معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۳۰- ۰۹:۰۰ - مشاهده: ۱۵۴

تحولات فناوری جنوب چین - گوانجو

تحولات حوزه فناوری جنوب چین در آذر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کسب رتبه سوم سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه توسط شنجن

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط اداره آمار شنجن، سرمایه گذاری این شهر در تحقیق و توسعه در سال ۲۰۲۱ به ۱۶۸٫۲ میلیارد یوان (۲٫۳۶ میلیارد دلار) رسید که  ۱۱٫۳درصد افزایش یافت و رتبه سوم را در میان شهرهای بزرگ چین پس از پکن و شانگهای کسب کرد. بخش تحقیق و توسعه ۵٫۴۹ درصد از تولید ناخالص داخلی شهر را به خود اختصاص داده است. مقیاس ورودی تحقیق و توسعه و نسبت آن به تولید ناخالص داخلی دو شاخص عمده ارزیابی مقیاس علم و فناوری و قابلیت نوآوری یک کشور یا یک منطقه هستند. ورودی R&D این شهر ۴۲ درصد از کل استان گواندونگ و ۶ درصد از کل کشور را در بر گرفت.

به مدت هفت سال متوالی، رشد ورودی R&D شهر دو رقمی‌بوده و بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ میزان رشد متوسط سالانه ۱۴٫۹ درصد می‌باشد. سرمایه گذاری در تحقیقات اساسی در سال 2021 به میزان 12.2 میلیارد یوان بود که 4.91 میلیارد یوان بیش از  سال 2020 می‌باشد. هزینه بنگاه‌های شنجن برای تحقیق و نوآوری به ۱۵۸٫۲ میلیارد یوان رسید که ۹۴ درصد از کل هزینه‌های R&D شهر را تشکیل می دهد.

منبع: Shenzhen Daily

رشد 11 درصدی تجارت خارجی شرکت های'غول های کوچک' در شنجن

براساس اعلام آمار گمرک شنجن، کل ارزش تجارت خارجی 320 شرکت موسوم به "غول کوچک" در شنجن بین ژانویه و اکتبر سال جاری با 11 درصد رشد به 44.64 میلیارد یوان (6.24 میلیارد دلار) رسید که نشان دهنده تاب آوری شرکت ها در دوران همه گیری کرونا می‌باشد. عبارت «غول های کوچک» به بنگاه‌های کوچک و متوسط اشاره دارد که بر روی یک بازار و بر فناوری‌های کلیدی با ظرفیت نوآوری قوی و سهم بازار بزرگ تمرکز می‌کنند.

این شهر هم اکنون دارای ۴۴۳ بنگاه «غول کوچک» در سطح دولتی است که رتبه دوم در چین و رتبه اول در استان گواندونگ را دارد. بر اساس سیاست تشویقی دولت شنجن، این شهر به ترتیب 500 هزار، 200 هزار و 100 هزار یوان به شرکت هایی که به عنوان بنگاه‌های ملی، استانی و شهری در سطح «غول کوچک» معرفی شده اند، پاداش خواهد داد.

به گزارش اداره صنعت و فناوری اطلاعات این شهر، انتظار می رود تعداد «غول های کوچک» در سطح دولتی شنجن تا سال ۲۰۲۵ به ۶۰۰ مورد برسد. چین بیش از 9 هزار شرکت "غول کوچک" را به رسمیت شناخته است.

 http://www.sz.gov.cn/en_szgov/news/latest/content/post_10262224.html

همکاری هوآوی با اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) در پروژه اتحاد دیجیتال

شرکت هوآوی تعهد اتحاد دیجیتال Partner2Connect اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) را امضا نمود که براساس آن تا سال ۲۰۲۵ اتصال ۱۲۰ میلیون نفر در مناطق دورافتاده در بیش از ۸۰ کشور جهان به شبکه ارتباطات را به ارمغان خواهد آورد.

لیانگ هوآ، رئیس هوآوی، این تصمیم را در مجمع پایداری این شرکت در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد. سخنرانان این رویداد شامل رهبران ارشد ITU و سازمان ملل متحد، وزرای مخابرات و نمایندگان کامبوج، نیجریه، بنگلادش، و پاکستان و رهبران کسب و کار، شرکا، کارشناسان و مشتریان چین، آفریقای جنوبی، بلژیک و آلمان بودند.

سیدهارت چاترجی، هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در چین، خواستار مشارکت ذینفعان، سیاست گذاران، بخش خصوصی، جامعه آکادمیک و جامعه مدنی برای برطرف نمودن شکاف دیجیتالی شد که یک سوم جمعیت جهان را از خدمات دیجیتال محروم کرده است.

کائو مینگ، رئیس راه حل بی سیم شرکت هوآوی نیز در این خصوص گفت: "هوآوی پتانسیل نوآوری فناوری برای حل مشکلات ارتباطات مانند هزینه‌های بالا، حمل و نقل محدود، کمبود برق و چالش های ذخیره سازی را در اختیار دارد. ما به طور مداوم به روز رسانی راه حل های RuralStar و RuralLink برای گسترش پوشش با کیفیت مناطق دور افتاده را در نظر داریم".

راه حل RuralStar تسهیلات ارتباطاتی را برای بیش از ۶۰ میلیون نفر در مناطق دورافتاده در بیش از ۷۰ کشور جهان فراهم کرده است. تنها در آفریقا، هوآوی بیش از 250 هزار کیلومتر فیبر نوری نصب نموده که ۳۰ میلیون خانوار را قادر می سازد تا به پهنای باند پرسرعت دسترسی پیدا کنند.

هوآوی پیش از این اعلام کرده بود که تا سال ۲۰۲۵ با بهبود زیرساخت های ICT، این شرکت با همکاری شرکای خود تا ۵۰۰ میلیون نفر را قادر می سازد تا از خدمات مالی دیجیتال بهره‌مند شوند و 500 هزار نفر از آموزش فراگیر استفاده نمایند.

 https://www.newsgd.com/node_5c070fdd03/d953a57c7b.shtml

توسعه صنعت مدار مجتمع در منطقه همکاری عمیق گواندونگ- ماکائو در هنگچین

درآمد کل صنعت مدار مجتمع (IC) در منطقه همکاری عمیق گواندونگ- ماکائو در هنگچین شهر جوهای در نه ماه نخست سال ۲۰۲۲ به 1.97 میلیارد یوان رسید که 43.4 درصد افزایش یافته است.

در حال حاضر، در پارک صنعتی مدار مجتمع گواندونگ-ماکائو منطقه همکاری یک خوشه صنعتی با بسیاری از شرکت های پیشرو طراحی IC مانند Wisewave و Geehy تشکیل شده است. انتظار می رود تا سال ۲۰۲۶ در مجموع ۱۰۰ بنگاه در پارک فعالیت نمایند که ارزش تولید سالانه آنها بالغ بر ۱۰ میلیارد یوآن است. آزمایشگاه‌های مشترک و همچنین پروژه‌های تحقیقاتی دیگر بین آزمایشگاه دانشگاه ماکائو و شش شرکت IC در منطقه از جمله شرکت Akrostar Technology و Amicro Semiconductor در حال انجام است.

این منطقه از نظر تحقیقات علمی و فناوری، ۲۶ بستر نوآوری فناوری در سطح دولتی و استانی از جمله مرکز رشد کسب و کار علم و فناوری و موسسات جدید تحقیق و توسعه ایجاد نموده است.  8 محقق دانشگاهی، 121 استعداد ملی، 12 تیم نوآوری و کارآفرینی استانی و 105 محقق پسا دکترا در صنعت مدار مجتمع این منطقه فعالیت دارند. تا پایان سپتامبر 2022 تعداد اختراعات معتبر در این منطقه به ۲۲۸۹ مورد رسیده که 18.5  درصد افزایش یافته است.

https://www.newsgd.com/node_99363c4f3b/cebd557656.shtml

کسب رتبه سوم شاخص مالی نوآوری و کارآفرینی چین توسط شنجن

بر اساس شاخص مالی نوآوری و کارآفرینی چین که توسط موسسه توسعه چین در چنگدو واقع در استان سیچوان در ۲۲ نوامبر 2022 منتشر شد، پکن، شانگهای و شنجن به عنوان سه شهر برتر مالی برای نوآوری و کارآفرینی در چین انتخاب شدند.

شاخص امسال با پوشش 337 شهر در سراسر کشور، شهرها را براساس چهار فاکتور عرضه منابع مالی، عملکرد خدماتی، حمایت سیاستی و ظرفیت نوآوری و کارآفرینی، با 27 شاخص عینی ارزیابی نمود. در مجموع ۵۲ شهر در شرق چین وارد ۱۰۰ شهر برتر شدند و جنوب و مرکز چین هر کدام میزبان ۱۲ شهر بودند. مناطق اصلی شهری، مانند پکن-تیانجین-هبی، دلتای رودخانه یانگتسه و دلتای مروارید نیز مناطق دیگری را در توسعه مالی، نوآوری و کارآفرینی رهبری می‌کنند.

 https://global.chinadaily.com.cn/a/202212/05/WS638d21c1a31057c47eba28d9.html

ساخت پارک علمی جدید در حوزه داروهای زیستی و خودروهای پرنده در گوانجو

بر اساس تصویب اخیر وزارت علوم و فناوری چین، یک پارک علوم صنعت آینده که شامل داروهای زیستی و وسایل نقلیه نوظهور می‌باشد، در گوانجو احداث خواهد شد. این پارک یکی از ۱۰ پارک علوم صنعت آینده است که قرار است در چین ساخته شود و تنها پروژه آزمایشی است که در منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) انتخاب شده است. وسعت این مجموعه 50 هزار مترمربع می‌باشد.

با تمرکز بر خودروهای پرنده و محاسبات با عملکرد بالا، یک پارک صنعت خودرو در آینده در مرکز آموزش عالی گوانجو ساخته خواهد شد. پارک صنعت زیست پزشکی آینده نیز در جزیره بین المللی زیست پزشکی گوانجو، مطالعات ژن درمانی و برنامه‌های کاربردی الکترونیک در حوزه بهداشت و درمان را انجام خواهد داد.

هدف این شهر تبدیل شدن به یکی از پیشرفته ترین پارک های علوم صنعت آینده تا سال ۲۰۲۵ در چین است. تا سال ۲۰۳۰ انتظار می رود ۲ تا ۳ خوشه صنعت آینده در گوانجو و دو پارک دیگر در شنجن و جوهای احداث گردد. تا سال ۲۰۳۵نیز ۴ تا ۵ خوشه صنعت آینده در منطقه خلیج بزرگ بر اساس موفقیت پروژه آزمایشی ساخته خواهد شد.

 https://www.newsgd.com/node_5c070fdd03/8566cced86.shtml

راه اندازی مرکز همکاری علمی-فناوری چین و کشورهای پرتغالی زبان در هنگچین

بر اساس یک قرارداد همکاری که به صورت آنلاین در نشست شانزدهم کمیته همکاری علمی و فناوری سرزمین اصلی-ماکائو امضا شد، مرکز تبادل و همکاری علمی-فناوری چین و کشورهای پرتغالی زبان (PSCs) با دو هسته در ماکائو و هنگچین (جوهای) تأسیس خواهد شد. این توافق میان دفتر توسعه اقتصادی و تکنولوژیک منطقه ویژه اداری ماکائو، دفتر نوآوری علم و فناوری جوهای و دفتر توسعه اقتصادی منطقه همکاری عمیق گواندونگ- ماکائو در هنگچین امضاء گردید.

این مرکز اولین بستر ملی برای تبادل و انتقال فناوری است که توسط وزارت علوم و فناوری در منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) تأسیس شده و هدف آن جمع آوری منابع بین المللی و توسعه متنوع اقتصاد ماکائو است. بر اساس این قرارداد، یک سیستم خدمات جامع و یک پایگاه ملی انتقال فناوری و پرورش استعداد در فاز اول تا سال ۲۰۲۴ ساخته خواهد شد تا منابع نوآوری علمی-فناوری چین و کشورهای پرتغالی زبان را گرد هم بیاورد.

بین سال های ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۰، این مرکز برای ایجاد یک مکانیسم بهره برداری بازار محور بمنظور گسترش شبکه مشارکت علمی و فناوری جهانی و افزایش همکاری‌های نوآوری علمی-فناوری میان ماکائو، هنگچین و دیگر نقاط سرزمین اصلی کار خواهد کرد.

 https://www.newsgd.com/node_99363c4f3b/8d4f4fbe67.shtml

آغاز استفاده از واکسن استنشاقی COVID-19 در شنجن

استفاده از واکسن استنشاقی COVID-19 برای دوز تقویت کننده در بیمارستان لوهو شهر شنجن آغاز شد. لی ژیشن، مدیر این مرکز گفت که هنگام گرفتن واکسن استنشاقی، شهروندان باید گام های خاصی را دنبال کنند. ابتدا شهروندان باید نفس عمیقی کشیده و بیش از پنج ثانیه نفس های خود را نگه دارند، سپس به طور معمول نفس بکشند.

واکسن استنشاقی یک واکسن نوترکیبCOVID-19   نوع ۵ آدنوویروس است و اولین واکسن استنشاقی COVID-19 در جهان است که برای ایمن سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. واکسن به راحتی از طریق دهان به ریه‌ها استنشاق می‌شود و می‌تواند ایمنی مخاط تنفسی را تحریک و یک حفاظت ایمنی سه گانه را تشکیل دهد. لی یادآور شد که واکسن استنشاقی در حال حاضر تنها می‌تواند به عنوان تقویت کننده مورد استفاده قرار گیرد و نمی‌تواند به عنوان اولین دوز واکسن استفاده شود. در مجموع ۱۲ شهروند اولین گروهی بودند که واکسن استنشاقی را در شنجن دریافت کردند.

برگزاری کنفرانس کشاورزی دیجیتال در گوانجو

کنفرانس جهانی کشاورزی دیجیتال 2022 و همچنین نمایشگاه صنعت بذر گواندونگ از 11 تا 13 دسامبر بصورت آنلاین و حضوری در گوانجو برگزار خواهد شد. در این رویداد آخرین تحولات و پیشرفت های فناوری در زمینه‌های کشاورزی دیجیتال، دام، مزرعه و ماشین آلات کشاورزی مورد بررسی کارشناسان قرار خواهد گرفت. بیش از 100 کسب و کار برای شرکت در این کنفرانس ثبت نام کرده اند. کاربرد متاورس در کشاورزی نیز یکی از نکات برجسته این رویداد است.

11 شهر استان در گواندونگ، از جمله گوانجو، شنجن، جوهای، فوشان، چائوژو، هویژو، مائومینگ، ژائوچینگ، یانگ جیانگ، جیانگمن و شائوگوان میزبان جلسات آنلاین برای ارائه بذرهای محلی مرغوب و ماشین آلات کشاورزی خواهند بود.

 https://www.newsgd.com/node_99363c4f3b/2125720e28.shtml

برگزاری هشتمین اجلاس بین المللی صنعت زیست پزشکی شنجن

ژونگ نانشان، متخصص مشهور بیماری‌های تنفسی چین و دریافت کننده مدال جمهوری به دلیل سهم برجسته اش در مبارزه با اپیدمی COVID-19، شنجن را برای رشد سریع در تحقیقات و نوآوری‌های زیست پزشکی مورد تمجید قرار داد. وی در مراسم افتتاحیه هشتمین اجلاس بین المللی صنعت زیست پزشکی شنجن سخنرانی ویدئویی کرد. به گفته ژونگ، شنجن، یکی از شهرهای اصلی در منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) با فعال ترین نوآوری و توسعه سریع در صنعت زیست پزشکی است. در سال های اخیر، شنجن توسعه صنعت زیست پزشکی خود را تسریع کرده و سیاست های صنعتی متناسب با هر منطقه را تدوین نموده است.

به گزارش SSTV، در نه ماهه اول سال ۲۰۲۲، ارزش افزوده خوشه صنعت زیست پزشکی شنجن به ۳۴٫۴۲۵ میلیارد یوان (۴٫۹۴ میلیارد دلار) رسید. دو خوشه بزرگ صنعتی برای صنعت زیست پزشکی، یکی در نانشان و دیگری در پینگشان، شکل گرفته اند.

 http://www.sz.gov.cn/en_szgov/news/latest/content/post_10335392.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما