معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۴

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته اول دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 اتحادیه اروپا لغو انسداد دارایی‌های افراد و شرکت های فعال در تجارت غلات و کودهای شیمیایی روسیه را تصویب کرد

اتحادیه اروپا لغو مسدود کردن دارایی‌های افراد و شرکت‌های فعال در تجارت غلات و کودهای شیمیایی روسیه را تایید کرده است. این خبر در روز جمعه، 16 دسامبر، در بیانیه مطبوعاتی شورای اتحادیه اروپا اعلام شد. خاطرنشان می‌شود که تحریم ها علیه روسیه علیه تجارت محصولات کشاورزی و غذایی بین کشورهای ثالث و فدراسیون روسیه نیست. در این بیانیه آمده است: «تصمیمی اتخاذ شده است که یک انحراف جدید به منظور آزادسازی دارایی‌ها، وجوه و منابع اقتصادی در دسترس برای افراد خاصی که نقش مهمی در تجارت بین‌المللی محصولات کشاورزی و غذایی از جمله گندم و کود داشته‌اند، قبل از گنجاندن آن‌ها در لیست این فهرست، ارائه کند.»

در 15 دسامبر، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان وعده داده بود که اتحادیه اروپا در صادرات غلات و کودهای روسیه دخالت نخواهد کرد. وی خاطرنشان کرد: «صادرات غلات و کودهای روسی برای امنیت غذایی در جهان مهم است. در این مورد، بهتر است حجم زیادی را از طریق دریا حمل کنید.»

در ماه نوامبر، بریتانیا، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا تحریم های کشاورزی علیه روسیه را کاهش دادند تا به منظور جلوگیری ازفقر جهانی، مواد غذایی و کودهای روسیه به بازارهای کشورهای در حال توسعه دسترسی پیدا کنند. بیانیه مشترک آنها خاطرنشان می‌کند که بخش مواد غذایی یا کودهای شیمیایی تحت اهداف تحریم های ضد روسیه قرار نمی‌گیرند.

به گفته رسانه‌ها تجار روسی می خواهند تحریم ها را در دادگاه اروپا به چالش بکشند

روزنامه آلمانی بیلد آم زونتاگ نوشت، در مجموع 61 شخص حقیقی و حقوقی از روسیه و بلاروس برای به چالش کشیدن تحریم های اتحادیه اروپا (اتحادیه اروپا) به دادگاه دادگستری اروپا در لوکزامبورگ شکایت کرده اند. بر اساس این نشریه، ادعاها به ویژه توسط مالک گروه شرکت های ESN، گریگوری برزکین، معاون اجرایی AFK Sistema سرگئی مندویانتز، مالک مشترک NOVATEK و SIBUR گنادی تیمچنکو، یکی از بنیانگذاران گروه آلفا و LetterOne که میخائیل فریدمن، تاجران رومن آبراموویچ، علیشیر عثمانوف را در دست دارد، بیان شده اند.

نهمین بسته تحریمی ضد روسیه از 25 آذر ماه اجرایی شد. شامل 190 شخص حقیقی و حقوقی شامل 141 شخص حقیقی و 49 سازمان می‌باشد. در میان آنها کارمندان دولت، نمایندگان مجلس، نمایندگان سازمان‌های مجری قانون، قضات، اهالی رسانه، بانک ها، شبکه‌های تلویزیونی، احزاب سیاسی و سازمان‌های دولتی هستند.

 

مصاحبه معاون نخست وزیر مغولستان در مورد اهمیت منابع انرژی روسیه

 ریانووستی:معاون نخست وزیر مغولستان؛ آمارسایخان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی انگلیسی اسکای نیوز گفت: "تمام حمل و نقل ما از اروپا از روسیه، همسایه شمالی ما می‌گذرد. روسیه شریک ما است."

به گزارش این شبکه تلویزیونی، آمارسایخان به اهمیت منابع انرژی روسیه برای تضمین "تامین مداوم با قیمت مناسب و همچنین تحویل به موقع" اشاره کرد. با این حال، وی افزود که این کشور به دنبال "تنوع" بخش گاز و اقتصاد گسترده تر خود "در سریع ترین زمان ممکن" است.

بانک های بزرگ روسیه حساب های کارگزاری در هند باز می‌کنند

ریانووستی: برخی از بانک های بزرگ روسیه قبلاً با بانک های هند و تعدادی دیگر حساب های کارگزاری باز کرده اند. ریانووستی با نظرسنجی از بانک های روسیه دریافت که با توجه به اینکه هند از هفته آینده استفاده از روپیه را در تسویه حساب های تجاری با روسیه آغاز خواهد کرد، دیگران نیز در حال برنامه ریزی برای انجام این کار هستند.

اخیراً بانک روسی ازبربانک (Sberbank) یک حساب کارگزاری به روپیه در شعبه خود در هند افتتاح کرده است. بانک VTB  یک حساب ویژه در شعبه هند افتتاح کرده و روس بانک (Rosbank) که حساب خبرنگاری را به پول ملی هند افتتاح کرده است.

علاوه بر این، مشتریان بانک آسیا-اقیانوسیه می‌توانند برای سایر محصولات مورد نیاز برای فعالیت های اقتصادی خارجی از جمله صدور ضمانت نامه‌های بانکی به یوان، تنگه و درام ارمنستان، امکان پرداخت به صورت تنگه، سوم قرقیزستان، سامانی تاجیکستان و درام ارمنستان خدمات دریافت کنند. میخائیلوف افزود همچنین در ماه مه، این بانک به سیستم پرداخت های فرامرزی به یوان CIPS پیوست.

بانک آسیا-اقیانوسیه همچنین قصد دارد حساب های کارگزاری برای ارز روپیه باز کند. همچنین، به لطف روابط مستقیم کارگزاری با تعدادی از کشورها، مشتریان این بانک می‌توانند با توجه به امکان افتتاح حساب کارگزار در بانک های هند و زنیت، با پرداخت یوان، ین، درام ارمنستان، روبل بلاروس و تنگه قزاقستان تسویه حساب کنند.

گازپروم بار دیگر رکورد روزانه عرضه گاز به چین را به روز کرد

ایزوستیا:در 17 دسامبر، گازپروم دوباره رکورد روزانه عرضه گاز به چین را به روز کرد. این خبر را این شرکت در کانال تلگرامی خود اعلام کرد.

در این گزارش آمده است: «در 17 دسامبر، گازپروم دوباره رکورد تاریخی تحویل روزانه گاز روسیه به چین از طریق خط لوله گاز «قدرت سیبری» (Power of Siberia ) را به روز کرد. خاطرنشان می‌شود که مازاد بر تعهدات قراردادی روزانه 16.6 درصد بوده است.

پیش از این، در 8 دسامبر، گزارش شده بود که گازپروم به درخواست چین، عرضه گاز را در ماه دسامبر افزایش داده و به حداکثر جدید در روز رسیده است. مشخص شد که از تعهدات روزانه 16.1 درصد فراتر رفته است. عرضه گاز خط لوله روسیه به چین از طریق نیروگاه سیبری تحت یک قرارداد خرید و فروش بلندمدت دوجانبه گاز بین گازپروم و شرکت چینی CNPC است.

چوواشیا از انتقال گاز به اروپا از طریق خط لوله گاز آسیب دیده گزارش داد

ایزوستیا: در روز 20 دسامبر از طریق کانال تلویزیونی روسیه 24 اولگ نیکولایف رئیس جمهوری ایالت فدرال چوواشیا اعلام کرد که؛ خط لوله گازی که در ایالت فدرال چوواشیا روسیه آسیب دیده است، گاز را به اروپا منتقل می‌کند و این خط لوله اصلی است. وی تصریح کرد: «این یک خط لوله اصلی گاز است، گاز قلمرو جمهوری چوواش از آنجا تامین نمی‌شود. این گاز ترانزیتی است که پمپاژ گاز به کشورهای اروپایی را تضمین می‌کند.»

 

شولگینوف: شرکت های روسی علاقه مند به همکاری با ایران هستند

ریانووستی: نیکلای شولگینوف، رئیس وزارت انرژی روسیه گفت: «شرکت‌های روسی علاقه‌مند به همکاری با ایران در زمینه فناوری‌های توربین گاز و راه‌اندازی تولید مشترک خود هستند.»

در بیانیه این وزارتخانه نیزآمده است: «شرکت‌های روسی علاقه‌مند به همکاری با شرکای ایرانی در زمینه انتقال فناوری‌های توربین گازی و ایجاد تولید مشترک آنها هستند. در اینجا پتانسیل زیادی برای همکاری وجود دارد».

پوتین پیش بینی محقق نشده فروپاشی اقتصاد روسیه را اعلام کرد

22 دسامبر 2022، 19:14_ایزوستیا

روسیه فروپاشی اقتصاد را پیش بینی کرده بود، اما این اتفاق رخ نداد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، این موضوع را در 22 دسامبر در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد. او گفت: «فروپاشی پیش بینی شده اقتصاد رخ نداد. بله کاهش داریم. یکی امیدوار بود که ما کاهش داشته باشیم، کاهش تولید ناخالص داخلی 20 درصد و بیش از 20 درصد، 25 درصد، برخی گفتند. این کاهش تولید ناخالص داخلی در حال وقوع است، اما نه 20 درصد یا 25 درصد، بلکه 2.5 درصد.»

پوتین همچنین افزود که نرخ تورم امسال روسیه بهتر از بسیاری از کشورهای دیگر است. وی خاطر نشان کرد: «تورم در سال جاری کمی‌بیش از 12 درصد خواهد بود. به نظر من این نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر از جمله کشورهای G20 بسیار بهتر است. این خوب نیست که تورم وجود داشته باشد، اما خوب است که نسبت به کشورهای دیگر کمتر باشد. » پوتین تاکید کرد، توسعه زیرساخت های روسیه در اولویت سال 2023 آینده است. وی همچنین افزود: از جمله پروژه‌های اولیه، سایت آزمایش شرقی، جاده شمال به جنوب و همچنین فرودگاه‌ها خواهد بود. پوتین همچنین بر قابلیت اطمینان و ثبات بانک های روسیه تاکید کرد.

https://iz.ru/1445148/2022-12-22/putin-zaiavil-o-nesbyvshemsia-prognoze-obvala-ekonomiki-rf

گازپروم از خرید گاز از سرمایه گذاری مشترک با Wintershall Dea و OMV بیش از قیمت تنظیم شده منع گردید

22 دسامبر 2022، 19:39_ایزوستیا

 ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با امضای فرمانی گازپروم را از خرید گاز طبیعی از سرمایه‌گذاری مشترک (JVs) با شرکت Wintershall Dea آلمان و OMV اتریشی با قیمتی بالاتر از قیمت تنظیم‌شده منع کرد. این موضوع در فرمان ریاست جمهوری "در مورد اعمال تدابیر ویژه اقتصادی در زمینه تامین گاز طبیعی در ارتباط با اقدامات غیردوستانه برخی از کشورهای خارجی و سازمان‌های بین المللی" که در وب سایت رسمی اطلاع رسانی حقوقی در روز پنجشنبه 22 دسامبر منتشر شد،آمده است. اکنون گاز خریداری شده توسط گازپروم از OMV اتریشی (در حال توسعه مشترک میدان Yuzhno-Russkoye) و Wintetshall Dea آلمان (به طور مشترک توسعه میادین Yuzhno-Russkoye و Urengoyskoye) نمی‌تواند گرانتر از قیمت تنظیم شده باشد. این فرمان شامل تامین گاز از میدان یوژنو-روسکویه و همچنین خدمات مربوط به تولید گاز و میعانات گازی و تامین منابع از ذخایر آچیموف میدان اورنگویسکویه می‌شود.

پوتین در همان روز درباره تصمیم اتحادیه اروپا برای تعیین سقف قیمت گاز اظهار نظر کرد. وی ابراز اطمینان کرد که تعیین سقف قیمت به هیچ نتیجه خوبی ختم نخواهد شد. به گفته رئیس دولت، پیش از این اتحادیه اروپا قیمت گذاری بازار را بر مسکو تحمیل کرد که قبلاً به خود اتحادیه اروپا نتیجه معکوس داده است. رئیس جمهور روسیه همچنین افزود که مسکو به دقت اوضاع را زیر نظر دارد و اگر این وضعیت به نحوی قراردادهای گازپروم را نقض کند، روسیه این حق را برای خود محفوظ می داند که آیا موظف به اجرای این قراردادها است یا خیر.

در 19 دسامبر، کشورهای اتحادیه اروپا بر سر سقف قیمت گاز 180 یورو به ازای هر مگاوات ساعت توافق کردند که حدود 2000 دلار در هر 1000 متر مکعب است.

https://iz.ru/1445168/2022-12-22/gazpromu-zapretili-pokupat-gaz-u-sp-s-wintershall-dea-i-omv-dorozhe-reguliruemoi-tceny

 

پوتین درباره تصمیم در مورد سقف قیمت گاز اظهار نظر کرد

22 دسامبر 2022، 19:23_ایزوستیا

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ابراز اطمینان کرد که تعیین سقف قیمت گاز پایان خوبی نخواهد داشت. به گفته رئیس جمهور روسیه، پیش از این اتحادیه اروپا قیمت گذاری بازار را بر مسکو تحمیل کرد. او در یک نشست مطبوعاتی گفت: «ما آنها را متقاعد کردیم که این کار را انجام ندهند، این منجر به افزایش قیمت خواهد شد. این دقیقاً همان چیزی است که اکنون اتفاق افتاده است.» پوتین اظهار داشت: «میلتون فریدمن، اقتصاددان معروف برنده جایزه نوبل، حرف فوق‌العاده‌ای زد. اگر می خواهید کمبود گوجه فرنگی داشته باشید، محدودیت قیمت برای گوجه فرنگی تعیین کنید، فردا با کمبود گوجه مواجه خواهید شد.» وی افزود که مسکو از نزدیک اوضاع را زیر نظر دارد. رئیس جمهور روسیه گفت: «اگر این امر نقض قراردادهای گازپروم باشد، ما این حق را برای خود محفوظ می داریم که فکر کنیم آیا موظف به اجرای این قراردادها هستیم یا خیر».

در 19 دسامبر، کشورهای اتحادیه اروپا بر سر سقف قیمت گاز 180 یورو به ازای هر 1 مگاوات ساعت توافق کردند.  در همان روز، دیمین ارنست، کارشناس اروپایی، مدرس دانشگاه لیژ در بلژیک و موسسه پلی تکنیک پاریس، گفت که سقف قیمت گاز مصوب اتحادیه اروپا باعث ثبات بازار نخواهد شد. شاخص باید حداقل در سطح 100 یورو در هر 1 مگاوات ساعت باشد.

به گفته کارشناسانی که ایزوستیا با آنها مصاحبه کرده است، بعید است که سقف قیمت گاز تاثیر جدی بر تامین خطوط لوله از روسیه داشته باشد، اما نفوذ اروپا به عنوان مرکز معاملات تجاری را تضعیف کرده و جذابیت آن را برای سرمایه گذاران کاهش می دهد.

https://iz.ru/1445156/2022-12-22/putin-prokommentiroval-reshenie-o-potolke-tcen-na-gaz

 

ازبربانک روسیه (Sberbank) اعلام کرد که قصد دارد تا پایان سال 2023 یک شعبه در چین افتتاح کند

26 دسامبر 2022، 16:20_ایزوستیا

تا پایان سال 2023، Sberbank قصد دارد شعبه ای در چین افتتاح کند. این خبر در 26 دسامبر توسط الکساندر ودیاخین، معاون اول رئیس هیئت مدیره بانک اعلام شد.

او گفت: «ما با آنها (رابط چینی) در ارتباطات فعال هستیم، بسته عظیمی از اسناد به آنجا رفته است.» ودیاخین در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «رابط چینی در مورد همه اسناد بسیار دقیق است و آنها را به مقدار بسیار زیادی درخواست می‌کند.» به گفته وی، معمولا چنین فرآیندی تا دو سال به طول می انجامد، اما این شرکت تلاش می‌کند تا قبل از پایان سال آینده شعبه خود را افتتاح کند.

بانک به طور فعال در حال مطالعه است که آیا باز کردن نمایندگی، شعبه یا دفتر در کشورهای جدید منطقی است یا خیر. این مدیر ارشد تاکید کرد: «اما قبل از هر چیز باید متوجه شوید که مسیر جریان کالا چگونه در حال تغییر است.» به گفته وی، سازمان اعتباری علاقمند به ورود به کشورهای آسیایی به معنای وسیع منطقه است.

https://iz.ru/1446748/2022-12-26/v-sberbanke-soobshchili-o-planakh-otkryt-filial-v-kitae-k-kontcu-2023-goda

 

پوتین از دستیابی کشورهای مستقل مشترک المنافع به گردش مالی 100 میلیارد دلاری خبر داد

26 دسامبر 2022، 15:47_ایزوستیا

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در 26 دسامبراعلام کرد که، گردش تجاری بین کشورهای CIS در سال 2022 بالغ بر 100 میلیارد دلار خواهد بود.

او در یک اجلاس غیررسمی‌کشورهای مستقل مشترک المنافع در سن پترزبورگ گفت: « در سال آینده، تعامل چند وجهی کشورهای ما در کل با موفقیت توسعه یافت. این رشد مداوم تجارت بین ما و روسیه با همه کشورهای CIS را تأیید می‌کند. طبق نتایج سال جاری، این رقم می‌تواند به 100 میلیارد دلار برسد.» رهبر روسیه همچنین خاطرنشان کرد که تعمیق همکاری در داخل کشورهای مستقل مشترک المنافع منافع اساسی کشورها و بهبود امنیت را تامین می‌کند. او افزود: «من می خواهم ابراز اطمینان کنم که تعمیق همکاری‌ها در چارچوب CIS منافع اساسی مردم کشورهای ما را برآورده می‌کند و به حل موثرتر مشکلات توسعه اجتماعی-اقتصادی کشورهای مشترک المنافع و تقویت ثبات منطقه ای کمک می‌کند.»

https://iz.ru/1446723/2022-12-26/putin-soobshchil-o-dostizhenii-stranami-sng-tovarooborota-na-urovne-100-mlrd

راه آهن روسیه در سال 2023 حداقل 53.1 میلیون تن زغال سنگ از کوزباس به شرق صادر خواهد کرد

26 دسامبر 2022، 17:57_ریانووستی

سرویس مطبوعاتی دولتی منطقه کوزباس روسیه "Kuzbass"، با اشاره به توافق نامه ای اضافی برای سند همکاری جهت اطمینان از حمل و نقل محصولات تولید شده در منطقه گزارش داد که؛ در سال 2023، کارگران راه آهن موظف به صادرات حداقل 53.1 میلیون تن زغال سنگ از کوزباس به شرق هستند. توافق نامه صادرات این منطقه از طریق راه آهن برای دوره 2019-2035، توسط فرماندار منطقه؛سرگئی تسیویلف و رئیس هیئت مدیره راه آهن روسیه؛ اولگ بلوزروف امضا شد.

https://ria.ru/20221226/ugol-1841479714.html

 

پیش بینی وزیر دارایی روسیه از تورم پایین این کشور در نیمه اول سال 2023

27 دسامبر 2022، 10:48_ایزوستیا

در تاریخ 27 دسامبر آنتون سیلوانوف؛ وزیر دارایی روسیه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که؛ در نیمه اول سال 2023، تورم در روسیه در سطح پایینی خواهد بود.

پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در 22 دسامبر اعلام کرده بود که پیش‌بینی می‌شد روسیه اقتصاد خود را فرو بپاشد، اما این اتفاق نیفتاد. وی خاطرنشان کرد که نرخ تورم در روسیه در سال جاری بهتر از بسیاری از کشورهای دیگر است. به گفته پوتین، تورم «در سال جاری کمی‌بیش از 12 درصد خواهد بود» و در سال آینده بر اساس نتایج اقتصاد در سه ماهه اول، به سمت شاخص های 4 تا 5 درصدی گرایش پیدا خواهد کرد.

https://iz.ru/1447114/2022-12-27/siluanov-predskazal-nizkuiu-infliatciiu-v-rf-v-pervom-polugodii-2023-goda

 

براساس فرمان امضاء شده توسط پوتین، منابع اصلی نفت روسیه عمدتاً در جهت شرق و در درجه اول به چین خواهد رفت

27 دسامبر 2022، 22:14_آرجی رو

در پاسخ به سقف قیمتی اعمال شده ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا برای نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه، روسیه آنها را به کشورهایی که به این اقدام ملحق شده اند نمی فروشد. فرمان مربوطه توسط رئیس جمهور ولادیمیر پوتین امضا شد.

در این سند آمده است: «تامین نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه به اشخاص حقوقی و حقیقی خارجی ممنوع است، مشروط بر اینکه در قراردادهای این عرضه‌ها به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم مکانیزمی‌برای تعیین حداکثر قیمت پیش‌بینی شود». این دستور برای تمام مراحل عرضه صدق می‌کند. تصریح شده است که این تصمیم در رابطه با اقدامات غیردوستانه آمریکا و کشورهایی که برای حفظ منافع ملی به آنها پیوسته اند اتخاذ شده است. به دولت دستور داده شد که نحوه نظارت بر اجرای این مصوبه را تعیین کند و نظارت خود را وزارت نیرو انجام خواهد داد. ممنوعیت عرضه نفت روسیه بر اساس این فرمان از روز اجرایی شدن آن ( 1 فوریه 2023 ) اعمال خواهد شد. ممنوعیت عرضه فرآورده‌های نفتی روسیه از تاریخی که توسط دولت تعیین می‌شود، اما نه قبل از اجرایی شدن فرمان ریاست‌جمهوری اجرایی خواهد شد. این فرمان تا اول ماه جولای سال آینده اعتبار دارد.

به گفته سرگئی سووروف، استراتژیست سرمایه گذاری شرکت مدیریت آریکاپیتال، پس از امضای فرمان ریاست جمهوری، عرضه اصلی نفت روسیه عمدتاً به سمت شرق و در درجه اول به چین خواهد رفت. در عین حال امکان مجوزهای فردی نیز داده می‌شود تا از انعطاف پذیری تامین اطمینان حاصل شود.

بازار هم نسبت به تعیین سقف نفت روسیه و هم به فرمان منتشر شده برای مقابله با محدودیت های قیمتی واکنش بسیار ضعیفی نشان داد. قیمت هر بشکه در شب قبل با 1 درصد رشد به 85.7 دلار رسید. علاوه بر این، از زمان تعیین سقف قیمت، نفت روسیه که در ابتدا قیمت زیادی از دست داد، همچنان به افزایش قیمت خود ادامه می‌دهد و در حال حاضر حدود 57 دلار در هر بشکه معامله می‌شود.

جهت اصلی تحویل نفت روسیه در ابتدای دسامبر ترکیه (که قبلاً روسیه به صادرکننده اصلی مواد خام این کشورتبدیل شده ) و کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه (APR) هستند که بیش از 3.1 میلیون بشکه (تقریبا 90 درصد صادرات) را به خود اختصاص داده اند.علاوه بر این، بخش قابل توجهی از صادرات به هند انجام شده است که حتی در سال گذشته حجم بسیار کمی از نفت روسیه ارسال شد. بر اساس گزارش Kpler، حدود 1.56 میلیون بشکه در روز در ماه نوامبر به هند رفت.

بر اساس برخی گزارش ها، در حال حاضر حدود یک سوم صادرات نفت روسیه بنادر روسیه را بدون اشاره به مقصد نهایی ترک می‌کنند. والری آندریانوف، کارشناس مرکز تحلیلی InfoTEK و دانشیار دانشگاه مالی دولتی فدراسیون روسیه، گفت که سقف قیمت در ابتدا یک معیار کاملاً بی دندان بود. هیچ مکانیزم واقعی وجود ندارد که بتواند این محدودیت ها را اعمال کند. این کارشناس خاطرنشان می‌کند که به اصطلاح منطقه خاکستری تجارت در برابر چشمان ما در حال رشد است که به تجار اجازه می دهد مواد خام روسیه را بدون خطر قرار گرفتن تحت تحریم های ثانویه خریداری کنند.

https://rg.ru/2022/12/27/potolok-pribili-eksport.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما