معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۳

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته اول آذر ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پیش بینی "سپیده دم اقتصادی" روسیه پس از سال 2023

ولادیمیر یوتوشنکوف، بنیانگذار شرکت AFK Sistema، در یک نشست اقتصادی در دانشگاه مالی دولتی روسیه گفت: «روسیه با عقب ماندگی‌های فنی در این سال و سال آینده مقابله خواهد کرد.» یوتوشنکوف مشکل اصلی در شرایط کنونی را تکنولوژیکی دانست. به نظر وی، روسیه برای حل آن به سال آینده نیاز خواهد داشت و پس از آن، در سال 2024 می‌توان انتظار رشد اقتصادی را از روسیه داشت. وی تاکید کرد که در حال حاضر به دلیل تغییر ساختار روابط تجاری، "جامعه تجاری احساس خوبی ندارد"، اما این امر کمی زمان می‌برد. او افزود که می‌توان انتظار داشت که در اوایل سال 2024 بهبود اقتصادی حاصل شود، اما سال 2023 دشوار خواهد بود.

به گفته این کارآفرین، عقب ماندگی فناوری اکنون مشکل اصلی در اقتصاد روسیه است. مشکل مالی نیز وجود دارد، اما در حال حاضر در حال حل شدن است و این کشور برخلاف دوران شوروی و دوره دهه 1990 مشکلی از نظر مواد غذایی ندارد. یوتوشنکوف چالش اصلی را در شرایط فعلی "تسلط بر فناوری‌های سقوط کرده که روسیه به آنها توجه نکرد" عنوان کرد.

نویسنده: لیلیا پاشکوا

در سال 2022 کدام کالاهای چین با رشد خرید در روسیه همراه بوده است؟

در سال 2022، روسیه خرید بیل مکانیکی، کامیون و لاستیک خود از چین را به طرز چشمگیری افزایش داده است. با این حال، طبق آمار چین، محموله‌های گوشی‌های هوشمند و رایانه‌ها از چین همچنان از سطح سال گذشته عقب مانده است.

صادرات کالا از چین به روسیه در ده ماهه سال 2022 تقریباً 13 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته (به حدود 60 میلیارد دلار) افزایش یافته است. تجارت روسیه و چین در سال جاری از نظر حجم به رکورد جدیدی رسید اطلاعات دقیق از گمرک چین نشان می دهد، روسیه خرید کامیون‌های خود از چین را به طور قابل توجهی (3.5 برابر در مقایسه با ژانویه تا اکتبر 2021)، تایرهای لاستیکی جدید و لاستیک خودرو (در 2.1 بار برابر بیشتر)، بیل مکانیکی و لودر (دو برابر)، و همچنین پمپ ها و کمپرسورها، از جمله توربوشارژرهای مورد نیاز برای موتور خودرو (19٪)، شیرها، سوپاپ ها و سرسوپاپ ا را نیز (19٪) افزایش داده است.

بیشتر از همه، چین گوشی و دستگاه‌های تلفن (حدود 3.4 میلیارد دلار در ده ماه امسال) و رایانه (حدود 2.2 میلیارد دلار در مدت مشابه) به روسیه عرضه می‌کند. اما این عرضه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است(15.5 درصد). در ژانویه تا اکتبر 2022، چین 17.6 میلیون گوشی هوشمند به ارزش 2.3 میلیارد دلار و همچنین رایانه‌های قابل حمل (عمدتا لپ تاپ) به قیمت 1.17 میلیارد دلار، واحدهای سیستم و سرورها (از جمله صنعتی) به قیمت 0.5 میلیارد دلار به روسیه ارسال کرد.

صادرات خودروهای سواری نیز از چین در مقایسه با ده ماهه سال 2021 8 درصد و به تبع آن قطعات خودرو 2 درصد کاهش یافته است.

در سال گذشته، طبق نتایج ژانویه تا اکتبر، 10 کالای برتر صادراتی شامل پوشاک ساخته شده از خز طبیعی (تحویل آنها به روسیه حدود نصف کاهش یافت و به 534 میلیون دلار رسید)، عرضه بخاری‌های برقی (رادیاتور، اتو، اجاق های مایکروویو، اجاق های برقی) و همچنین لامپ و تجهیزات آن (با کاهش منفی 11 درصد به 658 میلیون دلار) رسید.

نویسنده: ایوان تکاچف

افزایش بی سابقه صادرات طلا از روسیه به چین

شرکت های روسی رکورد افزایش عرضه طلا به چین را ثبت کردند. صادرات طلا از روسیه به چین در ماه اکتبر دو برابر شده و به 2.16 تن یا به 124.6 میلیون دلار رسیده است. محموله‌های ماه اکتبر بیشترین حجم را از سال 2016 به خود اختصاص داده است که به طور خاص، به فلز خام یا نیمه تمام اشاره دارد. عرضه‌ها به بازار چین در سال جاری افزایش یافته است، زیرا تاکنون محدودیت‌های مربوط به کرونا وجود داشته و مرزها بسته بودند. سرگئی کاشوبا، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان طلای روسیه، گفت: روسیه همچنان یک تامین کننده ناچیز طلا برای بازار چین است، زیرا سوئیس و کانادا کماکان جایگاه برتر را به خود اختصاص می دهند. این کشورها به ترتیب 26.5 میلیارد دلار و 9.7 میلیارد دلار طلا به چین صادر کردند.

روس اتم از ابتدای سال 2022 تاکنون 12 قرارداد جدید اورانیوم امضا کرده است

کریل کوماروف، معاون اول شرکت روس اتم (Rosatom ) به خبرنگاران گفت که این شرکت دولتی در سال جاری 12 قرارداد جدید برای تامین محصولات اورانیوم امضا کرده است. او گفت: «از ابتدای سال 2022، دوازده قرارداد جدید برای تحویل انواع محصولات اورانیومی‌با مشتریانی از هفت کشور جهان امضا کرده ایم.» پیش از این، Trading Economics در ماه نوامبر به فعالیت کم در بازار اورانیوم در پاییز 2022 اشاره کرد، زیرا شرکت‌های بزرگ انرژی در اوایل سال 2022 قراردادهای بلندمدت منعقد کردند تا از نوسانات ناشی از تحریم‌های احتمالی علیه اورانیوم روسیه جلوگیری کنند.

چین واردات آلومینیوم از روسیه را در 10 ماه 20 درصد افزایش داده است

چین در ماه اکتبر 46.93 هزار تن آلومینیوم اولیه وارد کرده است که بیش از 8 برابر بیشتر از یک سال گذشته (5.58 هزار تن) می‌باشد. واردات آلومینیوم طی 10 ماه با 20.5 درصد افزایش نسبت به سال 2021 به 323.1 هزار تن رسیده است. واردات آلیاژهای آلومینیوم نیز از فدراسیون روسیه برای 10 ماه با 2.3 برابر افزایش به 51.17 هزار تن رسید.

صادرات نیکل از روسیه به چین در اکتبر 2022 (5.36 هزار تن) 39 درصد کمتر از یک سال قبل (8.82 هزار تن) بوده است. برای 10 ماه، چین 6 درصد کمتر از سال قبل نیکل وارد کرده است (30.93 هزار تن در مقابل 32.92 هزار تن). واردات مس از فدراسیون روسیه در ماه اکتبر 75 درصد کاهش یافته و به 10.9 هزار تن رسید.

در اکتبر 2022، واردات پالادیوم از فدراسیون روسیه 55 درصد کاهش یافت و به 215 کیلوگرم رسید، در حالی که در طول سال 44 درصد افزایش یافت و به 6.35 تن رسید. واردات پلاتین در سال جاری با 21 درصد کاهش به 8.7 تن رسید.

چرا روسیه بدهی ملی خود را افزایش می دهد؟

وزارت دارایی روسیه قصد دارد تا سال 2025، برای پوشش کسری بودجه، بدهی عمومی را به 29.9 تریلیون روبل یا 17.5 درصد تولید ناخالص داخلی افزایش دهد.

در سه سال آینده، مقامات مالی قصد دارند بدهی داخلی را به 25 تریلیون روبل و بدهی خارجی را به 4.9 تریلیون روبل افزایش دهند. در سال 2021، 20.9 تریلیون (16 درصد تولید ناخالص داخلی) بود و 16.5 تریلیون از محل استقراض داخلی بود.

به گفته آناستازیا خروستالوا، نایب رئیس شرکت سرمایه گذاری "Fontvielle"، وزارت دارایی ممکن است از مردم نیز وام بگیرد زیرا بیش از 33 تریلیون روبل در سپرده‌های سپرده گذاران فردی نگهداری می‌شود. از آنجایی که تعداد سرمایه گذاران خصوصی در بورس مسکو به طور قابل توجهی افزایش یافته است، با توجه به حق بیمه مطلوب نسبت به پیشنهادات بانکی، جریان سرمایه از سپرده‌ها به اوراق قرضه بسیار محتمل است. در سال 2023، کسری بودجه 2.9 تریلیون روبل یا 2 درصد تولید ناخالص داخلی برنامه ریزی شده است. در سال 2024 ؛ 1.4 درصد یا 2.2 تریلیون و در سال 2025 ؛ 1.3 تریلیون (0.7 درصد).

روسیه از نظر تورم سالانه در رتبه 45 جهان قرار دارد

براساس محاسبات ریانووستی، در ماه سپتامبر، تورم سالانه در زیمبابوه، لبنان، ونزوئلا و سودان بالاترین میزان بود، در حالی که روسیه در این فهرست رتبه 45 را به خود اختصاص داده است. این مطالعه توسط ریانووستی بر اساس داده‌های خدمات ملی آماری 193 کشور انجام شده است. آنها نماینده هفت منطقه جهان(آسیا، آفریقا، آفریقای جنوب صحرا، خاورمیانه و شمال آفریقا، اروپا، اقیانوسیه، آمریکای جنوبی و شمالی) بودند.

شرکت "روس اتم" ساخت دومین واحد نیروگاه هسته ای الدبعه در مصر را آغاز کرد

به گزارش اتم استروی اکسپورت (Atomstroyexport)، شرکت دولتی روس اتم (Rosatom) ساخت دومین واحد نیروگاه اتمی الدبعه در مصر را آغاز کرده است که، مراسم بتن ریزی اولیه آن برگزار شد. در این گزارش آمده است که ساخت و ساز در واحد برق وارد مرحله اصلی شده است.

در اوایل نوامبر، سازمان تنظیم مقررات هسته ای و رادیولوژی مصر (ENRRA) مجوز ساخت دومین واحد نیروگاه هسته ای الدبعه را صادر کرد. ساخت اولین واحد نیروگاهی در ماه جولای آغاز شد.

در نوامبر 2015، روسیه و مصر یک توافقنامه بین دولتی برای ساخت نیروگاه هسته ای امضا کردند. قرارداد EPC (برای مهندسی، تدارکات و ساخت و ساز) برای نیروگاه الدبعه در 31 دسامبر 2016 منعقد شد. در دسامبر 2017، در قاهره، الکسی لیخاچف، رئیس روس اتم، و محمد شاکر، وزیر برق و انرژی‌های تجدیدپذیر مصر، قوانینی را در مورد اجرایی شدن قراردادهای تجاری برای ساخت 4 واحد نیروگاه هسته ای الدبعه را امضا کردند. ساخت هر چهار واحد نیروگاه قرار است تا سال 2029-2028 تکمیل شود.

روسیه و چین در حال آماده سازی یک توافقنامه بین دولتی برای تامین گاز از خاور دور هستند

الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه در جلسه کمیسیون انرژی بین دولتی گفت: «روسیه و چین در حال آماده شدن برای امضای توافقنامه بین دولتی در مورد پروژه تامین گاز چین از خاور دور روسیه هستند.» بر اساس گزارشی، در 4 فوریه 2022، گازپروم و CNPC یک قرارداد بلند مدت برای خرید و فروش گاز طبیعی از طریق مسیر خاور دور امضا کردند. وی ادامه داد: «قراردادی بین گازپروم و شرکت ملی نفت و گاز چین برای تامین 10 میلیارد متر مکعب گاز دیگر از مسیر خاور دور امضا شده است. در آینده نزدیک باید یک توافقنامه بین دولتی امضا کنیم.»

معاون نخست وزیر روسیه همچنین یادآور شد: «مذاکرات در مورد اجرای پروژه بزرگ دیگر یعنی تامین از طریق خط لوله قدرت سیبری 2 ( Power of Siberia 2 ) ادامه دارد. این گاز از طریق مغولستان به جمهوری خلق چین خواهد رفت. این بزرگترین پروژه جدید با ظرفیت 50 میلیارد متر مکعب گاز است.» به گفته نواک، مبادلات تجاری با چین در بخش انرژی، از نظر پولی حدود 64 درصد، از نظر فیزیکی حدود 10 درصد، در تامین نفت، گاز، زغال سنگ و صنعت برق به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

تخمین میزان کاهش تولید ناخالص داخلی روسیه در سال جاری و در سال آینده

آندری بلوسوف معاون اول نخست وزیر روسیه در یک نشست خبری در حاشیه اجلاس اپک در تایلند گفت که، کاهش تولید ناخالص داخلی روسیه در سال 2022 بین 2.8 تا 3.0 درصد خواهد بود و در سال 2023 از 1 درصد تجاوز نخواهد کرد. او گفت: «امسال، ما به طور پیوسته (از نظر پویایی تولید ناخالص داخلی) در حدود منفی 3٪، منهای 2.9٪، منهای 2.8٪، تقریباً خارج می‌شویم. سال آینده، ما معتقدیم که می‌توانیم با کاهش 1 درصدی روبرو شویم. » بلوسف افزود که بر اساس برآوردهای دولت، اقتصاد روسیه از نظر تقاضای مصرف کننده از انتهای رکود عبور کرده است.

دو شاخص در واقع نشان می‌دهند که کسب‌وکارها نیز نسبت به توسعه وضعیت کاملاً خوش‌بین هستند؛ اولاً PMI است که به عنوان استاندارد بیش از 50٪ است و دوم اینکه نرخ بیکاری بسیار پایین است.

گازپروم در نظر دارد طبق قراردادی جدید تا سقف یک میلیارد متر مکعب، گاز باکو را تامین کند

شرکت روسی گازپروم طبق قرارداد جدید با سوکار؛ شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان (SOCAR)، تا سقف یک میلیارد متر مکعب گاز به آذربایجان عرضه خواهد کرد. این خبر  18 نوامبر در پیامی از سوی این شرکت روسی در تلگرام اعلام شد.

این سند بین گازپروم اکسپورت LLC و شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان (SOCAR) امضا شده است و تحویل از تا مارس 2023 انجام خواهد پذیرفت و حجم تحویل گاز تا یک میلیارد متر مکعب می‌باشد.

پرداخت های بین فدراسیون روسیه و چین در قبال منابع انرژی با ارزهای ملی صورت خواهد گرفت

معاون نخست وزیر روسیه، الکساندر نواک گفت که، روسیه و چین در حال تغییر پرداخت برای تامین انرژی به ارزهای ملی هستند. او در مصاحبه با شبکه تلویزیونی روسیه-24 اظهار داشت: « ما برای تامین منابع انرژی، تسویه حساب های متقابل، از جمله برای تامین تجهیزات از چین، به تسویه ارزهای ملی؛ هم به روبل و هم به یوان، روی می آوریم. به عنوان مثال، امروز عرضه گاز بین گازپروم و چین بر اساس نرخ روبل و یوان انجام می‌شود.»

ولادیمیر ساگالایف، تحلیلگر مالی در گروه شرکت‌های CMS، به ایزوستیا گفت: «گذار به ارزهای ملی بین کشورها در نیمه اول سال 2022 در پس‌زمینه تحریم‌ها و مسیر کلی به سمت دلارزدایی از اقتصاد تشدید شد. تغییر پرداخت به روبل یا یوان در تجارت انرژی با مسکو به ما این امکان را می دهد که هزینه‌های مربوط به مبادله ارز را کاهش دهیم و همچنین از خطرات تحریم ارزی جلوگیری کنیم. علاوه بر این، به دلیل تحریم ها، تسویه حساب ها به دلار در روسیه دشوار است.»

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما