همسان در سطح اتحادیه اروپایی بسیار بالا است. بر اساس گزارش‌ها در آغاز سال 2023، کل بدهی دولتی اتریش به 270.89 میلیارد یورو رسیده است.

منبع: خبرگزاری رادیو و تلویزیون اتریش

نبرد تجاری میان اتحادیه اروپا و ایالات متحده و چالش‌های فیمابین

برنامه سرمایه‌گذاری 400 میلیارد یورویی ایالات متحده در حوزه آب و هوا، مشکلات اساسی را برای بازار داخلی اروپا ایجاد خواهد کرد. بر اساس گزارش کمیسیون اتحادیه اروپایی، به موجب این برنامه سرمایه‌گذاری، نگرانی‌های اساسی نسبت به اعمال ضرر و زیان به صنایع اروپایی به ویژه صنعت خودرو وجود دارد و این برنامه سبب خواهد شد تا امکان رقابت در بازار داخلی آمریکا برای شرکت‌های اروپایی سخت یا ناممکن شود. در این خصوص سران کشورهای اروپایی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس با اعلام هشدار در این خصوص، اروپا را نیازمند به یک سامانه یارانه‌ای برای مقابله با این تهدید‌ها اعلام نمودند.

منبع: کرونه

اتریش گاز کافی برای گذر از زمستان سال جاری را در اختیار دارد

بر اساس گزارش مدیریت شبکه گاز اتریش، زمستان سال جاری این کشور برای تامین گاز مشکلی نخواهد داشت. مخازن گاز اتریش در حال حاضر نزدیک به 87 درصد ذخیره کافی داشته و این میزان برابر با 83 تراوات ساعت می‌باشد که به نیازهای اساسی کشور تا پایان زمستان به خوبی پاسخ خواهد داد. به گفته این سازمان، هرچند زمستان امسال، اتریش در تامین گاز مورد نیاز کشور مشکلی نخواهد داشت، با این وجود همچنان یافتن جایگزینی برای روسیه، به عنوان تامین کننده اساسی گاز کشور، یک چالش امنیتی بزرگ به شمار می‌آید. همچنین پیش‌بینی می‌شود که تا ماه آوریل سال 2023، مخازن گاز تا سطح 40 درصد امکان پاسخگویی به نیازهای اساسی کشور را دارا باشند.

منبع: خبرگزاری رادیو و تلویزیون اتریش

نیاز اتریش به زیرساخت‌های جدید گازی

هرچند ساخت نورداستریم 2 برای کشورهای اروپایی و اتریش شرایطی امیدوارکننده برای تامین بی چون و چرای گاز را نوید داده بود، با این وجود در شرایط فعلی، اتریش می‌بایست شروع به آماده سازی و تجهیز شبکه‌های گازی خود، برای راه حل‌های جدید و مقابله با بحران‌های داخلی و منطقه‌ای نماید. هرچند هنوز حدود 70 درصد از ظرفیت مخازن اتریشی با گاز روسی پر می‌شود و صحبت استقلال انرژی از روسیه برای این کشور با واقعیت فاصله زیادی دارد، اما تلاش دولت برای تامین کنندگان جایگزین، مساله‌ای است که در صدر فهرست فعالیت‌های دولت در سال‌های 2022 و 2023 قرار داشته است. در چنین شرایطی حتی اگر امکان جایگزینی کامل گاز روسی با دیگر تامین کننده‌ها وجود داشته باشد، همچنان مشکلات لجستیکی و نبود خطوط لوله مورد نیاز که مستقل از روسیه باشد، چالش دیگری است که پاسخ به آن شاید از یافتن تامین کننده جایگزین، آسان‌تر نباشد. بر اساس گزارش شرکت تامین گاز سراسری اتریش (AGGM)، اگر مخازن ذخیره در فصل بهار تا 20 درصد میزان مورد نیاز هم پر باشند، بازهم خطوط کافی برای رساندن مخازن ذخیره‌سازی به 90 درصد تا فصل پاییز وجود ندارد. کارشناسان، این شرکت گاز را حداقل تا سال 2040 مهمترین منبع تامین انرژی خانوار و صنایع در اتریش می‌دانند. همچنین گزارش آژانس انرژی اتریش حاکی از آن است که این کشور به 89 تا 138 تراوات ساعت گاز به طور سالیانه نیاز خواهد داشت .

منبع: پرسه

شرکت‌های اتریشی همچنان به فعالیت خود در روسیه ادامه می‌دهند

بر اساس بررسی‌های دانشکده اقتصاد کیف، تقریباً یک سال پس از آغاز جنگ در اوکراین، دو سوم شرکت‌های اتریشی فعال در روسیه، همچنان به همکاری خود با روسیه ادامه داده‌اند. در گزارش منتشر شده از سوی این دانشگاه، از 64 شرکت اتریش نام برده شده که در آن میان تنها سه شرکت از فوریه سال 2022 تاکنون بازار روسیه را ترک کرده‌اند. 9 شرکت نیز اعلام خروج کرده‌اند با این وجود هنوز وضعیت روشنی ندارند و 42 شرکت همکاری‌های خود را به طور کامل با روسیه ادامه داده‌اند. مرکز پژوهش‌های اقتصادی دانشگاه کیف در این پژوهش 3078 شرکت را از سراسر جهان که پس از آغاز جنگ به همکاری‌های خود با روسیه ادامه داده‌اند، به ثبت رسانده است و در این خصوص اعلام کرده است که تنها 5 درصد همکاری‌ها را کاملا قطع کرده‌اند و 38 درصد نیز اعلام قصد خروج کرده‌اند. در این خصوص سخنگوی اتاق فدرال اقتصادی اتریش گفت: در شرایط خاص فعلی با وجود عدم علاقمندی اتریش و شرکت‌های اتریشی به ادامه همکاری با روسیه، همچنان دلایل خاصی برای ادامه فعالیت شرکت‌های اتریشی در روسیه وجود دارد که باید مورد توجه دانشگاه کیف قرار گیرد.

منبع: وینرتسایتونگ

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما