معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۹

اخبار اقتصادی ایتالیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ایتالیا در هفته سوم دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

افزایش هزینه‌های زندگی در ایتالیا

به گزارش خبرگزاری آنسال برگرفته از گزارش انجمن‌های دفاع از محیط‌زیست و مصرف‌کنندگان (Codacons) ایتالیا، در سال 2023 میلادی هر خانوار ایتالیایی به طور متوسط با 2450 یورو افزایش هزینه و تعرفه مواجه خواهد شد. رقمی‌ که افزایش‌های احتمالی قبوض برق و گاز را در بر نمی‌گیرد. همه تحلیلگران انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان معتقدند که بحران انرژی که در سال 2022 آغاز شد، اثرات خود را در سال 2023 نیز نشان خواهد داد و پیامدهای مستقیمی‌ بر قیمت‌های خرده‌فروشی و تعرفه‌های خدمات خواهد داشت. بنا بر این گزارش، افزایش قیمت‌ها در همه بخش‌ها از خدمات تلفن گرفته تا وام‌های مسکن مشاهده خواهد شد و ضربه آن به قدرت خرید ایتالیایی‌ها به وضوح به چشم خواهد آمد.

بنا بر تجزیه و تحلیل Codacons، قیمت مواد اصلی غذایی که مصرف اولیه خانواده‌ها محسوب می‌گردد، در سال 2023 کاهش آهسته‌ای را نسبت به رکوردهای فعلی آغاز خواهد کرد، اما همچنان در سطوح بالا باقی خواهد ماند و بنا به تخمین، هزینه مواد غذایی در حدود 507 یورو و هزینه حمل و نقل 490 یورو در سال برای هر خانواده افزایش پیدا خواهد کرد.

کاهش 13 درصدی عملکرد بازار بورس ایتالیا در سال 2022 میلادی

به نوشته روزنامه اقتصادی ایل سوله، سال 2022 میلادی برای بازار بورس و اوراق قرضه ایتالیا (Ftse Mib) سال خوبی نبوده است. حجم تبادلات در این بازار در پایان سال 2022 در مقایسه با سال قبل از آن با  13.3 درصد کاهش (معادل با 26 میلیارد یورو زیان) روبرو بوده است. از جمله عوامل موثر در این وضعیت، افزایش تورم، پاسخ‌های تهاجمی‌ بانک‌های مرکزی به تحولات بازار و تنش‌های ژئوپولیتک ناشی از جنگ اکراین بوده است که همگی دست به دست هم دادند تا وضعیت فعلی را به وجود آورند. خروج سرمایه در بازار بورس ایتالیا طی سال 2022 میلادی به وضوح مشاهده می‌شود، به طوری که بر اساس آمار، در تاریخ 23 دسامبر 2022 میزان سرمایه بازار بورس ایتالیا 626.2 میلیارد یورو به ثبت رسیده است (33.9 درصد از تولید ناخالص داخلی)، در حالی که این میزان در پایان سال گذشته برابر با 757 میلیارد یورو بوده است (43 درصد از تولید ناخالص داخلی).  

واردات تخته سه لای روسی و صفحه‌های چوبی از طریق ترکیه و چین به ایتالیا

روزنامه اقتصادی ایل سوله در خبری به احتمال دور خوردن تحریم‌های اروپا و واردات محصول چوب روسیه به ایتالیا خبر داده و آورده است: تحریم‌های اعمال شده توسط اتحادیه اروپا علیه روسیه در پی جنگ اوکراین، جغرافیای زنجیره تامین بسیاری از مواد و محصولات نیمه‌تمام مورد نیاز صنایع اروپایی را تغییر داده است. در این گزارش به یکی از کالاهای بسیار مهم برای صنایع ایتالیا یعنی چوب تخته سه لا اشاره شده است. نویسنده با اظهار اینکه هیچ مدرکی دال بر دور زدن تحریم‌های اروپا در دست ندارد، ولی با استناد به آمار اتحادیه اروپا و اداره آمار ایتالیا در مورد وادرات این نوع چوب به ایتالیا به این نتیجه‌گیری رسیده است که با کاهش وادرات از روسیه و افزایش وادرات این محصول از کشورهای چین، ترکیه و قزاقستان، در سال گذشته این محصول بدون هیچ مشکلی به ایتالیا رسیده است. به نوشته این روزنامه، دور زدن تحریم‌های اروپایی در مورد این محصول به دو روش صورت می‌گیرد. یکی از طریق انتقال مثلثی تنه‌های درخت و استفاده از کشور ثالث که در این مورد سه کشور ترکیه، چین و قزاقستان درگیر هستند و دیگری از طریق ارسال تنه درخت به کشورهای فوق و انجام بخشی از پروسه تبدیل تنه درخت به تخته سه لا در آن کشور که در این صورت مبدا تولید کالا به طور کل در اسناد بارنامه تغییر می‌کند.

از سوی دیگر تحریم روسیه که از ماه آوریل 2022 به اجرا گذاشته شده است، برای تولید کنندگان این محصول روسی در اروپا (در فنلاند و لتونی) که همیشه از رقابت با قیمت‌های ارزان کالای روسی در عذاب بوده‌اند، هیچ تغییری بوجود نیاورده است و آنها هیچ گونه افزایش تقاضا برای تولیدات خود دریافت نکرده‌اند و این نشان دهنده عرضه این کالا به طور معمولی در بازار اروپا می‌باشد. 

توقف رشد نرخ اشتغال در ایتالیا

بنا بر گزارش اداره آمار ایتالیا، در پایان ماه نوامبر 2022، نرخ اشتغال در ایتالیا پس از دو ماه رشد، با کاهش 0.1 واحد درصد به 60.3 رسیده و شمار شاغلین به میزان 27 هزار نفر کاهش یافته است. بنا بر این گزارش، اگر چه نرخ کل بیکاری در همین تاریخ در رقم 7.8 درصد ثابت مانده است، ولی شمار افراد غیرفعال، 49 هزار نفر افزایش یافته که نمایانگر عدم اطمینان کارآفرینان از ثبات اقتصادی می‌باشد، به طوری که طی یک ماه گذشته، 94 هزار نفر از شاغلان با قرارداد نامحدود از کار بیکار شده‌اند.

بنا بر همین گزارش، نرخ بیکاری جوانان (رده سنی 15 الی 24 سال) در ایتالیا به 23 درصد رسیده است. اگرچه این نرخ، 0.6 واحد درصد کاهش داشته اما در سطح اروپا، کشور ایتالیا از نظر نرخ بیکاری بین جوانان در آخرین رتبه قرار دارد. بنا بر گزارش اداره آمار اروپا، در سال 2022 نرخ متوسط بیکاری در منطقه یورو در این رده سنی برابر با 15.1 درصد بوده است. این نرخ در کشور آلمان به لطف موفقیت اجرای طرح تحصیل و کار برابر با 5.8 درصد می‌باشد.

ایتالیا خود را برای ارائه پیشنهاد پیرامون اصلاح سیاست‌های صنعتی اروپا و پیمان ثبات اقتصادی آماده می‌کند.

در پی درخواست کمیسیون اروپا از ایتالیا پیرامون تدوین یک برنامه سیاست صنعتی جامع اروپایی برای مقابله با چالش‌های اقتصادی به وجود آمده بین اروپا با ایالات متحده و چین، آدولفو اورسو، وزیر شرکت‌ها و ساخت ایتالیا (وزیر توسعه اقتصادی) در مصاحبه با روزنامه ایل سوله در مورد سیاست‌های صنعتی اتحادیه اروپا گفت: طرحِ در دست تدوین ایتالیا تا پایان همین ماه (ژانویه) به کمیسیون اروپا ارائه خواهد شد. وی افزود: ما در این زمینه با وزرای مربوطه در اتحادیه اروپا در ارتباط هستم و من معتقدم که پس از ایجاد یک سیستم صنعتی رقابتیِ اروپا برای مقابله با چالش‌های ایالات متحده و چین، می‌توان به یک منطقه تجارت آزاد یورو-آتلانتیک نیز فکر کرد. محورهای این طرح، به اشتراک گذاشتن ابزارهای مالی مشترک و ایجاد یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک نام برده شده است.

وزیر شرکت‌ها و ساخت ایتالیا ضمن تشبیه برنامه‌های آمریکا در زمنیه کمک‌های 369 میلیارد دلاری دولت به بخش خصوصی برای مقابله با هزینه انرژی در این کشور گفت: کشورهای اروپایی همچون زمان بحران کووید – 19 باید به طور منسجم با آن مقابله کنند. به عقیده اورسو نباید و نمی‌توان غرب را به بهانه جنگ روسیه و اوکراین تجزیه کرد. وی تصریح کرد: برخی از کشورهای غربی امروزه معتقدند باید دست دولت‌ها را باز گذاشت تا به بخش‌های صنعتی و اقتصادی خود کمک کنند. ما معقیدیم که این روش تنها برای برخی از کشورها از جمله آلمان که از منابع مالی کافی برخوردار هستند، ممکن است و باعث شکاف بین کشورهای غربی خواهد شد و تنها راه حل، بازگشت به اتخاذ تصمیم‌های متحد همچون زمان پاندمی‌ با طرح احیا و مقاومت اروپا (Pnrr) و تدوین یک طرح صنعتی مشترک است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما