معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۵

اخبار اقتصادی اکوادور

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و تجاری اکوادور در هفته چهارم دی ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

موانع اکوادور برای راه‌اندازی فناوری نسل پنچم (5G)

به گزارش روزنامه ال کومرسیو راه اندازی فناوری نسل ۵ (5G) در اکوادور دست کم تا ۴ سال دیگر آغاز نخواهد شد. این گزارش مانع اصلی آن را سرمایه‌گذاری هنگفت مورد نیاز برای تغییر زیرساختهای مخابراتی مناسب این فناوری توصیف کرده که به عنوان مثال در کشور برزیل سرمایه مورد نیاز ۴۸ میلیارد دلار برآورد شده است. سزار فونس معاون روابط عمومی‌شرکت هواوی اعلام کرده که فناوری نسل ۴ در منطقه آمریکای لاتین تا چهار سال دیگر جای کار دارد و برای ورود فناوری نسل پنجم نیاز به سرمایه گذاری دولتهای این منطقه برای نصب فیبر نوری و افزایش پهنای باند اینترنت به عنوان پایه اصلی فناوری نسل پنجم می‌باشد.

منبع: روزنامه ال کومرسیو اکوادور ۱۷ ژانویه ۲۰۲۳

برنامه سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیون دلاری وزارت کشاورزی اکوادوری برای عرضه کود اوره با سوبسید ۵۰٪ برای کشاورزان کوچک و متوسط

ادواردو مانسانو، وزیر کشاورزی اکوادور روز ۱۳ ژانویه گذشته با حضور در مراسم تحویل ۲۱۰ کیسه کود اوره سوبسیدی به کشاورزان در استان کایامبه اعلام کرد که دولت برنامه دارد برای سال ۲۰۲۳ مبلغ ۳۰ میلیون دلار بودجه به طرح عرضه کود اوره با سوبسید ۵۰٪ به کشاورزان کوچک و متوسط با هدف پوشش ۳۰ هزار و ۷۰۸ هکتار اراضی کشاورزی و کمک به ۵۸۴۹ کشاورز تولیدکننده برنج، ذرت و علوفه اختصاص دهد. وزیر کشاورزی اکوادور تصریح کرد که سال گذشته دولت ۵۷۰ هزار کیسه کود اوره در قالب این طرح به کشاورزان تحویل داده است.

منبع: روزنامه ال کومرسیو اکوادور ۱۶ ژانویه ۲۰۲۳

اصرار دولت برای فروش بانک دولتی ال‌پاسیفیکو برغم سود ۲۹۶ میلیون دلاری این بانک در سال ۲۰۲۲

بانک دولتی ال‌پاسیفیکو اکوادور از سود ۲۹۶ میلیون دلاری خود در سال ۲۰۲۲ خبر داد که این رقم بالاترین میزان سود این بانک طی ۵۰ سال اخیر بوده است. این بانک تصریح کرد که بعد از تخصیص ۱۴۴ میلیون دلار از این رقم برای بودجه هزینه‌های سالجاری و پرداخت مالیاتها، سودخالص بانک ۱۰۸ میلیون دلار می‌باشد که مستقیما در جهات منافع سهامدار اصلی بانک یعنی دولت خواهد بود.

این درحالی است که دولت گیرمو لاسو از ابتدا کار خود، برنامه فروش این بانک به بخش خصوصی را در دستورکار خود قرار داده که در سال ۲۰۲۲ به دلیل عدم دریافت پیشنهاد مناسب این برنامه محقق نشده است. ولیکن دولت اعلام کرد که تصمیم خود به واگذاری بانک را طی سال ۲۰۲۳ پیگیری خواهد کرد.

منبع: روزنامه ال کومرسیو اکوادور ۱۸ ژانویه ۲۰۲۳

کمبود دارو برای افراد مبتلا به بیماری‌های خاص در اکوادور

نماینده افراد مبتلا به بیماری‌های خاص در اکوادور از کمبود دارو برای مبتلایان به این بیماری‌ها خبر داد. وی با بیان اینکه طبق قانون این افراد تحت پوشش سیستم دولتی می‌باشند اعلام کرد که برای ملاقات با رئیس جدید هیات‌مدیره سازمان تامین‌اجتماعی درخواست کتبی داده و منتظر پاسخ او می‌باشند. وی با بیان اینکه دسترسی به موقع به دارو برای این بیماران حیاتی می‌باشد، از کمبود دارو و تاخیر بیمارستانها در تامین دارو ابراز نارضایتی نمود.

منبع: روزنامه ال اونیورسو اکوادور، ۱۹ ژانویه ۲۰۲۳

چین مقصد اصلی صادرات غیرنفتی و غیرمعدنی اکوادور؛ افزایش ۶۸٪ صادرات اکوادور به چین

بنابه گزارش فدراسیون صادرکنندگان اکوادوری، طی ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۲۲، میزان صادرات اکوادور به چین با ۶۸٪ افزایش نسب به بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۲۱ به رقم ۴ میلیارد و ۴۰ میلیون دلار رسید. از این رقم مبلغ ۳ میلیارد و ۳۶۳ میلیون دلار مربوط به صادرات میگو و بقیه مربوط به صادرات چوب، مصنوعات، موز، و مواد غذایی برای دام بوده است. بدین ترتیب چین به مقصد اصلی صادرات غیرنفتی و غیرمعدنی اکوادور بویژه میگو تبدیل شده است. با توجه به این میزان از افزایش صادرات اکوادوری به چین، شرکتهای اکوادوری امیدوارانه منتظر تحقق مذاکرات اکوادور و چین برای امضاء توافق تجاری طی سال جاری میلادی می‌باشند.

منبع: روزنامه ال کومرسیو اکوادور، ۱۷ ژانویه ۲۰۲۳

افزایش ۲۲٪ صادرات اکوادور طی ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۲۲

طبق آمار سایت بانک مرکزی اکوادور حجم صادرات اکوادور طی ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۲۲ به ۳۰ میلیارد و ۵۲ میلیون دلار رسیده که معادل ۲۲٪ افزایش نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۲۱ می‌باشد. آمار صادرات اکوادور براساس مناطق جهان طی ۱۱ ماه سال ۲۰۲۲ بدین شرح بوده است: آسیا: ۵ میلیارد و ۲۰۸ میلیون دلار؛ ایالات متحده آمریکا: ۳ میلیارد و ۹۹۵ میلیون دلار؛ اتحادیه اروپا: ۳ میلیارد و ۲۱۳ میلیون دلار؛‌ اتحادیه جامعه کشورهای آندی(کلمبیا، پرو، بولیوی): ۱ میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار؛ منطقه مرکوسور(آمریکای جنوبی): ۴۴۰ میلیون دلار؛‌خاورمیانه: ۳۶۳ میلیون دلار . در میان کالاهای صادراتی اکوادور میگو با ثبت رقم ۶ میلیارد و ۷۹۴ میلیون دلار و ۴۳٪ افزایش نسبت به سال ۲۰۲۱ در جایگاه نخست قرار گرفته است. صادرات اصلی این محصول به مقصد چین با رقم ۳ میلیارد و ۳۶۳ میلیون دلار بوده است.

منبع:روزنامه ال کومرسیو، ۱۹ ژانویه ۲۰۲۳

میزان جمع‌آوری مالیات بر ارزش افزوده طی سال ۲۰۲۲ از آمار سال پیش از پاندمی‌کووید پیشی گرفت

بنا به اعلام سازمان مالیات اکوادور، میزان جمع‌آوری مالیات بر ارزش‌افزوده طی سال ۲۰۲۲ رقم ۸ میلیارد و ۱۳۱ میلیون دلار را ثبت نموده که معادل ۲۰٪ افزایش نسبت به سال ۲۰۲۱ و ۲۱٪ افزایش نسبت به سال ۲۰۱۹ (سال پیش از پاندمی‌کوید ۱۹) می‌باشد. طبق اعلام وزارت اقتصاد و دارایی اکوادور دلیل افزایش جمع‌آوری مالیات ارزش‌افزوده که ۵۰٪ از کل درآمدهای مالیاتی اکوادور را تشکیل می دهد، احیای اقتصادی و افزایش میزان مصارف مردمی‌با ثبت فروش ۲۲۴ میلیارد دلاری طی سال ۲۰۲۲ بوده است.

منبع: روزنامه ال کومرسیو اکوادور، ۱۹ ژانویه ۲۰۲۳

گزارش حضور و ملاقاتهای رئیس جمهوراکوادور در اجلاس جهانی اقتصاد(داووس)

گیرمو لاسو رئیس جمهور اکوادور در راس هیاتی متشکل از وزیر امور خارجه، وزیر تولید و تجارت خارجی، وزیر اقتصاد و دارایی و وزیر محیط‌زیست این کشور از ۱۶ الی ۱۹ ژانویه در اجلاس جهانی اقتصاد موسوم به اجلاس داووس شرکت نمود. محور برنامه و ملاقاتهای هیات اکوادوری در چارچوب اجلاس داووس حول جذب سرمایه‌های خارجی و همکاری در حوزه محافظت از محیط زیست بوده است. اهم برنامه‌های هیات اکوادوری در این اجلاس به شرح ذیل می‌باشد:

- ملاقات با مقامات سازمانها، ارگانها و شرکتهای بین‌المللی و معرفی فرصتهای سرمایه گذاری در اکوادور از جمله: ملاقات با انریکه راسون، رئیس گروه تجاری ICTSI؛ ملاقات رئیس جمهور اکوادور با Klaus Schaweb مدیراجرایی اجلاس داووس؛‌ با Jared Cohenv رئیس امور جهانی Golgman Sachs؛ ملاقات با Andrew Steer رئیس صندوق Bezos Earth Fund در حوزه برنامه‌های این صندوق در حوزه محافظت از محیط‌زیست؛ ملاقات با سلطان احمد بن سولایم، رئیس شرکت لجستیک DP Group در زمینه فرصتهای سرمایه‌گذاری در اکوادور؛ ملاقات با  کریستالینا جورجیه‌وا مدیرکل صندوق بین المللی پول و تمجید وی از اجرای موفقیت آمیز برنامه همکاری فنی و مالی خط اعتباری ۶.۵ میلیارد دلاری این صندوق با اکوادور و دستاوردهای اقتصادی دولت لاسو؛‌ ملاقات با مدیر سازمان USAID  آمریکا؛

- گفتگو رئیس جمهور اکوادور با رئیس فدراسیون سوئیس آلیان برست، در خصوص اولویتهای مشترک دو کشور در زمینه سیاسی، زیست محیطی، تجاری، مالی و همکاری دوجانبه؛ اتفاق نظر دو طرف برای تقویت همکاری زمینه محیط‌زیست و موضوعات صلح و امنیت به عنوان اعضای غیردایم شورای امنیت؛‌ ملاقات رئیس جمهور اکوادور با ملکه سوئیس.

- شرکت گیرمو لاسو در پنل مقابله با آلودگی پلاستیکی و تاکید وی بر اراده اکوادور برای پیوستن به کنفرانس دیپلماتیک و امضاء معاهده الزام‌آور بین المللی در زمینه مقابله با آلودگی پلاستیکی که اکوادور ریاست کمیته مذاکره مربوطه را بعهده داشته و پیش‌بینی می‌شود متن آن اوایل سال ۲۰۲۵ آماده امضاء شود.

- شرکت گیرمو لاسو در فوروم رهبری آمریکای لاتین و تاکید بر چالش مشترک کشورهای منطقه در زمینه کاهش فقر؛

- ملاقات با مارک روت، نخست وزیر هلند با محور همکاری در زمینه مقابله با قاچاق مواد مخدر.

- سخنان پابلو آروسمِنا، وزیر اقتصاد اکوادور در اجلاس با تاکید بر معرفی چهره‌ جدیدی از اکوادور با فرصت های سرمایه‌گذاری، اشتغال‌‎زایی و پروژه‌های پایدار.

- ملاقات گیرمو لاسو با رئیس جمهور کاستا ریکا و تاکید بر تقویت همکاری در زمینه منافع مشترک ژوئوپلیتیک و اقتصادی دو کشور و اعلام امضاء توافق تجارت آزاد بین دو کشور در اوایل ماه مارس آتی.

منبع: روزنامه ال کومرسیو ۲۰ ژانویه ۲۰۲۳

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما