معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۳۰- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۱۴۱

اخبار اقتصادی بلاروس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بلاروس در هفته چهارم آذر ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بلاروس تحریم غذایی کالاهای برخی کشورها را به مدت 6 ماه تمدید کرد

شورای وزیران دولت بلاروس، محدودیت‌های واردات محصولات غذایی از کشورهایی که سیاست غیردوستانه‌ای در قبال این جمهوری دنبال می‌کنند را به مدت 6 ماه تمدید کرد. مصوبه دولت که توسط نخست‌وزیر بلاروس امضا شد، روز جمعه (16 دسامبر) در پورتال اینترنتی حقوقی دولت منتشر شد. ممنوعیت واردات برای برخی کالاها از اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا، کانادا، نروژ، آلبانی، ایسلند، مقدونیه شمالی، بریتانیا، مونته نگرو، سوئیس، صربستان و لیختن‌اشتاین اعمال می‌شود. لیست کالاهای ممنوعه شامل گوشت خوک، گوشت گاو، کله پاچه، خاکه غذایی از گوشت یا کله پاچه، شیر و لبنیات (به استثنای برخی موارد)، روغن خوک و روغن طیور، روغن گاو، روغن گوسفند یا بز و سایر روغن‌های حیوانی، کالباس و فرآورده‌های مشابه و شیرینی است. بعدا دولت چندین مورد از جمله برخی میوه‌ها و آجیل را از فهرست حذف کرد. این فهرست شامل برخی از انواع سبزیجات و سایر کالاها بود. دولت بلاروس با اتخاذ تصمیم در مورد تحریم مواد غذایی در دسامبر 2021 اعلام کرد که این کشور اقداماتی را برای تضمین بازار مصرف متعادل انجام خواهد داد که از جمله این اقدامات، اشباع کردن بازار از محصولات تولیدی داخل است.

https://tass.ru/ekonomika/16609581

بلاروس در استخراج نفت، رکورد زد

15 دسامبر، الکساندر لیاخوف، مدیر عامل «بلوروس نفت» اعلام کرد که بلاروس رکورد استخراج نفت طی 20 سال اخیر را شکسته است. به گفته الکساندر لیاخوف، سال 2022 سال موفقی برای این شرکت بود و نتیجه اصلی آن رشد استخراج نفت در بلاروس بود. الکساندر لیاخوف گفت: سال جاری از نظر رشد استخراج نفت رکورددار بود. انتظار داریم که در مقایسه با سال 2021، حدود 75 هزار تن افزایش استخراج نفت داشته باشیم. این نتیجه اصلی کار در سال جاری است، اما این شرکت قصد ندارد در اینجا متوقف شود. طی 2 سال گذشته، این شرکت برای تکمیل ساخت چاه‌های جدید تلاش کرده است. وی افزود که 20 سال است که سطح استخراج بیش از 1.8 میلیون تن در کشور محقق نشده است. مدیر عامل «بلوروس نفت» تصریح کرد: کار مرتبط با استخراج نفت، مستلزم استفاده از فناوری‌های جدید است و ما از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها در دنیا استفاده کرده‌ایم. این کار نتیجه داده است و ما قصد داریم این روند را بهبود بخشیم و به موفقیت برسیم.

https://eadaily.com/ru/news/2022/12/15/belorussiya-postavila-rekord-po-dobyche-nefti

کاهش 4.3 درصدی صادرات کالاها و خدمات بلاروس از ژانویه تا اکتبر 2022

از ژانویه تا اکتبر 2022، صادرات کالاها و خدمات بلاروس، 4.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت و به 37.8 میلیارد دلار رسید. در طول این بازۀ زمانی 10 ماهه، کل تجارت خارجی کالا و خدمات (مجموع صادرات و واردات) بلاروس به 71.4 میلیارد دلار رسید که 6 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است. همچنین از ژانویه تا اکتبر 2022، میزان واردات کالاها و خدمات بلاروس، برابر با 33.6 میلیارد دلار بوده است که کاهش 7.5 درصدی را نسبت به بازۀ زمانی مشابه سال قبل نشان می‌دهد. تراز تجارت خارجی کالا و خدمات در این بازه زمانی، مثبت و برابر با 4.2 میلیارد دلار ثبت شده است. لازم به ذکر است در مدت مشابه سال قبل، تراز تجاری، مثبت و برابر با 3.3 میلیارد دلار بوده است.

https://www.belta.by/economics/view/eksport-belorusskih-tovarov-i-uslug-v-janvare-oktjabre-snizilsja-na-46-do-378-mlrd-539313-2022/

تورم ماهانه در بلاروس باز هم منفی شد

طبق گزارش مرکز ملی آمار جمهوری بلاروس (Belstat)، تورم ماهانه بلاروس در ماه نوامبر نیز همانند ماه اکتبر منفی شد. بر اساس این گزارش، شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی در نوامبر 2022 نسبت به ماه قبل (اکتبر 2022) برابر با 0.989 بوده است که حاکی از تورم ماهانۀ منفی 1.1 درصدی می‌باشد. لازم به ذکر است تورم ماهانۀ اکتبر نیز از طرف مرکز ملی آمار بلاروس، منفی 1 درصد اعلام شده بود. همچنین شاخص اصلی قیمت مصرف‌کننده که تغییرات قیمتی برای برخی کالاها و خدماتی که تحت تأثیر عوامل اداری و فصلی هستند را در نظر نمی‌گیرد، در ماه نوامبر نسبت به اکتبر 0.982 و نسبت به دسامبر 2021، برابر با 1.139 بوده است. طبق گزارش مرکز ملی آمار، شاخص قیمت مواد غذایی در ماه نوامبر نسبت به ماه اکتبر به میزان 0.6 درصد کاهش یافته، اما نسبت به دسامبر سال قبل، 13 درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین شاخص قیمت محصولات غیرخوراکی نسبت به ماه قبل (اکتبر)، 2.2 درصد کاهش و نسبت به دسامبر سال قبل، 14.2 درصد افزایش را نشان می‌دهد. شاخص قیمت خدمات نیز نسبت به اکتبر، 0.4 درصد کاهش یافته اما نسبت به دسامبر سال قبل، افزایش 8.8 درصدی را به ثبت رسانده است.

https://www.belta.by/economics/view/v-belarusi-v-nojabre-zafiksirovana-defljatsija-539319-2022/

لوکاشنکو خواستار برگزاری اجلاس مشترک اتحادیه اقتصادی اوراسیا، سازمان همکاری شانگهای و بریکس شد

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس در جریان نشست سران اتحادیه اوراسیا که در بیشکک برگزار شد، خواستار برگزاری نشست مشترک کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، سازمان همکاری شانگهای و بریکس (BRICS) شد. الکساندر لوکاشنکو گفت: فکر می‌کنم زمان برگزاری نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، سازمان همکاری شانگهای و بریکس فرا رسیده است. این کشورها رویکردهای ما را در مورد نیاز به احترام به فرهنگ‌ها، دیدگاه‌ها و نظام‌های سیاسی مختلف به اشتراک می‌گذارند. الکساندر لوکاشنکو خاطرنشان کرد که شاید برخی از کشورهای عضو آسه‌آن (اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا) نیز بخواهند در چنین اجلاسی شرکت کنند. رئیس جمهور بلاروس تاکید کرد که همه کشورها، موافق ادامه وجود یک جهان تک‌قطبی نیستند و می‌توان حدس زد که چنین نشستی می‌تواند آنها را متحد کند. الکساندر لوکاشنکو همچنین تعدادی از موضوعاتی را که می‌تواند در چنین نشستی مورد بحث قرار گیرد، پیشنهاد کرد. وی گفت: این یک تعامل اقتصادی است، به عنوان مثال، می‌توان موضوعاتی مانند تشکیل بلوک‌های تجاری منطقه‌ای، استفاده از ارزهای ملی در تسویه حساب‌های متقابل و مسائل انرژی و امنیت را مورد بحث قرار داد.

https://sputnik.by/20221209/lukashenko-prizval-provesti-sovmestnyy-sammit-aees-shos-i-briks-1069937913.html

قیمت داروها در بلاروس با کنترل دولتی، 20 درصد کاهش یافت

یولیا آوحوکوا، رئیس اداره کل کنترل در حوزه بودجه و مالیِ کمیتۀ کنترل دولتی گفت که بلاروس می‌خواهد به سیستم قیمت‌گذاری تطبیقی برای داروها بازگردد. وی افزود: پس از افزایش نرخ ارز، معمولا قیمت‌ها افزایش می‌یابد. به پیشنهاد کمیته، تصمیم گرفته شد که قانون باید به هر دو صورت عمل کند. زمانی که نرخ ارز افزایش می‌یابد، قیمت به همان نسبت افزایش یابد و زمانی که نرخ ارز کاهش می‌یابد، قیمت به همان نسبت کاهش یابد. این نتیجه خوبی داشت. ما توانستیم قیمت‌ها را تقریبا 20 درصد کاهش دهیم. یولیا آوحوکوا تصریح کرد: سقف قیمتی برای لیست داروهای دارای تقاضای خاص یا داروهای حیاتی تعیین می‌شود و در این حداکثر قیمت، تولیدکنندگان یا داروخانه‌ها می‌توانند رقابت کنند و داروها را با قیمت‌های پایین‌تر عرضه کنند.

https://sputnik.by/20221213/goskontrol-tseny-na-lekarstva-udalos-snizit-na-20-1070054767.html

بانک جهانی: بلاروس به بزرگترین بدهکار روسیه تبدیل شده است

بر اساس داده‌های بانک جهانی برای سال 2021، بلاروس با پشت سر گذاشتن بنگلادش و هند به بزرگترین بدهکار روسیه تبدیل شده است. در سال گذشته، بدهی مینسک به مسکو 1.9 درصد افزایش یافت و کل مبلغ بدهی بلاروس به روسیه به 8.5 میلیارد دلار رسید. بدهی بنگلادش تقریبا نصف بدهی بلاروس است، اما در طول سال نیز یک سوم افزایش یافت و از 3.3 میلیارد دلار به 4.4 میلیارد دلار رسید. هند نیز در میان سه بدهکار برتر قرار دارد: سال گذشته میزان بدهی این کشور به روسیه به 3.3 میلیارد دلار رسید که تقریباً 12 درصد بیشتر از سال 2020 است. ویتنام (با بدهی 1.5 میلیارد دلار)، یمن (با بدهی 1.17 میلیارد دلار) و افغانستان (با بدهی 1.16 میلیارد دلار) نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در مجموع، در پایان سال 2021، میزان بدهی سایر کشورها به روسیه بالغ بر 26.54 میلیارد دلار بوده و 7.4 درصد افزایش یافته است؛ این فهرست شامل 38 کشور است که کشورهای آسیایی دارای بدهی 12.6 میلیارد دلاری، اروپا بدهی 10 میلیارد دلاری، خاورمیانه بدهی 3 میلیارد دلاری، آفریقا بدهی 1.35 میلیارد دلاری و آمریکای لاتین بدهی 86 میلیون دلاری دارند.

https://sputnik.by/20221214/belarus-stala-krupneyshim-dolzhnikom-rossii--vsemirnyy-bank-1070078775.html

سرمایه‌گذاری 1.5 میلیارد دلاری بانک توسعه اوراسیا در اقتصاد بلاروس

نیکلای پودگوزوف، رئیس هیئت مدیره بانک توسعه اوراسیا گفت که بانک توسعه اوراسیا قصد دارد تا سال 2026 به میزان 1.5 میلیارد دلار در اقتصاد بلاروس سرمایه‌گذاری کند. وی تصریح کرد که حجم کل سرمایه‌گذاری‌های بانک توسعه اوراسیا در کشورهای سهامدار، در سال 2022 حدود 2.5 میلیارد دلار بوده است. به گفته وی، سرعت اجرا و تعداد پروژه‌ها به تعامل با وام گیرندگان احتمالی بستگی دارد. نیکلای پودگوزوف افزود: سال 2022 سال آسانی نبود و با افزایش نرخ‌ها در بازارهای مالی جهانی همراه بود. ما شاهد کاهش قابل توجهی در سرعت پیشرفت پروژه‌ها در نیمه اول سال بودیم، اما در نیمه دوم سال کمی سرعت را افزایش دادیم. ما وضعیت آتی را رصد خواهیم نمود و بر این اساس، پروژه‌ها را تامین مالی خواهیم کرد. وی خاطرنشان کرد که به طور کلی، ماموریت بانک توسعه اوراسیا، مساعدت به اهداف توسعه پایدار است. وی افزود: در هر شرایطی برای فعالیت‌های ما جایگاهی وجود دارد. علاوه بر این، زمینه‌های فعالیت ما نیز در حال گسترش است. تمام پروژه‌هایی که مأموریت، اهداف و وظایف بانک توسعه اوراسیا را برآورده می‌کنند، اجرا خواهند شد؛ از جمله پروژه‌هایی که با هدف جایگزینی واردات تعریف شده‌اند.

https://www.belta.by/economics/view/eabr-do-2026-goda-planiruet-investirovat-v-belorusskuju-ekonomiku-15-mlrd-539563-2022/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما