معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۱

اخبار اقتصادی ترکمنستان-عشق آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته چهارم آبان ماه 1401 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

بورس ترکمنستان در هفته گذشته

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان، در هفته گذشته ارزش مجموع مزایده‌های بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان ، بالغ بر 46 میلیون و 586 هزار دلار گردید. در همین راستا، تجاری از کشور افغانستان گازوئیل تولید پالایشگاه نفت ترکمن باشی و تجاری از کشور ترکیه بنزین تولید پالایشگاه سیدی و نمایندگان محافل تجاری از سنگاپور نیز کابامید تولید کنسرن دولتی «ترکمن شیمی» را خریداری کردند. ضمنا مشتریانی از کشور قرقیزستان هم انواع منسوجات را معامله کردند.  

علاوه بر این، خریدارانی از کشور امارات متحده عربی برای خرید پشم به مبلغ 950 هزار منات قرارداد بستند. همچنین کارآفرینان داخلی کک نفتی و قیر تولید پالایشگاه نفت ترکمن باشی، پلی اتیلن (تولید ترکمن شیمی) و فرش دستباف را برای بازار داخلی به ارزش بیش از 14 میلیون منات خریداری کردند. هفته گذشته 35 معامله در بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان به ثبت رسید.

 

صادرات 75 هزار تن گوجه فرنگی گلخانه ای توسط ترکمنستان

رسانه‌های رسمی ترکمنستان خبر دادند که از ابتدای سال جاری تاکنون 75 هزار تن گوجه فرنگی گلخانه ای از ترکمنستان به روسیه و سایر کشورهای جهان صادر شده است. این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل تقریباً دو برابر است. همچنین از ماه سپتامبر تا دسامبر، کارآفرینان ترکمن قصد دارند 20 تا 25 هزار تن دیگر گوجه فرنگی صادر کنند.

بنا بر آمار بخش کشاورزی اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان، میزان برداشت گوجه فرنگی در کشور چندین برابر بیشتر از نیاز بازار داخلی بوده است. بر اساس این گزارش، محصولات صادرکنندگان ترکمن با موفقیت در روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و افغانستان به فروش می رسد.

شایان ذکر است، ده‌ها تولید کننده خصوصی ترکمن در بیش از 670 هکتار گلخانه به پرورش سبزیجات مشغول هستند. علاوه بر گوجه فرنگی، کشاورزان محصول خوبی از غلات برداشت کرده اند که حدود 6 هزار تن آن صادر شده است. امسال نیز این شرکت ها 100 تن کنجد، پسته، ذرت خوشه ای، لوبیا و شبدر صادر کردند.

براساس اخبار منتشره در رسانه‌های رسمی، کشاورزان ترکمن در سال جاری محصولاتی به ارزش حدود 100 میلیون دلار صادر خواهند کرد.

تخصیص حدود 85 میلیارد منات وام توسط بانک های ترکمنستان

مجموع وجوه اعتباری تخصیص یافته توسط موسسات اعتباری ترکمنستان به شرکت ها، سازمان‌ها و مردم تا اگوست 2022 بالغ بر 84 میلیارد و 916 میلیون منات بوده که نسبت به سال گذشته 14.4 درصد افزایش داشته است. لازم به ذکر است، تا جولای 2021، مجموعاً 74 میلیارد و 212 میلیون منات وام اعطا شده بود.

بر اساس آمار بانک مرکزی ترکمنستان، تا اول اگوست سال جاری، 55 میلیارد و 763 میلیون منات به موسسات و بنگاه‌های دولتی وام تخصیص داده شده است که 4.9 درصد بیشتر از رقم مشابه در سال 2021 است. در سال 2021، میزان این وام ها بالغ بر 53 میلیارد و 143 میلیون منات بوده است.

طبق همین آمار، میزان وام‌های پرداختی به بخش خصوصی کشور بالغ بر 11 میلیارد و 626 میلیون منات بوده که نسبت به سال 2021، 66،8 درصد (6 میلیارد و 969 میلیون منات) بیشتر است.

علاوه بر این، در دوره مذکور، به شهروندان و کارآفرینانی که بدون ایجاد شخص حقوقی به فعالیت های کارآفرینی می‌پردازند، مجموعاً 17 میلیارد و 527 میلیون منات وام داده شده که 24.3 درصد در مقایسه با سال گذشته (14 میلیارد و 100 میلیون منات) افزایش داشته است.

شایان ذکر است، در بازه زمانی ژانویه تا جولای 2022، حجم کل گردش غیرنقدی کارت‌های بانکی در ترکمنستان بالغ بر 7 میلیارد و 575 میلیون و 240 هزار و 986 منات بوده است.

دریافت دو لوکوموتیو جدید ساخت چین توسط ترکمنستان

به گزارش وبسایت ORIENT، دو لوکوموتیو از پانزده لوکوموتیو دیزلی خریداری شده توسط شرکت راه آهن ترکمنستان (Turkmendemiryollary) از شرکت چینی CRRC Ziyang CO. LTD، به ناوگان لوکوموتیو باری ترکمنستان افزوده شد. قرار است تا پایان ژانویه 2023، تمام 15 لوکوموتیو دیزلی تحویل ترکمنستان شود. همچنین راه آهن ترکمنستان منتظر ورود پنج لوکوموتیو دیزلی تولید شده در کارخانه ماشین سازی بریانسک می‌باشد.

لازم به ذکر است، سرعت لوکوموتیوهای دیزلی خریداری شده از چین به 100 کیلومتر در ساعت می رسد و قدرت آن 1600 کیلووات بیشتر از نمونه مشابه مورد استفاده در ترکمنستان است. این امر باعث افزایش حجم کالای قابل حمل هم در داخل کشور و هم به صورت ترانزیت به کشورهای همسایه می‌شود.

خرید 10.6 میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان توسط گازپروم در سال 2021

شرکت گازپروم روسیه بالغ بر 10.6 میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان در سال 2021 خریداری کرده است. این خبر را خبرگزاری اینترفاکس به نقل از یوری اوشاکوف، دستیار رئیس جمهور روسیه منتشر کرده است.

در ژوئیه 2019، گازپروم قراردادی 5 ساله برای خرید گاز از شرکت دولتی «کنسرن ترکمن گاز» (تا 30 ژوئن 2024) امضا کرد. در این قرارداد خرید گاز ترکمنستان تا 5.5 میلیارد متر مکعب در سال توسط گازپروم پیش بینی شده است.

موضوع خرید گاز ترکمنستان تحت قرارداد فعلی و گسترش همکاری در این زمینه به صورت بلندمدت در پایان ماه اگوست در دیدار سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان و آلکسی میلر، مدیرعامل گازپروم مورد بحث و بررسی قرار گرفت. شایان ذکر است، دفتر نمایندگی شرکت گازپروم روسیه در ترکمنستان از سال 2003 فعالیت خود را آغاز نموده است .

ترکمنستان یکی از بزرگترین دارندگان منابع گازی در منطقه خزر است و از نظر ذخایر قطعی گاز در رتبه چهارم جهان قرار دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما