معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۰

اخبار اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری و لباب)

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری به مرکزیت مرو و لباب) در هفته چهارم آبان ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تولیدات کارخانه پنبه ریسی ترکمن آباد رو به رشد است.

خبرگزاری جیحون نیوز: کارخانه پنبه ریسی ترکمن آباد در ده ماه سال جاری میلادی به ارزش 42 میلیون و 661 هزار منات محصول تولید کرده است. در عین حال این طرح 134.6 درصد محقق شد.

در نتیجه نرخ رشد تولید به 115.8 درصد رسیده است. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون محصولاتی به ارزش 41 میلیون و 100 هزار منات از این مکان ارسال شده است. از این تعداد نخ پنبه به مبلغ 18 میلیون و 265 هزار منات به فدراسیون روسیه، ترکیه و قرقیزستان ارسال شد.

 

شرکت خصوصی "آسمان" در استان لباب مبلمان تولید می‌کند.

خبرگزاری جیحون نیوز: در شرکت خصوصی "آسمان" در شهرستان ترکمن آباد حدود 100 نوع مبلمان و تشک مبلی، بالش و سایر محصولات تولید شده.

 تجهیزات کاملا خود کار، ساخت شرکت های مالزیایی و کره جنوبی در کارگاه تولید مبلمان که متقاضیان زیادی برای مبلمان اتاق و آشپزخانه، درها، مبلمان روکش دار تحت علامت تجاری اسمان دارند نصب شده است.

 

صدور اولین محموله کفش زمستانی به روسیه توسط شرکت ترکمنی "روشن" در استان ماری؛

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: روز جمعه از سوی دفتر مطبوعاتی اتحادیه صنعت گران و کارآفرینان ترکمنستان اعلام شد: اولین محموله کفش های زمستانی تولید شده توسط شرکت خصوصی "روشن" به روسیه صادر شد.

بر اساس این گزارش، هم اکنون در این شرکت تولید انواع جدید کفش زمستانی ومحصولات جدید مطابق با مد ملی و بین المللی تولید می‌شود.

شرکت خصوصی "روشن" محصولاتی با کیفیت بالا، بادوام و مدرن ساخته شده از چرم خالص را با قیمتی مقرون به صرفه به مردم کشور ارائه می دهد.

این شرکت مجهز به تجهیزاتی از ایتالیا، ترکیه، آلمان است که امکان تولید روزانه 500 جفت کفش را فراهم می‌کند. حدود 250 متخصص در این شرکت کار می‌کنند.

شرکت خصوصی "روشن" از سال 2003 میلادی اقدام به تولید انواع کفش برای کودکان، نوجوانان، زنان و مردان کرده است.

 

انتظار می رود برداشت جدیدی از قارچ در شرکت خصوصی "تیز هیزمات" در استان لباب انجام شود.

خبرگزاری جیحون نیوز: روزنامه ترکمن گوندوگری گزارش می دهد که در گلخانه شرکت خصوصی "تیز هیزمات" در شهرستان ترکمن آباد، پیش بینی می‌شود تا اوایل نوامبرماه شاهد برداشت تازه ای از قارچ ها باشیم.

در محل شرکت خصوصی متعلق به منصور اورازوف، یکی از اعضای اتحادیه صنعت گران و کارآفرینان ترکمنستان، قارچ ها در عرض یک ماه می رسند. در اینجا، یک محصول پنج بار در سال، هر کدام سه تن برداشت می‌شود. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 12 تن از این محصول برای مصرف کنندگان ارسال شده است.

 

19-الی20 تن مواد خام در "اوچ نسیله دووامات" در روز  فرآوری می‌شود.

خبرگزاری جیحون نیوز: در کارگاه شرکت خصوصی "اوچ نسیله دووامات" واقع در شهر ماری، کیسه‌های پلی اتیلن و پلی پروپیلن در اندازه‌های مختلف تولید می‌شود.

در اینجا روزانه 18 تا 20 تن مواد اولیه فرآوری می‌شود. این کارگاه روزانه 7تا 9 هزار کیسه در اندازه‌های بزرگ تولید می‌کند. بخشی از مواد اولیه تولید کیسه‌های پلی اتیلن و پلی پروپیلن از مجتمع پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی و بخشی از کارخانه پلیمر در کیانلی تامین می‌شود. استفاده از مواد اولیه داخلی در تولید تاثیر مثبتی در کاهش هزینه‌ها و بهبود کیفیت محصول دارد.

کیسه‌های تولید شده در شرکت برای محصولات شیمیایی، مصالح ساختمانی و سایر اهداف با این واقعیت که دوستدار محیط زیست هستند متمایز می‌شوند.

 

کشف ذخایر جدید مصالح ساختمانی در استان لباب؛

خبرگزاری جیحون نیوز: بر اساس نتایج تحقیقات، ذخایر شن و ماسه، سنگ خرد شده، رس و دولومیت لازم برای کارهای ساختمانی در این مناطق کشف شد. این ذخایر در تولید مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

 

جستجو برای ذخایر جدید آب آشامیدنی ادامه دارد.

خبرگزاری جیحون نیوز: متخصصان گروه اکتشاف زمین شناسی کویتنداگ اداره اکتشاف زمین شناسی ترکمنستان در شرکت دولتی "ترکمن گئولوگیا" اولین مرحله از کارهای اکتشافی را برای یافتن ذخایر آب به منظور بهبود تامین آب آشامیدنی برای جمعیت روستای زارپچی به پایان رساندند.

آنها گزارشی مبنی بر پیشرفت را تهیه کرده که مبنایی برای ادامه دومین مرحله از کار اکتشافی خواهد بود. این کار در چارچوب برنامه عمومی‌برای تامین آب آشامیدنی شهرک های ترکمنستان انجام می‌شود.

 

گاز طبیعی بیشتری به خانه‌هایی نزدیک به شصت خانوار آورده شد.

خبرگزاری جیحون نیوز: گازی شدن سکونتگاه جدیدی که در نزدیکی منطقه بیابانی ماسه‌های قره قوم شهر سایات بخش همنام پدید آمده بود، به پایان رسید.

برای این کار خط لوله گاز به طول کل بیش از 1500 متر کشیده شد و نقاط توزیع گاز تعبیه شد. چنین خدماتی نیز در سکونتگاه‌های دیگر بخش انجام می‌شود. در نتیجه تعداد خانوارهایی که از گاز طبیعی استفاده می‌کنند رو به افزایش است. در حال حاضر تعداد این خانواده‌ها به 17274 نفر رسیده است.

 

صادرات محصولات کارخانه پنبه ریسی سیدی؛

خبرگزاری جیحون نیوز: کارخانه پنبه ریسی سیدی (استان لباب) در ده ماه سال جاری میلادی به ارزش 45 میلیون و 43 هزار منات نخ تولید کرد. این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی 4 میلیون و 582 هزار منات بیشتر است.

در این مدت 3 هزار و 167 تن نخ صادر شد. مجموع بهای تمام شده محصولات ارسالی به سایر کشورها بالغ بر 45 میلیون و 43 هزار منات بوده است. این رقم 2 میلیون و 988 هزار منات بیشتر از مدت مشابه سال گذشته میلادی است.

محصولات این کارخانه توسط بازرگانانی از بلاروس، ترکیه، روسیه، اوکراین و قرقیزستان خریداری شد.

 

بالا بودن میزان برداشت برنج در بخش خوجامباز؛

خبرگزاری جیحون نیوز: در این فصل بخش باید در 190 هکتار زمین برداشت کند. در نتیجه استفاده بهینه از کمباین‌های مولد، 730 تن برنج برداشت شد. طرح تحویل برنج کشور تا 83 درصد تکمیل شد. در مجموع کشاورزان نیاز به برداشت 883 تن از این محصول دارند.

 

رشد حجم تولید در کارخانه پنبه‌ریسی ترکمن‌آباد ؛

خبرگزاری جیحون نیوز: در کارخانه پنبه ریسی ترکمن آباد، برنامه ده ماهه 102 درصدی محقق شد. در نتیجه طی زمان سپری شده حدود 7230 تن نخ پنبه تولید شد.

این بدان معناست که فقط 144 تن محصول برای تحقق برنامه سالانه باقی مانده است. سپس حجم کل محصولات برداشت شده حدود 7374 تن خواهد بود. این شرکت نخ پنبه ای مرغوب را در اختیار مصرف کنندگان داخلی قرار می دهد و بخشی از آن را صادر می‌کند. بازرگانانی از ترکیه و امارات متحده عربی سال هاست که محصولات این کارخانه را خریداری می‌کنند.

 

تکمیل و ساخت چاه‌هایی با پیچیدگی ویژه در میدان گازی گالکینیش؛

خبرگزاری اورینت: شاهیم عبدالرحمانوف معاون نخست وزیر در امور مجتمع سوخت و انرژی در نشست روز جمعه دولت ترکمنستان اعلام کرد: در میدان گالکینیش، ساخت چاه‌های جدید با پیچیدگی ویژه در حال تکمیل است که حجم کل تولید گاز طبیعی و بارگیری تاسیسات فرآوری در این منطقه را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.  

امروز 45 حلقه چاه در این منطقه امیدبخش که بیش از 4000 کیلومتر مربع است و به گفته کارشناسان ذخایری حدود 27 تریلیون متر مکعب گاز دارد، فعالیت می‌کند. هر کدام از آنها حجم گاز تولیدی را تا دو میلیون متر مکعب در روز تامین می‌کنند. در آگوست 2021 میلادی، ساخت سه چاه دیگر با پیچیدگی خاص آغاز شد.

ظرفیت هر چاه حدود 3 میلیون متر مکعب گاز در روز است. پروژه ساخت آنها، که در آگوست 2021 میلادی راه اندازی شده است در ابتدا برای 30 ماه طراحی شده بود. اما به گفته معاون نخست وزیر، زودتر از موعد مقرر تکمیل خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما