معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۱

اخبار اقتصادی اکوادور

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و تجاری اکوادور در هفته دوم آذر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

آغاز مذاکرات مقدماتی اکوادور و کانادا برای برای توافق تجارت آزاد

خولیو خوزه پرادو و ماری ان‌جی وزرای تجارت خارجی اکوادور و کانادا، پیش از نشست سران اتحادیه تجاری پاسیفیک در مکزیک، ملاقاتی دوجانبه داشتند و پس از این ملاقات، از آغاز مذاکرات مقدماتی در جهت امضای توافق تجارت آزاد بین دو کشور خبر دادند. حجم مبادلات تجاری اکوادور و کانادا در سال ۲۰۲۱، برابر با ۷۵۹ میلیون دلار و با تراز منفی برای اکوادور بوده است. البته طی ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۲، میزان صادرات اکوادور به کانادا با ۶۰ درصد افزایش به ۲۰۱ میلیون دلار رسیده و تراز تجاری اکوادور با این کشور از منفی ۱۹۵ میلیون دلار در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۱ به منفی ۷۲ میلیون دلار در بازه مشابه زمانی در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است. عمده واردات اکوادور از کانادا شامل دانه‌های غلات، کود و ماشین‌آلات بوده و صادرات اکوادور را مواد معدنی فلزی (مانند طلا)، گل، دانه کاکائو، میگو و کلم بروکلی تشکیل می‌دهند.

منبع: روزنامه ال اونیورسو، ۲۸ نوامبر ۲۰۲۲

هشتمین دور مذاکرات اکوادور و کره جنوبی برای توافق تجارت آزاد

هشتمین دور مذاکرات راهبردی همکاری اقتصادی میان اکوادور و کره جنوبی از ۲۱ الی ۲۵ نوامبر در کیتو برگزار شد که تیم‌های مذاکره‌کننده دو کشور، از توافق در خصوص ۷ فصل از سند تجاری و دستیابی به پیشرفت‌های قابل ‌ملاحظه در مذاکرات خبر دادند. بنا به اعلام روسای تیم‌های مذاکره‌کنندۀ اکوادور و کانادا، ادامۀ مذاکرات برای ماه ژانویه و مارس آینده برنامه‌ریزی شده و پیش‌بینی می‌شود سند توافق تجاری تا نیمه نخست سال ۲۰۲۳ آمادۀ امضای دو طرف گردد.

لازم به ذکر است کره جنوبی در جایگاه هیجدهم مقاصد تجاری اکوادور قرار داشته و نخستین کشور آسیایی به شمار می‌رود که مذاکرات برای توافق تجاری با اکوادور را آغاز نموده است. این مذاکرات بعد از ۶ سال توقف در سال ۲۰۲۲ و در دولت جدید اکوادور که با شعار گشایش تجاری روی کار آمده، از سر گرفته شده است. عمده صادرات اکوادور به کره جنوبی شامل میگو، ضایعات فلزی، موز، آرد ماهی و کاکائو بوده و اقلامی نظیر چوب بالس، شکلات، قهوه، محصولات شیلات و کلم بروکلی نیز دارای پتانسیل صادراتی به این مقصد آسیایی می‌باشند.

منبع: روزنامه ال کومرسیو اکوادور، ۲۸ نوامبر ۲۰۲۲

تصویب طرح لغو قانون اصلاحات مالیاتی دولت توسط مجلس اکوادور

روز سه‌شنبه ۲۹ نوامبر، مجلس ملی اکوادور با ۱۰۰ رای موافق، طرح پیشنهادی در خصوص لغو قانون اصلاحات مالیاتی موسوم به «قانون توسعه اقتصادی و پایداری مالی» دولت گیرمو لاسو را تصویب نمود. طبق قانون، رئیس جمهور ۳۰ روز مهلت دارد در خصوص این مصوبه مجلس اعمال نظر کند. طبق اعلام وزیر اقتصاد و دارایی اکوادور، رئیس جمهور مطمئنا این طرح را به طور کامل وتو خواهد کرد که در این صورت مجلس برای تاکید بر مصوبه‌ خود و لغو این قانون، باید یک سال دیگر صبر کند. طبق این قانون، مالیات بر درآمد برای افراد دارای درآمد بالای ۲۰۰۰ دلار، به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد.

منبع: روزنامه لا اورا ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲

رئیس جمهور اکوادور حداقل حقوق پایه را از ۴۲۵ دلار به ۴۵۰ دلار افزایش داد

گیرمو لاسو رئیس جمهور اکوادور روز ۳۰ نوامبر، با صدور حکم اجرایی، حداقل حقوق پایه برای سال ۲۰۲۳ را از ۴۲۵ دلار به ۴۵۰ دلار افزایش داد. بدین ترتیب برای دومین سال متوالی است که گیرمو لاسو، بر اساس وعده انتخاباتی خود مبنی بر افزایش حداقل حقوق پایه از ۴۰۰ دلار به ۵۰۰ دلار طی ۴ سال دولتش، حداقل حقوق پایه را با صدور حکم ریاست‌جمهوری به میزان ۲۵ دلار افزایش می‌دهد. 

این در حالی است که طبق روال قانونی، حداقل‌حقوق پایه ابتدا از طریق مذاکره و توافق میان نمایندگان کارفرمایان و تشکلات کارگری با حضور وزارت کار تعیین می‌گردد و در صورت عدم توافق طرفین، وزارت کار و یا رئیس جمهور این اختیار را دارند که بر اساس نرخ تورم و یا سیاست‌های اقتصادی، حداقل حقوق پایه را راسا تعیین نمایند.  

نمایندگان کارفرمایان، از حداقل‌حقوق پایه اعلام شده انتقاد نموده‌ و خواستار تحقق وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور مبنی بر منعطف‌سازی قوانین کار شده‌اند. از سوی دیگر فدراسیون ملی کارگران نیز، این میزان افزایش را کافی ندانسته‌اند.

منبع: روزنامه ال کومرسیو اکوادور ۱ دسامبر ۲۰۲۲

اکوادور به منظور مقابله با شیوع آنفلولانزای پرندگان، 180 هزار قطعه مرغ را معدوم می‌کند

در پی کشف آنفولانزای پرندگان در اکوادور، وزارت کشاورزی اکوادور روز ۲۹ نوامبر ضمن اعلام وضعیت اضطراری بهداشت حیوانی در کشور، از فعال‌سازی واحدهای سیار کنترل اپیدمی و تمهیدات بهداشتی از جمله معدوم سازی 180 هزار قطعه مرغ به منظور جلوگیری از شیوع این بیماری دامی خبر داد. در اکوادور ۲۶۳ میلیون قطعه مرغ گوشتی و ۱۶ میلیون مرغ تخم‌گذار وجود دارد. وزارت کشاورزی اعلام کرده که آنفولانزای مرغی خطری برای مصرف‌کنندگان گوشت مرغ و تخم‌مرغ ندارد.

منبع: روزنامه ال کومرسیو اکوادور ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲

حکم رئیس جمهوری اکوادور به حذف سوبسید گازوئیل مصرفی صنایع تولیدی میگو

گیرمو لاسو رئیس جمهور اکوادور روز ۱ دسامبر با صدور حکم اجرایی، یارانۀ گازوئیل مصرفی صنایع تولید میگو را برای شرکت‌های دارای بیش از ۳۰ هکتار سطح زیر کشت حذف کرد. این تصمیم رئیس جمهوری با انتقاد تولیدکنندگان میگو همراه بوده که تاثیر آن بر هزینه‌های تولیدی را ۱۶ سنت به ازای هر پوند (453.59گرم) میگوی تولیدی برآورد کرده‌اند. صنعت تولید و صادرات میگوی اکوادور طی سال‌های گذشته رشد فزاینده‌ای داشته و با کنار زدن موز، جایگاه نخست صادرات غیرنفتی و غیرمعدنی را از آن خود کرده است؛ به گونه‌ای که طی ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۲،‌ میزان صادرات این محصول اکوادوری رقم ۵.۶ میلیارد دلار را ثبت کرده که از این میزان، ۳ میلیارد دلار به مقصد چین صادر شده است.

منبع:روزنامه ال کومرسیو، ۲ دسامبر ۲۰۲۲

اختلاف شرکت نفت اکوادور با شرکت اسپانیایی پتروتالیا

با توجه به خاتمه قرارداد واگذاری بلوک‌های نفتی ۱۶ و ۶۷ اکوادور به کنسرسیوم نفتی به رهبری شرکت رپسول اسپانیا، وزارت انرژی اکوادور به درخواست گروه مقابله با فساد -متشکل از گروهی از نمایندگان مجلس اکوادور- خواستار استرداد این بلوک‌های نفتی به دولت اکوادور شده است. بر این اساس شرکت پترولیا اکوادور، با منشاء اسپانیایی به عنوان شرکت اپراتور فعلی بهره‌برداری از این بلوک‌های نفتی، ضمن درخواست تمدید قرارداد، شکایتی را به وزارت انرژی اکوادور مبنی بر فعال‌سازی بند حل اختلاف ارایه نموده است. وزارت نفت اکوادور نیز از شرکت مذکور خواسته اسناد مربوط به وضعیت قانونی شرکت در کنسرسیوم طرف قرارداد شرکت نفت اکوادور و همچنین گواهی‌های برخورداری از توانمندی مالی و فنی خود را پیش از هرگونه اعلام نظر در خصوص بند حل اختلاف ارایه نماید. طبق اعلام گروه مقابله با فسادِ مجلس اکوادور، با احتساب ذخایر اثبات شدۀ ۹.۴ میلیون بشکه‌ای و تجهیزات و تسهیلات نفتی موجود، ارزش این بلوک‌های نفتی برای اکوادور حدود ۲ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

منبع:روزنامه ال کومرسیو، ۱ دسامبر ۲۰۲۲

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما