معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۳

اخبار اقتصادی ترکمنستان - مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته چهارم آذرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد پایدار در مجتمع صنعت کشاورزی ترکمنستان مشاهده می‌شود.

خبرگزاری جیحون نیوز: در جلسه گسترده دولت در 16 دسامبر اعلام شد در یازدهمین ماه سال جاری میلادی به طور کلی در مجتمع صنعت کشاورزی ترکمنستان نرخ رشد حجم تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی 104.1 درصد بوده است.

در عین حال، این رقم برای وزارت کشاورزی و حفاظت از محیط زیست 104 درصد، برای کمیته دولتی منابع آب 104.8 درصد و برای انجمن دولتی ترکمن آتلاری 105.1 درصد است. برنامه توسعه سرمایه گذاری 179.9 درصد محقق شد.

اجرای طرح کشت سبزیجات 115.3 درصد، تره بار 109.3 درصد، میوه جات 109 درصد، نان و فرآورده‌های نان 105.2 درصد بوده است.

 

افزایش 41 درصدی ترافیک کانتینری در ترکمنستان در ژانویه تا نوامبر 2022 میلادی

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: روز چهارشنبه گذشته اداره گمرک ترکمنستان اعلام کرد؛حمل و نقل کالا به صورت کانتینری در ترکمنستان در ژانویه تا نوامبر 2022 میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی 41 درصد افزایش داشته است.

بر اساس آمار گمرک، تردد کانتینری در ترکمنستان در سال 2021 میلادی نسبت به سال 2020 میلادی 157 درصد افزایش یافته است.

گمرک کشور یکی از اولویت های خود را فراهم آوردن شرایط مساعد برای حمل و نقل کالا در کانتینر به منظور گسترش فرصت های کریدورهای حمل و نقل و ترانزیتی عبوری از خاک کشور عنوان کرد.

 

حجم حمل و نقل مسافر و بار در ترکمنستان رو به افزایش است.

خبرگزاری جیحون نیوز: بر اساس داده‌های نشست کابینه وزیران ترکمنستان در 16 دسامبر بیان شد مبنی بر اینکه: در یازده ماه، نرخ رشد کار انجام شده و ارائه خدمات توسط آژانس حمل و نقل و ارتباطات زیرمجموعه کابینه وزیران ترکمنستان 115.1 درصد بوده است.

طرح حمل بار از طریق جاده، ریلی، هوایی، دریایی و رودخانه ای 112.2 درصد و برای جابجایی مسافر 104.7 درصد محقق شده است.

نرخ رشد ارائه خدمات در ژانویه تا نوامبر برای آژانس ترکمن دمیر یولاری به 105.2 درصد، برای آژانس ترکمن اوتو اولاگلاری 8. 129 درصد، برای آژانس ترکمن دنیز دریا یولاری109.3 درصد، برای آژانس ترکمن آراگاتناشیک 7. 107 درصد رسیده است.

 

مجتمع پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی بیش از 4.48 میلیون تن نفت فرآوری کرده است.

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: رسانه‌های رسمی ترکمنستان روز دوشنبه گزارش دادند که مجتمع پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی متعلق به شرکت دولتی نفت ترکمن بیش از 4.48 میلیون تن نفت در ژانویه تا نوامبر سال جاری میلادی فرآوری کرده است.

این کارخانه در این مدت بیش از 1.4 میلیون تن بنزین در گریدهای مختلف تولید کرد که برنامه تولید مربوطه را 115 درصد محقق کرد.

بر اساس داده‌ها، مجتمع پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی برای 11 ماه سال جاری میلادی برنامه تولید نفت سفید را 110.7 درصد، روغن‌های روان‌کننده 104.7 درصد، گاز مایع را 119.8 درصد، قیر نفتی را بیش از 1.5 برابر برآورد کرده است.

این شرکت در ژانویه تا نوامبر سال جاری میلادی بیش از 4.51 میلیون تن نفت خام دریافت کرده است.

 

 راه آهن روسیه نرخ حمل و نقل از طریق قزاقستان، ترکمنستان و ایران را اعلام کرد.

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: شرکت سهامی راه‌آهن روسیه و شرکای آن از قزاقستان، ترکمنستان، ایران تصمیم گرفته‌اند برای سال آینده میلادی نرخ‌های کاهش‌یافته یکسانی برای حمل و نقل کانتینرها در امتداد شاخه شرقی کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی "شمال-جنوب" وضع کنند.

بر اساس این گزارش، راه آهن روسیه نرخ حمل و نقل از طریق قزاقستان، ترکمنستان و ایران را اعلام کرد.

نرخ های تعرفه ویژه برای راه آهن قزاقستان، ترکمنستان و ایران اعمال می‌شود:

0.15 دلار /TEU-km (برای وزن ناخالص ظرف تا 24 تن).

0.18 دلار /TEU-km (برای وزن ناخالص ظرف بیش از 24 تن).

0.24 دلار / FEU-km.

شاخه شرقی کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب در امتداد راه‌آهن روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و ایران - و سپس در امتداد مسیر دریایی به کشورهای حوزه خلیج فارس و جنوب آسیا می‌رود.

بر اساس برآوردهای اولیه، تا سال 2025 میلادی حجم کل ترافیک صادراتی از روسیه در امتداد مسیر شرقی کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب ممکن است به بیش از 5 میلیون تن در سال برسد.

در ماه جولای، راه آهن روسیه حمل و نقل اولین قطار کانتینری را در امتداد شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب به هند ترتیب داد.

 

عبوراولین قطار کانتینری ازبکستان-اروپا از ترکمنستان

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: روز دوشنبه تمیر یولاری ازبکستان گزارش داد؛ازبکستان روز جمعه یک قطار کانتینری را برای اولین بار در مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر که به کریدور میانی معروف است و از ترکمنستان می‌گذرد، به اروپا فرستاد.

این قطار باری 46 واگن و 91 واحد کانتینر 20 فوتی را با محموله کنسانتره مس از مجتمع معدنی و متالورژی آلمالیک به بندر بورگاس بلغارستان تحویل خواهد داد.

قطار کانتینری در مسیر ازبکستان-ترکمنستان-آذربایجان-گرجستان-بلغارستان/اروپا به طول بیش از 4000 کیلومتر حرکت خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، حمل و نقل قطار توسط ازبکستان Temir Yollari با همکاری شرکای ترکمنستان - مرکز حمل و نقل و لجستیک ترکمنستان، آذربایجان - ADY Container LLC و گرجستان - GR Logistics and Terminals سازماندهی شده است.

 

برگزاری میزگرد بانک اروپایی بازسازی و توسعه برای استارت آپ ها و سرمایه گذاران بالقوه

خبرگزاری اورینت: بانک اروپایی بازسازی و توسعه با حمایت مالی اتحادیه اروپا میزگردی را با حضور نمایندگان استارت آپ های ترکمنستانی و همچنین سرمایه گذاران بالقوه در عشق آباد به عنوان بخشی از مجموعه رویدادهای اختصاص یافته به سرمایه گذاری‌های مخاطره آمیز برگزار کرد.

این جلسه به کارآفرینان مشتاق این فرصت را داد تا در مورد پروژه تجاری خود صحبت کنند، ایده‌های نوآورانه برای توسعه بیشتر آن را به اشتراک بگذارند.

سرمایه گذاران نیز در مورد فرصت های سرمایه گذاری و کارشناسی خود صحبت کردند که می‌تواند به استارتاپ ها کمک کند تا ظرفیت خود را توسعه دهند و به فعالیت برسانند. آنها آمادگی خود را برای ارتباط بیشتر و ایجاد روابط اعتماد در جامعه ابراز کردند.

هدف نهایی از فعالیت های بانک اروپایی بازسازی و توسعه تحت این پروژه، ایجاد جامعه ای از سرمایه گذاران در ترکمنستان است که به ایجاد و توسعه استارت آپ های جدید در این کشور کمک کند. برای این منظور، بانک اروپایی بازسازی و توسعه جلسات و سمینارهای اطلاعاتی مختلفی را برای استارتاپ ها و سرمایه گذاران برگزار می‌کند.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما