معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۳

اخبار اقتصادی امارات عربی متحده ـ دبی

گزیده اخبار اقتصادی امارات متحده عربی و دبی در هفته سوم دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بررسی مکانیزم اجرای دستورکار اقتصادی دبی

حمدان بن محمد بن راشد آل مکتوم ولیعهد دبی و رییس شورای اجرایی، به همراه مکتوم بن محمد معاون حاکم و معاون نخست وزیر و وزیر دارایی در موزه آینده دبی طی نشستی مشترک مکانیزم های اجرای دستور رییس جمهور که هدف از آن دو برابر کردن اقتصاد دبی D33 و تبدیل دبی به سومین شهر برتر اقتصادی جهان می‌باشد را بررسی نمودند. این دیدار در حضور مقامات عالی رتبه دبی برگزار شد و پروژه‌های تحول آفرینی که می‌تواند دبی را به سریع ترین ـ امن ترین در پیوندهای جهانی، پایگاه اصلی سرمایه گذاری شرکت های داخلی و جهانی، پیشرو در اقتصاد دیجیتال و پایدار و .... تبدیل نماید بحث و تبادل نظر گردید. حمدان با تأکید بر ضرورت و اهمیت دستیابی به کلیه اهداف دستورکار اقتصادی دبی D33 افزود این طرح بالغ بر 32 تریلیون درهم در مدت 10 سال هزینه خواهد داشت و چارچوب های پیگیری، برنامه‌های استراتژیک آن ترسیم گردید. وی افزود هدف ما ایجاد مدل جهانی شهری است که بتواند آرزو و رویاهای مردم را با بهترین استانداردها برای زندگی دنیا محقق نماید. افزایش حجم تجارت خارجی از 14.2 تریلیون درهم در دهه گذشته به 25.6 تریلیون درهم ـ افزایش سهم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اقتصاد دبی از 32 میلیارد درهم سالانه در دهه گذشته به 60 میلیارد درهم در دهه پیش رو که جمعاً به 650 میلیارد درهم خواهد رسید در کنار هزینه‌های دولت از 512 میلیارد درهم در دهه گذشته به 700 میلیارد درهم توانسته افزایش رقابت پذیری بخش تجاری و رسیدن به سرمایه گذاری 790 میلیارد درهم به یک تریلیون درهم تا سال 2033 برساند.

برنامه‌اقتصادی 2033 دبی شامل اولویتهایی مانند افزایش ارزش‌افزوده بخش صنعتی و رشد صادرات با تمرکز صنایع پیشرفته و تبدیل دبی به یکی از 5 مرکز لجستیکی برتر جهانی، یکی از 4 مراکز مالی خواهد شد و بهره‌وری اقتصادی را تا 50 % از طریق نوآوری واتخاذ راه حلهای دیجیتال افزایش می دهد.

D33 برنامه ای در راستای رویکرد پیشرفت جهانی دبی

دبی در رتبه پیشرفته ترین شهرهای جهان با برنامه اقتصادی D33 بدنبال ایجاد فرصت های جدید، دستیابی به دستاوردهای متنوع اقتصادی، تبدیل شدن به 3 مقصد برتر جهانی در حوزه سرمایه گذاری بوده همانگونه که در  2022 دبی در جذب پروژه‌های سرمایه گذاری مستقیم خارجی رتبه اول جهانی و درسال 2021 در جذب دفاتر مرکزی شرکت ها رتبه دوم، در سال 2022 رتبه سوم را کسب نموده و خبرها حاکی از جذب 418 پروژه سرمایه گذاری جدید در این امارت دارد. براساس گزارش (FDiMarkets) ژوئیه 2022 دبی رتبه اول جهانی جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در حوزه گردشگری را اخذ و همین مقام را از سال 2017 حفظ کرد و معیار ارزیابی جذب بیش از 10 پروژه را در سال است که نسبت به شهرهای جهانی لندن ـ پاریس ـ شانگهای ـ در حوزه جذب سرمایه گذاری گردشگری پیشتاز بوده و در مجموع 5 سال 83.5 میلیارد درهم (22.8 میلیارد دلار) در 205 پروژه سرمایه گذاری شده است و سال 2021 با 6.9 میلیون نفر در صدر شهرهای جهانی از نظر بازدیدکنندگان بین المللی قرار گرفت.

رتبه اول جهانی سرمایه گذاری مستقیم خارجی نیز از آن دبی گردید و نیمه اول سال 2022 در 492 پروژه مشارکت نمود و بر اساس شاخص «Cities in Motion 2022» که از سوی مدرسه بازرگانی ناوارا (IESE) اسپانیا منتشر شده دبی در 2 نوامبر 2022 دومین شهر برتر دنیا از لحاظ تکنولوژی و فن آوری قرار گرفته و عواملی همچون ضریب نفوذ تلفن همراه میان ساکنان 99.8 درصد و دارا بودن حداقل 1 تلفن همراه با حداقل سرعت 4G از شاخص های آن بوده است. 30 نوامبر 2022 براساس تحقیقات موسسه بین المللی آلمانی که در زمینه کیفیت زندگی در کشورهای مختلف جهان مطالعه دارد دبی مقام دوم بهترین مقصدهای جهان برای ساکنان در سال 2022 را کسب نمود.

ثبت ارقام تاریخی تجارت غیرنفتی امارات در 9 ماه اول سال 2022

ثانی بن احمد الزیودی وزیر تجارت خارجی امارات تقویت حضور جهانی امارات از طریق توسعه شرکای تجاری، انعقاد توافقنامه‌های مشارکت جامع اقتصادی که با گروهی از بازارهای استراتژیک بین المللی و منطقه ای به امضاء رسیده است موجبات جهش صادرات غیرنفتی و جهش آن به رقم 1.637 تریلیون درهم در 9 ماه نخست سال 2022 گردید.

در نخستین جلسه سال 2023 شورای وزیران، یکی از 5 اولویتهای مطرح دولت، شراکت اقتصادی و گسترش آن اعلام شده و امارات همچنان به دنبال توافق نامه‌های مشارکت جامع اقتصادی با بازارهای مهم استراتژیک جهانی و منطقه‌ای می‌باشد و تلاش برای رفع موانع جریان تجارت و سرمایه گذاری رویکرد منسجم امارات می‌باشد که جزء جذایی‌ناپذیر تاریخ و میراث این کشور می‌باشد و ما همواره پلی میان شرق و غرب هستیم. با تکمیل سه توافق نامه جامع مشترک با هند ـ رژیم صهیونیستی ـ اندونزی در سال 2022 انگیره بیشتری برای انعقاد موافقتنامه وجود دارد و تأثیرات و فرصت های بزرگی که در اختیار فعالین اقتصادی میان ما و دولت های طرف قرارداد برای 1.750 میلیارد ساکن کشورهای مذکور که 1.4 میلیارد نفر آن در هند می‌باشند مشهود است. همزمان مذاکرات تکمیل توافقات با بیش از 5 کشور دیگر در آفریقا ـ آسیا ـ اروپا ـ آمریکای جنوبی آغاز خواهد شد که ادامه مسیر مذاکرات کشورهای شورای همکاری با چین ، کره و انگلستان و گروهی از بلوک های اقتصادی می‌باشد.

بکارگیری اولین مدل نوسازی شده هواپیمای A380 شرکت امارات

در راستای اجرای برنامه نوسازی 2 میلیارد دلاری ناوگان هوایی شرکت هواپیمایی امارات و سفارش 120 هواپیمای جدید اولین فروند از مدل A380 وارد برنامه پروازی این شرکت گردید. کلارک رییس شرکت هواپیمایی امارات تجهیزات داخلی این هواپیما را به روز و با بالاترین استاندارد و کیفیت دانست و اعلام کرد پس از ارتقاء A380 نوسازی گروه A6-EUW تا پایان این ماه در دست اقدام می‌باشد و بدین معنی که هر 8 روز یک فروند هواپیما از ناوگان خارج و به تأسیسات مهندسی امارات منتقل می‌گردد و تا سال 2024 تمام A380 مجدداً به خدمت باز می‌گردند. پس از نوسازی 53 فروند بوئینگ 777 بهسازی هواپیماهای جدید آغاز شده است که تا اواسط سال 2025 تکمیل خواهد شد و در همین راستا 190 کارمند جدید ماهر نیز استخدام خواهد شد.

اقدامات DB World در راستای کاهش انتشار کربن

براساس اعلام DB World پایانه کانتینری در Southampton در سال 2022 با کاهش55 درصدی انتشار کربن بعنوان دوستدار محیط زیست ترین مجموعه دست یافت. این عنوان پس از حذف کامل دیزل از عملیات لجستیکی بندر مذکور و جایگزینی روغن نباتی هیدروژنه بدست آمد که گام بزرگی در چشم اندازهای دی پی ورد در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای است. روغن نباتی هیدروژنه سوخت زیستی تجدیدپذیر می‌باشد که از منابع پایدار به دست می آید و انتشار دی اکسید کربن، اکسید نیتروژن، ذرات معلق و مونوکسید کربن را کاهش می دهد و با تغییر سوخت از دیزل به روغن مذکور صرفه جویی 14هزار تن دی اکسید کربن در سال جلوگیری می‌شود که معادل آلودگی تولیدشده از سوی 8 هزار خودرو در جاده می‌باشد. اسکله چهارم سال 2024 افتتاح می‌شود و 350 میلیون پوند هزینه خواهد داشت که کاملاً برقی بوده و یک سوم ظرفیت را افزایش می دهد. ساوثهمتون با 30 درصد بالاترین نسبت کانتینرهای حمل و نقل ریلی را در انگلستان دارد و سالانه معادل خروج 300 هزار کامیون به عدم انتشار گازهای گلخانه ای کمک می‌کند و این قسم اقدامات دی پی ورد در راستای به صفر رساندن انتشار کربن تا سال 2050 می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما