معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۴

اخبار اقتصادی عراق - کربلا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عراق - کربلای معلی در هفته دوم آذر ماه 1401 مندرج در سانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

موافقت دولت عراق با تاسیس شعبه دانشگاه علوم پزشکی تهران در کربلا

«محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق در نشست کابینه دولت این کشور با تاسیس شعبه بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی تهران در استان کربلا موافقت کرد. براساس بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، با تاسیس دانشگاه پزشکی تهران (شعبه بین‌المللی در عراق) در استان کربلا موافقت شد مشروط بر اینکه همه ملاحظات ثبت‌شده در آیین نامه وزارت آموزش عالی و پژوهش‌های علمی عراق کامل و مراحل قانونی ذکر شده در دایره قانونی، طی شود.

دانشکده پزشکی کربلا که مدیریت آموزشی آن برای ۵۰ سال به دانشگاه علوم پزشکی تهران محول شده است، در فاز اول دارای 3 دانشکده پزشکی، توانبخشی و پرستاری و مامایی خواهد بود که در مقاطع مختلف تحصیلی و تکمیلی به پذیرش و آموزش دانشجویان، پزشکان و متخصصان می‌پردازد.

تفاهم‌نامه ایجاد شعبه دانشگاه در کربلای معلی، تیرماه ۱۳۹۸ میان دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه سبطین از آستان مقدس حضرت امام حسین (ع) به امضا رسید و طی آن دانشگاه علوم پزشکی تهران برای ایجاد پنج دانشکده پزشکی، بهداشت، پرستاری، داروسازی و توانبخشی در شعبه کربلا اعلام آمادگی کرد.(عراق الیوم)

ایجاد مزرعه مکانیزه کشاورزی توسط عتبه عباسی در صحرای کربلا

موسسه اقتصادی حرم مطهر عباس(ع) از ایجاد 75 هکتار از اراضی بیابانی کربلای معلی به کاشت نخل و محصولات کشاورزی خبر داد. مدیر مزرعه سیدر در مصاحبه با اقتصاد نیوز گفت: مدیریت مزرعه نمونه سیدر با تمامی‌کادر فنی مهندسی خود اقدام به ایجاد مزرعه ای مکانیزه در دو مرحله می نماید. در فاز اول منطقه ای به مساحت 15 هکتار زیر کشت و درختکاری نخل خواهد رفت و در فاز دوم 60 هکتار در دستورکار برنامه ریزی و کاشت قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص اهداف این ایجاد این مزارع اظهار داشت: هدف کاهش مناطق بیابانی ، بکارگیری نیروی انسانی، افزایش فضای سبز و تامین بازارهای محلی با محصولات مزرعه نمونه مزرعه سیدر حرم عباسی است.(اخبار العراق)

کمیسیون سرمایه گذاری استان بابل: به دنبال تبدیل استان به پایتخت صنعتی عراق هستیم

محمد جاسم زکوم، کمیسیون سرمایه گذاری استان بابل به الصباح گفت: پروژه‌ها و طرحهای سرمایه گذاری بزرگ صنعتی در این استان درحال اجراء و یا دستورکار و برنامه‌ریزی می‌باشد که عملیاتی شدن آنها، بابل را به اولین شهر صنعتی عراق تبدیل خواهد کرد. وی افزود بابل تا پایان امسال شاهد تکمیل تعدادی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری صنعتی، خواهد بود، که ازجمله آنها می‌توان به کارخانه صنعت آلومینیوم و کارخانه تولید روغن الریان اشاره داشت که با اجرایی شدن آنها، حدود 3000 فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

وی همچنین برای طرحهای آتی گفت: کمیسیون برای طرح های مورد نیاز از جمله پروژه کارخانه تولید کاغذ و مقوا و سایر پروژه‌های صنعتی مجوز سرمایه گذاری اعطا می‌کند. (الاقتصاد نیوز)

سایت اقتصادی trade map: مبادلات تجاری بیش از 10 میلیارد دلاری عراق و ایران در سال 2021

حجم مبادلات تجاری بین عراق و ایران در سال 2021 به بیش از 10 میلیارد دلار رسید. خبرگزاری اینا به نقل از وب سایت trade map، اعلام کرد تجاری عراق و ایران در سال 2021 بالغ بر 10 میلیارد و 111 میلیون و 202 هزار دلار بوده است. ارزش صادرات ایران به عراق 8 میلیون و 914 میلیون و 605 هزار دلار و صادرات عراق به ایران یک میلیارد و 196 میلیون و 597 هزار دلار بوده است.

این آمار همچنین حاکی از آن است که بیشتر صادرات ایران به عراق در سوخت و برق و پس از آن آهن آلات، فولاد و مواد پلاستیکی و پتروشیمی متمرکز بوده است. بیشتر صادرات عراق به ایران نیز شامل غلات، پسماندها و ضایعات صنایع غذایی بوده است. (خبرگزاری اینا)

فائو: شاخص های گرسنگی در عراق طی سه سال گذشته کاهش یافته است

سازمان خواربار و کشاورزی فائو اعلام کرد که شاخص های گرسنگی در عراق طی سه سال گذشته کاهش یافته است. خبرگزاری شفق به نقل از این سازمان اعلام داشت: روند گرسنگی، ناامنی‌غذایی و سوءتغذیه در عراق طی سالهای 2019 تا 2021 کاهش یافته و از 17.4 درصد به 15.9 درصد رسیده است. البته علیرغم پیش‌بینی کاهش شاخص‌های گرسنگی در عراق، این شاخص‌ها همچنان در مقایسه با کشورهای همسایه بالا خواهد بود. شاخص گرسنگی در کشورهای همسایه همانند اردن با 16.9 درصد، ایران 4.1 درصد، ترکیه 2.5 درصد، عربستان سعودی 3.7 درصد و کویت 2.7 درصد می‌باشد. (شفق نیوز)

السودانی: خدمت رسانی به مردم، مبارزه با فقر و ارتقای حوزه سلامت و درمان در اولویت قرار داد

نخست وزیر محمد شیعه السودانی در بازدید از استان صلاح‌الدین تاکید کرد که مهمترین برنامه دولت عراق خدمت رسانی به مردم، مبارزه با فقر در همه اشکال آن و ارتقای حوزه سلامت و درمان خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: باید به پروژه‌های حوزه سلامت اهمیت داد، زیرا نمی‌توان پذیرفت که شهروندان برای درمان مجبور به سفر شوند، در حالی که پروژه‌های بیمارستانی در استان متوقف شده است. وی افزود: برنامه مبارزه با فقر را در همه اشکال آن در اولویت قرار داد و همچنین برای بهبود وضعیت گروه‌های آسیب‌پذیر که نیاز به مراقبت بیشتری از سوی دولت دارند، تلاش خواهد شد. (الاعلام العراقی)

بیش از 8 میلیارد دلار درآمد نفتی عراق در ماه نوامبر 2022

وزارت نفت عراق، درآمدهای این کشور در ماه نوامبر 2022 را بیش از 8 میلیارد دلار اعلام کرد که نشان می دهد میانگین قیمت هر بشکه بیش از (82417) دلار بوده است. بر اساس آمار اولیه منتشر شده از سوی شرکت بازاریابی نفت عراق (SOMO)، میزان کل صادرات نفت خام در ماه نوامبر 99 میلیون 867 هزار و 946 بشکه، با درآمدی بالغ بر 8.231 میلیارد دلار بوده است. مجموع نفت خام صادر شده در ماه نوامبر از میادین نفتی در مرکز و جنوب عراق بالغ بر 97 میلیون و 204 هزار و 696 بشکه بوده است. بر این اساس میانگین صادرات روزانه 3 میلیون و 329 هزار بشکه در روز بوده است.

شرکت بازاریابی نفت عراق اعلام کرد که درآمد عراق از صادرات نفت طی 11 ماه سال 2022 به حدود 107 میلیارد دلار رسید. (بغداد الیوم)

وزیر برق عراق از بهبود شرایط برق در سال آینده خبر داد

زیاد علی فاضل وزیر برق عراق با تایید ادامه پروژه اتصال برق با کشورهای همسایه، از تلاش برای رسیدن به تولید 24 هزار مگاوات در سال آینده خبر داد.

فاضل با اشاره به «دستورالعمل بازسازی و نگهداری تمامی ایستگاه‌های تولید» گفت: این طرح همچنین شامل حداکثر کردن واردات مجموعه و استفاده از سامانه‌های هوشمند است.

وی با بیان اینکه در دوره آینده شاهد بهبود تدریجی برق خواهیم بود، خاطرنشان کرد: این وزارتخانه در نظر دارد در سال آینده به تولید 24 هزار مگاوات برسد، یعنی نسبت به سال گذشته حدود 2500 مگاوات افزایش یابد. -3000 مگاوات.(خبرگزاری اینا)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما