معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۲۲- ۰۸:۰۱ - مشاهده: ۱۴۰

اخبار اقتصادی چین - شانگهای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته سوم دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بندر شانگهای همچنان شلوغ ترین بندر کانتینری جهان در سال 2022؛

بنابر داده‌های اعلام شده توسط شهرداری شانگهای، بندر شانگهای در سال 2022 برای سیزدهمین سال متوالی، با وجود همه‌گیری کووید-19، جایگاه خود بعنوان شلوغ‌ترین بندر کانتینری جهان را حفظ کرد و ظرفیت کانتینری این بندر از 47.3 میلیون واحد معادل 20 فوت (TEUs) فراتر رفت.

این بندر ضمن مقابله با اپیدمی در سال گذشته، عملکرد پایدار مرکز کشتیرانی بین‌المللی شانگهای را تضمین کرد و از ثبات زنجیره‌های صنعتی و عرضه جهانی محافظت کرد.

در ماه جولای و پس از شیوع مجدد کرونا در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ در چین، این بندر موفق شد به سرعت ظرفیت کانتینری خود را بازیابی کند و به همین دلیل موفق به حفظ جایگاه جهانی خود شد.

بهره برداری از بزرگترین پروژه PV  (Photo Voltaics) پشت بام در استان ججیانگ؛

یک پروژه فتوولتائیک روی پشت بام (rooftop photovoltaic) که توسط جیلی یکی از شرکت‌های خودروساز چینی در  ججیانگ تامین مالی می‌شود، در 30 دسامبر 2022 به بهره‌برداری رسید. این تاسیسات با هزینه 200 میلیون یوان (28.57 میلیون دلار) 39.3 مگاوات ظرفیت دارد که بزرگترین تاسیسات تولید برق در ججیانگ است.

این پروژه دارای 350,000 متر مربع پنل فتوولتائیک خواهد بود که می‌تواند سالانه 40 مگاوات  برق تولید کند. فاز اول این پروژه با ظرفیت 19.79 مگاوات هم اکنون در حال بهره برداری است.

در مقایسه با یک نیروگاه حرارتی با همان ظرفیت تولید ناخالص برق، پروژه فتوولتائیک می‌تواند مصرف سالانه زغال سنگ استاندارد را تا 324,400 تن متریک و انتشار دی اکسید کربن را تا 986,200 تن در یک دوره 25 ساله کاهش دهد که این مهم در چارچوب اجرای توسعه سبز بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

PV یا فتووولتائیک یکی از سامانه‌های تولید برق از انرژی خورشیدی است. در این روش پنل های خورشیدی انرژی فوتون‌ها (ذرات نور) را به جریان الکتریسیته تبدیل می‌کنند. به این فرایند اثر فتوولتائیک گفته می‌شود.

دور جدید سرمایه گذاری استارت آپ رابط مغز و کامپیوتر در شانگهای؛

NeuroXess، یک استارت‌آپ رابط مغز و رایانه (BCI) مستقر در شانگهای، آخرین دور تأمین مالی خود را به مبلغ «چند صد میلیون» یوان تکمیل کرده است که با روش‌های جدید به درمان بیماری‌های مغزی کمک می‌کند. ادغام مغز و رایانه یکی از فعال ترین  موضوعات تحقیقاتی در زمینه علوم مغز و هوش مصنوعی است که بازیگران جهانی مانند Neutralink  با سرمایه ایلان ماسک روی آن کار می‌کنند. در همین حال، شانگهای استراتژی توسعه پنج صنعت آینده را تنظیم کرده است که شامل توسعه علوم مغزی هم می‌شود.

NeuroXess مستقر در شانگهای که در سال 2021 تأسیس شد، قبلاً محصولات تجاری BCI شامل یک پردازنده سیگنال با فرکانس بالا و پلتفرم‌های ابری مرتبط با الگوریتم هوش مصنوعی را عرضه کرده که برای مصارف پزشکی کاربرد دارد.  همچنین  با چندین بیمارستان محلی همکاری کرده است. بنیانگذار و مدیر اجرایی NeuroXess، که در زبان چینی به معنای ببر مغز است، گفت: محصولات جدید شکاف بازار را در چین پر می‌کنند و برای یافتن درمان مواردی مانند ALS و نابینایی استفاده می‌شوند.

با توجه به اینکه در چین، تقریبا 130 میلیون نفر مبتلا به بیماری‌های مغزی هستند، به عنوان یک مسیر ارتباط مستقیم ایجاد شده بین مغز و دستگاه‌های خارجی، BCI ها کاندیدای قوی برای درمان‌های ابتکاری آینده برای اختلالات مغزی هستند. با فناوری جدید، بیماران اعصاب می‌توانند به ترمیم عملکردهای ادراکی و حرکتی دست یابند و مهارت های زندگی فردی و اجتماعی لازم را برای بازگشت به جامعه کسب کنند. همچنین این تحقیقات با طرح توسعه شانگهای برای ایجاد یک مرکز جهانی نوآوری همخوانی دارد.

برنامه  شهرداری‌هانجو برای جذب کارگران و حفظ سرعت تولید در سال 2023؛  

با آغاز سال 2023 شهرداری‌هانجو (مرکز استان ججیانگ) طی اطلاعیه ای اعلام کرد که مجموعه ای از سیاست‌ها را برای حفظ سطح تولید این شهر اجرا خواهد نمود. طبق اطلاعیه مذکور این شهر 30 اقدام را برای ساکنان، کارگران مهاجر و بازدیدکنندگانی که در طول جشنواره بهار به‌هانجو می آیند، اتخاذ  میکند تا مصرف، ثبات اقتصاد و توسعه صنعت را افزایش دهد. از جمله به همه کارگران مهاجر (افرادی که در ججیانگ کار می‌کنند اما خانواده آنها در استان دیگری زندگی می‌کنند) در صورتی که تعطیلات بهاره را در آنجا بمانند و سفر نکنند کوپن‌هایی به ارزش 600 یوان (86.15 دلار) اعطا خواهد نمود. همچنین دولت محلی قول داده است در سه ماهه اول سال آینده حدود 200 نمایشگاه شغلی آنلاین و آفلاین برای جذب و حفظ استعدادها برگزار کند و کمک مالی به شرکت ها نیز در دستور کار قرار گیرد.

مجموعه ای از فعالیت ها نیز برای تشویق مصرف کنندگان در ایام عید بهاره به ویژه در صنایع فرهنگی و گردشگری انجام می‌شود. به عنوان مثال، مراکز خرید شهر تشویق شده اند تا کوپن‌های خرید در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند. علاوه بر این، اقدامات ترجیحی برای شرکت‌های تجارت خارجی جهت کشف فرصت‌های تجاری خارج از کشور برای هموارسازی عملکرد زنجیره‌های تامین ارائه خواهد شد. به گفته جین هوانگو، معاون دفتر روابط خارجی ججیانگ در یک کنفرانس خبری، بیش از 150 هیئت تجاری توسط دفتر بازرگانی این شهر در سال 2023 سازماندهی خواهند شد و انتظار می رود بیش از 3000 شرکت به خارج از کشور سفر کنند که سفر حدود هزار شرکت در سه ماهه اول سالجاری میلادی خواهد بود. چراکه هدف آنها افزایش سفارشات تجارت خارجی به ارزش 100 میلیارد یوان در سال آینده است.

اقدامات شهر چوجو(Quzhou)[1] برای تثبیت اقتصاد صنعتی؛

بنابر اعلام رسانه‌های محلی استان ججیانگ (Zhejiang) شهرچوجو در این استان دستور اجرای شش اقدام را با هدف تثبیت اقتصاد صنعتی خود در سال 2023 صادر کرده است. در این راستا قرار است مجموعا 20 میلیون یوان (2.89 میلیون دلار) مشوق توسط شهرداری صادر شود. به عنوان مثال، اگر ارزش خروجی سه ماهه یک شرکت صنعتی از 250 میلیون یوان و نرخ رشد سالانه از 10 درصد بیشتر شود، ده شرکت برتر 200000 یوان پاداش دریافت خواهند کرد.

همچنین از 22 ژانویه تا 19 فوریه 2023، به شرکت های کوچک و خرد و بنگاه‌های این شهر که بازگشت بین استانی کارکنان از سفرهای عید بهاره را از طریق اجاره حمل و نقل یکپارچه مانند ماشین اجاره‌ای، قطار یا هواپیما انجام می‌دهند، (70 درصد) یارانه تعلق می‌گیرد.

علاوه بر این، از 21 ژانویه تا 28 فوریه، 14 مکان دیدنی و تفریحی شهر، پذیرش رایگان را برای کارمندان غیر محلی که جشنواره بهاره را در شهر می مانند و سفر نمی‌کنند، ارائه می دهد.

راه اندازی ۱۰,۰۰۰مین سوپرشارژر تسلا در شانگهای؛

ده هزارمین سوپرشارژر تسلا در چین روز دوشنبه 26 دسامبر در شانگهای تاسیس شد. اولین ایستگاه سوپرشارژ تسلا در سال 2014 در شانگهای راه اندازی شده بود و 100مین ایستگاه در پکن در سال 2016 تکمیل شد. در 9 سپتامبر 2022، 9000 امین سوپرشارژر در شهر Yiyang، استان هونان ساخته شد و تنها سه ماه بعد، غول خودروهای الکتریکی ایالات متحده، 10000 امین سوپرشارژر را در منطقه جدید پودونگ افتتاح کرد. با افزایش محبوبیت وسایل نقلیه هوشمند، چین نیز در سال های اخیر شاهد رونق در تعداد امکانات شارژ EV(خودروهای برقی) بوده است. داده‌های اتحادیه ارتقای زیرساخت شارژ خودروهای الکتریکی چین نشان می‌دهد که تا نوامبر ۲۰۲۲، در مجموع ۱.۷۳۱ میلیون شارژر عمومی‌برق الکتریکی توسط اعضای این اتحادیه در چین گزارش شده است که شامل ۷۳۲،۰۰۰ شارژر DC و ۹۹۹،۰۰۰ شمع شارژ AC می‌شود.

بهره برداری از زیرساخت های شارژ عمومی EV شاهد افزایش 51000 شارژر در نوامبر 2022 در مقایسه با اکتبر بود که نشان دهنده رشد 58.6 درصدی در نوامبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. به گفته این اتحادیه، از دسامبر 2021 تا نوامبر 2022، میانگین ماهانه اضافه شدن شارژرهای عمومی حدود 53000 واحد بوده است. در مورد تمام نقاط شارژ، اعم از واحدهای عمومی و خصوصی، تعداد شارژرهای EV در سراسر کشور چین تا نوامبر 2022 به 4.949 میلیون دستگاه رسیده است که 107.5 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. در دوره ژانویه تا نوامبر، 2.332 میلیون واحد زیرساخت شارژ در چین اضافه شده که از این میان افزایش شارژرهای عمومی 105.4 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت، در حالی که شارژرهای خصوصی 316.5 درصد افزایش داشته است.   

امکان بازدید رایگان از 27 مکان دیدنی شهر Huzhou در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳؛

مقامات محلی شهر هوجو (واقع در استان ججیانگ) اخیرا اعلام کردند که ورود به بیست و هفت جاذبه دیدنی در این شهر در روزهای جمعه سه ماهه اول سال 2023 رایگان خواهد بود. این اقدام به عنوان بخشی از تلاش مقامات برای احیای فرهنگ محلی و بخش گردشگری پس از رفع محدودیت های کرونایی انجام می‌شود.

گردشگران باید از طریق پلتفرم‌هایی مانندNantaihuhao، برنامه‌ای که توسط دولت پشتیبانی می‌شود، و حساب رسمی WeChat اداره فرهنگ و گردشگری محلی، بصورت آنلاین رزرو انجام دهند.

شایان ذکر است بازدیدکنندگان همچنان باید برای تله‌کابین، راهنمای سفر، پارکینگ و همچنین سایر خدمات تفریحی و سرگرمی‌که در طول بازدید از این مکان‌های دیدنی استفاده می‌کنند، هزینه بپردازند.

۱. واقع در استان ججیانگ

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما