برنامه ریزی دولت زیمبابوه برای توسعه پالایشگاه فروکا
طبق اعلام وزارت توسعه انرژی و نیرو زیمبابوه، پروژه فاز 1 پالایشگاه فروکا در اواخر سال آینده میلادی برای بخش زیمبابوه تکمیل میگردد. در همین ارتباط وزارت توسعه انرژی و نیرو اعلام کرد دولت، پانزده میلیون دلار برای توسعه خط لوله فروکا تزریق کرده است.
فروکا ظرفیت حمل و انتقال به میزان یکصد و سی میلیون لیتر سوخت در ماه را دارد و مقامات وزارت توسعه انرژی و نیرو زیمبابوه اعلام کردند که خط لوله جدید روزانه ده میلیون لیتر سوخت را انتقال دهد. در همین راستا تصریح شده انتظار می رود پروژه فاز 1 فروکا در اواخر سال آینده با صرف هزینه تخمینی بالغ بر پانزده میلیون دلار آمریکا برای بخش زیمبابوه تکمیل شود. پروژه توسعه خط لوله به اجرای استراتژی تبدیل Msasa Depot به یک مرکز منطقه ای داخلی برای توزیع سوخت با سایر کشورهای سادک از جمله زامبیا، جمهوری دموکراتیک کنگو و بوتسوانا کمک خواهد کرد. فاز اولیه پروژه، کامیونها و واگنهای ریلی را قادر میسازد تا محصولات سوختی را از فروکا تا حراره انتقال دهند و خط لولههای در حال ساخت جدید سوخت را به چیروندو و بولاوایو انتقال دهند.
در همین زمینه گلوریا ماگومبو، دبیر دائمی وزارت توسعه انرژی و نیرو زیمبابوه اظهار داشت که پس از تکمیل برنامه فاز 1، پروژه مذکور کامیونها و واگنهای ریلی را قادر میسازد تا سوخت را از فروکا به حراره برسانند. ماگومبو، اظهار داشت سایر پروژههای زیربنایی که دولت در حال انجام آن است، شامل توسعه خط لوله موجود برای افزایش توان انتقال از 2.19 میلیارد لیتر به سه میلیارد لیتر در سال در فاز 1 است.
دبیر دائمی وزارت توسعه انرژی و نیرو زیمبابوه گفت که دولت همچنین در حال ساخت تاسیسات ذخیره سازی گاز مایع (LPG) با ظرفیت دو هزار تن در رووا زیمبابوه است. وی افزود وزارت توسعه انرژی و نیرو زیمبابوه، با کمک سرمایه گذاریهای خارجی و سرمایههای داخلی، سرمایه گذاریهای مداوم را از طریق شرکت ملی زیرساخت نفت (NOIC) در ساخت تأسیسات ذخیره سازی LPG با ظرفیت دو هزار تن در رووه زیمبابوه ادامه خواهد داد.
ماگومبو، تصریح کرد پروژههای ذخیره سازی و جابجایی سوخت LPG برای مدیریت ذخایر استراتژیک جهت اطمینان از تامین امنیت LPG و تثبیت قیمت های سوخت در بازار آغاز شده است. این پروژهها در فازهایی انجام میشود که انتظار می رود درفاز اول پانصد میلیون تن تا آواخر سال جدید میلادی با صرف هزینه تخمینی بالغ بر ده و نیم میلیون دلار آمریکا به بهره برداری برسد.
دبیر دائمی وزارت توسعه انرژی و نیرو زیمبابوه، تاکید کرد سرمایه گذاری مذکور، نگهداری و ذخیره سازی اضافی سوخت را فراهم می سازد که برای تامین نیازهای بازار داخلی و محلی و همچنین ایجاد ذخایر دیگر برای جلوگیری از شوک های متناوب قیمت سوخت و همچنین کمبود آن کافی است. این در حالی است که به منظور امکان ترکیب مداوم بنزین با اتانول، شرکت ملی زیرساخت نفت (NOIC) در حال ساخت دو مخزن دیگر ذخیره سازی سوخت با ظرفیت ترکیبی شش میلیون لیتر در انبار Mabvuku خود است که انتظار می رود آن هم به زودی تکمیل شود.
شایان ذکر است که این کشور در حال حاضر از طریق خط لوله انتقال 287 کیلومتری فروکا که از بند بیرا در موزامبیک تا پالایشگاه نفت فروکا در خارج از موتاره زیمبابوه امتداد دارد، سوخت وارد میکند. این در حالی است که دولت زیمبابوه تنها 21 کیلومتر از خط لوله سوخت فروکا را کنترل میکند در حالی که شرکت پالایشگاهی موزامبیک بقیه خط لوله مذکور را تحت کنترل دارد. همچنین تعداد جایگاههای خدمات ارائه سوخت از تعداد 229 جایگاه در سال 2012 به 882 جایگاه در سال 2021 افزایش یافته است. هزینه پروژه مذکور 9.5 میلیون دلار آمریکا برآورد شد که از طریق سرمایه گذاریهای خارجی و بخش خصوصی و دولتی و تعدادی جایگاه داران سوخت در سراسر کشور تامین گردیده که در حال تکمیل میباشد.