معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۸

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بنگلادش در هفته اول دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

توافق هند و بنگلادش در مورد آغاز بحث بر سر معاملات تجاری دو کشور با روپیه

در نشست وزیران بازرگانی هند و بنگلادش که در دهلی نو برگزار شد، هر دو کشور توافق کردند که مذاکران بر سر تسویه معاملات تجاری دوجانبه با روپیه و امضای توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع (CEPA) را آغاز کنند. گفتنی است که در سال‌مالی 21-2020 واردات بنگلادش از هند  8.59 میلیارد دلار بوده که بالاترین میزان واردات پس از چین است. صادرات بنگلادش به هند در همین مدت 1.27 میلیارد دلار بوده است. (بیجنس استاندارد)

سپرده‌های بانکی در حال کاهش است

در یک سال گذشته قیمت کالاهای اساسی در بنگلادش غیرعادی افزایش یافته است. اما درآمد مردم طبقه متوسط به نسبت افزایش نیافته است. درآمد واقعی مردم با توجه به تورم کاهش یافته و در این شرایط، مردم نمی‌توانند هزینه‌ها را با درآمد تطبیق دهند، لذا از پس انداز استفاده می‌کنند. در چنین وضعیتی، رشد سپرده‌ها در بانک ها در حال کاهش است. رشد سپرده‌های بانکی در پایان اکتبر سال جاری به 7 درصد کاهش یافت، در حالی که در اکتبر سال گذشته حدود 11 درصد بود. ( نیادیگانتا)

نمایشگاه تجاری داکا از اول ژانویه آغاز می‌شود

نخست وزیر شیخ حسینه نمایشگاه بین المللی تجارت را در 1 ژانویه 2023 افتتاح خواهد کرد. این نمایشگاه به مدت یک ماه در مرکز نمایشگاه دوستی بنگلادش-چین واقع در منطقه پورباچال در حومه داکا برگزار خواهد شد. نمایشگاه بین المللی تجارت داکا از سال 1995 با ابتکار مشترک وزارت بازرگانی و دفتر توسعه صادرات بنگلادش، با هدف ترویج و بازاریابی محصولات داخلی برگزار می‌شود. ( جوگنتار)

 در بخش صنعت، هزینه تولید در یک سال بین 20 تا 40 درصد افزایش یافت

به دلیل افزایش 13 تا 17 درصدی قیمت تمام شده مواد اولیه و سایر کالاهای سرمایه ای در بخش صنعتی بنگلادش طی یک سال گذشته، فرآوری محصولات زراعی، آهن و فولاد، لبنیات، شکر، علوفه دام، تجهیزات حمل و نقل، موتور سیکلت، محصولات غذایی، فلزات اساسی، مبلمان چوبی، فرآوری و ذخیره سازی میوه و تره بار بین 20 تا 40 درصد افزایش داشته است. ( بیجنس استاندارد)

 آغاز تولید نهال برنج با ماشین آلات ژاپنی

برای اولین بار در بنگلادش، برنامه تولید نهال برنج از طریق ماشین آلات آغاز شده است. این نهال از طریق دستگاه چرخان اتوماتیک بذربرنج ساخت ژاپن تولید خواهد شد. وزارت کشاورزی به اطلاع می رساند که روش مرسوم کاشت نهال در بنگلادش دیگر در آینده وجود نخواهد داشت. دولت اکنون به کاشت نهال برنج از طریق دستگاه‌هایی مانند شالیکوبی اهمیت می دهد. ( نیادیگانتا)

سفیر هند: حدود یک چهارم کمک های توسعه ای هند به بنگلادش اختصاص داده شده

پرانوی ورما، سفیر هند در داکا، مدعی شد که نزدیک به یک چهارم کمک های توسعه جهانی هند به پروژه‌های مختلف بنگلادش تعمیم داده شده است. وی در مراسم امضای پروژه «ارتقای بندر مونگلا» در چیتاگانگ این ادعا را مطرح کرد. روز دوشنبه (26 دسامبر) در مراسم امضای این قرارداد اعلام شده است که این پروژه تحت یک خط اعتباری امتیازی 4.5 میلیارد دلاری که توسط دولت هند به دولت بنگلادش اعطا شده است، انجام می‌شود. به گفته سفیر هند، تکمیل پروژه‌های ارتباطی مختلف مانند پروژه بندر مونگلا نه تنها بر روابط هند و بنگلادش بلکه بر اقتصاد کل منطقه نیز تأثیر متحول کننده ای خواهد داشت. ( نیادیگانتا)

پیشنهاد هند به بنگلادش برای تجارت با روپیه

تیپو منشی، وزیر بازرگانی بنگلادش، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت، هند پیشنهاد داده است که در معامله تجاری بین دو کشور به جای دلار از روپیه هند استفاده شود. با این حال، بنگلادش می‌خواهد بدون اتخاذ تصمیمی در این مورد، موضوع را بیشتر بررسی کند. در تاریخ 22 تا 23 دسامبر، نشست وزرای تجارت بنگلادش و هند در دهلی نو، پایتخت هند برگزار شد. تیپو منشی، وزیر بازرگانی بنگلادش، و پیوش گویال، وزیر بازرگانی هند، رهبری کشورهای خود را بر عهده داشتند. در این دیدار موضوعات مختلف تجاری و همکاری‌های متقابل دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در جریان گفتگو هند پیشنهاد داد که به جای دلار از روپیه به عنوان وسیله مبادله در تجارت بین دو کشور استفاده شود. اما، در این مورد ما نتوانستیم با قطعیت چیزی بگوییم و قبل از هر چیز باید با وزارت دارایی، بانک مرکزی بنگلادش و سایر افراد مربوطه مشورت صورت گیرد. آقای تیپو منشی گفت که هند تجارت خود را با روسیه و ایران بوسیله روپیه آغاز کرده است. اینکه آیا ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم یا نه، باید به دقت بررسی شود. ( نیادیگانتا)

امضای قرارداد وام دولت بنگلادش با بانک توسعه آسیایی

بانک توسعه آسیایی (ADB) و دولت بنگلادش یک قرارداد وام 627 میلیون دلاری برای اجرای پروژه‌های مختلف برای توسعه و حفاظت از آب و هوا امضا کردند. خانم شریفه خان، رئیس اداره روابط اقتصادی بنگلادش، و شیانگبو نینگ، معاون رئیس بانک توسعه آسیایی و نماینده مقیم بنگلادش، این توافقنامه را به نمایندگی از طرف های مربوطه امضا کردند. ( بیجنس استاندارد)

 میزان ضرر از فروش نفت 90 میلیارد تاکا است

شرکت نفت بنگلادش (BPC) در مدت 10 ماه گذشته حدود ۹۰ میلیارد تاکا از فروش نفت کوره ضرر کرده است. آقای محمد آزاد، رئیس هیئت مدیره این شرکت گفت که این زیان از فوریه  تا نوامبر سال جاری رخ داده است. ( بانیک بارتا)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما