معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۴

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته دوم آبان ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پوتین از عبور از اوج سختی تحریم ها برای اقتصاد روسیه خبر داد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در 27 اکتبر، در پاسخ به سوالات در جلسه عمومی‌باشگاه بین المللی گفتگوی والدای بیان کرد که؛ اوج مشکلات اقتصاد روسیه مرتبط با تحریم ها پشت سر گذاشته شده است. وی تاکید کرد که اقتصاد روسیه بر بستری با ثبات تر و مستقل تر توسعه خواهد یافت.

پیش از این، رئیس دولت خاطرنشان کرده بود که در کنار هزینه‌های اقتصادی، تملک ها نیز انجام می‌شود. در نهایت، این به نفع روسیه است، زیرا از این طریق حاکمیت کشور در حوزه اقتصادی تقویت می‌شود. او در پایان افزود: «تحریم‌های ضدروسی نشان داده است که روسیه بسیار قوی‌تر از آن چیزی است که خود ما فکر می‌کردیم.»

 

روسیه هیچ برنامه ای برای خروج از سازمان تجارت جهانی ندارد

ولادیمیر ایلیچف معاون وزیر توسعه اقتصادی در حاشیه مجمع اقتصادی اوراسیا ورونا در باکو در 28 اکتبر به خبرنگاران گفت: «روسیه هنوز برنامه ای برای خروج از سازمان تجارت جهانی (WTO) ندارد.» وی اذعان داشت: «تا زمانی که ما از این واقعیت پیش برویم که ماندن در این سازمان برای ما سودآورتر است، نه تنها با کشورهای غیردوست در آن ارتباط برقرار می‌کنیم، بلکه این مبنای کار با چین، هند، برزیل است.»

امسال، در 22 آگوست، 10 سال از عضویت روسیه در سازمان تجارت جهانی می‌گذرد. فدراسیون روسیه پروتکل پیوستن به این سازمان را در 15 آوریل 1994 امضا کرد و در سال 2012 به آن پیوست.

 

روسیه قصد دارد یک اپراتور لجستیک با باکو و تهران برای پروژه شمال-جنوب ایجاد کند

دولت روسیه پیشنهاد ایجاد یک اپراتور واحد لجستیک برای روسیه، آذربایجان و ایران برای مسیر غربی کریدور حمل و نقل شمال-جنوب را داده است. در 28 اکتبر، معاون اول نخست وزیر فدراسیون روسیه، آندری بلوسف در این مورد در جریان مجمع اقتصادی اوراسیا ورونا در باکو صحبت کرد.

همانطور که معاون اول نخست وزیر گفت، این اپراتور خدمات حمل و نقل پایانی و سطح بالایی از خدمات لجستیکی را ارائه خواهد کرد. بلوسف به عنوان مثال، اپراتور UTLC را که توسط شرکت راه آهن روسیه به همراه راه آهن قزاقستان و بلاروس ایجاد شده است، نام برد.

به گفته بلوسف، حجم محموله‌های روسیه در امتداد کریدور شمال-جنوب باید تا سال 2030 دو برابر شود و به 32 میلیون تن برسد. وی گفت: «در عین حال چشم انداز اصلی را در مسیر غرب از آذربایجان می‌بینیم.»

بلوسف افزود: «هدف باید تا سال 2030 تضمین ظرفیت حمل مسیر غربی کریدور شمال-جنوب با همه محموله‌ها از 9 میلیون تن فعلی تا حداقل 15 میلیون تن بار باشد.» معاون اول نخست وزیر خاطرنشان کرد: «این ارقام قابل دستیابی هستند، در 9 ماه سال جاری، حمل و نقل ریلی بین روسیه و آذربایجان به 5.4 میلیون تن رسید که تقریباً 2 میلیون تن یا 57 درصد بیشتر از سطح حمل و نقل ریلی روسیه و آذربایجان است.»

همانطور که در 27 اکتبر گزارش شد، موضوع اصلی این مجمع همکاری اقتصادی در فضای اوراسیا در چارچوب یک واقعیت جدید جهانی بود. به گفته الکسی اورچوک، معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه، برگزاری مجمع اوراسیا ورونا در باکو، سیگنالی از گذار از مدل توسعه محوری جهانی «شرق-غرب» به مدل «شمال-جنوب» است.

کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو نیز در همین روز گفت که طرف ایرانی آماده تبدیل شدن به دروازه ای برای ارتباط روسیه با کشورهای خاورمیانه و آفریقا است.

 

رئیس وزارت کشاورزی از آمادگی فدراسیون روسیه برای تامین 500 هزار تن غلات به کشورهای فقیر خبر داد

روسیه آماده است تا 500000 تن غلات را در چهار ماه آینده به فقیرترین کشورها عرضه کند. این خبر در 29 اکتبر توسط وزیر کشاورزی فدراسیون روسیه دیمیتری پاتروشف اعلام شد.

وی افزود:« کشور ما آمادگی دارد تا 500 هزار تن غله را در 4 ماه آینده به فقیرترین کشورها عرضه کند ما این کار را با مشارکت ترکیه انجام خواهیم داد.» به گفته پاتروشف، برداشت امسال به روسیه این امکان را می دهد که به طور کامل غلات اوکراین را جایگزین کند و ذخایر را با قیمت های مقرون به صرفه به همه کشورهای علاقه مند تحویل دهد.

رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی از برتری روسیه در صادرات راکتورهای هسته ای خبر داد

روسیه از نظر صادرات راکتورهای هسته ای در بازارهای جهانی از آمریکا پیشی گرفته است. به گفته رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این امر به دلیل مدل مالی انعطاف‌پذیرتر بود.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در کنفرانس بنیاد کارنگی اعلام کرد که؛ تسلط بر بازارهای راکتورهای هسته ای تجاری جهان از ایالات متحده آمریکا به روسیه منتقل شده است.

به گفته وی، در حال حاضر "تامین کننده اصلی فناوری هسته ای تجاری به بازارهای جهانی روسیه است."

در سال جاری، شرکت روس اتم (Rosatom) برنامه‌های خود را برای ایجاد شرکتی برای معرفی راکتورهای با ظرفیت‌های مختلف در بازار جهانی اعلام کرد. در حال حاضر، روساتوم بیش از 70 درصد از بازار جهانی صادرات NPP را در اختیار دارد. نماینده این شرکت گفت که، با در نظر گرفتن برنامه‌های گسترده برای ساخت تاسیسات جدید تولید بدون کربن در جهان به عنوان بخشی از انتقال انرژی جهانی، روس اتم باید تلاش های خود را بیشتر بر ارتقای فناوری‌های هسته ای متمرکز کند. تاکنون، این شرکت دولتی فقط برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای با ظرفیت بزرگ با خارج از کشور قرارداد بسته است، اما به گفته معاون نخست‌وزیر الکساندر نواک، نیروگاه‌های با ظرفیت پایین می‌توانند 20 تا 25 درصد از سبد سفارش Rosatom در بازار جهان را به خود اختصاص دهند.

نویسنده: تامرلان گاجیف

 

سازمان ملل انتظار دارد تولید ناخالص داخلی روسیه در سال 2023 به میزان 1.3 درصد رشد کند

بنابر گزارش اکتبر کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل؛ تولید ناخالص داخلی روسیه در سال 2023 1.3 درصد رشد خواهد کرد، این در حالی است که تا پایان سال 2022 کاهش 7 درصدی خواهد داشت. وزارت توسعه اقتصادی در پاسخ به سوالی مبنی بر واقعی بودن چنین شاخص هایی گفت که پیش بینی آنها برای انقباض در اقتصاد؛ 2.9 درصد در سال 2022 و 0.8 درصد در سال 2023  همچنان معتبر است. در پایان سال 2022، سازمان ملل انتظار کاهش 7 درصدی تولید ناخالص داخلی روسیه را دارد و ادامه رکود را در سال 2023 فرض می‌کند. اما بر اساس گزارش اکتبر کنفرانس تجارت و توسعه مجمع عمومی سازمان ملل متحد (UNCTAD) ، پس از کاهش شدید در سال جاری، در سال 2023 اقتصاد روسیه می‌تواند نرخ رشد 1.3٪ را نشان دهد.

 

نظر تحلیلگر روسی در خصوص افزایش عرضه لوازم خانگی از کشورهای مستقل مشترک المنافع به روسیه

ولادیمیر ساگالایف، تحلیلگر مالی در گروه شرکت های CMS، در مورد رشد عرضه لوازم خانگی به روسیه از کشورهای  مستقل مشترک المنافع (CIS) گفت: «پس از خروج شرکت های خارجی از بازار روسیه، قیمت ها در فروشگاه‌ها افزایش یافت و کمبود لوازم الکترونیکی و خانگی احساس شد. اگرچه ورود محموله‌های برخی از برندهای خارج شده همچنان ادامه دارد، اما حجم آنها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. شرکت‌های اروپایی ممکن است تمایلی به عرضه مستقیم کالا به روسیه نداشته باشند، حتی اگر محصولات آنها مشمول تحریم‌ها نباشد.» این کارشناس یادآور شد که، به منظور مبارزه با کمبود کالاها، از جمله لوازم خانگی، دولت روسیه در 21 ژوئن 2022 قانونی را تصویب کرد که واردات موازی به فدراسیون روسیه را قانونی می‌کند. علاوه بر این، به گفته وی، در مقابل پس زمینه قیمت های بالای لوازم خانگی خارجی شرکت های معروف، روس ها شروع به خرید فعال مارک های جدید در محدوده قیمت پایه و متوسط، از جمله مارک های کشورهای مستقل مشترک المنافع کردند. او افزود که در نتیجه، فروش لوازم خانگی از کشورهای مستقل مشترک المنافع به روسیه در سال 2022 تقریباً دو برابر شد. وی در پایان افزود: «یکی دیگر از نکات این افزایش عرضه، کمبود جهانی نیمه‌هادی‌ها است. بنابراین، بسیاری از شرکت‌های تولیدی می‌توانند از قطعات الکترونیکی یا لوازم خانگی برای نیازهای خود استفاده کنند.»

پیش از این، در 29 اکتبر، بلومبرگ نوشت که عرضه لوازم خانگی به روسیه از ارمنستان و قزاقستان باعث نگرانی مقامات اتحادیه اروپا شده است. مقامات اروپایی نگران هستند که برخی از اجزای کالاهای عرضه شده ممکن است برای اهداف نظامی استفاده شوند.

 

توافقنامه تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، از توافق روسیه و ایران برای رفع موانع تجاری خبر داد. به گفته وی، این کشورها تصمیم به امضای توافقنامه تجارت آزاد در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) گرفتند. نواک در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست کمیسیون گفت: «ما توافق کردیم که در آینده نزدیک توافقنامه ای در مورد منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اوراسیا منعقد کنیم. توافق موقت بین ایران و اوراسیا درباره منطقه آزاد تجاری در ماه می 2018 امضا شد و در اکتبر 2019 لازم الاجرا شد و قرار بود در سال 2022 منقضی شود. به گفته وی، در حال حاضر توافقاتی بین شرکت های ایرانی و روسی "در مورد سازماندهی سرمایه گذاری‌های مشترک" در زمینه ساخت ماشین آلات، خودرو و هواپیما وجود دارد. نواک در این نشست گفت که در این سال، گردش مالی بین روسیه و ایران 35.4 درصد رشد داشته و به 3.3 میلیارد دلار رسیده است. جواد اوجی نیز خاطرنشان کرد: «این کشور روی تعمیق بیشتر روابط با روسیه حساب باز کرده است.»

 

نرخ رسمی دلار  به 61.43 روبل کاهش یافت

نرخ رسمی دلار تعیین شده توسط بانک مرکزی روسیه  به 61.43 روبل، یورو به 60.97 روبل کاهش یافت.

 

روسیه بررسی نورد استریم را آغاز کرده است اما هنوز هیچ بیانیه ی رسمی وجود ندارد

الکساندر نواک معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه در جریان شانزدهمین نشست کمیسیون بین دولتی همکاری‌های تجاری و اقتصادی به خبرنگاران گفت: «روسیه به تازگی بررسی نورد استریم را آغاز کرده است اما هنوز هیچ بیانیه ی رسمی در مورد نتایج آن وجود ندارد.»

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه یک روز قبل گفته بود که گازپروم اجازه یافته است محل انفجار نورد استریم را بررسی کند و الکسی میلر، رئیس این شرکت، در مورد این بررسی به او گزارش داده است. پوتین همچنین گفت که انفجار در خط لوله گاز نورد استریم یک حمله تروریستی آشکار است.

 

تولید نفت روسیه در ماه اکتبر به 9.9 میلیون بشکه در روز رسیده است

الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه در جریان شانزدهمین نشست کمیسیون بین دولتی همکاری‌های تجاری و اقتصادی گفت که؛ تولید نفت روسیه در ماه اکتبر به 9.9 میلیون بشکه در روز رسیده است.

 

روسیه مشارکت در قرارداد «توافقنامه محصولات غذایی» را از سر گرفت

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع در 2 نوامبر گفت که روسیه مشارکت خود را در صادرات غلات از طریق دریای سیاه از سر می‌گیرد. به گفته وی، مسکو تضمین‌های کافی برای «توافقنامه محصولات غذایی» ارائه کرده است. اوکراین، به ویژه، اطمینان داد که کریدور بشردوستانه تنها برای هدف مورد نظر خود استفاده خواهد شد. به لطف مشارکت یک سازمان بین‌المللی و همچنین کمک ترکیه، امکان دریافت تضمین‌های کتبی لازم از اوکراین در مورد عدم استفاده از کریدور بشردوستانه و بنادر اوکراین که به نفع صادرات محصولات کشاورزی شناسایی شده است، فراهم شد. امیر عبدالله، هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در مرکز هماهنگی مشترک در استانبول، روز سه شنبه، 1 نوامبر، گفت که حرکت کشتی‌های باری خشک با مواد غذایی تحت این موافقتنامه از طریق دریای سیاه می‌تواند از روز پنجشنبه آغاز شود.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما