معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۱

اخبار اقتصادی نروژ

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نروژ در هفته اول دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تخمین اشتباه رشد قیمت‌ها توسط دولت نروژ و تاثیر آن بر مردم کم درآمد

بررسی‌های جدید نشان می‌‎دهد که پیش‌بینی قیمت‌های سال 2022 و سال 2023 که در تابستان گذشته توسط دولت انجام شد، اشتباه بوده است و این موضوع طبقات کم‌درآمد نروژ را تحت تاثیر قرار داده است. بر اساس این گزارش، مرکز آمار نروژ برآورد کرده است که در واقع کسری بودجه کشور بالغ بر 25 میلیارد کرون (2.2 میلیارد دلار) بوده است که موجب خواهد شد فشار بیشتری بر کم‌درآمدترین افراد جامعه وارد شود و در حدود 120 هزار نفر به کمک‌های دولت نیاز خواهند داشت. این وضعیت بدان معنا است که هر نفر ماهانه حدود 34 دلار کمتر درآمد خواهد داشت و کمک‌های دولت نیز 18 دلار کاهش خواهد یافت. این حجم از بحران در هزینه‌های دولت، از دهه 1980 تاکنون بی‌سابقه بوده است، به نحوی که نایب رئیس حزب (چپ گرا) سرخ نروژ خواستار تعدیل زودتر از موعد بودجه سال 2023 شده و وزیر کار و تامین اجتماعی نیز از تدوین نظام جدید مقرری بازنشستگی موسوم به NAV System  خبر داده است.

منبع: روزنامه  Aftenposten

عرضه صرفا خودروهای برقی در بازار نروژ توسط شرکت هیوندای

نروژ از نظر نسبت وسایل نقلیه برقی در جاده‌ها و میزان احتراق سوخت از بسیاری از کشورها جلو‌تر است. اکثر خودروهای جدید در نروژ، دارای دوشاخه برق هستند و بسیاری از خودروها نیز، صرفا برقی هستند؛ به همین دلیل هیوندای اعلام کرده است از اول ژانویه سال 2023، فروش خودروهای سوخت سوز خود را به طور کلی در این کشور شمال اروپا متوقف خواهد کرد.

هیوندای برآورد کرده است که خودروهای الکتریکی باطری‌دار (Battery Electric Vehicles) در سال 2022 حدود 93 درصد از فروش خودرو در نروژ را به خود اختصاص دهند، در حالی که این میزان در سال‌های 2020 و 2021 حدود 90 درصد بود. این شرکت خاطرنشان می‌‎کند که از 25 هزار خودرویی که از سال 2020 تا 2022 در نروژ تحویل داده است، حدود 92 درصد آنها کاملاً الکتریکی هستند که محبوب‌ترین در نروژ محسوب می‌‎گردند.

منبع: وب سایت Insideeves (اخبار خودروهای برقی)

اسکان بیش از 30 هزار نفر پناهنده در نروژ، 7 برابر بیشتر از سال 2021

گزارش اخیر منتشر شده توسط وزارت کار و تامین اجتماعی نروژ نشان می‌‎دهد که بیش از 30 هزار پناهنده اوکراینی در سال 2022 در نروژ مستقر شده‌اند. به گفته وزیر کار و تامین اجتماعی نروژ، بیشتر پناهندگان در شهرهای اسلو و برگن ساکن شده‌اند و شهرهایی که تاکنون به دلایل مختلف از قبول پناهندگان امتناع می‌‎کردند، امسال تعداد قابل‌ملاحظه‌ای از پناهندگان را اسکان داده‌اند. پذیرش این تعداد از پناهندگان در کنار تایید گواهینامه‌های رانندگی اوکراینی، تحول مهمی در سیاست پناهندگی نروژ محسوب می‌‎گردد.

منبع: وب سایت اخبار ویزا شنگن

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما