برگزاری همایش بین المللی تجاری "تحقیق و سرمایه گذاری" در اروگوئه
همایش بین المللی تجاری "تحقیق و سرمایه گذاری" در اروگوئه به کار خود پایان داد.در این همایش موضوعاتی همچون جذب سرمایه گذاران و شرکت های استارت آپ، جذب ایدههای جدید و نوآورانه و جذب صندوق های سرمایه گذاری جهت پیشبرد پروژههای دولتی و خصوصی در امور نوآوری مورد اشاره قرار گرفت.
همایش بین المللی تجاری (Test & Invest) "تحقیق و سرمایه گذاری" توسط بانک توسعه بین آمریکایی (BID) و دولت اروگوئه در روزهای 12 و 13 آبان 1401 (3 و4 نوامبر 2022) در شهر پونتا دل استه برگزار گردید. هدف از برگزاری این همایش معرفی اروگوئه به عنوان یک مقصد سرمایهگذاری جذاب در آمریکای لاتین و همچنین معرفی برنامه "اروگوئه به عنوان- هاب نوآوری" (Uruguay Innovation Hub) بود. در این همایش بیش از 1400 سرمایهگذار داخلی و خارجی از جمله نمایندگان شرکت های صاحب نام Meta، Mercado Libre، Hexacta Uruguay، NMVDIA حضور پیدا کردند.
مراسم افتتاحیه با سخنرانی آقای لوئیس لاکاژه پو رئیس جمهور اروگوئه در مورد ظرفیت ها و مزایای این کشور در امور سرمایه گذاری خارجی و استعدادیابی در سطح ملی برای پیشبرد اهداف اروگوئه در امور نوآوری آغاز گردید.
آقای لاکاژه پو سه نکته را در پیشبرد سیاست های کشورش جهت پیشرفت در فناوری و نو آوری کلیدی دانست:
1- استعدادهای ملی (که البته این کشور کماکان نیازمند استعدادیابی بیشتری است)،
2- زیرساخت ها (که در سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته است)
3- ثبات اقتصادی (استحکام نهادها و احترام به قوانین ، مقررات و قراردادها).
وی در مورد کمبود نیروی کار در حوزه فناوری در کشور و در راستای استعدادیابی گفت "دولت با همکاری با اتاق فناوری اطلاعات اروگوئه (CUTI)، وزارت اقتصاد و دارایی و معاونت ریاست جمهوری در حال بررسی و تهیه یک متن قانونی برای ایجاد مزایا و فراهمکردن امکانات لازم جهت استفاده از استعدادهای شهروندان اروگوئهای مقیم خارج از کشور و همچنین جذب استعدادهای شهروندان خارجی به منظور کار و زندگی در اروگوئه هستیم.
رئیس جمهور اروگوئه در پایان صحبت های خود افزود اروگوئه تاکنون در امور فناوری، لجستیک، کشاورزی و امنیت سایبری گام های بزرگی را برداشته است و اکنون باید به دنبال گسترش در اموری مانند اینترنت اشیا و بیوتکنولوژی میباشد.
در ادامه جلسه افتتاحیه آقای عمر پاگانینی، وزیر صنعت، انرژی و معدن اروگوئه درباره اقدامات کشور در چند سال اخیر و اجرای برنامه (Uruguay Innovation Hub) در راستای تبدیل کردن اروگوئه بههاب نوآوری و سرمایه گذاری مرجع در منطقه آمریکای لاتین سخنرانی نمود. برنامه (Uruguay Innovation Hub) با ماهیت عمومی- خصوصی و با همکاری آژانس ملی تحقیقات و نوآوری اروگوئه (ANII)، وزارت صنعت، انرژی و معدن، وزارت اقتصاد و دارایی، آژانس اروگوئه 21 و بانک توسعه بین آمریکایی اجرایی خواهد شد.
هدف اولیه اجرای این برنامه سرعتبخشیدن به جذب سرمایهگذاران و شرکت های استارت آپ در سطح منطقه ای و بین المللی و همچنین جذب ایدههای جدید و نوآورانه جهت پیشبرد پروژههای دولتی و خصوصی در امور نوآوری میباشد.
یکی دیگر از مؤلفههای این برنامه جذب صندوقهای سرمایهگذاری برای پیشبرد مرحله بعدی سرمایهگذاریها است. برای انجام این مهم، دولت با استفاده از بودجه عمومیبه دنبال برگزاری فراخوان رقابتی جهت یافتن سرمایه گذار در منطقه آمریکای لاتین میباشد.
مؤلفه سوم این برنامه تشویق به راهاندازی آزمایشگاهها در راستای تقویت اکوسیستم فناورانه ملی میباشد. درحال حاضر در مرکز لابراتوار فناوری اروگوئه موسوم به لاتو “LATU” شرکتهای مایکروسافت Microsoft، آنتل Antel (شرکت مخابرات اروگوئه)، اوته UTE (اداره برق اروگوئه) و شرکت نیولب Newlab دارای آزمایشگاه هستند و در اموری مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و جی 5 در حال فعالیت هستند.
همچنین این برنامه به دنبال نزدیکتر کردن دانشمندان به دنیای کارآفرینی ملی از طریق مؤلفههای خاص در یک فضای علمی جهت تقویت سیستم کارآفرینی، توسعه محصولات تولیدی، جذب استارت آپها و تبادل دانش در سطح بین المللی میباشد.
- اروگوئه باوجود داشتن یک جمعیت 3.5 میلیون نفری، یکی از کشورهای پیشرو در مصرف محصولات فناوری اطلاعات در منطقه آمریکای لاتین و کارائیب شناخته میشود. طبق آمار بانک توسعه آمریکایی سرانه مصرف نرمافزار در اروگوئه نسبت به دیگر کشورهای منطقه در سطح بالاتری قرارگرفته است.
- امروزه بیشترین روند مصرف محصولات فناوری اطلاعات در بخشهایی مانند دستگاههای هوشمند، رایانش ابری، تلویزیونهای دیجیتالی، دولت الکترونیکی، صورتحساب الکترونیکی، پرونده پزشکی الکترونیکی، تولید نرمافزار آزاد و طرح یک لپ تاب برای هر کودک میباشد. از میان این موارد، یکی از مهمترین طرحهای اجرایی توسط دولت اروگوئه در چند سال اخیر مربوط به طرح "یک لپ تاب برای هر کودک" میباشد.
- صادرات فناوری و صنعت سمعی و بصری در اروگوئه از اهمیت زیادی برخوردار بوده و این کشور از دهه 1990 تا کنون به صادرات فناوری پرداخته است. در حال حاضر اروگوئه سالانه در حدود یک میلیارد دلار نرم افزار و خدمات فناوری به جهان صادر می نماید.
- صادرات نرمافزار اروگوئه در چند سال اخیر رشد قابلتوجهی داشته است. این صادرات مربوط به شرکتهای فعال در داخل و دفاتر این شرکتها در خارج از کشور میباشد. طبق آخرین اطلاعات قابل دسترس، اروگوئه در سال گذشته به 36 کشور دنیا نرمافزار صادر کرده و مهمترین مشتری آن ایالات متحده با خرید 72.7 درصد از نرمافزارهای اروگوئه است. در ادامه و با فاصلهای زیاد بریتانیا (7.7 درصد)، آرژانتین (3.9 درصد)، مکزیک (2.7) و اسپانیا (1.8درصد) دیگر مقاصد صادراتی نرمافزار اروگوئه هستند.
- طبق اطلاعات منتشره توسط اتاق فناوریهای اطلاعاتی اروگوئه میزان واردات فناوری اطلاعات نسبت به صادرات کمتر بوده است. لذا با توجه به رشد بخشهای مختلف صنعتی و پیدایش نیازهای جدید این بخش، ارقام واردات نرمافزار از سال 2004 تاکنون شاهد رشد پایدار بوده است. در آخرین اطلاعات منتشرشده میزان واردات نرمافزار در اروگوئه بالغ بر 110 میلیون دلار بوده که در مقایسه با 10 سال قبل، 220 درصد افزایش داشته است. مهمترین فروشندگان نرمافزار به اروگوئه کشورهای ایالاتمتحده، برزیل، آرژانتین، شیلی، آلمان و اسپانیا هستند.