معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۸

اخبار اقتصادی چین - هنگ کنگ

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی منطقه ویژه اداری هنگ کنگ چین در هفته اول آذر ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

هشدار  نسبت به تاثیرات مخرب گسترش فقر

روزنامه ساوث چانیا مورنینگ پست در گزارشی نوشت، در حالی که هزینه‌های زندگی در هنگ کنگ همچون سایر کشورهای جهان رو به افزایش است، بسیاری از سازمان‌های مردم نهاد و نمایندگان پارلمان نسبت به تاثیرات مخرب گسترش فقر هشدار می دهند. این روزنامه نوشت، برخی شهروندان به دلیل افزایش تورم و بالا قیمت ها حتی ناگزیر شده اند تنها یک وعده در روز غذا بخورند. این در شرایطی است که شرکت های اتوبوسرانی هنگ کنگ درخواست افزایش 10 تا 20 درصدی کرایه‌ها را مطرح کرده اند و 2 شرکت بزرگ تامین کننده برق مشترکان شهری نیز اعلام کرده اند که در سال 2023 هزینه مصرف برق تا بیش از 45 درصد بالا خواهد رفت. سازمان‌های مردم نهاد از دولت خواسته اند نقش پررنگ تری را برای مقابله با افزایش هزینه‌ها ایفا کند و از قدرت خود برای جلوگیری از بالا رفتن قیمت ها استفاده نماید. این در حالی است که وضعیت بازار کار هنگ کنگ نیز با روزهای خوب خود فاصله دارد و تاثیرات ناشی از بحران کرونا هنوز به طور کامل برطرف نشده است. بر اساس نظرسنجی ای که این ماه صورت گرفت، حدود دو پنجم پاسخ دهندگان گفته اند به دلیل بحران کرونا شاهد کاهش درآمد خود بوده اند و حدود یک پنجم نیز افت حداقل 10 درصدی دستمزد را تجربه کرده اند. همچنین یک سوم شرکت کنندگان در این نظرسنجی گفته اند که ناگزیر به قرض گرفتن از دوستان و آشنایان  شده و هزینه‌های یومیه خود را کاهش داده اند.

نزول رتبه هنگ کنگ در میان دارندگان بالاترین رقم اجاره مغازه‌های خرده فروشی

رسانه‌ها این هفته نوشتند، به دنبال بحران کرونا و محدودیت های مسافرتی اعمال شده در هنگ کنگ، این شهر جایگاه نخست خود در بین دارندگان بالاترین رقم اجاره مغازه‌های خرده فروشی را از دست داده است. بر این اساس خیابان پنجم منهتن نیویورک در حال حاضر گران قیمت ترین منطقه جهان از نظر نرخ اجاره مغازه‌هاست و منطقه تی اس تی هنگ کنگ در جایگاه دوم قرار گرفته است. شهر میلان ایتالیا نیز در مقام سوم جای گرفته است.

ساخت محل برگزاری بازی فینال جام جهانی 2022توسط یک شرکت چینی

روزنامه چاینا دیلی در شماره روز 22 نوامبر خود در مطلبی به معرفی ورزشگاه لوسیل قطر، محل برگزاری بازی فینال جام جهانی 2022 پرداخت که توسط یک شرکت چینی ساخته شده است. این ورزشگاه 80 هزار نفری که بزرگترین ورزشگاه قطر است توسط شرکت چاینا ریل وی کانستراکشن در مدت 40 ماه احداث شده است. 7 هزار کارگر چینی و خارجی در ساخت این ورزشگاه مشارکت داشته اند.

افزایش شمار مبتلایان روزانه به کرونا در هنگ کنگ

در حالی که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در سرزمین اصلی چین در هفته جاری به رقم های بی سابقه ای رسیده و شهرهای مختلف در این کشور اقدام به قرنطینه شهروندان کرده اند، شمار مبتلایان روزانه در هنگ کنگ نیز به بالاترین رقم در طی بیش از 2 ماه گذشته رسیده است. تعداد افراد کرونا مثبت ثبت شده در هنگ کنگ طی روز پنجشنبه 24 نوامبر به 9219  نفر رسید که بیشترین تعداد مبتلا از اوایل ماه سپتامبر تاکنون بوده است. همچنین در این روز 13 نفر در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما