معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۰

اخبار اقتصادی چین - گوانجو

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در هفته دوم آذر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برگزاری نمایشگاه اقتصاد دریایی چین در شنجن

نمایشگاه اقتصاد دریایی چین 2022 (CMEE) در تاریخ 3 آذرماه 1401 به مدت دو روز در شهر شنجن برگزار گردید. بیش از هزار غرفه دار داخلی و خارجی در نمایشگاه امسال بصورت آنلاین و حضوری شرکت کردند و آخرین فناوری‌ها، محصولات و تجهیزات خود را به نمایش گذاشتند. مقامات دولتی، مدیران اجرایی و کارشناسان بیش از ۱۰ کشور در جریان این رویداد در مورد روند توسعه صنعت دریایی جهانی، مرزهای تکنولوژیکی و دیگر مسائل در زمینه اقتصاد دریایی بحث و تبادل نظر کردند.

در CMEE2022 روندهای سبز، کم کربن و سازگار با محیط زیست به یکی از ویژگی‌های برجسته اقتصاد دریایی چین تبدیل شد. وی گوانگ شون، مدیر بخش برنامه ریزی استراتژیک و اقتصاد دریایی وزارت منابع طبیعی چین در مراسم افتتاحیه این رویداد اظهار داشت: "با توجه به ویژگی‌های پیچیده و قابل تغییر شرایط طبیعی دریایی، توسعه اقتصاد دریایی نیاز بیشتری به فناوری دارد". وی تصریح کرد: "توسعه آینده صنعت دریایی با نوآوری محقق خواهد شد".

نمونه‌هایی از اقتصاد پررونق دریایی چین را می‌توان در باد، نور، هیدروژن، ماهیگیری، گردشگری و دیگر زمینه‌ها دید که هم روند توسعه نوآوری سبز و هم عمیق‌تر کردن همکاری‌ها را نشان می داد. نوآوری شتاب دهنده فناوری دریایی به این معنی است که ساختار صنعت دریایی چین بیشتر در حال بهینه سازی است. در سال ۲۰۲۱ ارزش افزوده صنایع دریایی نوظهور در مقایسه با سال ۲۰۱۵ دو برابر شد.

در این نمایشگاه، شرکت کشتی سازی دولتی چین انواع مختلفی از "کشتی‌های سبز" را با استفاده از انرژی الکتریکی، هیبریدی و پاک به نمایش گذاشت و راه حل های صرفه جویی در انرژی و سازگار با محیط زیست در حمل و نقل دریایی را معرفی کرد. گروه China International Marine Containers  راه حل های انرژی جدید مانند تولید برق بادی، فتوولتایک، تولید برق از جزر و مد و تولید هیدروژن از منابع دریایی را به نمایش گذاشت.

Jinghai 001 قفس بزرگ هوشمند اعماق دریا که برای پرورش میلیون‌ها ماهی به 4 نیروی کار نیاز دارد، توجه کارشناسان صنعت دریایی را به خود جلب کرد. این قفس هوشمند به طول ۶۸ متر، عرض ۶۸ متر و ارتفاع ۴۰ متر به عنوان سکوی هوشمندی برای پرورش حیوانات آبزی در اعماق دریا عمل می‌کند و ظرفیت سالانه ۱۰ تن را دارد. این قفس مجهز به نظارت هوشمند، تغذیه خودکار و روبات هایی که قادر به تمیز کردن تورها هستند، می‌باشد.

http://www.chinadaily.com.cn/a/202211/26/WS6382145ea31057c47eba13ec.html

رشد 6.2 درصدی ارزش افزوده بخش صنعت شهر شنجن

بر اساس اطلاعات اداره آمار شنجن، از ژانویه تا اکتبر سال جاری، ارزش افزوده بنگاه‌های صنعتی این شهر 6.2 درصد افزایش یافت. این شهر اقداماتی را برای تثبیت اقتصاد انجام داده و اقتصاد آن رشد پایدار خود را حفظ کرده است. ارزش افزوده صنعت خودرو طی این مدت 112.1 درصد رشد یافت. تولید خودروهای انرژی جدید، تأسیسات شارژ، گوشی‌های هوشمند 5G و هواپیماهای بدون سرنشین غیرنظامی‌به ترتیب ۲۱۲.۷%، ۱۲۴.۴%، ۳۵.۴% و ۳۱.۴% افزایش یافت.

سرمایه گذاری در دارایی ثابت از ژانویه تا اکتبر 2022 معادل 10.1% افزایش یافت، در حالی که سرمایه گذاری صنعتی رشد قوی ۳۱٫۳% را نشان داد. کل خرده فروشی کالاهای مصرفی از ژانویه تا اکتبر به ۷۹۶ میلیارد یوان رسید که ۲.۴% افزایش یافت.

تجارت خارجی این شهر طی 10 ماه نخست سال ۶٫۱% رشد داشت و به ۲.۹۷ تریلیون یوان رسید. از این میزان، صادرات به ۱.۷۷ تریلیون یوان بود که ۲۱.۱% افزایش یافت، در حالی که واردات با ۶.۷% کاهش به ۱.۲ تریلیون یوان رسید.

 http://www.sz.gov.cn/en_szgov/news/latest/content/post_10277456.html

 عملکرد تجارت خارجی شیامن در 10 ماه نخست سال 2022

ارزش تجارت خارجی شهر شیامن با کشورهای حوزه بریکس در ده ماه ابتدایی سال ۲۰۲۲، به ۷۶.۴۶ میلیارد یوان (۱۰.۶۸ میلیارد دلار) رسید که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۲۶.۳ درصد افزایش همراه بوده است. در همین مدت، کل ارزش واردات و صادرات نیز به ترتیب به ۵۳.۰۲ و ۲۳.۴۴ میلیارد یوان رسیده است.

در سال ۲۰۲۲، شیامن به سریع ترین رشد میزان تجارت خارجی با کشور های روسیه، آفریقای جنوبی و برزیل دست یافته است که ارزش آنها به ترتیب ۲۷.۷۷ ، ۱۱.۲۷ و ۲۳.۳۷ میلیارد یوان بوده و این ارقام به ترتیب با رشد ۵۸.۹ ، ۳۱.۱ و ۱۸.۸ درصدی همراه بوده است. بیشترین میزان تجارت شیامن با کشور های حوزه بریکس مربوط به شرکت های دولتی می‌باشد.

عمده واردات شیامن سنگ آهن، زغال سنگ و محصولات کشاورزی و عمده صادرات آن به کشورهای حوزه بریکس را محصولات مکانیکی و الکتریکی تشکیل داده است.

 https://www.xmenglish.cn/en/news/latest/202211/t20221128_5536375.htm

ایتالیا مهمان افتخاری نمایشگاه کالاهای مصرفی سال ۲۰۲۳ هاینان

ایتالیا مهمان افتخاری نمایشگاه بین المللی کالاهای مصرفی چین در سال ۲۰۲۳ خواهد بود که هر ساله در استان‌هاینان برگزار می‌گردد. رویداد مذکور سومین نمایشگاه کالاهای مصرفی است که توسط وزارت بازرگانی و دولت استان‌هاینان حمایت خواهد شد و توسط دفتر توسعه تجارت خارجی وزارت بازرگانی و دفتر توسعه اقتصادی بین المللی‌هاینان اجرا می‌گردد. استان‌هاینان به طور فعال ترویج همکاری بین ایتالیا و هاینان و تشویق شرکت های ایتالیایی برای شرکت در نمایشگاه بمنظور عمیق تر کردن همکاری‌های تجاری و سرمایه گذاری را در دستور کار دارد.

در اولین نمایشگاه مصرف کننده که در سال ۲۰۲۱ برگزار شد، بیش از ۵۰ برند ایتالیایی در این نمایشگاه شرکت کردند. در دومین نمایشگاه در سال جاری بیش از 70 برند ایتالیایی در حوزه‌های خودرو، لباس، عطر، ساعت، جواهرات، نوشیدنی، لبنیات، مواد غذایی، لوازم آشپزخانه و دیگر زمینه‌های مصرفی حضور داشتند. از برندهای حاضر می‌توان به برندهای خودرو فراری و مازراتی نستله،  Richemont،DAMIANI، Sergio Rossi and Caruso ، Armani ، L 'Oreal و Gucci  نام برد.

 http://en.hainan.gov.cn/englishgov/Latest/202211/a317f0b0491b4e939c503ecb8cc6573d.shtml

تکمیل ساخت تأسیسات قرنطینه گوانجو در منطقه نانشا

ساخت یک مرکز بزرگ قرنطینه در منطقه نانشا در گوانجو، به پایان رسید و اولین گروه در آن قرنطینه شدند. این تاسیسات با سطح زیربنای ۵۴7 هزار مترمربع، دارای 80 هزار تخت در 20 هزار اتاق می‌باشد. این مجموعه بزرگترین پروژه برای قرنطینه از نظر فضای ساخت و ساز و اسکان در گوانگ ژو است، چرا که این شهر تلاش های خود را برای مبارزه با شیوع COVID-19 تقویت کرده است. به گفته شرکت مهندسی عمران چین، هر اتاق با مساحت ۱۸ متر مربع به حمام، آب گرم کن و دیگر ضروریات مجهز است.

مقامات استان گواندونگ متعهد شده اند برای مبارزه با شیوع COVID-19، امکانات قرنطینه و بیمارستان‌های موقت بیشتری بسازند. در چینگ یوان، ساخت یک پایگاه قرنطینه بزرگ دیگر نیز با ظرفیت طراحی شده 40 هزار تخت در جریان است.

گوانجو روز 29 نوامبر 2022 ابتلای ۶۹۹۵ نفر به ویروس کرونا را گزارش کرد که هیچ کدام در وضعیت شدید یا وخیمی قرار ندارند.

 https://www.newsgd.com/node_5c070fdd03/a6331dc5d6.shtml

سرمایه گذاری 901.4 میلیارد یوانی استان گواندونگ در پروژه‌های کلیدی

بر اساس اعلام وزارت حمل و نقل چین، استان گواندونگ ۹۰۱٫۴ میلیارد یوان (128 میلیارد دلار) جهت ساخت ۳۴ پروژه بزرگراه، بندر، فرودگاه و  راه آهن سرمایه گذاری نموده است. سرمایه گذاری گواندونگ در حمل و نقل طی سال 2022 رشد پایداری داشته است. در ده ماه نخست سال جاری، 164.21 میلیارد یوآن از سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت در پروژه‌های بزرگراهی و آبراه استان صورت پذیرفته که 10.8 درصد رشد یافته است.

در طول ده سال گذشته، سرمایه گذاری استان در پروژه‌های بزرگراه و آبراه در مجموع ۱٫۴ تریلیون یوان بود. تا پایان سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۱۰۴۲ کیلومتر بزرگراه به بهره برداری رسیده که به مدت ۸ سال متوالی رتبه نخست در چین را کسب کرده است. طول خطوط راه آهن بین شهری و درون شهری به ترتیب به ۵۲۷۸ کیلومتر و ۱۱۳۷ کیلومتر رسیده است که رتبه اول را در این کشور کسب کرده است.

در حال حاضر چهار شهر بندری در امتداد ساحل رودخانه مروارید-گوانجو، شنجن، جوهای و دونگوان- دارای توان باری بیش از ۱۰۰ میلیون تن هستند و همه ۲۱ شهر این استان به راه آهن پرسرعت متصل است. تا سال ۲۰۲۵، تمام شهرستان‌های گواندونگ نیز از طریق شبکه بزرگراهی به هم متصل خواهند شد.

 https://www.newsgd.com/node_99363c4f3b/a2d1e398e9.shtml

افتتاح اتحادیه بین المللی شهرهای خواهرخوانده استان گوانشی در آموزش فنی-حرفه‌ای

مراسم افتتاحیه اتحادیه بین المللی شهرهای خواهرخوانده استان گوانشی در آموزش فنی-حرفه‌ای در ۳۰ نوامبر 2022 در شهر نانینگ، مرکز استان گوانشی، با هدف ترویج بیشتر آموزش فنی- حرفه‌ای در خارج از کشور برگزار شد. 37 مدرسه فنی-حرفه ای از ۱۵ شهر خواهرخوانده گوانشی در ۱۰ کشور از جمله کامبوج، لائوس، مالزی، فیلیپین، تایلند، ویتنام، روسیه، یونان، استرالیا و گامبیا و ۲۲ مدرسه در گوانشی به این اتحادیه پیوستند.

این مدارس زمینه‌های مختلفی مانند فناوری اطلاعات، مهارت های صنعتی، ساخت راه آهن، عمران، کشاورزی و جنگلداری، امور مالی و اقتصاد، مدیریت کسب و کار، مدیریت هتل و آموزش را پوشش می دهند.

این اتحادیه اولین در نوع خود به عنوان یک مکانیسم همکاری با شهرهای خواهرخوانده است که گوانشی تأسیس کرده است. تعداد شهرهای خواهرخوانده این استان از سال ۱۹۷۹ رو به افزایش است. هم اکنون گوانشی روابط خواهرخواندگی را با ۱۲۵ شهر در ۳۸ کشور جهان برقرار نموده است که در رتبه چهارم چین قرار دارد.

 http://en.gxzf.gov.cn/2022-12/01/c_835694.htm

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما