معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۶

نخستین نمایشگاه ملی اشتغال و کارآفرینی جوانان سیرالئون

اولین نمایشگاه ملی اشتغال و کارآفرینی جوانان در سیرالئون از 15 الی 18 نوامبر سالجاری میلادی در فری تاون برگزار شد.

محمد جولده جالوه معاون رئیس جمهور در سخنرانی افتتاحیه این نمایشگاه گفت این ابتکار که با حمایت دفتر معاون رئیس جمهور اجرایی شده است در پی افزایش فرصت های شغلی در سیرالئون بویژه برای جوانان است. 40% جمعیت کشور در بازه سنی 20 تا 35 سال قرار دارد که سرمایه انسانی بسیار ارزشمندی است تا بتوانیم چشم انداز کشوری با درآمد میانه را تا سال 2030 محقق کنیم. وی از بیکاری و عدم بهره مندی از آموزش های نظری، عملی و فنی و حرفه ای به عنوان چالش های اصلی پیش روی جوانان یاد کرد و این نمایشگاه را فرصتی برای رفع مشکلات فوق دانست. جوده نمایشگاه کارآفرینی و اشتغال را بخشی از ابتکار کلان رئیس جمهور در راستای توسعه سرمایه انسانی معرفی کرد که در پی کارآفرینی و ایجاد فرصت های شغلی، برقراری ارتباط بین کارآفرینان، کارفرمایان و جویندگان و طراحی شبکه بین آنها است.

جالوه با بیان اینکه بیش از 500 جوان تحصیل کرده از سراسر کشور و از تمامی اقشار در این نمایشگاه شرکت کرده اند اعلام کرد 40 موسسه، نهاد و کسب و کار از بخش های مختلف مانند معدن، مخابرات، بانکداری، عمران، کشت و صنعت، نفت و همچنین بخش دولتی نیز در این نمایشگاه حضور پیدا کرده اند تا استعدادهای ملی را شناسایی کنند.

جالوه این نمایشگاه را حائز 3 هدف دانست: ملاقات جویندگان شغل و کارآفرینان با کارفرمایان، ظرفیت سازی از طریق ارائه آموزش های تخصصی مورد نیاز و ترویج و توسعه فرهنگ ایجاد شرکت های نوپا. وی از کارآفرینان خواست سرمایه و آموزش های لازم را در اختیار جوانان مستعد قرار بدهند تا بتوانند ایده‌های خود را به شکل شرکت های نوپا به منصه ظهور برسانند.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور، رهبری نتیجه گرا بوده و واقعاً به جوانان اعتقاد دارد، خاطرنشان کرد که این نمایشگاه بستری باز برای جویندگان کار ایجاد کرده است تا بتوانند با بازیگران کلیدی بازار کار تعامل داشته باشند.

رئیس جمهور در سخنرانی خود از جوانان خواست تلاش کنند نوآور باشند، از متخصصان بیاموزند و شبکه سازی کنند. وی همچنین جوانان را تشویق کرد در پی فراگیری مهارت های لازم باشند تا بتوانند امکان استخدام خود را تا حد ممکن بالا ببرند.

بخش هایی از سخنرانی رئیس جمهور سیرالئون در زیر آمده است:

مطلع شدم که حدود ششصد جوان، نزدیک به پنجاه شرکت و بیش از دویست کارآفرین در این نمایشگاه حضور دارند. این نمایشگاه نه تنها فرصت هایی را در اختیار جوانان می‌گذارد، بلکه بستری را برای مشارکت همه سهامداران در مورد طراحی یک راهبرد منسجم، یکپارچه و پایدار برای ایجاد شغل فراهم می‌کند.

از سال 2018 تا به امروز، بیست و چهار کارخانه تولیدی مواد غذایی، نوشیدنی، لوازم بهداشتی و غیره هزاران جوان را استخدام کرده اند. کارخانه‌های فرآوری مواد غذایی، مبلمان، پلاستیک و کارخانجات فلزکاری نیز هزاران نفر دیگر را به کار گرفته اند. کارخانه‌های فرآوری و بسته بندی آب هم سهمی در ایجاد مشاغل بیشتری داشته اند. سیرالئون اکنون روغن پالم، صابون و سایر مواد ضروری را به بازارهای منطقه ای صادر می‌کند. مشاغلی هم در بخش های معدن، زنجیره ارزش کشاورزی، شیلات، انرژی‌های تجدیدپذیر، زیرساختی، گردشگری و سرگرمی، توانمندسازی جوانان و حوزه ورزش نیز در این سال ها به بازار کار کشور افزوده شده است.

تعداد کسب و کارهایی که در چهار سال گذشته ثبت شده اند نسبت به هر دوره چهار ساله قبلی بیشتر است. دولت من وام های کم بهره بسیاری را برای شرکت های کوچک و متوسط ارائه داده است، از جمله وام MUNAFA برای راه اندازی و سرمایه گذاری در مشاغل آزاد.

پیشرفت‌های زیادی در زیرساخت‌های اقتصادی (از جمله جاده‌ها و پل‌ها)، دسترسی به انرژی، بهبود دیجیتالی‌سازی و پوشش فیبر نوری و در مشوق‌های تجاری داشته ایم که اکوسیستم سرمایه‌گذاری را برای فعالیت مساعدتر کرده است. همچنین آماده گفتگوی بیشتر با بخش خصوصی، موسسات مالی، سازمان‌های حمایت از کسب‌وکار و آژانس محتوای محلی برای بهبود بیشتر محیط کسب‌وکار هستیم.

در تلاش هستیم تا سیاست‌هایی را اجرایی کنیم که سرمایه‌گذاری را ترویج کرده و فضاهای صنعتی، کشاورزی، تجاری و بازار را برای تجارت و ایجاد فرصت‌های شغلی آماده می نمایند. لایحه ای هم برای بهبود مقررات کار و اصلاحات دستمزد تهیه کرده ایم که به زودی به مجلس ارائه خواهد شد.

در سمت عرضه، سرمایه‌گذاری‌های ما در آموزش پایه، آموزش فنی و حرفه‌ای، طرح‌های ارتقای مهارت و بازآموزی مهارت‌های‌ها در سطح جهانی به عنوان عاملی برای توسعه پایدار ملی در بلندمدت شناخته شده‌اند. این سرمایه‌گذاری‌های دولت من و با حمایت شرکای توسعه، جوانان ما را به مجموعه مهارت‌هایی مجهز می‌کند که برای یافتن فرصت های شغلی و عرضه خود به کارفرمایان به آنها نیاز دارند.

علاوه بر این، برای اولین بار در تاریخ این کشور، دولت من لایحه ای را با عنوان "قانون توانمندسازی جنسیت" به مجلس فرستاده است. من از مجلس می‌خواهم که این لایحه را در اسرع وقت تصویب کند، زیرا این لایحه ملت و اقتصاد کشور ما را برای همیشه متحول می‌کند. پس از تصویب، خواهید دید که قانون توانمندسازی جنسیتی، موانع مشارکت کامل زنان در اقتصاد را از بین خواهد برد.

آموزش و پرورش بهترین نوع سرمایه گذاری است. همچنین اعلام می‌کنم که انقلابی در توسعه سرمایه انسانی این کشور آغاز شده است که خود بهترین زنجیره ایجاد ارزش به حساب می آید، به ویژه در بخش کشاورزی که آن را یکی از ستون‌های اقتصاد کشور می دانیم.

به عنوان یک کشور، آماده جذب آن دسته از سرمایه گذاری‌های سبز هستیم که به طور مستقیم جوانان را استخدام می‌کنند. مبارزه با تغییرات اقلیمی فراتر از فعالیت های سازگاری صرف و اعلامیه‌های جهانی است. بهره مندی از توانایی و بینش جوانان باید بخشی از هر گونه اقدام در این زمینه باشد. مشتاقانه منتظر مشارکت و سرمایه گذاری‌های قوی تر در این زمینه هستیم. جوانان باید از طریق مشارکت خود در اقتصاد نقش داشته باشند تا جهانی امن تر، قابل زندگی تر و پایدارتر ایجاد کنند.

اما من روی جوانان سرمایه‌گذاری می‌کنم زیرا معتقدم جوانان آینده شکوفایی را می‌سازند که آرزویش را داریم. معتقدم که با ایجاد مشاغل بیشتر و فرصت‌های بیشتر در سراسر کشور برای جوانان، می‌توانیم چرخه‌های فقر را کاهش داده، توسعه پایدار را پیش برده و آینده‌ای فراگیر و پایدار برای کشورمان ایجاد کنیم.

با تلاش‌ در جهت ارتقاء اکوسیستم کسب‌وکار، سرمایه‌گذاری در آموزش و توسعه مهارت‌ها و گسترش بخش تولید، در پی ایجاد مشاغل بیشتر، افزایش درآمدهای مالیاتی و رقابتی‌تر کردن کشورمان برای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و کلید زدن فعالیت کسب‌وکارهای نوپا هستیم.

بنابراین، نمایشگاه ملی اشتغال و کارآفرینی جوانان نه تنها مانند پلی بین سرمایه‌گذاری‌های توسعه سرمایه انسانی ما و ایجاد شغل عمل می نماید، بلکه مستقیما بین جوانان و کارفرمایان بالقوه ارتباط برقرار می‌کند.

کارفرمایان بالقوه این فرصت را خواهند داشت تا به نظرات و نگرانی‌های جوانان گوش داده و به آنها توجه کنند و همچنین بتوانند از آنها در مسیریابی در بازار کار حمایت نمایند. این تعاملات به جوانان کمک می‌کند تا با هم ارتباط برقرار کرده و روابطی ایجاد نمایند که قابلیت اشتغال آنها را افزایش دهد. همچنین این نمایشگاه فرصت ارزشمندی برای کشف استعدادهاست.

بنابراین، مشارکت‌کنندگان جوان را تشویق می‌کنم از این فرصت استفاده کرده و مهارت‌ها و شبکه‌سازی‌هایی را ایجاد کنند که نه تنها برای یافتن شغل، بلکه برای راه‌اندازی و مالکیت کسب‌وکارهای نوپای خود نیز به آنها نیاز دارند. در پایان از کارآفرینان، مشاغل و ارائه دهندگان خدمات که امروز اینجا هستند و از این ابتکار حمایت کرده اند، تشکر می‌کنم. دولت از این ابتکار حمایت کرده و مشتاقانه منتظر همکاری با بخش خصوصی برای توسعه بخش تجاری است. شخصاً از معاون رئیس جمهور هم برای همکاری با وزارتخانه‌ها، ادارات و سازمان‌های مربوطه در راه اندازی این اولین دوره از نمایشگاه کار جوانان تشکر می‌کنم.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما