معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۴

اخبار اقتصادی اسپانیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اسپانیا در هفته چهارم دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

رکورد جدید ذخایر گاز اسپانیا

پس از گذشت یک سوم از فصل زمستان، اسپانیا ذخایر گاز خود را به 93.56 درصد از ظرفیت ذخیره‌سازی گاز طبیعی خود رسانده است. در حال حاضر اسپانیا پس از پرتغال با 98.29 درصد ظرفیت و لهستان با 95.25 درصد ظرفیت، سومین کشور در اتحادیه اروپا با بیشترین درصد ذخیره‌سازی گاز طبیعی می‌باشد. علاوه بر این حجم از گاز طبیعی ذخیره شده، میزان ذخایر گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) اسپانیا نیز به 74.45 درصد ظرفیت خود رسیده است. این سطح از ذخیره‌سازی گاز در تاریخ این کشور بی سابقه بوده و با توجه به میزان بالای ذخایر گاز اسپانیا، این کشور زمستان سال جاری را بدون مشکل پشت سر خواهد گذاشت. بیشترین میزان ذخیره شده گاز اسپانیا تا قبل از این رکورد تاریخی جدید، مربوط به 17 فوریه سال 2020 بود که در آن زمان 84.39 درصد از ظرفیت ذخیره‌سازی گاز این کشور پر شده بود.

منبع: ال اکونومیستا

حمایت آلمان از پیشنهاد اسپانیا برای اصلاح بازار برق اتحادیه اروپا

آقای روبرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان، روز دوشنبه 16 ژانویه در یک کنفرانس خبری در شهر برلین حمایت خود را از پیشنهاد اسپانیا برای اصلاح بازار برق اروپا، که هدف آن جدا کردن هزینه انرژی‌های تجدیدپذیر از قیمت گاز می‌باشد، ابراز نمود. خانم ترزا ریبرا، معاون وزیر گذار زیست‌محیطی اسپانیا، چند روز پیش به این نکته اشاره کرد که پیشنهاد اسپانیا برای اصلاح بازار برق که روز دهم ژانویه به بروکسل ارسال شد، علاقه زیادی را در میان کشور‌های اروپایی برانگیخته است. کمیسیون اروپا قرار است در ماه مارس سال جاری پیشنهادی برای طراحی مجدد بازار انرژی که به دلیل جنگ اوکراین باعث افزایش قیمت گاز شده است، ارائه دهد.

منبع: اروپاپرس

کاهش تولید محصولات کشاورزی اسپانیا

تولید محصولات کشاورزی اسپانیا کاهش پیدا کرده است و این امر باعث افزایش قیمت این محصولات در ماه‌های آینده خواهد شد. بر اساس داده‌های وزارت کشاورزی و شیلات اسپانیا، خشکسالی‌ها، افزایش قیمت مواد اولیه و افزایش دما، باعث کاهش 24.6 درصدی تولید شده است.

منبع: سایت وزارت کشاورزی و شیلات اسپانیا

واردات نفت اسپانیا در ماه نوامبر سال 2022

بر اساس داده‌های شرکت ذخایر استراتژیک فرآورده‌های نفتی اسپانیا (کورس)، واردات نفت خام اسپانیا در ماه نوامبر سال 2022 به 4 میلیون و 614 هزار تن رسید. پنج کشور اصلی تامین کننده نفت خام اسپانیا در یازدهمین ماه سال 2022 به ترتیب مکزیک (938 هزار تن)، عراق (417 هزار تن)، آذربایجان (405 هزار تن)، قزاقستان (359 هزار تن) و لیبی (337 هزار تن) بودند. واردات نفت خام اسپانیا از روسیه از ماه آوریل سال گذشته متوقف شده است و واردات نفت خام اسپانیا از عراق در ماه نوامبر نسبت به زمان مشابه سال 2021 افزایش 13 درصدی داشته است.

منبع: کورس

افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی گردشگری فیتور 2023

چهل و سومین دوره از نمایشگاه بین‌المللی گردشگری فیتور روز چهارشنبه 18 ژانویه توسط پادشاه و ملکه اسپانیا افتتاح شد. در افتتاحیه این دوره از نمایشگاه فیتور، دبیر کل سازمان بین‌المللی گردشگری، رئیس کنگره، وزیر بهداشت و وزیر صنعت و گردشگری اسپانیا، شهردار و رئیس شورای شهر مادرید و 11 تن از رؤسای جوامع خودمختار اسپانیا نیز حضور داشتند. چهل و سومین دوره از این نمایشگاه از تاریخ 28 دی تا 2 بهمن ‌ماه ۱۴۰1 مصادف با 18 تا ۲2 ژانویه ۲۰۲3 با حضور بیش از 8 هزار و 500 شرکت کننده در 8 سالن نمایشگاهی به وسعت بیش از 69 هزار متر مربع در مرکز نمایشگاه‌‌های شهر مادرید برگزار می‌شود و بیش از 200 هزار بازدیدکننده از این نمایشگاه بین‌المللی بازدید خواهند کرد. برگزار کنندگان این رویداد تخمین می‌زنند که نمایشگاه فیتور امسال در حدود 400 میلیون یورو به اقتصاد شهر مادرید کمک خواهد کرد.

منبع: تله مادرید

معاهده همکاری جدید بین اسپانیا و فرانسه

اسپانیا و فرانسه روز پنجشنبه 19 ژانویه یک معاهده دوستی و همکاری جدید را امضا خواهند کرد. توافقی که بین رئیس دولت اسپانیا آقای پدرو سانچز و همتای فرانسوی اش، امانوئل ماکرون، در بارسلونا امضا خواهد شد، شامل حوزه‌های امنیت، مهاجرت و اتصالات مرزی در زمینه راه آهن و انرژی خواهد بود. ارتباطات انرژی سال‌هاست که یکی از موضوعات اصلی مذاکرات دو کشور می‌باشد. اسپانیا به دلیل محدودیت‌های فرانسه تنها می‌تواند 2.8 درصد از برق تولیدی خود را صادر کند، که این میزان صادرات بسیار دور از 10 درصد توصیه شده توسط اتحادیه اروپا می‌باشد.

منبع: ال اکونومیستا

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما