معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۰

اخبار اقتصادی جمهوری لهستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری لهستان در هفته چهارم آبان ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کمیسیون اروپا پیش‌بینی خود از رشد تولید ناخالص داخلی لهستان برای امسال و سال آینده را کاهش داد

کمیسیون اروپا در گزارشی که اخیرا منتشر شد، برآورد خود از رشد تولید ناخالص داخلی لهستان در سال 2022 را از 5.2 درصد اعلام شده در ماه جولای، به 4 درصد کاهش داد. همچنین در این گزارش، پیش‌بینی این نهاد از رشد تولید ناخالص داخلی لهستان در سال آینده نیز از 1.5 درصد قبلی به 0.7 درصد کاهش یافت. بنابر گزارش کمیسیون اروپا، در سال 2024، زمانی که پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی لهستان 2.6 درصد باشد، می‌توان انتظار بازگشت اقتصادی را داشت. این در حالی است که در گزارش اخیر بانک ملی لهستان، رشد اقتصادی این کشور در سال جاری برابر با 4.6 درصد برآورد گردیده است و برای دو سال آتی نیز به ترتیب، 0.7 درصد و 2.2 درصد پیش بینی شده است.

همچنین بر اساس گزارش کمیسیون اروپا، متوسط نرخ تورم لهستان در سال جاری به 13.3 درصد و در سال آینده به 13.8 درصد خواهد رسید که در مقایسه با برآوردهای ماه جولای که به ترتیب 12.2 و 9 درصد برآورد شده بود، افزایش یافته است. کمیسیون اروپا انتظار دارد تورم در لهستان در سال 2024 تثبیت شده و به 4.9 درصد کاهش یابد.

لازم به ذکر است پیش‌بینی بانک ملی لهستان در خصوص تورم این کشور کمی‌بدبینانه‌تر از برآورد کمیسیون اروپاست و میزان تورم را در سال جاری، 14.5 درصد و در دو سال بعدی به ترتیب 13.1 درصد و 5.9 درصد پیش‌بینی نموده است.

https://www.thefirstnews.com/article/ec-downgrades-polands-gdp-forecast-for-this-and-next-year-34353

افزایش نرخ تورم در لهستان در ماه اکتبر

اداره مرکزی آمار لهستان (GUS)، نرخ تورم سالانه در ماه اکتبر را 17.9 درصد اعلام نمود که نسبت به ماه قبل (سپتامبر با 17.2 درصد) به میزان 0.7 درصد افزایش یافته است. همچنین بر مبنای اعلام این نهاد، تورم ماهانه اکتبر برابر با 1.8 درصد بوده است که افزایش ماهانه قیمت مواد غذایی با 2.9 درصد، مسکن 1.4 درصد، حمل و نقل 3.1 درصد و پوشاک و کفش با 3.2 درصد بیشترین تاثیر را در تورم ماهانه اکتبر داشته‌اند. همچنین بر مبنای این گزارش، افزایش قیمت سالانۀ مواد غذایی برابر با 21.9 درصد، انرژی 41.7 درصد و سوخت اتومبیل برابر با 19.5 درصد بوده است.

 https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2022-11-15/inflacja-w-pazdzierniku-wyniosla-179-proc-gus-podal-dane/?ref=wyszukiwarka

نخست وزیر لهستان: سپر ضد تورم دولت همچنان پابرجا خواهد ماند اما تغییراتی در آن اعمال خواهد شد.

ماتئوش موراویسکی، نخست‌وزیر لهستان در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: سپر ضد تورم دولت لهستان همچنان پابرجا خواهد ماند، اما تغییراتی در آن اعمال خواهد شد. ما هشدارهایی از کمیسیون اروپا دریافت کرده‌ایم مبنی بر اینکه اگر از اقدامات حفاظتی اتخاذ شده یعنی کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده خارج نشویم، مجازات‌هایی بر علیه ما اعمال خواهد شد. لذا باید از ایجاد تنش با اتحادیه اروپا جلوگیری کنیم و می‌خواهیم آنها را با مکانیسم‌های حمایتی دیگر در برابر تورم جایگزین نماییم تا انجماد قیمت‌ها برای خانوارها و همچنین برای شرکت‌های کوچک و متوسط، بیمارستان‌ها و مدارس حفظ شود.

این سپر که کاهش مالیات بر ارزش افزوده مواد غذایی و سوخت را به همراه داشت، برای اولین بار در پایان سال 2021 برای مبارزه با تورم فزاینده ارائه شد، اما در شکل کنونی خود نتوانسته است تایید اتحادیه اروپا را دریافت کند. طبق این سپر، مالیات بر ارزش افزوده محصولات غذایی از نرخ استاندارد 5 درصد به صفر درصد و مالیات بر ارزش افزوده سوخت از سطح استاندارد 23 درصد به 8 درصد کاهش یافت.

https://www.thefirstnews.com/article/anti-inflation-shield-will-stay-but-appeat-in-a-different-form-says-pm-34238

احتمال اعمال مالیات بر خانه‌های خالی برای کنترل اجاره‌بها

کانال خبری TVN24 گزارش داد که دولت ممکن است مالیات قابل توجهی بر آپارتمان‌های خالی از سکنه وضع کند. این مالیات به عنوان یک راه حل ممکن برای ورود آپارتمان‌های بیشتر به بازار مسکن لهستان به منظور کاهش اجاره‌بها مطرح می‌شود. بازار اجاره مسکن لهستان در ماه‌های اخیر شاهد افزایش سریع اجاره‌بها بوده است.

TVN24.pl

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما