معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۹

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام در هفته سوم آذر ماه 1401 به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سهم بیش از 50 درصدی تولیدکنندگان تلویزیون کره‌ایی از بازار ویتنام

بر اساس مطالعات شرکت آلمانی تحقیقات بازار GfK، دو شرکت کره‌ایی تولیدکننده تلویزیون، بیش از 50 درصد سهم بازار این کالا در ویتنام را در اختیار دارند. سامسونگ با در اخیار داشتن سهم 35 الی 40 درصدی بازار، بیشترین سهم بازار را در اخیتار دارد. پس از آن شرکتهای سونی (ژاپن)، ال‌جی (کره جنوبی)، تی ‌سی‌ال (چین)، کاسپر (تایلند) بیشترین سهم بازار را در اختیار دارند. این در حالی است که محبوبیت برندهای ژاپنی رو به کاهش بوده و برخی از آنها نظیر پاناسونیک، توشیبا و شارپ کارخانه مونتاژ خود در ویتنام را تعطیل نموده‌اند.

تصمیم بانک مرکزی ویتنام به افزایش سهمیه اعتباری بانکهای تجاری

اخیرا بانک مرکزی ویتنام سهمیه اعتباری (Credit Quota) بانکهای تجاری در این کشور را 14 درصد به 15.5 الی 16 درصد افزایش داده است. این تصمیم، امکان وام دهی بانکهای تجاری را به میزان 156 تا 200 تریلیون ویتنام دونگ (معادل حداکثر 8.4 میلیارد دلار) فراهم می‌نماید. این تصمیم بانک مرکزی ویتنام یک راه حل فوری برای افزایش امکان وام دهی بانکهای تجاری است، چرا که بسیاری از شرکتهای ویتنامی‌به دلیل شرایط پس از شیوع کرونا، با مشکل تامین نقدینگی مواجه می‌باشند. هرچند این تصمیم مقطعی است و مشکلات دیگری نیز در مسیر وام دهی بانکهای تجاری این کشور وجود دارد. از جمله موانع و مشکلات بانکهای ویتنام، نرخ بالای نسبت وام به سپرده این بانکهای می‌‌باشد. براساس قوانین بانک مرکزی ویتنام، نرخ وام به سپرده 85 درصد می‌باشد. اما بسیاری از بانک‌های تجاری این نرخ را رعایت نکرده و به میزان بسیار بیشتری تسهیلات ارائه کرده‌اند. این نرخ برای 16 بانک از مجموع 27 بانک ویتنام، بالای 100 درصد می‌باشد. نرخ ذکر شده در بانک خصوصی VPBank 400 درصد است. این نرخ در بانک‌های SeAbank، Techombank و VIB بیش از 120 درصد می‌باشد.

کمترین میزان فروش آهن‌آلات طی دو سال اخیر در ماه اکتبر در ویتنام

میزان فروش انواع آهن‌آلات در ویتنام در ماه اکتبر سال جاری در نتیجه رکود در بخش املاک و کاهش مخارج عمرانی، به پایین‌ترین میزان ماهیانه طی دو سال اخیر رسیده است. بر اساس اطلاعات اتحادیه آهن‌آلات ویتنام، میزان فروش در ماه اکتبر به رقم 1.9 میلیون تن رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 29 درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین میزان تولید نیز با کاهش 29 درصدی به رقم 2 میلیون تن رسیده ست. سه شرکت بزرگ تولیدکننده آهن در ویتنام (Hoa Phat, Nam Kim & Hoa Sen) به کاهش فروش خود اشاره نموده که کاهش فروش در شرکت Nam Kim  49 درصد گزارش شده است.  بر اساس اطلاعات این اتحادیه، شرایط فروش تا سه ماهه دوم سال آینده با مشکل مواجه خواهد بود. بر اساس اطلاعات وزارت دارایی ویتنام، جذب هزینه‌های عمرانی در 11 ماه ابتدای سال جاری تنها 58 درصد بوده است.

سرمایه‌گذاری 4 میلیارد دلاری شرکت ال‌جی کره‌جنوبی در ویتنام

شرکت کره‌ای ال‌جی الکترونیکس به منظور مطرح نمودن ویتنام به عنوان‌هاب تولید گوشی‌های همراه خود، 4 میلیارد دلار در ویتنام سرمایه‌گذاری خواهد نمود. ال‌جی از سال 1995 تا کنون میزان 5.3 میلیارد دلار در بخش تولیدات محصولات الکتریکی، لوازم خانگی و قطعات خودرو در ویتنام سرمایه‌گذاری کرده است که باعث اشتغال‌زایی برای 27000 ویتنامی‌گردیده است.

استان جنوبی بین دونگ ویتنام در پی جذب سرمایه شرکتهای آلمانی

نشست مجازی ارتقاء سرمایه‌گذاری استان بین دونگ در جنوب ویتنام با 70 شرکت آلمانی در تاریخ 7 دسامبر برگزار گردید. در این نشست، به ظرفیت‌های این استان و وجود 13 پارک صنعتی به مساحت بیش از 6 هزار هکتار اشاره شد. این استان تاکنون شاهد جذب 368 پروژه سرمایه گذاری خارجی با میزان جذب سرمایه 3 ممیز 5 میلیارد دلار بوده است.

افزایش سرمایه‌گذاری سامسونگ در ویتنام به 20 میلیارد دلار

شرکت سامسونگ الکترونیکس کره جنوبی اعلام نموده است سرمایه گذاری خود در ویتنام را از 18 میلیارد دلار به 20 میلیارد دلار افزایش خواهد داد. مدیرعامل شرکت سامسونگ اعلام نموده است هدف این شرکت سرمایه‌گذاری بر توسعه سرمایه نیروی انسانی جوان، توسعه تحقیقات بر هوش مصنوعی و غیره از طریق ایجاد مرکز تحقیق و توسعه در ویتنام می‌باشد. صادرات شرکت سامسونگ الکترونیکس ویتنام در سال 2021 بالغ بر 65.5 میلیارد دلار بوده است که به مطرح شدن ویتنام به عنوان‌هاب تولید گوشی‌های هوشمند در جهان کمک نموده است.

افزایش سه برابری سود سه ماهه سوم اگزیم بانک ویتنام

سوم سه ماهه سوم اگزیم بانک ویتنام با افزایش سه برابری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 1.3 تریلیون دونگ (معادل 51 میلیون دلار) بالغ گردید. درآمد ناشی از سود تسهیلات این بانک در این مدت دو برابر و درآمد ناشی از سایر عملیات بانکداری نظیر ارائه خدمات بانکی و عملیات تسعیر ارز رشد دو رقمی داشته است. سو نه ماهه ابتدای سال جاری این بانک به رقم 3.3 تریلیون دونگ رسیده است که بیش از رقم هدفگذاری 2.5 تریلیون دونگ می‌باشد.

جایگاه چهارم ویتنام در تولید خودرو در جنوب شرق آسیا

بر اساس اطلاعات اداره آمار ویتنام (General Statistic Office) ویتنام در ده ماهه ابتدای سال جاری با تولید 362 هزار دستگاه خودرو و با افزایش 16 درصدی نسبت به سال گذشته، رتبه چهارم تولید خودرو را در میان کشورهای جنوب شرق آسیا به دست آورده است. تایلند با تولید1.6 میلیون دستگاه، اندونزی با تولید1.2 میلیون دستگاه و مالزی با تولید 567700 دستگاه خودرو رتبه‌های اول تا سوم منطقه در تولید خودرو را در اختیار دارند. در سالهای اخیر بسیاری از خودروسازهای بزرگ دنیا نظیر تویوتا، هوندا، فورد، کیا و هیوندای در ویتنام کارخانه خود را تاسیس نموده‌اند. وین فست، تنها خودرو‌سازی ویتنام نیز با تمرکز بر بازارهای بین‌المللی سرمایه‌گذاری خود را افزایش داده است. برخی از برندهای خودروسازی دنیا نظیر اشکودا (چک) و چری (چین) نیز به دنیال احداث خط مونتاژ خودروهای خود در ویتنام در 1-2 سال آتی می‌باشند. این کشور رتبه اول رشد فروش خودرو در ده ماه ابتدای سال جاری با میزان رشد 52 درصد (مالزی با رقم رشد 50 درصد) در منطقه را از آن خود نموده است.

مصرف روزانه 1000 تن نودل فوری توسط ویتنامی‌ها

در سال گذشته، روزانه بیش از 1127 تن نودل فوری در ویتنام مصرف شده است که نسبت به سال 2016 افزایش 20 درصدی نشان می‌دهد.

بر اساس مطالعات یورو مانیتور، ویتنام در سال 2021 این کشور 411,500 تن نودل فوری مصرف کرده است که نسبت به سال 2020 رشد 9 درصدی داشته است. میزان فروش نودل فوری در ویتنام در سال 2021 بالغ بر 3.8 تریلیون دونگ (معادل 153 میلیون دلار) بوده که نسبت به سال 2020 رشد 11 درصدی و نسبت به سال 2016 رشد 18 درصدی را نشان می‌دهد. بر اساس اطلاعات موسسه جهانی نودل فوری، ویتنام با پشت سر گذاشتن کره جنوبی، دارای بالاترین مصرف سرانه نودل فوری در جهان می‌باشد. بطور متوسط سال گذشته هر ویتنامی 87 بسته نودل فوری مصرف نموده است.

کاهش صادرات گوشی‌های هوشمند در ماه نوامبر سال جاری

صادرات گوشی‌های هوشمند ویتنام به دنبال دو بار کاهش تولید توسط شرکت سامسونگ ویتنام، بزرگترین تولیدکننده گوشی تلفن هوشمند در این کشور، به لحاظ مقداری 10 درصد و به لحاظ ارزشی 7.4 درصد کاهش داشته است. بر اساس اداره اطلاعات آمار ویتنام (General Statistics Office) این کشور در ماه نوامبر تعداد20.6 میلیون دستگاه گوشی تلفن هوشمند تولید و مجموع صادرات گوشی و قطعات آن در این ماه، بالغ بر 5 میلیارد دلار بوده است. برای سومین بار متوالی، در ماه نوامبر صادرات گوشی کاهش یافته است. در 11 ماه سال جاری، تولید گوشی در ویتنام 7 درصد کاهش داشته است. بیشتر گوشی‌های تولیدی ویتنام به بازار کشورهای غربی صادر می‌گردد. شرکت سامسونگ ویتنام، 50 درصد گوشی‌های تولیدی در این کشور را تولید می‌نماید. صادرات این شرکت در نیمه نخست سال جاری بالغ بر 34 میلیارد دلار بوده است که 18 درصد کل صادرات ویتنام در این مدت می‌باشد. میزان صادرات ویتنام در 11 ماه نخست سال جاری رقم 342 میلیارد دلار بوده است.

افزایش فروش شرکت فورد ویتنام برای دومین ماه متوالی

شرکت خودروسازی فورم ویتنام (مونتاژ خودرو) اعلام نموده است برای دومین ماه متوالی در ماه نوامبر فروش تصاعدی داشته است. این شرکت در ماه نوامبر 4506 دستگاه خودرو فروخته است که نسبت به ماه قبل 12 درصد و نسبت به نوامبر سال قبل 42 درصد افزایش نشان می‌دهد. شرکت فورد ویتنام، چهار خودرو تولیدی شرکت فورد را در ویتنام مونتاژ می‌کند.

وزارت دارایی ویتنام به دنبال افزایش مالیات بر خانه و زمین

بر اساس ارزیابی وزارت دارایی ویتنام، هم اکنون مالیات بر خانه و زمین در ویتنام بسیار پایین‌تر از کشورهای دیگر می‌باشد. این وزارت پیشنهاد افزایش مالیات بر خانه و زمین به منظور نیاز به نرخ‌های مالیات بالاتر با هدف کاهش شکاف درآمد مالی دولت ارائه داده است. در ماه آوریل سال جاری، نخست وزیر ویتنام استراتژی اصلاح مالیاتها تا 2030 را تصویب نمود. هدف از این استراتژی، تغییر و حرکت سیستم مالیات ویتنام به سوی یک سیستم مالیاتی مطلوب بر اساس نرم های بین‌المللی و افزایش درآمد دولت در جهت حمایت از برنامه توسعه اقتصادی اجتماعی دولت طی سالهای 2021 تا 2030 عنوان شده است. بر اساس این برنامه، نخست وزیر ویتنام از وزارت دارایی این کشور خواسته بود یک سیاسیت و استراتژی مالیاتی که شفاف، ساده، با هدف‌گیری دقیق مودیان مالیاتی و سازگار با سایر قوانین مشابه مالیاتی باشد، طراحی و اجرا نمایند.

کاهش صادرات ویتنام در سایه رکود جهانی

بر اساس گزارش بانک HSBC تولیدات و صادرات ویتنام در ماهای اخیر به ویژه در ماه نوامبر سال جاری میلادی در نتیجه رکود در بازارهای جهانی، کاهش یافته است. بر اساس گزارش این بانک، صادرات ویتنام در ماه نوامبر نسبت به نوامبر سال قبل7.4 درصد کاهش یافته است. شاخص جهانی مدیریت خریدworld’s Purchasing Managers’ Index (PMI) از ماه می سال 2021 پیوسته کاهش داشته و از سپتامبر سال جاری به دلیل کاهش سفارشات، به عدد کمتر از 50 رسیده است. از ماه سپتامبر به این سو، کارخانجات در ویتنام تعداد 630 هزار نیروی کار را تعدیل کرده‌اند و برای بیش از 90 درصد کارگران، ساعت کاری و یا حقوق کاهش یافته است. سفارشات محصولات صادراتی سنتی ویتنام نظیر پوشاک، منسوجات و کفش از سپتامبر به این سو کاهش داشته است.

صف شبانه جهت دریافت حق سنوات کاری توسط کارگران اخراجی در ویتنام

اخیرا تعداد بسیاری از کارگران در شهر هوشی‌مین که کار خود را از دست داده اند، از شب قبل در مقابل اداره تامین اجتماعی این شهر جهت دریافت حق سنوات کاری خود صف کشیده‌اند. این افراد که عموما افراد بیکار شده می‌باشند، بر اساس قانون کار ویتنام می‌تواند در ازای هر سال سابقه کار، 1.5 الی 2 برابر حقوق خود را دریافت نمایند. این درحالی است که چنانچه آنها تا پایان بازنشستگی برای دریافت سنوات خود صبر نمایند، به ازای هر سال سابقه کاری، به آنها حقوق 2.64 ماه پرداخت خودهد شد. بر اساس قانون کار ویتنام، 14 درصد از حق بیمه تامین اجتماعی نیروی کار را کارفرما و 8 درصد را نیروی کار پرداخت می‌نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما