معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۱

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفته چهارم دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کونا، پول رایج کرواسی به تاریخ پیوست

روز یکشنبه 15 ژانویه، دوره گردش دوگانۀ پولی که در آن شهروندان می‌توانستند پرداخت‌های خود را هم با کونا و هم با یورو انجام دهند، به پایان رسید و پس از آن، تمام پرداخت‌ها منحصرا به یورو انجام می‌شود که واحد پول رسمی‌کرواسی از اول ژانویه 2023 است. اگر بخشی از شهروندان همچنان کونا در اختیار داشته باشند، هنوز هم می‌توان تا پایان سال در شعب بانک‌ها، فینا و پست کرواسی مبادله کرد. پس از انقضای یک سال، شهروندان می‌توانند به صورت مادام‌العمر در بانک مرکزی کرواسی اسکناس را مبادله کنند، در حالی که سکه‌ها می‌توانند برای مدت سه سال از زمان معرفی یورو مبادله شوند. از 15 ژانویه یک چیز مهم دیگر نیز در حال تغییر است. از 15 دسامبر تا 15 ژانویه، بانک‌ها کارمزد برداشت نقدی با کارت‌های نقدی در دستگاه‌های خودپرداز سایر بانک‌ها را لغو کرده بودند که این دوره در حال حاضر به پایان می‌رسد، بنابراین شهروندان در صورت عدم تمایل به پرداخت کارمزد، باید از دستگاه‌های خود پرداز بانک‌های خود وجه نقد برداشت کنند. همچنین نمایش قیمت‌‌ها در فروشگاه‌ها به صورت کونا و همچنین یورو تا اول ژانویه 2024 ادامه خواهد داشت که در آن تاریخ، الزام قانونی برای نمایش دوگانه قیمت‌ها به پایان می‌رسد.

کمیسیون اروپا : کرواسی انتقال به یورو را با موفقیت به پایان رسانده است

کمیسیون اروپا اعلام کرد کرواسی فرایند گذار به یورو را با موفقیت به پایان رسانده است و در دو روز آخری که امکان پرداخت به یورو و کونا وجود داشت، تقریباً تمام (89 درصد) پرداخت‌های نقدی به یورو انجام شد. این کمیسیون این بررسی را در 13 و 14 ژانویه انجام داد، یعنی دو روز آخر گردش دوگانه، زمانی که هم کونا و هم یورو قابل استفاده بود. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که در آن دو روز 89 درصد از پرداخت‌های نقدی فروشگاه‌ها به یورو بوده است. تقریباً در تمام معاملات، یعنی 99 درصد، مصرف‌کنندگان فقط یورو دریافت کردند. بیش از دو سوم شهروندان کرواسی گفتند که تنها اسکناس یورو همراه خود دارند، در حالی که 68 درصد گفتند که تنها سکه‌های یورو دارند. بخش خرده فروشی کرواسی با انتقال و استفاده موازی از دو ارز به خوبی کنار آمد. دیگر هیچ صف، انتظار یا مشکلی در صندوق‌ها گزارش نشد. به گفته کمیسیون، تبدیل دستگاه‌های خود پرداز نیز بدون مشکل انجام شد. مقامات کرواسی اقداماتی را مطابق با قوانین مربوط به معرفی یورو انجام می‌دهند تا از مصرف کنندگان محافظت کنند و نگرانی‌ها در مورد افزایش قیمت ناعادلانه در طول دوره گذار را برطرف کنند. بر اساس اعلام کمیسیون، نمایش دو گانه قیمت‌ها به کونا و یورو از 5 سپتامبر 2022 اجباری شد و تا 31 دسامبر 2023 اعمال خواهد شد. یک کد اخلاق تجاری برای تضمین ثبات قیمت کالاها و خدمات با کمک به کسب و کارها در محاسبه صحیح و نمایش قیمت‌ها بدون افزایش بی رویه معرفی شده است. این کمیسیون می‌افزاید: سازمان بازرسی کل کشور نظارت و کنترل قیمت‌ها را بر عهده دارد و در صورت مشاهده تخلف می‌تواند اقدامات لازم را انجام دهد.

کاهش نرخ تورم کرواسی

بر اساس آمارهای رسمی، نرخ تورم در کرواسی به 13.1 درصد کاهش یافته است، اما فشارهای تورمی در طول سال 2023 با میانگین 7.5 درصد باقی خواهد ماند. نرخ تورم سالانه در دسامبر نسبت به نوامبر، 0.4 درصد کاهش یافت و به 13.1 درصد رسید. اداره آمار دولتی کرواسی اعلام کرد که قیمت کالاها و خدمات برای مصرف شخصی که با شاخص قیمت مصرف‌کننده اندازه‌گیری می‌شود. در دسامبر 2022 به طور میانگین 0.3 درصد نسبت به نوامبر 2022 کمتر و در میانگین سالانه 10.8 درصد افزایش داشته است. در سطح سالانه، قیمت‌ها بیشترین افزایش را در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های غیر الکلی (19 درصد) داشته است. پس از آن رستوران‌ها و هتل‌ها 17.1 درصد، مبلمان، تجهیزات خانه 16.1 درصد، مسکن، آب، برق و گاز 16 درصد، پوشاک و کفش 12.1 درصد افزایش قیمت داشته‌اند. ملایم ترین رشد در رده ارتباطات با منفی 0.9 درصد ثبت شده است. بیشترین سهم در نرخ رشد شاخص سالانه نیز متعلق به زیرگروه مواد غذایی (با 4.93 درصد) و انرژی ( با 2.7 درصد) می‌باشد.

بانک مرکزی کرواسی: دارایی‌های مالی خانوارهای کرواسی به 81 میلیارد یورو رسید

بانک مرکزی کرواسی دوشنبه این هفته اعلام کرد در پایان سه ماهه سوم سال 2022، کل دارایی‌های مالی خانوارها در کرواسی به 81 میلیارد یورو رسید که در طول یک سال، 3.9 میلیارد یورو یا 5 درصد افزایش یافته است. بر اساس انتشار آماری جدید، دارایی‌های مالی خانوارها در مقایسه با سه ماهه قبل، یعنی پایان ژوئن 2022 یک میلیارد یورو یا 1.3 درصد افزایش یافته است. بیشترین سهم در رشد دارایی‌های مالی، رشد وجوه نقد و سپرده است که 50.3 درصد از کل دارایی‌های مالی خانوارها را تشکیل می‌دهد. از سوی دیگر تعهدات مالی خانوارها 22 میلیارد یورو بوده که نسبت به سال قبل یک میلیارد یورو معادل 5 درصد و نسبت به پایان فصل قبل 206 میلیون یورو معادل 0.9 درصد افزایش داشته است.

همچنین بر مبنای این گزارش، دارایی‌های مالی اقتصاد کرواسی در یک سال 24.2 میلیارد یورو افزایش یافته است. در پایان سه ماهه سوم سال گذشته، دارایی‌های مالی اقتصاد کرواسی به 388 میلیارد یورو رسید که نسبت به پایان سه ماهه سوم سال 2021، 24.2 میلیارد یورو افزایش و نسبت به پایان ژوئن 2022 نیز 9.4 میلیارد یورو افزایش داشته است. در عین حال، تعهدات مالی اقتصاد کرواسی بالغ بر 404 میلیارد یورو بوده و در سال گذشته 20.4 میلیارد یورو یا در مقایسه با پایان سه ماهه دوم سال گذشته، 5.1 میلیارد یورو افزایش یافته است.

فون در لاین طرح صنعتی سبز را اعلام کرد

اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا در سخنرانی خود در مجمع جهانی اقتصاد در داووس گفت: کمیسیون اروپا یک طرح صنعتی سبز دارد که اروپا را به خانه فناوری پاک و نوآوری صنعتی در مسیر صفر شدن انتشار دی اکسید کربن تبدیل می‌کند. این طرح بخشی از واکنش اروپا به برنامه یارانه‌های سخاوتمندانه و معافیت‌های مالیاتی ایالات متحده در زمینه فناوری سبز است. قانون کاهش تورم ایالات متحده (IRA) بسته‌ای به مبلغ 369 میلیارد دلار یارانه و معافیت‌های مالیاتی برای محصولاتی مانند خودروهای برقی ارائه می‌کند، مشروط بر اینکه در خاک آمریکا تولید شوند و این موضوع، نگرانی‌های زیادی را در اتحادیه اروپا در خصوص فرار احتمالی سرمایه‌گذاری‌ها و انتقال تولید از اروپا به آمریکا ایجاد کرده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما