معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۷

اخبار اقتصادی غرب افغانستان – هرات

اهم اخبار و تحولات اقتصادی غرب افغانستان در نیمه دوم آذر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می گردد.

3 معدن جدید در هرات استخراج خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری وطن24 ، مولوی فضل‌احمد منیب خاموش، رئیس اداره معادن و پطرولیم هرات گفت: 3 معدن جدید شامل معدن آهن و نمک در شهرستان غوریان و معدن بزرگ سنگ گچ در شهرستان گذره استان هرات استخراج خواهند شد. او افزود: معدن آهن به زودی به مناقصه گذاشته خواهد شد، استخراج معدن نمک هم آغاز شده است و معدن بزرگ سنگ گچ هم پس از آزمایش و تایید کیفی آن به مناقصه گذاشته خواهد شد. این معدن در منطقه «پیر سرخ» شهرستان گذره هرات واقع شده است.

65 کیلومتر از جاده هرات به قندهار بازسازی می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،  فاصله 65 کیلومتری جاده هرات به قندهار حد فاصل باغ پل تا نزدیکی هلمند بازسازی خواهد شد.

برق هرات وصل شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در رشته توئیتی گفت: در اثر سعی و تلاش کارمندان فنی شرکت برق افغانستان موسوم به برشنا ، دکل موقتی از کشور ترکمنستان به هرات وصل شده است و با نصب دکل مذکور نیازمندی آن استان رفع خواهد گردید. در روزهای اخیر دکل های انتقال برق از ترکمنستان به هرات در اثر طوفان و یخبندان دچار آسیب شده بودند.

33 معدن در استان هرات فعال است.

به گزارش خبرگزاری وطن 24 ، مسئولان ریاست معادن و پطرولیم هرات از آغاز روند استخراج ۳۳ معدن در این استان خبر داد. مولوی فضل احمد منیب، رئیس معادن و پطرولیم هرات گفت: «این معادن در شهرستان‌های زنده‌جان، انجیل و برخی دیگر از شهرستان‌های این استان قرار دارد و  قرارداد های استخراج این معادن با شرکت‌های داخلی صورت گرفته و تا کنون ۸۴ میلیون افغانی هم درآمد این معادن از زمان روی کار آمدن طالبان در مرداد 1400، بوده است. آقای خموش تاکید کرد: تا کنون به هیچ شرکت خارجی ای استخراج معادن هرات را واگذار نکرده ایم و اولویت حکومت هم تا حد ممکن حمایت از شرکت های داخلی است.

پاکستان گاز را از طریق افغانستان وارد می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، راننده‌ها در افغانستان در نظر دارند تا تانکر های خالی را از مرز چمن ( هم مرز با پاکستان) تا مرز تورغندی ( هم مرز با ترکمنستان) انتقال دهند و در مقابل تانکرهای گاز را دوباره از آنجا تا چمن برسانند. رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند: واردات گاز این کشور در اسرع وقت آغاز خواهد شد. پاکستان با داشتن جمعیت زیاد، در تابستان با کمبود برق و در زمستان با کمبود گاز روبرو می‌شود.

وزارت صنعت و تجارت طالبان: صادرات ایران به افغانستان 350 میلیون دلار می‌باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، وزارت صنعت و تجارت طالبان با انتشار اعلامیه‌ای گفت: افغانستان در 6 ماه گذشته سال جاری به ارزش ۵ میلیون دلار به ایران صادرات داشته‌ و عمده اقلام صادراتی این کشور به ایران میوه خشک و پنبه بوده است. میزان واردات افغانستان از ایران در مدت زمان مشابه به ۳۵۱ میلیون دلار رسیده و عمده اقلام کالای وارداتی از ایران بیشتر سوخت و مواد غذایی بوده ‌است.

تعرفه واردات خودرو به افغانستان کاهش یافت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، وزارت مالیه طالبان اعلام کرد تعرفه گمرکی واردات خودروهای مدل ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ را کاهش داده است. تعرفه خودروها با توجه به سال تولید آن‌ها، از ۷۰ به ۴۰ درصد، از ۶۰ به ۳۰ درصد و از ۴۰ به ۲۰ درصد کاهش یافته است. به گفته این وزارت، واردات خودروهای با سال ساخت بیش از ۱۰ سال، ممنوع است. وزارت مالیه طالبان افزود: هدف از کاهش تعرفه گمرکی واردات، جایگزینی خودروهای قدیمی در بازارها با خودروهای جدید و همچنان افزایش درآمد گمرکی است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما