معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۵

اخبار اقتصادی بلاروس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بلاروس در هفته سوم دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

قانون بودجه سال 2023 به طور رسمی تصویب شد

قوانین مربوط به بودجه جمهوری، بودجه سال 2023 و اصلاحات مالیاتی توسط رئیس‌جمهور بلاروس امضا شد که به معنی لازم‌الاجرا شدن این اسناد است. اسناد بودجه از 1 ژانویه، و اصلاحات مالیاتی به صورت مرحله‌ای از 1 ژانویه، 1 ژوئیه و 27 ژوئیه 2023 و همچنین از 1 ژانویه 2024 لازم‌الاجرا می‌شوند. در بودجه جمهوری، هزینه‌های سال 2023 بیش از 36.5 میلیارد روبل (14.4 میلیارد دلار) برنامه‌ریزی شده است و کسری بودجه 3.1 میلیارد روبل است. به طور سنتی، مابه‌التفاوت بین هزینه‌ها و درآمدها از طریق وام‌های خارجی و مانده بودجه تامین می‌شود.

یکی از نوآوری‌ها در سال 2023، مالیات بر درآمد حرفه‌ای خواهد بود که بخشی از کسب و کارهای کوچک می‌توانند داوطلبانه به آن روی بیاورند. نرخ مالیاتیِ 10 درصد از درآمد ماهانه برای کسانی است که درآمد سالانه آنها از 60 هزار روبل بلاروس (نزدیک به 24 هزار دلار) تجاوز نمی‌کند و نرخ 20 درصد نیز برای درآمد بالای 60 هزار روبل بلاروس است. البته شرایط خاصی وجود دارد که تحت آن، کسب و کارهای کوچک می‌توانند از پرداخت مالیات به شیوۀ جدید استفاده کنند.

https://sputnik.by/20230103/zakon-o-byudzhete-na-2023-god-ofitsialno-utverzhden-1070829543.html

کاهش تعرفه‌های صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی بلاروس

بر اساس مصوبۀ شورای وزیران بلاروس، تعرفه‌های صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی این کشور که به خارج از قلمرو گمرکی اتحادیه اقتصادی اوراسیا صادر می‌شود، از 1 ژانویه 2023 کاهش یافته است. بر اساس این سند، نرخ تعرفه‌های صادرات به ویژه برای نفت خام، نفت کوره، قیر نفتی، وازلین و پارافین 16.7 دلار در هر تن تعیین می‌شود که قبلا 43.3 دلار در هر تن بود، تعرفۀ بنزین 9.1 دلار در هر تن خواهد بود که قبلا 23.8 دلار در هر تن بود. همچنین تعرفۀ بنزین‌های تجاری، سوخت دیزل، تقطیرهای سبک، بنزن، تولوئن، زایلن‌ها و روغن‌های روان کننده، 5 دلار در هر تن تعیین گردیده که قبلا 12.9 دلار در هر تن بود. لازم به ذکر است اخیرا نرخ تعرفه‌های گمرکی صادرات نفت خام و فرآورده‌های نفتی در 1 دسامبر 2022 افزایش یافته بود.

https://www.belta.by/economics/view/belarus-snizila-eksportnye-poshliny-na-neft-i-nefteprodukty-543000-2023/

وزارت کشاورزی و خواربار حداقل قیمت صادرات لبنیات و فرآورده‌های گوشتی را تغییر داد

وزارت کشاورزی و خواربار بلاروس، حداقل قیمت‌های نهایی را برای انواع خاصی از کالاهای فروخته شده در چارچوب توافقنامه‌های تجارت خارجی تغییر داد. بر اساس این سند، قیمت‌های محصولات بر اساس مقصد صادراتی و با منطقه‌بندی ذیل تعیین می‌شود؛ روسیه، آذربایجان، کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا (به جز روسیه)، کشورهای مستقل مشترک المنافع و گرجستان (به جز کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و آذربایجان)، کشورهای خارج از کشورهای مستقل مشترک المنافع (به جز گرجستان). بر اساس این سند، محصولاتی مانند گوشت، شیر، خامه، کره و پنیر را نمی‌توان با قیمتی پایین‌تر از نرخ مصوب (که جزئیات آن نیز تعیین شده است)، به این کشورها صادر نمود. این مصوبه از 1 ژانویه 2023 لازم الاجرا شده است.

https://www.belta.by/economics/view/minselhozprod-izmenil-minimalnye-eksportnye-tseny-na-molochnuju-i-mjasnuju-produktsiju-543013-2023/

صادرات محصولات کشاورزی در سال 2022 به حداکثر تاریخی یعنی 8.3 میلیارد دلار رسید

ایگور بریلو، وزیر کشاورزی و خواربار بلاروس اعلام کرد که صادرات مواد خام کشاورزی و مواد غذایی این کشور در سال 2022 به حداکثر تاریخی خود، یعنی بالغ بر 8.3 میلیارد دلار رسید. برای سال 2021، این رقم 6.7 میلیارد دلار بود. علی‌رغم تحریم‌های اعمال شده، هیچ کاهشی در حجم تولید و بازارهای فروش در بلاروس مشاهده نشده و صادرات به روسیه، کشورهای مستقل مشترک المنافع، چین، آسیا، اقیانوسیه، آفریقا و سایر مناطق جهان افزایش یافته است.

بلاروس جزو 5 کشور برتر صادرکننده محصولات لبنی است. سهم لبنیات در صادرات محصولات غذایی و مواد خام کشاورزی بیش از 40 درصد است و جغرافیای صادرات محصولات لبنی در سال جاری شامل 48 کشور جهان است. طی سال گذشته حدود 8 میلیون تن شیر در بلاروس تولید شده است و 5 میلیون تن محصولات لبنی صادر شده است. تا پایان سال 2025، هدف ‌گذاری تولید شیر، بیش از 9 میلیون تن است که با توجه به اینکه تقاضای بازار داخلی از مدت‌ها قبل پوشش داده شده است، کل افزایش حجم تولید شیر، صادر خواهد شد.

https://www.sb.by/articles/brylo-eksport-produktsii-apk-po-itogam-2022-goda-dostig-istoricheskogo-maksimuma-8-3-mlrd-dollarov.html

بلاروس برای اولین بار به مازاد تجارت با روسیه رسید

رومن گولوفچنکو، نخست‌وزیر جمهوری بلاروس در نشستی گفت که تا پایان سال 2022، بلاروس برای اولین بار به تراز مثبت تجارت خارجی با روسیه رسید. وی افزود: طبق نتایج سال گذشته، صادرات کالاهای بلاروس به بازار روسیه هم از نظر حجمی و هم از نظر ارزشی افزایش یافته است. نخست‌وزیر جمهوری بلاروس تصریح کرد: تراز منفی تجاری، همواره یکی از مشکلات اصلی تجارت خارجی ما با روسیه بوده است که در برخی سال‌ها، حتی به 7 میلیارد دلار می‌رسید، اما علی‌رغم چالش‌های جدی، تحریم‌ها و محدودیت‌ها، بلاروس و روسیه به توسعه همکاری‌ها در همه حوزه‌های اقتصادی-اجتماعی ادامه می‌دهند. وی افزود: در پایان 11 ماه سال 2022، حجم گردش تجاری متقابل بلاروس و روسیه به 45 میلیارد دلار رسید که معتقدم در پایان 12 ماه می‌تواند به 50 میلیارد دلار برسد.

https://www.interfax.ru/business/880473

ساخت بندر در روسیه توسط بلاروس

آلکسی آورامنکو، وزیر ترابری و ارتباطات بلاروس با اشاره به اینکه محموله‌های بلاروس، از طریق 19 بندر روسیه حمل و نقل می‌شود، عنوان کرد که بلاروس در نظر دارد بندر دریایی خود را در روسیه بسازد. این بندر به عنوان یک بندر دولتی عمل می‌کند تا بلاروس امکان کنترل ورود کشتی‌ها و داشتن یک بندر برای ارسال محموله‌های خود را داشته باشد. وزیر ترابری و ارتباطات بلاروس گفت: این مسئله پیچیده‌ای است که هنوز از نقطه نظر ارزیابی اقتصادی پروژه، نیازمند مطالعه دقیق‌تری است، زیرا ساخت بندر یک موضوع کاملاً پرهزینه است. وی تاکید کرد که جمهوری بلاروس به تنهایی و با جذب وام، بندر موردنظر را خواهد ساخت و تعدادی از بانک‌های روسی وجود دارند که آمادۀ وام دادن به این پروژه هستند.

https://sputnik.by/20230105/belarus-postroit-port-v-rossii-na-dengi-rossii-1070904544.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما