معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۷

اخبار اقتصادی روسیه - جمهوری تاتارستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه (جمهوری تاتارستان) در هفته سوم آذر 1401 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

گزارش فعالیت اینوپولیس در تاتارستان

  نتایج فعالیت شهر آی تی اینوپولیس در سال 2022 و برنامه‌های آتی این شهر برای سال 2023 در جلسه کابینه وزیران جمهوری تاتارستان بررسی شد. در حال حاضر جمعیت اینوپولیس 4474 نفر می‌باشد و با احتساب تعداد افرادی که هر روز برای کار به اینوپولیش می آید – 7601 نفر است. یک سوم آنها متخصص فناوری اطلاعات یا دانشمند هستند و حقوق متوسط آنها بیش از 146 هزار روبل می‌باشد. هر سال تعداد شرکت ها افزایش پیدا می‌کند. در حال حاضر 545 شرکت فعال است و در مقایسه با سال قبلی این تعداد 40 برابر شده است. در سال 2018، اینوپولیس نخستین شهر در اروپا شد که ساکنان آن می‌توانند از خودرو بدون سرنشین برای سفرهای روزمره استفاده کنند. در شهر اینوپولیس 8 ماشین وجود دارد و در سال 2022 – 24 هزار سفر انجام شده است. از آخر سال 2020 روبات ها در رستوران‌های شهر کار می‌کنند. به طور کلی 15 روبات فعال  است. از ماه مارس سال جاری روبات ها بسته‌های پستی "پست روسیه" را به گیرنده‌ها تحویل می دهند. در میان پروژه‌هایی که در آینده اجرا می‌شوند احداث 2 پارک فنی جدید با ارائه 4000 فرصت شغلی، راه اندازی هتل رباتیک، احداث ساختمان‌های مسکونی هستند.

 

خبر در خصوص روند انجام معامله تات نفت و Nokian Tyres

شرکت تات نفت درخواست در خصوص خرید 100درصد از سه شرکت متبوع Nokian Tyres در روسیه را به سرویس ضد انحصاری روسیه ارائه نموده است. ارزش معامله به ارزش 400 میلیون یورو می‌باشد. ظرفیت تولیدی کارخانه تایر Nokian 17 میلیون تایر در سال است. در عین حال، در سالهای اخیر بازار تایر برای خودرو سبک در روسیه بین 30 تا 40 میلیون تایر بوده است. سهم شرکت Nokian Tyres در بازار روسیه در سال 2021 به 16.6 درصد رسیده است. گفتنی است در می 2022 به منظور پیشگیری از تحریم، تات نفت مجبور شد شرکت های فعال خود در زمینه تولید تایر با برند Kama Tyres را به شرکت Tatneftekhiminvest-holding (که 49 درصد سهام آن متعلق به دولت تاتارستان می‌باشد) بفروشد.

 

پیش بینی پایان ساخت جاده مسکو-قازان

مارات خوسنولّین معاون نخست وزیر روسیه در جلسه با ریاست ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، گزارش داد که ساخت جاده «ام – 12» (مسکو-قازان) مورخ 20 دسامبر 2023 به پایان خواهد رسید و ساخت قسمت بعدی این جاده (قازان-یکاترینبورگ) در همین سال 2023 آغاز و در آینده این جاده تا شهر تیومن در سیبری غربی ادامه پیدا خواهد کرد و این جاده (مسکو-تیومن) به عنوان جاده «شرق» نامیده می‌شود.

 

عقب بودن شهر اینوپولیس از لحاظ رشد جمعیت مندرج در پروژه توسعه شهر

طبق پیش بینی‌های پروژه توسعه شهر آی تی شهر اینوپولیس (منطقه ویژه اقتصادی با محوریت فناوری اطلاعات)، جمعیت آن در سال 2021 باید به 50 هزار نفر برسد اما امروزه تنها 7.6 هزار نفر (از این تعداد 5 هزار به طور دائم) زندگی می‌کنند. مسئولین اینوپولیس امیدوارند در سال 2025 جمعیت را تا 15 هزار نفر افزایش دهند. مشخص شده است که اصلی ترین دلیل در این عقب افتادگی، کمبود مسکن می‌باشد چرا که در حال حاضر مسکن اجاره ای یافت نمی‌شود.

 

آمار حمل و نقل کانتینری در تاتارستان

«فرید آبدولگانییف» دستیار رئیس جمهور تاتارستان در مصاحبه با زورنامه تجاری RBK درباره توسعه حمل و نقل کانتینری در تاتارستان اظهار کرد: امروز تنها 20 درصد از کالاهای وارداتی و 8 درصد از کالاهای صادراتی با کانتینر حمل و نقل می‌شود. در حال حاضر، اکثر تحویلهای بین المللی با مقصد تاتارستان، ابتدا به مسکو حمل می‌شود و سپس با کامیون به تاتارستان ارسال می‌شود و مسئولین جمهوری تاتارستان در صدد هستند جریان‌های حمل و نقلی را تغییر دهند. رونق تجارت الکترونیک در تاتارستان (رشد فروشندگان تاتارستانی در بازارگاه‌های مجازی از 321 در سال 2020 به 44.5 هزار در ابتدای دسامبر 2022) به توسعه حمل و نقل کانتینری کمک می‌کند.

 

افزایش زیان شرکت های تاتارستانی 

اجلاس وزارت مالی تاتارستان با حضور وزیر مالی روسیه و رئیس جمهور تاتارستان برگزار شد. رستم مینّیخانوف رئیس جمهور تاتارستان در سخنرانی خود به این نکته اشاره کرد که بدهی مالیاتی در تاتارستان 14.4 میلیارد روبل می‌باشد و تا آخر سال جاری این میزان تا 15 میلیارد روبل افزایش خواهد داشت و سهم اصلی در این بدهی متعلق به شرکت ها است. همچنین، رئیس جمهور تاتارستان اظهار داشت که زیان شرکت های تاتارستانی تا 33.7 درصد افزایش یافته است.

 

توسعه گردشگری صنعتی در جمهوری چوواشیا

در چارچوب برگزاری همایش "چوواشیای گردشگری" قرارداد سه طرفه بین آژانس توسعه گردشگری، وزارت صنعت و انرژی چوواشیا و کارخانه‌های جمهوری چوواشیا در خصوص توسعه گردشگری صنعتی امضا شد. هر سال تعداد شرکت کنندگان برنامه گردشگری صنعتی بیشتر می‌شود و در حال حاضر بازدید از 12 کارخانه جمهوری چوواشیا در حوزه شیرینی سازی، لوله سازی و غیره قابل دسترسی می‌باشد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما