معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۶

اخبار اقتصادی اروگوئه و پاراگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای اروگوئه و پاراگوئه در هفته چهارم دی ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

ارائه لایحه برای جذب متخصص خارجی در عرصه فناوری اطلاعات (روزنامه ال پائیس- اروگوئه)

به گزارش اتاق فناوری ارتباطات و اطلاعات اروگوئه (CUTI)، دولت با هدف جذب متخصص خارجی در عرصه فناوری اطلاعات (آی.تی) لایحه ای را به مجلس تقدیم کرده است. آمارهای اتاق مذکور نشان می دهد که نیاز اروگوئه به منابع انسانی در رشته فناوری ارتباطات و اطلاعات در حال حاضر حدود سه هزار نفر است. نیاز اروگوئه به پرسنل مجرب در رشته مذکور سال به سال افزایش می یابد، لذا دولت از طریق لایحه مذکور و ارائه برخی مشوق های مالیاتی با جدیت قصد جذب نیروی متخصص دارد.

احداث کارخانه جدید تولید سیمان با ظرفیت سالانه 800 هزار تن (روزنامه ال پائیس- اروگوئه)

در مراسمی‌که باحضور رئیس جمهور لاکاژه پو و شماری دیگر از مسئولان دولتی و استانی در شهر میناس (استان لاوایئخا) برگزار شد، از تأسیسات جدید شرکت سیمان آرتیگاس رونمایی بعمل آمد. پروژه مذکور با سرمایه ای به ارزش 40 میلیون دلار قادر خواهد بود سالانه در مجموع هشتصد هزار تن سیمان تولید نماید. نصب آسیاب جدید، سیلو و فله با کارآیی بالا همچنین ادغام برخی تأسیسات که بطور پراکنده در کارخانجات مونته ویدئو و و میناس قرار داشتند، از جمله دستاوردهای پروژه مذکور می‌باشد. بهره وری بیشتر در تولید سیمان پورتلند و کاهش انتشار دی اکسید کربن (CO2) از مزایای اصلی کارخانه جدید است که از سوی مسئولان دولتی و بخش خصوصی مورد تاکید ویژه قرار گرفت. شرکت سیمان آرتیگاس- متعلق به شرکت سیمان مولینز اسپانیایی و وتورانتیم برزیلی- از رقابی اصلی شرکت دولتی آنکاپ به حساب می آید. خط تجاری تولید سیمان آنکاپ بدلیل قدیمی‌بودن تجهیزاتش همچنین وجود رقبای سرسخت در بازار طی بیش از دو دهه اخیر بین 8 تا 10 میلیون دلار سالانه دچار خسران شده است. مشارکت آنکاپ در بازار نیز طی ده سال اخیر از 55 درصد به 34 درصد کاهش یافته است.

اعلام وضعیت اضطراری در اروگوئه بدنبال مشاهده باکتری مخرب HLB (خبرگزاری سوبراژادو- اروگوئه)

فرناندو ماتوس وزیر دامداری، کشاورزی و شیلات اروگوئه بدنبال مشاهده گونه ای از باکتری مخرب با عنوان HLB در منطقه ای از شهر بژا اونیون (در استان آرتیگاس) که به کشت مرکبات به شدت آسیب می رساند، اعلام وضعیت اضطراری نمود. وی گفت: باکتری مذکور آفت جبران ناپذیری به مرکبات وارد می آورد، بطوریکه ترمیم گیاه غیرممکن خواهد بود. ماتوس در عین حال اطمینان خاطر داد که باکتری  HLB به مصرف‌کنندگان مرکبات آسیبی وارد نمی آورد و نگرانی‌ها عمدتاً ناشی از گسترش باکتری به سایر مناطق زیر کشت در کشور می‌باشد، چرا که صادرات مرکبات سالانه در مجموع 80 میلیون دلار برای اروگوئه ارزآوری داشته و برای بیش از هفده هزار نفر در کشور اشتغال ایجاد نموده است.

رشد بیش از 170 درصدی صادرات ذرت پاراگوئه در سال 2022 (روزنامه اولتیما اورا- پاراگوئه)

سونیا توماسونه مشاور تجارت خارجی "اتاق صادرکنندگان و تجار غلات و دانه‌های روغنی پاراگوئه (Capeco)" گفت: تولید قابل ملاحظه ذرت در سال میلادی گذشته باعث شد که صادرات این محصول در مقایسه با سال 2021 به میزان 172 درصد رشد کرده و به بیش از چهار میلیون تن بالغ شود. وی به علاوه از ایجاد بازارهای جدیدی صادراتی برای ذرت پاراگوئه خبر داد و خاطرنشان کرد: درآمدزایی ذرت در سال میلادی گذشته 1088 میلیون دلار به ثبت رسید که 680 میلیون دلار بیشتر از درآمدزایی سال 2021 بود. 46 درصد از کل صادرات ذرت پاراگوئه از طریق زمینی به مقصد برزیل ارسال شد. شیلی با 18 درصد و کره جنوبی با 7 درصد به ترتیب دومین و سومین مقاصد صادراتی ذرت پاراگوئه به حساب می آیند. اروگوئه و عربستان سعودی هریک با سهم چهار درصدی (از کل صادرات ذرت پاراگوئه) در ردیف های بعدی قرار گرفتند. ذرت تولیدی پاراگوئه همچنین به شماری دیگر از بازارهای خاورمیانه، آفریقا، جنوب شرق آسیا و حتی اروپا نیز صادر شد. شایان ذکر است نیاز داخل بازار پاراگوئه به ذرت بین 1.5 تا 2 میلیون تن است و عمده خریداران آن شرکت های تولیدی گوشت گاوی و خوک هستند. به گفته توماسونه، در مجموع 82 شرکت کشاورزی در صادرات ذرت در سال گذشته مشارکت داشتند که شرکت کارخیل Cargill با 13 درصد نخستین شرکت صادرکننده ذرت در پاراگوئه به حساب می آمد. پاراگوئه با رشد صادرات ذرت خود در سال 2022 موفق شد کمبود صادرات سویای خود را جبران نماید، چرا که کاهش صادرات آن دانه روغنی باعث شد که جایگاه پاراگوئه در میان تولیدکنندگان جهانی سویا از ردیف ششم به ردیف هشتم تنزل یابد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما